۶۸۸۹۷۵
۶۲۳۱
۶۲۳۱
پ

درمان خانگی ورم ملتحمه چشم

ورم ملتحمه‌ی آلرژیک مانند تمام آلرژی‌ها زمانی شروع می‌شود که سیستم ایمنی یک ماده‌ی بی‌خطر را آلرژن شناسایی می‌کند. این باعث می‌شود سیستم ایمنی‌تان واکنش نشان داده و آنتی بادی‌هایی تولید کند که موجب واکنش آلرژیک می‌شوند.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: به عبارت ساده، ورم ملتحمه آلرژیک، قرمزی آلرژیک چشم است. این نوع قرمزی چشم، مسری نیست اما معمولا هر دو چشم را به طور همزمان تحت تاثیر قرار می‌دهد. ورم ملتحمه آلرژیک زمانی روی می‌دهد که وقتی محرکی که به آن حساسیت دارید، ملتحمه‌ی چشم‌تان را تحریک می‌کند.

ملتحمه‌ی چشم لایه‌ی نازکی است که روی چشم و داخل پلک‌ را می‌پوشاند. ورم ملتحمه‌ی آلرژیک مانند تمام آلرژی‌ها زمانی شروع می‌شود که سیستم ایمنی یک ماده‌ی بی‌خطر را آلرژن شناسایی می‌کند. این باعث می‌شود سیستم ایمنی‌تان واکنش نشان داده و آنتی بادی‌هایی تولید کند که موجب واکنش آلرژیک می‌شوند.

در ورم ملتحمه آلرژیک، واکنش بعد از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌هایی چون گرده‌ها، مایت‌های خاک، موی حیوان، عسل، محلول‌ لنزهای تماسی، کپک یا مواد شیمیایی شروع می‌شود. ورم ملتحمه آلرژیک می‌تواند حاد یا مزمن باشد. علائم این بیماری شامل ترشح آبکی و شفاف از چشم، قرمزی، خارش و التهاب چشم. ضمنا ممکن است در چشمهای‌تان احساس زبری و شن مانند داشته باشید.

آلرژی در هر سنی می‌تواند افراد را مبتلا کند اما در بین افرادی که آلرژی‌های دیگری نیز دارند شایع‌تر است مثلا تب یونجه، آسم یا اگزما. تشخیص به موقع می‌تواند به کاهش علائم پیش از آنکه تشدید شوند کمک کند. با یک سری راهکارهای ساده‌ی خانگی می‌توانید از شدت علائم بکاهید

درمان خانگی ورم ملتحمه چشم
1. از محرک‌ها دوری کنید

هر چند نمی‌توان از عوامل محیطی که می‌توانند سبب واکنش‌های آلرژیک شوند به طور کامل اجتناب کرد اما دست کم می‌توانید کمتر در معرض آنها قرار بگیرید.

وقتی میزان گرده‌ها زیاد است، درها و پنجره‌ها را بسته نگه دارید. محیط خانه را از گرد و خاک پاک کنید و مرتبا جاروبرقی بکشید. از تصفیه کننده‌ی هوای داخل استفاده کنید تا کیفیت هوای محیط بسته را بهتر کنید. از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند رنگ مو و عطر خودداری کنید.

2. کمپرس سرد

گذاشتن کمپرس سرد روی چشم می‌تواند خارش و درد را تسکین بدهد و ضمنا از تورم و التهاب کم کند. می‌توانید هر کدام از این راهکارها را به کار ببرید: یک تکه پارچه‌ی بدون پُرز را در آب سرد فرو برده، بچلانید و آن را روی چشمهای‌ بسته‌تان بگذارید. بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه کمپرس را بردارید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید. چند تکه یخ را در پارچه‌ای بدون پُرز بپیچید و آن را روی چشمهای بسته‌تان بگذارید و بعد از ۵ دقیقه بردارید. یک قاشق سرد را روی چشمهای‌ بسته‌تان بگذارید.

نکته: برای هر چشم از پارچه‌ای جداگانه استفاده کنید.

3. محلول آبنمک

شستشوی چشمها با محلول خانگی آبنمک نیز راهکار موثر دیگری است که اگر آلرژنی در چشم‌تان گیر افتاده می‌توانید به کار ببرید.

محلول آبنمک برای کاهش التهاب چشم مفید است و کمک می‌کند هر گونه آلودگی که در چشمهاست پاک شود. یک دوم قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب مقطر حل کنید. آب را به جوش بیاورید و سپس اجازه دهید تا خنک شود. حالا با کمک آیکاپ یا قطره چکان از آن استفاده کنید و این کار را روزی چند بار انجام دهید.

هشدار: همیشه مواظب باشید تا آب زیاد گرم نباشد چون به چشمها آسیب می‌زند.

4. مرهم چای سیاه

مرهم چای سیاه نیز راهکار مناسب دیگری برای تسکین ورم ملتحمه چشم است. تانین‌های موجود در چای سیاه برای چشمها آرامشبخش‌اند و به کاهش درد و التهاب کمک می‌کنند.

دو عدد چای سیاه کیسه‌ای را در دو فنجان آب گرم به مدت ۵ دقیقه بخیسانید. کیسه‌ها را خارج کرده و آنها را در بشقاب تمیزی قرار دهید تا کمی خنک شوند. حالا از این کیسه‌ها به عنوان مرهمی گرم روی چشمهای بسته به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استفاده کنید. این کار را روزی ۳ تا ۴ بار انجام دهید تا علائم تسکین یابند.

5. بابونه

بابونه خاصیت قوی ضد آلرژی دارد و ترشح هیستامین‌ها را مهار می‌کند که برای جلوگیری از واکنش آلرژيک مفید است. اگر از چای بابونه به عنوان کمپرس سرد یا چشم شویه استفاده کنید، خارش و التهاب چشم کم خواهد شد. دو عدد چای کیسه‌ای بابونه را در دو فنجان آب گرم بگذارید و ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. کیسه‌ها را خارج کرده و جداگانه در یخچال بگذارید. کیسه‌های سرد شده را حدودا ۱۰ دقیقه روی چشمهای بسته‌ی خود قرار دهید. این کار را روزی ۳ تا ۴ بار انجام دهید. همچنین می‌توانید از چای بابونه‌ی خنک شده به عنوان چشم شویه استفاده کنید.

6. گلاب

گلاب خالص نیز راهکار خانگی موثر دیگری برای تسکین ورم ملتحمه آلرژیک است. گلاب خاصیت آرام کنندگی و خنک کنندگی دارد و می‌تواند محرک‌هایی را که موجب قرمزی و خارش چشمها می‌شوند پاکسازی کند. ویژگی ضد التهابی و آرامشبخشی گلاب به کاهش قرمزی و خارش چشمها کمک می‌کند. روزی ۲ تا ۳ بار چشمها را با گلاب خالص بشویید. دو عدد پنبه توپی را به گلاب آغشته کرده و آنها را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی چشمهای بسته‌تان قرار دهید.

7. ریحان مقدس

ریحان مقدس خاصیت ضد التهابی و آرام کنندگی دارد که از چشمها در برابر آسیب‌های محیطی و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین ریحان مقدس می‌تواند چشمها را از محرک‌ها پاک کند. یک مشت برگ ریحان مقدس را در یک فنجان آب گرم بریزید، روی آن را بپوشانید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. آب آن را بگیرید و بگذارید خنک شود. از این آب برای شستشوی چشمها استفاده کنید. این کار را روزی ۲ تا ۳ بار انجام دهید. همچنین می‌توانید پارچه‌ی تمیز بدون پُرزی را به این دمنوش آغشته کرده و به عنوان کمپرس گرم از آن استفاده کنید.

8. خیار

خیار سرد می‌تواند مرهم خوبی برای تسکین التهاب و خارش ناشی از ورم ملتحمه آلرژیک باشد. آنزیم‌ها و خاصیت انقباض آور موجود در خیار کمک می‌کند تا از التهاب اطراف چشمها کم کنید. یک عدد خیار را برش‌های ضخیم بزنید و آنها را ۱۰ دقیقه در یخچال سرد کنید. برش‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه روی چشمهای بسته بگذارید تا گرم شوند. این کار را روزی چند بار انجام دهید.

9. شیر سرد

شیر هم راهکار خانگی موثری برای قرمزی آلرژیک چشمهاست. شیر سرد، حس سوزش را آرام کرده و خارش را تسکین می‌دهد. یک پنبه توپی تمیز را در شیر سرد فرو ببرید و آن را به اطراف چشمهای بسته‌تان بزنید. این کار را روزی ۲ تا ۳ بار انجام دهید. همچنین می‌توانید یک تکه پارچه‌ی بدون پُرز را به شیر سرد آغشته کرده و آن را روی چشمها بگذارید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کمپرس کنید.

10. از لنز استفاده نکنید

اگر از ورم ملتحمه آلرژیک رنج می‌برید شدیدا توصیه می‌کنیم از لنزهای تماسی استفاده نکنید تا پروسه‌ی درمان‌تان سرعت بگیرد. تا زمانی که علائم کاملا برطرف نشده‌اند لنز نگذارید و این چند روز از عینک استفاده کنید. پیش از استفاده‌ی مجدد از لنزها از پزشک‌تان بپرسید آیا باید این لنزها و جا لنزی و محلول تمیز کننده‌ی آن را دور بیندازید یا نه.

چند نکته:

. چشمها را نخارانید و نمالید.

. با دست‌های کثیف چشمهای‌تان را لمس نکنید.

. دست‌ها را مکررا با آب گرم و صابون بشویید.

. روبالشتی و روتختی و حوله‌ها را با آب گرم و پودر بشویید تا از میزان آلرژن‌ها کم شود.

. قبل از استفاده از قطره‌ چشم دست‌ها را بشویید.

. از آیکاپی که با آن چشم مشکل دارتان را شسته‌اید برای شستشوی چشم سالم استفاده نکنید.

. می‌توانید از آنتی هسیتامین‌های خوراکی برای مهار ترشح هیستامین استفاده کنید.

. قطره‌های اشک مصنوعی می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج