۴۲۸۲۶
۷ نظر
۵۰۱۹
۷ نظر
۵۰۱۹
پ

همه چيزهايي كه بايد در مورد بيماري‌هاي عفوني تناسلي بدانيد

براساس آمارهاي سازمان جهاني بهداشت حدود نيمي از مردم بالغ جهان يا به بيماري منتقله از راه ارتباط جنسي (STI) مبتلا شده‌اند يا در آينده به آن مبتلا مي‌شوند

همه چيزهايي كه بايد در مورد بيماري‌هاي عفوني تناسلي بدانيد

مجله سیب سبز :

براساس آمارهاي سازمان جهاني بهداشت حدود نيمي از مردم بالغ جهان يا به بيماري منتقله از راه ارتباط جنسي (STI) مبتلا شده‌اند يا در آينده به آن مبتلا مي‌شوند. اين رقم بسيار هشدار دهنده است و لزوم توجهي ويژه به اين موضوع را مشخص مي‌كند.

شما، خود شما، درخطر هستيد

واقعيت اين است كه تقريبا تمامي انسان‌ها اين تصور را در مورد خود دارند كه در خطر ابتلا به STI نيستند اما به هرحال بايد اين را بدانيد كه تمام انسان‌هاي بالغ درخطر ابتلا به اين مشكل هستند. دكتر ردولف مي‌گويد: «حتي اگر ۲ انسان هيچ ارتباط با هيچ فرد ديگري نداشته باشند، اين احتمال وجود دارد كه آنها با ابتلا به بعضي از اين بيماري‌ها مثل HIV به دنيا بيايند. همين‌طور ممكن است افرادي با به ارث بردن بيماري هپاتيت يا هرپس به دنيا بيايند.» نكته‌اي كه در حال حاضر بسيار مهم است و علت رشد سريع بيماري‌هاي STI ارزيابي مي‌شود اين است كه بسياري از اين بيماري‌ها هيچ علامتي ندارند يا علامت‌هاي بسيار خفيفي دارند. براي همين اكثرا افراد به خاطر آنها به پزشك مراجعه نمي‌كنند و اين بيماري‌ها درمان نمي‌شود.

همه چيزهايي كه بايد در مورد بيماري‌هاي عفوني تناسلي بدانيد
يك مشكل بزرگ

يك مشكل STI اين است كه برخي از گونه‌هاي آن تغيير مي‌كند و به اشكال جديد بدل مي‌شود. براي مثال در حال حاضر بيش از يكصد نوع ويروس HPV همان عامل زگيل تناسلي شناسايي شده است. همين‌طور پزشكان اخيرا گونه‌هايي از گنوره‌آ (ميكروب عامل بيماري سوزاك) را كشف كرده‌اند كه به درمان‌هاي معمول مقاوم است. با تمام اين دلايل است كه دكتر مارلن وازرمن، متخصص عفوني در كيپ تاون مي‌گويد: «اين حقايق نشان‌ مي‌دهد همه افراد بايد درمورد STI به‌طور جدي فكر كنند و هميشه به احتمال ابتلا به انواع آن فكر كنند و در زمان لازم براي تشخيص و درمان به پزشك مراجعه كنند.»

خجالت كار دست‌تان مي‌دهد

شايد مهم‌ترين مشكل بيماري‌هاي STI مسئله «شرم» و «خجالت» ناشي از آنها باشد. دكتر وازرمن مي‌گويد: «اين مسئله باعث مي‌شود اين بيماري خطرناك‌تر شود. در واقع خجالت كشيدن از اين بيماري‌ها و مطرح نكردن آنها با پزشك باعث مي‌شود بيماري‌ها درمان نشود و انتشار ‌آنها بيشتر شود. اكثر افراد ترجيح مي‌دهند كه در اين مورد سؤال نكنند كه همين كار را خراب مي‌كند. گاهي برخي افراد كه احساس مي‌كنند دچار مشكل هستند، سعي مي‌كنند در اينترنت يا گفت‌و‌گو با ديگران اطلاعاتي كسب كنند اما واقعيت اين است كه اين بيماري‌ها آنقدر تنوع دارند كه نمي‌توان با جست‌و‌جو در اينترنت و بدون مراجعه به پزشك متخصص در مورد آنها اطلاعاتي به دست آورد. يك اشتباه شايع اين است كه افراد فكر مي‌كنند كه حتما بايد در خارج از دستگاه تناسلي خود علائم يا نشانه‌هايي داشته باشند درحالي كه بسياري از بيماري‌هاي STI در داخل دستگاه‌هاي تناسلي مرد و زن پنهان مي‌شود.»

فكر كنيد آنفلوآنزا گرفته‌ايد

به هرحال درمورد STI اين يك واقعيت است كه بحث‌هاي روانشناختي هم مرتبط با اين بيماري پيش بيايد. به هرحال همان‌طور كه گفته شد بسياري از افراد به‌خصوص خانم‌ها، از ابتلا به اين بيماري‌ها خجالت مي‌كشند و احساس گناه آنها را رها نمي‌كند اما دكتر مورگان گانز، فوق تخصص بيماري‌هاي اپيدميولوژيك از دانشگاه ويسكانسين مي‌گويد: «ابتلا به بيماري‌هايي مثل كلاميديا در واقع مثل ابتلا به بيماري آنفلوآنزاست، اگر شما همسر داشته باشيد و سپس از او جدا شويد و بخواهيد مجددا ازدواج كنيد، اگر بيماري شما كاملا بهبود يافته باشد و مشكلي نداشته باشيد به همسر جديدتان خواهيد گفت كه مثلا چندبار بيماري آنفلوآنزا گرفته‌ايد؟»يك تصور ديگر در مورد بيماري‌هاي موسوم به بيماري‌هاي منتقله جنسي اين است كه هركس به آنها مبتلا شود، دچار ناباروري خواهد شد اما اين تصور درست نيست. شايع‌ترين بيماري‌هاي اين گروه يعني Hpv و هرپس اصلا تاثيري روي باروري افراد نخواهد گذاشت (اما اگر در زمان بارداري اين بيماري ايجاد شود، ممكن است خطراتي براي جنين به وجود بيايد).

اين 3قدم را همين امروز برداريد

براي آنكه بتوانيد احتمال ابتلايتان به بيماري‌هاي STI را كاهش دهيد بايد اين گام‌ها را برداريد: 1- سيگار نكشيد: سم‌هاي سيگار مي‌تواند باعث آسيب‌هاي سلولي شوند كه باعث شوند شما بيشتر در معرض ابتلا به بيماري‌هاي منتقله جنسي قرار بگيريد يا اگر اين بيماري را داريد شدت آن بيشتر شود. آمار نشان مي‌دهد كه زناني كه دچار HPV هستند و سيگار مي‌كشند دو يا سه‌برابر بيشتر احتمال ابتلا به سرطان سرويكس (گردن رحم) را دارند. دركل سيگار كشيدن احتمال درمان STI را سخت‌تر مي‌كند. 2- مواظب PH باشيد: PH معمول دستگاه تناسلي زنان اسيدي است و اين احتمال ابتلا به بيماري‌هاي عفوني را كاهش مي‌دهد. براي آنكه احتمال ابتلايتان به بيماري‌هاي STI را كاهش دهيد از روش‌هاي تاثيرگذار روي PH و تامپون‌هايي كه ممكن است تعادل PH شما را به هم بزنند دور بمانيد.

3 - مواظب باشيد، تراشيدن يا استفاده از واكس در ناحيه كمر ممكن است جراحت‌هاي بسيار كوچكي را رقم بزند كه احتمال ابتلا به بيماري‌هاي STI را افزايش مي‌دهد. براي همين هر روز يا با فواصل كم از اين شيوه‌ها استفاده نكنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      توضیحات درموردقدم2و3 کافی نیست.

    • بدون نام

      چه مقاله بی سرو ته بود.....

    • بدون نام

      واکس در ناحیه کمر یعنی چه؟

    • سپیر

      من سوادم خیلی کمتر از اونیه که این مقاله سرتاسر سانسور شده رو بتونم درک کنم!! لطفا به زبان ساده تری توضیح بدید که بتونم بفهمم !

    • اس اس

      مقاله ی خیلی قشنگی بود ..اگه میشه بگید واکس در ناحیه کمر ینی چی؟؟؟؟مرسی متشکرم

    • سمیرا محمدی از جناران

      موهای سر خانم کاشته اند

    • يوسف

      با سلام.من در ناحيه دور بيضيه ام ترشحات بد بويي دارم و هر روز ضد عفوني ميكنم و قرص متروماكس كه استفاده ميكنم بطور موقت خوب ميشم ولي اگه درمان رو قطع كنم علايم دوباره ظاهر ميشن.لطفا راهنمايي كنيد.با تشكر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج