۳۱۶۸۲۴
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

آنچه باید درباره استحمام سالمندان بدانید

سالمندان باید از شوینده های بسیار ملایم مانند صابون یا شامپوهای بچه یا پدهای مخصوص شستشوی بدن استفاده کنند تا چربی نهفته موجود در سطح پوست را با دست خود از بین نبرند.

هفته نامه سلامت - الهه رضاییان: حتما شنیده اید که پدر یا مادرتان با تعجب از خشک شدن پوست دست و صورت خود حرف می زنند و می گویند در جوانی هرگز مجبور نبودند مرطوب کننده استفاده کنند. به خصوص آقایان میانسال و مسن که حس خوبی از چرب کردن دست و صورت یا دیگر قسمت های پوست خود ندارند؛ اغلب پوست دست هایشان خشک و ترک خورده است یا به دلیل خارش ناشی از خشکی و خاراندن مکرر دچار خراش و زخم هستند.

اگر بگوییم ریشه بسیاری از این دردسرها در شیوه حمام کردن و رعایت نکردن برخی اصول قبل و بعد استحمام است و به راحتی می توانید از دست آن خلاص شوید، حتما تعجب خواهید کرد. بهتر است این شیوه حمام رفتن اصولی و سلامت را اجرا کنید تا خودتان ببینید چند درصد از مشکلات پوستی شما به خصوص خشکی و پیامدهای آن از بین می رود.

آنچه باید درباره استحمام سالمندان بدانید

1- سالمندان باید هفته ای چند بار حمام کنند؟

توصیه ما به افراد مسن و افرادی که پوست خشکی دارند هفته ای 1 یا 2 بار حمام است. استحمام به خصوص اگر همراه با شستشوی پوست با مواد شوینده باشد باعث خشکی پوست می شود. حتی خود آب به تنهایی می تواند چربی پوست را که در سطح آن و برای حفاظت آب موجود در سلول های بافت پوست است، از بین ببرد.

2- بهترین درجه حرارت آب برای سالمندان چیست؟

به همه افراد چه جوان و چه پیر توصیه می شود هرگز با آب داغ دوش نگیرند اما این توصیه و تاکید در افراد مسن جدی تر است چرا که به دلیل بالا رفتن سن و تغییرات هورمونی مخصوص سالمندی، پوست دستخوش تغییراتی می شود که نمی تواند به خوبی سال های گذشته، آب موجود در خود را حفظ کند. پوست تان به صورت مکرر خشک می شود، به خصوص اگر در معرض باد قرار بگیرد یا با شوینده های مختلف در تماس باشد.حتما با آب ولرم دوش بگیرید و قبل از حمام کردن حتما دمای آب را بررسی کنید. بهتر است پیش از درآوردن لباس ها دمای آب را با ناحیه آرنج تان بررسی کنید. حتما این کار را بلد هستید و به یاد زمانی که دمای آب را برای حمام کردن بچه های کوچک آماده می کردید، می افتید.

3- استفاده از کدام شوینده ها به سالمندان توصیه می شود؟

سالمندان باید از شوینده های بسیار ملایم مانند صابون یا شامپوهای بچه یا پن های مخصوص شستشوی بدن استفاده کنند تا چربی نهفته موجود در سطح پوست را با دست خود از بین نبرند. آنها نباید از لیف و کیسه های زبر استفاده کنند و پوست شان را به بهانه رفع خارش با لیف و کیسه بسایند. توجه کنید یکی از علل مهم خارش، خشکی بیش از حد پوست است. با تلاش برای حفظ رطوبت پوست به زودی از این خارش رها می شوید.

4- حوله و لباس را در حمام بگذاریم یا بیرون حمام؟

سعی کنید حوله و حتی در فصل سرد، لباس تان را داخل حمام بپوشید. اگر در حمام فضایی برای قرار دادن حوله ندارید، می توانید آن را در یک لگن یا ظرف مخصوص قرار دهید و یک لوسیون مرطوب کننده که حاوی وازلین یا اوسرین است نیز کنار حوله تان بگذارید زیرا باید در فضای حمام که مرطوب است، آرام حوله لطیف خود را روی پوست گذاشته و بردارید.هرگز حوله را به شدت روی پوست خود نمالید. همانجا لوسیون بدن را نیز به همه پوست تان بزنید تا مانع تبخیر بیش از حد آب از سطح بدن شود. توجه کنید لوسیون های عطری مناسب نیستند.

5- مناسب ترین حوله برای سالمندان چه حوله ای است؟

جنس حوله تان باید لطیف و ظریف باشد تا بافت خشن حوله باعث آزردگی پوست نشود، حتی همین حوله ظریف را نباید با خشونت روی پوست حرکت داد. بهتر است پس از حمام و پوشیدن لباس ها، حوله را در محیطی خارج از حمام نگهداری کنید. اگر حوله را در محیط حمام آویزان می کنید، بهتر است نزدیک شوفاژ و دور از توالت (فرنگی یا ایرانی) باشد. توجه کنید نگهداری حوله و توجه به بهداشت آن لازمه حفظ سلامت پوست شماست. رطوبت عامل مناسبی برای رشد میکروب ها و قارچ هاست. در محیط تاریک و گرم حمام سرعت تکثیر این قارچ و میکروب ها زیاد می شود. اگر عادت دارید بعد از حمام حوله خیس را همانجا آویزان کنید، بهتر است بدانید محیط مرطوب حمام اصلا مناسب نیست و باید حوله در هوای آزاد پهن شود تا خوب خشک شود. بعد از خشک شدن می توانید آن را در کمد و کشو یا حتی محل خاصی که در حمام دارید، قرار دهید.

6- حوله حمام را چند وقت یک بار بشوییم؟

بهتر است حداقل هر 2 هفته یک بار حوله تان را بشویید و برای خشک کردن از فضای باز داخل اتاق یا بیرون و در معرض آفتاب استفاده کنید. حوله ها را حتما در دمای بالا و با آب در حد جوش بشویید. اغلب میکروب ها در دمای نزدیک 80 درجه می میرند. حوله ای که در این دما و با هر شوینده ای شستشو داده شود، پاکیزه و عاری از هر گونه آلودگی است. اگر به مشکل خاص پوستی یا بیماری قارچی دچار شده اید، بهتر است از مواد ضدعفونی کننده هم استفاده کنید. بعد از شستشو هم خوب آن را آبکشی کنید. اگر ماشین لباسشویی اتوماتیک دارید هم لازم است بعد از خشک کردن حوله با ماشین آن را در فضای باز یا اتاق بگذارید که کاملا خشک شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وای دلم گرفت... پیر شدن رو دوست ندارم... ولی همه مون یه روز سالمند میشیم و نیاز به مراقبت داریم خدا آخر و عاقبت همه مونو ختم به خیر کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج