۶۶۴۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

رفيق جديد فرزندتان را مي‌شناسيد؟

دوست هاي دوست‌نداشتني

شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه فرزندتان در مدرسه با دوست جديدي صميمي شده و مدام با او وقت مي‌گذراند ولي شما اين دوست تازه‌وارد را نمي‌پسنديد. اين مطلب به شما ياد مي‌دهد كه در اين مواقع چه كاري انجام دهيد.

دوست هاي دوست‌نداشتني

دوست هاي دوست‌نداشتني

اگر از يك مشاور خانواده بپرسيد مهم‌ترين دغدغه والدين كودكان دبستاني چيست حتما خواهد گفت: «اين‌كه با دوست بد فرزندشان چه كنند.» واقعيت آن است كه اغلب والدين كودكان دبستاني نمي‌دانند وقتي فرزندشان با دوستاني رفيق مي‌شود كه ارزش‌هاي‌شان با فرزند آن‌ها تفاوت دارد چطور عكس‌العمل نشان دهند.

اما مشاوران خانواده بر اين باورند كه داشتن دوستاني متفاوت براي فرزند شما ايرادي ندارد. به علاوه روبه‌رو كردن فرزندان با شخصيت‌هاي جديد مي‌تواند كمك بزرگي به آن‌ها بكند تا افق ديدشان را وسيع‌تر كنند، با ديدگاه‌هاي جديد آشنا شوند و با بقيه كنار بيايند. نكته مهم اين‌جاست كه آيا ارزش‌ها و سبك زندگي كودكي كه شما به او شك داريد، واقعا نگران‌كننده‌هستند يا شما داريد زود قضاوت مي‌كنيد؟ اگر درباره دوست فرزندتان مشكوك هستيد و مي‌ترسيد تاثير بدي روي فرزند شما بگذارد، بد نيست گام‌هاي زير را برداريد.


گام اول : اطلاعات جمع كنيد

بايد تا آن‌جا كه مي‌توانيد درباره اين دوست تازه‌وارد اطلاعات كسب كنيد. براي اين كار بايد با فرزندتان صحبت كنيد و درباره دوست جديدش از او سوال كنيد. همچنين سوالاتي را بپرسيد كه به شما نشان دهند چرا فرزندتان اين دوست جديد را دوست دارد. مثلا مي‌توانيد بگوييد:‌ «تو و پارميس جديدا خيلي با هم وقت مي‌گذرونين. چطور شد كه با هم دوست شدين؟ درباره اين دوست جديدت برام حرف بزن. من تا حالا پدر و مادرش رو ديده‌ام؟»

البته دقت كنيد كه اين سوالات نبايد حالت بازجويي به‌خود بگيرد و شما بايد با ملايمت و زيركي اين پرسش‌ها را مطرح كنيد. طوري كه فرزندتان حس كند واقعا به دانستن اين مسائل علاقه‌منديد و مي‌خواهيد با او همراه شويد.

اگر هنوز هم به اطلاعات بيشتري نياز داريد مي‌توانيد با معلم‌هاي فرزندتان حرف بزنيد يا با والدين ديگر كه نظر آن‌ها را قبول داريد صحبت كنيد.


گام دوم : نگراني‌تان را بگوييد

به جاي ايراد گرفتن از دوست جديد فرزندتان (كه قطعا باعث مي‌شود تا او پنهان‌كاري كند و ديگر با شما حرف نزند) نگراني‌تان را در مورد فرزندتان به‌خودش بگوييد. مثلا:‌ «تو جديدا خيلي فحش مي‌دهي! يادم نمي‌ياد قبل از اين‌كه با اين دوستاي جديدت رفيق بشي اينطوري بوده باشي.»

اين كار شما به فرزندتان يادآوري مي‌كند كه او در گذشته رفتار بهتري داشته و با معيارهاي شما بهتر همخواني داشته است. اگر فرزندتان را به شكلي بار آورده باشيد كه اين معيارها اكنون براي او هم مهم باشد، مطمئن باشيد به فكر فرو خواهد رفت و از اين‌كه اخلاق‌هاي خوب گذشته را از دست داده خودش هم نگران خواهد شد.


گام سوم : «دشمن» را شناسايي كنيد

با دوستان جديد فرزندتان دوست شويد و كاري كنيد كه آن‌ها فكر كنند شما به زندگي‌شان علاقه‌منديد. براي اين كار مي‌توانيد منزل‌تان را به جايي تبديل كنيد كه بچه‌ها دوست دارند در آن دور هم جمع شوند. يخچال‌تان را از خوردني‌هاي خوشمزه پر كنيد و براي بچه‌ها پيتزا بخرند. فايده اين كار آن است كه شما نه تنها خيال‌تان راحت خواهد بود كه فرزندتان كجاست بلكه مي‌توانيد چشم و گوش‌تان را تيز كنيد تا ببينيد آيا واقعا دوستان جديد فرزندتان خطرناكند يا نه؟


گام چهارم : با والدين آشنا شويد

اگر شما يك كودك دبستاني داريد، لازم است كه دوستان فرزندتان را بشناسيد، به‌خصوص كودكاني كه به آن‌ها مشكوك هستيد. ملاقات حضوري بهترين راه براي آشنايي است ولي اگر امكان اين كار را نداريد، به آن‌ها تلفن بزنيد. موقع مكالمه مثبت، دوستانه و باز برخورد كنيد. مثلا مي‌توانيد بگوييد: «بچه‌هاي ما تازگي خيلي با هم صميمي شده‌اند. به همين دليل من خواستم خودم را معرفي كنم و با شما درباره بچه‌ها حرف بزنم.»


اگر شاغل هستيد، مصرانه از فرزندتان بخواهيد كه به محض رسيدن به خانه به شما زنگ بزند و اگر مي‌خواهد جايي برود به شما اطلاع دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج