جاباما
۴۳۸۱۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تاثیر برنامه های تلویزیونی روی رفتار کودکان

باید به والدین بیاموزیم تغییر کانال های تلویزیون از شبکه های خشن به شبکه های آموزشی می تواند در رفتار کودکان زیر ۷ سال تاثیر مثبتی داشته باشد. به این ترتیب بدون اینکه از کودکان بخواهیم کمتر تلویزیون تماشا کنند، می توانند بیشتر آموزش ببینند.

تاثیر برنامه های تلویزیونی روی رفتار کودکان

برترین ها: باید به والدین بیاموزیم تغییر کانال های تلویزیون از شبکه های خشن به شبکه های آموزشی می تواند در رفتار کودکان زیر 7 سال تاثیر مثبتی داشته باشد. به این ترتیب بدون اینکه از کودکان بخواهیم کمتر تلویزیون تماشا کنند، می توانند بیشتر آموزش ببینند.

تاثیر برنامه های تلویزیونی روی رفتار کودکان

نتیجه این کار در طول زمان کمرنگ می شود اما همچنان کودکان را از رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه دور می کند.

یکی از محققان مرکز تحقیقات کودکان در سیاتل می گوید: «صحبت کارشناسان این نیست که تلویزیون را خاموش کنید، بلکه می گویند کانال را عوض کنید. چیزی که کودکان تماشا می کنند به اندازه زمانی که پای تلویزیون صرف می کنند، مهم است.»

این مرکز، تحقیقی را روی ۵۶۵ خانواده در سیاتل انجام دادند. نیمی از آنها به کودکان ۳ تا ۵ سال خود اجازه تماشای برنامه های آموزنده را به جای برنامه های پرخشونت دادند. نتیجه این کار با کودکانی مقایسه شد که والدین آنها به جای تماشای تلویزیون به آنها غذای سالم می دادند. در عرض شش ماه، هر دو گروه این کودکان نتایج امیدوارکننده ای داشتند. حتی گروهی که برنامه های آموزنده تماشا کرده بودند تغییر رفتار بهتری از خود نشان دادند.

پس از یکسال، بین هر دو گروه تفاوت خاصی دیده نشد. این مساله بسیار مهم است زیرا هر دو گروه در معرض انجام کارهای پرخاشگرایانه و قربانی خشونت های جامعه بودن قرار دارند.

تاثیر برنامه های تلویزیونی روی رفتار کودکان

اما این تحقیق اشکالی نیز داشت. هدف از این کار به والدین گفته نشده بود اما نویسنده این تحقیق اعلام کرده است که آنها متوجه این مساله شده اند و این می تواند در نتیجه کار تاثیر داشته باشد. پیش از اعمال تحقیقات، کودکان حدود یک و نیم ساعت در روز را پای شبکه های خشن تلویزیون، بازی ها و ویدئوهای پرخشونت سپری می کردند. در انتهای مطالعات، این میزان ده دقیقه افزایش پیدا کرد. گروهی که تلویزیون تماشا می کردند بیشتر علاقه مند به تماشای برنامه های آموزشی و مفید بودند؛ اما گروهی که جای تماشای تلویزیون، غذاهای سالم می خورند بیشتر به برنامه های خشونت بار علاقه نشان می دادند.

مادر یکی از کودکان ۶ ساله این تحقیق، با رضایت اعلام کرده است: «تا پیش از این نمی دانستم الیزابت چقدر تلویزیون تماشا می کند و این چه تاثیری بر رفتار او دارد. این تحقیق باعث بهتر شدن رفتار فرزند من شد. من سعی می کنم تا فرزند خود را با برنامه های بیرون از خانه و کارهای هنری سرگرم کنم تا کمتر تلویزیون ببیند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج