۲۰۳۱
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

همه آنچه زنان بايد در مورد سلامت بدانند

شمــا دردِ «آي‌پد و بلك بري» نداريد؟

به نظر شما گردن‌تان چقدر مهم است؟ قطعا با نگاه كردن به آن به اهميت آن پي خواهيد برد.

شمــا دردِ «آي‌پد و بلك بري» نداريد؟
به نظر شما گردن‌تان چقدر مهم است؟ قطعا با نگاه كردن به آن به اهميت آن پي خواهيد برد. با نگاه كردن به گردن موجودات مختلف پي مي‌بريد كه گردن براي حيوانات مختلف چقدر مهم است؛ قوها به گردن بلند نياز دارند تا ماهي از آب بگيرند و پليكان‌ها به گردن بلند نياز دارند تا بتوانند غذا با خودشان حمل كنند. اسب‌ها به وسيله گردن خود، حفظ تعادل مي‌كنند اما در انسان‌ها هم تفاوت‌هاي زيادي در گردن ديده مي‌شود.
بازيكنان راگبي گردن‌هاي عضلاني دارند و بالرين‌ها گردن‌هاي باريك و بلند. جدا از گردن، ستون مهره‌ها هم نقش بسيار مهمي دارد. مهم‌ترين وظيفه ستون فقرات- جدا از راست نگه داشتن بدن- محافظت از نخاع است. نخاع‌ پيام‌هاي مغز را پس از گذشتن از گردن به ساير اعضاي بدن مي‌رساند. وقتي نفس مي‌كشيد اين ناشي از پيام نخاع شماست. مي‌دويد هم همين‌طور. تمام پيام‌هاي حركت و فعاليت در بدن شما توسط نخاع حمل مي‌شوند ساختار ستون فقرات از مجموعه‌اي از مهره‌ها- كه به شكل مهره‌هاي استخواني هستند- شكل گرفته‌ است. يك نكته جالب اين‌كه زرافه در گردن خود فقط ۷ مهره دارد، درست اندازه انسان.


نکته : اگر به پهلو مي‌خوابيد بالش شما بايد اندكي بلندتر باشد تا حالت طبيعي بدن حفظ شود. در اين حالت بهتر است يك بالش كوچك بين زانوهاي خود قرار دهيد


شمــا دردِ «آي‌پد و بلك بري» نداريد؟

7 قانون طلايي براي پيشگيري از گردن درد

بعضي از دردهاي گردن، زندگي را تهديد مي‌كنند، مثل دردي كه ريشه آن، مشكلات قلبي است، يا دردهايي كه ناشي از يك صدمه يا ضربه بسيار شديد باشند. البته معمولا اين دردها در خانم‌هاي جوان زياد شيوع ندارند. شايع‌ترين علت دردهاي گردني در دختران جوان، دردهاي استخواني
- عضلاني و دردهاي كششي هستند. درواقع طرز نشستن، ايستادن،‌ راه رفتن و كار كردن شما روي گردن شما تاثير مي‌گذارد و مي‌تواند موجب ايجاد درد در گردن شود. اگر كار شما پشت ميز است يا اگر در ساعت‌هاي زيادي از روز با كامپيوتر سروكار داريد لازم است شيوه نشستن خود را كاملا اصلاح كنيد تا دچار مشكل نشويد. حالا مي‌بينيد كه نصيحت مادربزرگ‌هاي ما؛ «درست بنشين، درست راه برو،» چقدر مهم است. سردردهاي موسوم به سردرد تنشن ممكن است ناشي از حالت بد گردن و مهره‌هاي پشت باشد. اين حالت در گردن و مهره‌هاي پشت ايجاد كشش مي‌كند كه باعث استرس، اضطراب و درد مي‌‌شود و ممكن است موجب سردرد هم شود. يادتان باشد كه جدا از خوب راه رفتن، خوب نشستن و خوب خوابيدن لازم است اين 6 نكته مهم را هم رعايت كنيد: منظم ورزش كنيد، غذاهاي سالم به‌خصوص موادغذايي حاوي كلسيم زياد بخوريد، وزن‌تان را كنترل كنيد و نگذاريد اضافه وزن پيدا كنيد، اضطراب خود را كاهش دهيد، خواب كافي داشته باشيد و سيگار نكشيد. اما قانون شماره 7 كمي از اين‌ها مهم‌تر است: سعي كنيد حالت بدني مناسبي داشته باشيد.
فكر مي‌كنيد داشتن يك حالت بدني مناسب كار ساده‌اي است؟ فكر مي‌كنيد بدن‌تان همين لحظه وضعيت مناسبي دارد؟ نه به‌طور معمول، اكثريت انسان‌ها بد مي‌نشينند، بد مي‌ايستند، بد راه مي‌روند و بد مي‌خوابند. براي آن‌كه وضعيت بدن خودتان را اصلاح كنيد از زمان‌هاي كم، مثلا ۱۵ دقيقه شروع كنيد. سعي كنيد ۱۵ دقيقه، حالت بدني مناسب در زمان ايستادن يا راه رفتن داشته باشيد يعني سينه و پشت شما صاف باشد اما نه اين‌كه خودتان را كاملا سفت بگيريد و نتوانيد راه برويد، سرتان را هم بلند كنيد اما نه آن‌قدر سفت كه امكان انعطاف نداشته باشد. مفاصل گردن و عضلات و اندام‌ها را هم شل كرده و حركت كنيد. وقتي توانستيد ۱۵ دقيقه اين حالت را داشته باشيد اين زمان را اضافه كنيد.


در گردن چه چيزهايي داريم؟

گردن، تنها ارتباط ميان سر و بدن است. يعني ارتباط ميان تمام اندام‌ها، با مغز، از طريق گردن است كه عملكرد خون،‌ هورمون‌ها، تنفس و عضلات را تنظيم مي‌كند. خود گردن كاور عضلات، استخوان‌ها، اعصاب، رگ‌هاي خوني، تراشه و مري و سيستم صحبت كردن انسان و همين‌طور غده تيروئيد است. عروق خوني از قلب مي‌آيند و به پشت يا سر مي‌روند و در مسير خود از گردن مي‌گذرند و اكسيژن و مواد غذايي ضروري براي مغز و اندام‌ها مي‌برند و دي‌اكسيد كربن توليد شده را برمي‌دارند. غذا و اكسيژن هم از طريق تونل‌هايي جداگانه از دهان و بيني از گردن مي‌آيند و به معده و ريه‌ها مي‌رسند. در داخل گردن فقط يك عضو است كه به ارتباط ميان سر و اندام ربطي ندارد و آن هم غده تيروئيد است. اين غده، هورمون‌هايي توليد مي‌كند كه خيلي دورتر از جايي كه توليد مي‌شوند تاثير مي‌گذارند. اين هورمون‌ها بر توليد هورمون‌هاي ديگر، توليد انرژي و ميزان سوخت‌و‌ساز بدن (متابوليسم) تاثير مي‌گذارد.


شمــا دردِ «آي‌پد و بلك بري» نداريد؟

نگذاريد شلاق به گردن‌تان بخورد

آسيب شلاقي، آسيبي است كه به وسيله يك ضربه ناگهاني و حركت سريع روبه جلو يا عقب سرو گردن،‌ در ناحيه ليگامان‌ها و عضلات گردن و شانه‌ها ايجاد مي‌شود. به طور معمول، وقتي اتومبيل‌ها از پشت ضربه محكمي مي‌خورند، اين حالت ايجاد مي‌شود زيرا ضربه پشتي، سر را به جلو مي‌راند و سپس گردن و تنه سعي مي‌كنند سرو بدن را به عقب بكشند و اين حالت رفت و برگشت ايجاد صدمه مي‌كند. در اين حالت ممكن است عضلات، ليگامان‌ها و تاندون‌هاي ناحيه گردن و پشت هم آسيب ببينند. چنين ضرباتي معمولا باعث درد در ناحيه گردن و سفتي آن مي‌شود، حتي ممكن است افراد از درد پشت و كمر و سردرد هم رنج ببرند. به طور معمول اين علائم معمولا يكي، دو روز پس از سانحه تصادف رانندگي خودشان را نشان مي‌دهند.


چگونه از آسيب‌هاي شلاقي گردن جلوگيري كنيم؟

1-در زمان خريد اتومبيل سعي كنيد اتومبيلي بخريد كه كيسه هواي نجات داشته باشد، گردني صندلي آن مناسب باشد و كمربند ايمني آن سيستم ضدقفل داشته باشد.
۲- گردني صندلي اتومبيل شما بايد درست گردن شما را بپوشاند، اكثر افراد زماني كه اتومبيلي مي‌خزند، گردني آن را براي خود تنظيم نمي‌كنند.
3- هميشه كمربند ايمني اتومبيل خود را ببنديد.


مانيتور كامپيوتر را تنظيم كنيد

امروزه، يكي از مهم‌ترين مسائلي كه در مورد سلامت گردن بايد در نظر گرفت، جاي قرار گرفتن مانيتور و كيبورد كامپيوتر است. چشم انسان، راحت‌تر است كه به اشياي نزديك رو به پايين نگاه كند (مثلا براي ديدن صفحه كامپيوتر) اگر سطح مانيتور شما خيلي بالا باشد، يعني مثلا روبه‌روي چشمان شما باشد ممكن است حالاتي مثل خستگي، قرمزي و اختلالات ديد در چشم‌ها ايجاد شود و حتي حالت سردرد. شانه‌ها و پشت انسان هم راحت‌تر است كه به صفحه كامپيوتر از بالا نگاه كند. البته يك صفحه افقي، اصلا ايده‌آل نيست و بهتر است صفحه مانيتور حداقل يك زاويه ۳۰ درجه داشته باشد.
جاي قرار گرفتن كيبورد معمولا در دست شما نيست زيرا ميزهاي كامپيوتر را شما نمي‌سازيد. اما يادتان باشد اكثر صندلي‌ها قابل تنظيم‌ هستند. براي آن‌كه در بهترين حالت قرار بگيريد صندلي‌تان را جوري تنظيم كنيد كه وقت كار كردن با كيبورد شانه‌هاي‌تان شل و رها باشد. صندلي شما بايد آن‌قدر به ميز كامپيوتر نزديك باشد كه وقتي آرنج‌هاي‌تان يك زاويه 90 درجه براي كار با كامپيوتر مي‌سازند قسمت بالايي بازوها در حالت آرام و ريلكس باشند. اگر بالا بردن صندلي باعث شده تا پاي‌تان به زمين نرسد از يك زيرپايي استفاده كنيد تا حالت پاهاي شما طبيعي باشد.
يادتان باشد مشكل فقط كار با كامپيوتر نيست. حالا متخصصان پزشكي جزو دردهاي موسوم به دردهاي كامپيوتري از واژه‌هايي مثل مشكلات آي پد ipod injury و مشكلات ناشي از بلاك بري Black berry هم استفاده مي‌كنند!


نكته: اگر در زمان كاركردن با كامپيوتر يا لپ‌تاپ، يا حتي تلفن همراه به مدت طولاني براي زدن پيامك احساس درد داشتيد، بايد وضعيت بدن خود در زمان كاركردن با اين وسايل را اصلاح كنيد. يادتان باشد بهترين حالت قرار داشتن صفحه مانيتور كامپيوتر اين است كه درست از پايين سطح چشمان‌تان شروع شود.

باز نشر اختصاصی: B artarinha.ir


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهلا

      عالی بود موفق باشید

    • hasti163

      سلام بگو چرا من بیشتر وقنها گردن درد دارم ....مطالبتان عالی بود..ممنونم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج