جاباما
۴۳۸۷۰۹
۵۰۳۶
۵۰۳۶
پ

«تِکست نِک» چیست و چرا آسیب رسان است؟

اگر اکنون در حال خواندن این متن با استفاده از گوشی، لپ تاپ و یا تبلت خود هستید، احتمالا برای مسلط شدن بر متن گردن خود را به سمت جلو خم کرده اید. محققان به این وضعیت به اصطلاح تِکست نِک (text neck) یا همان «گردن در وضعیت پیام دادن» می گویند.

وب‌سایت روزیاتو: اگر اکنون در حال خواندن این متن با استفاده از گوشی، لپ تاپ و یا تبلت خود هستید، احتمالا برای مسلط شدن بر متن گردن خود را به سمت جلو خم کرده اید. محققان به این وضعیت به اصطلاح تِکست نِک (text neck) یا همان «گردن در وضعیت پیام دادن» می گویند. این حالت می تواند دردهایی را در ناحیه گردن، شانه ها و ستون فقرات به وجود آورد.

«تِکست نِک» چیست و چرا آسیب رسان است؟

به طور متوسط سر انسان حدود ۴٫۵ کیلوگرم وزن دارد. تصورش را بکنید که یک توپ بولینگ حدود ۵ کیلوگرمی را روی یک چوب قرار داده اید. تا مادامی که این توپ در وضعیت صافی قرار گرفته چوب به سمت دیگری منحرف نمی شود و مشکلی بوجود نمی آید اما درست زمانی که توپ را به سمت جلو متمایل کنید، چوب کج و حتی ممکن است شکسته شود.

زمانی که جسم سنگینی بر روی اهرمی نازک و ظریف سوار شده، می تواند باعث به وجود آمدن فشار بیشتری بر روی آن شود.

در مطالعه ای که نتایج آن در مجله بین المللی «تکنولوژی جراحی» به چاپ رسید، وضعیت فشاری را که سر به ستون فقرات وارد می آورد مورد بررسی قرار گرفت. با تنها ۱۵ درجه خم شدن به سمت جلو چیزی معادل ۱۲ کیلوگرم فشار به ستون فقرات گردنی و ماهیچه هایی که از آنها محافظت می کنند وارد می آید.

هرچقدر میزان خم شدن به جلو افزایش پیدا کند متعاقب آن این فشار نیز بیشتر خواهد شد.

خم شدن ۳۰ درجه ای به سمت جلو معادل ۱۲ کیلوگرم فشار بر ستون فقرات

خم شدن ۴۵ درجه ای به سمت جلو معادل ۲۲ کیلوگرم فشار بر ستون فقرات

خم شدن ۶۰ درجه ای به سمت جلو معادل ۲۷ کیلوگرم فشار بر ستون فقرات

تمام این فشارها می توانند منجر به درد و کشیدگی های عضلانی هم شوند. شکی نیست که اکنون که در حال خواندن این نوشته هستید نیز اندکی فشار را روی شانه ها و گردن خود احساس می کنید.

به کمک تکنولوژی با «تِکست نِک» مبارزه کنید
«تِکست نِک» چیست و چرا آسیب رسان است؟

چندان اهمیتی ندارد که از چه روشی به جنگ با این پدیده می روید اما مهم است که این کار را انجام دهید.

به عنوان مثال اپلیکیشن هایی چون Text Neck Indicator LITE زمانی که فاصله مناسب را رعایت نکنید به شما هشدار می دهد. نشانگر قرمزی به شما می گوید که صاف بنشینید و اگر نشانگر به رنگ سبز بود بدان معناست که وضعیتی را که برای نشستن انتخاب کرده اید مناسب است.

چنین اپلیکیشن هایی بهترین وضعیت سر و گردن را به شما در هنگام استفاده از گوشی های همراه تان نشان می دهد و بسیاری از افراد از استفاده از آنها ابراز رضایت می کنند.

یکی دیگر از عوامل موثر در مبارزه با پدیده «تِکست نِک» فعالیت های بدنی و خصوصا کششی است. اپلیکیشن HeadUp همانند نمونه قبلی می تواند هشدارهایی را در مورد وضعیت قرار گرفتن شما به همراه داشته باشد. همچنین تمرین هایی مخصوص ماهیچه های گردن را نیز به شما آموزش می دهد.

اگر هم علاقه چندانی به استفاده از چنین اپلیکیشن هایی را ندارید بهتر است از تمرین ها و فعالیت های ورزشی کمک بگیرید. پروفسور «آرمین تهرانی» استادیار بالینی دانشکده پزشکی «مونت سینای» پیشنهاد می کند که تایمر تلفن همراه خود را به کار انداخته و هر یک ساعت یک بار به انجام حرکات کششی بپردازید. برای این کار از Google Calendar Goals هم می توانید استفاده کنید.

در اینجا به چند نمونه از تمرین هایی که به بهبود وضعیت «تِکست نِک» کمک می کند خواهیم پرداخت:

۱- صاف بنشینید یا بایستید.

۲- سر را به سمت شانه راست متمایل کرده و به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در همان حالت نگه دارید.

۳- سر را به گونه ای حرکت داده و پایین آورید که چانه قفسه سینه را لمس کند و بین ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در همان حالت باقی بمانید.

۴- سر را به سمت شانه چپ حرکت داده و در این حالت نیز بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه متوقف شوید.

۵- سر را به سمت عقب و تا جایی که می توانید عقب برده و باز هم فاصله زمانی بین ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در همان حالت بمانید.

۶- در هر کدام از مسیرها بین ۲ تا ۴ بار این تمرین ها را تکرار کنید.

به جای تایپ کردن، با هم صحبت کنید

یکی دیگر از راهکارهایی که می تواند عوارض ناشی از «تِکست نِک» را کاهش دهد این است که با استفاده از وُویس یا با صحبت کردن تلفنی چنین آسیبی را به حداقل برسانید.

دکتر «دِرِک اوچیای» جراح و متخصص آرتروسکوپی لگن در مرکز Nirschl Orthopaedic Center در ایالت ویرجینیای ایالات متحده در این باره می گوید: "اگر هم نمی توانید رد و بدل چنین پیام هایی را متوقف کنید، از صفحه نمایشگر بزرگ تری استفاده کنید با این کار خواهید توانست آن را در فاصله دورتری از خود قرار داده و درنتیجه گردن خود را کمتر خم خواهید کرد."
«تِکست نِک» چیست و چرا آسیب رسان است؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی از مواقع هم تنها انجام نرمش و یا قرار گرفتن در وضعیت های مناسب نشستن نمی تواند کمک خوبی برای درد باشد و ممکن است که مسئله جدی تری وجود داشته باشد.

دکتر تهرانی در این مورد می گوید: "اگر درد گردن تان با گذشت یک هفته بهتر نشد و یا اگر این درد به بخش های پایین تر بدن همچون بازوها نیز انتقال یافته و با بی حسی، مور مور شدن، سوزش و ضعف هم همراه شد، حتما باید در مورد این وضعیت از یک پزشک مشاوره بگیرید."
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج