جاباما
۷۵۲۷۷۲
۴ نظر
۵۴۰۲
۴ نظر
۵۴۰۲
پ

آیا عمل دیسک کمر خطرناک است؟

عمل جراحی دیسک کمر تنها زمانی توصیه می‌شود که درمان‌های غیر جراحی کمکی به بهبودی فرد نکند. هدف از عمل جراحی دیسک کمر بهبود علائمی مانند درد مداوم و بی حسی پا‌ها ناشی از فشار در اعصاب ستون فقرات است. معمولا در این موارد پس از جراحی، مشکلات فرد تا حدودی برطرف می‌شود.

وب‌سایت نبض ما: عمل جراحی دیسک کمر نوعی از جراحی است که برای درمان اعصاب تحت فشار در ستون فقرات کمر مورد استفاده قرار می گیرد.

عمل جراحی دیسک کمر تنها زمانی توصیه می شود که درمان های غیر جراحی کمکی به بهبودی فرد نکند. هدف از عمل جراحی دیسک کمر بهبود علائمی مانند درد مداوم و بی حسی پاها ناشی از فشار در اعصاب ستون فقرات است. معمولا در این موارد پس از جراحی، مشکلات فرد تا حدودی برطرف می شود.

در عمل جراحی دیسک کمر معمولا این موارد انجام می شود:

- تنگی ستون فقرات و محدود کردن بخشی از ستون فقرات که دچار فشار عصب در آن ناحیه شده است.

- ترمیم دیسک و سیاتیک یعنی جایی که دیسک آسیب دیده ستون فقرات بر روی عصب فشار وارد می آورد.

- ترمیم آسیب های ستون فقرات مانند شکستگی یا تورم بافت

- فشرده سازی نخاعی متاستاز یعنی جایی که سرطان در یک قسمت از بدن، مانند ریه ها، به ستون فقرات گسترش می یابد و بر روی نخاع یا اعصاب فشار می آورد.

آیا عمل دیسک کمر خطرناک است؟
در عمل دیسک کمر چه اتفاقی می افتد؟

زمانی که پزشک، عمل جراحی دیسک کمر را توصیه می کند، حداقل یکی از روش های زیر انجام می شود:

- لامینکتومی: این روش برای کاهش فشار در ناحیه ای است که بخش استخوانی از یکی از مهره های (استخوان های ستون فقرات) برداشته شود تا فشار بر عصب آسیب دیده کاهش پیدا کند.

- دیسککتومی: این روش برای بخشی از یک دیسک آسیب دیده و حذف فشار از عصب انجام می شود.

- همجوشی ستون فقرات: این روش، هنگامی انجام می شود که دو یا چند مهره برای حفظ، ثبات و تقویت ستون فقرات با بخشی از استخوان جوش زده و متصل می شود.

در بسیاری از موارد، ترکیبی از این تکنیک ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

عمل دیسک کمر معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، به این معنی که شما در طول فرایند عمل دیسک، بیهوش بوده و به هیچ وجه دردی احساس نمی کنید. معمولا عمل دیسک کمر حداقل یک ساعت طول می کشد، اما بسته به پیچیدگی روش، ممکن است مدت زمان آن طولانی تر شود.

علت درد پا بعد از عمل دیسک کمر

پس از عمل جراحی دیسک کمر ، گاهی اوقات درد عصب سیاتیک پا دچار درد شدیدی می شود. درد عصبی در پا اغلب به علت مشکلات مربوط به پا است، اما در بعضی موارد ممکن است با مشکلات ستون فقرات کمری و عمل دیسک کمر ایجاد شود.

درد پا پس از عمل جراحی دیسک کمر ناشی از فشرده سازی اعصاب ستون فقرات کمری است که عصب سیاتیک شما را تشکیل می دهد.

درد عصبی ناشی از مشکل نخاعی

علاوه بر عمل جراحی دیسک کمر ممکن است درد عصبی در پاهای شما ناشی از مشکلی در ناحیه ستون فقرات کمری باشد. این نوع پا درد هنگامی رخ می دهد که یک مشکل اساسی پزشکی مربوط به ستون فقرات کمری با علائم سیاتیک، در امتداد عصب سیاتیک بزرگ در پا ایجاد شود. به این ترتیب، این علائم دردناک ممکن است باعث درد شدید در پاها شود.

علل شایع مرتبط با ستون فقرات از سیاتیک عبارتند از:

  • فتق دیسک
  • بیماری دیسک کمری
  • تنگی کانال نخاع

یک عمل ناموفق و برگشت پذیر در ستون فقرات ممکن است باعث درد در ناحیه پای شما شود، به یاد داشته باشید که در پاها، چندین عصب وجود دارد و هر کدام از این ها می تواند درون پا دچار آسیب شده و یا تحریک شود. به عنوان مثال، پوشیدن کفش های تنگ و احتمالا کفش پاشنه بلند می تواند بر اعصاب پا فشار وارد آورده و آن را تحریک کند.

علاوه بر این، این درد ممکن است در اطراف پا ایجاد شود. این درد حتی ممکن است در طول زمان به علت اصطکاک بیش از حد بیشتر شده و به سمت اعصاب رفته و باعث درد و سایر علائم شود. یکی دیگر از علل احتمالی درد عصب در پا، ضخیم شدن بافت اطراف عصب پا است.

یک آزمایش ساده می تواند کمک کند تا نشان دهد که آیا درد پا به علت وضعیت ستون فقرات است یا خیر.

تعیین منبع درد پا پس از عمل دیسک

با تمام علل احتمالی درد عصبی در پا، چگونه می توانید منبع درد را در پاها تشخیص دهید؟ نشانه اولیه این است که ببینید درد پای شما به علت مشکل ستون فقرات شما ایجاد می شود یا خیر.

علائم همچنین می تواند شامل موارد زیر باشد:

- سخت راه رفتن و یا افزایش فشار روی انگشتان پا

- سنگینی یا ضعف پا که معمولا حالت کشیدگی ایجاد می کند

درد پا پس از عمل جراحی دیسک کمر ممکن است یک درد معمول پس از عمل بوده و با طی کردن روند بهبودی و پس از مدت زمانی برطرف می شود. اما اگر هر دو پا تحت تأثیر قرار گیرند، ممکن است بر اثر سیاتیک ایجاد شده باشد، اما شرایط مرتبط با ستون فقرات مانند تنگی کانال نخاع در هر دو پا علائم ایجاد کند.

مراقبت های بعد از عمل دیسک کمر

معمولا پس از عمل جراحی دیسک کمر ، بسته به پیچیدگی جراحی و سطح تحرک قبل از عمل، ۱ تا ۴ روز پس از عمل و استراحت در بیمارستان می توانید به منزل بروید.

اکثر افراد می توانند یک روز پس از عمل دیسک کمر، به منزل مراجعه کرده و پس از آن با مراقبت های بعد از عمل روند بهبودی طی می شود. اما دقت کنید که تا ۶ هفته پس از عمل دیسک کمر، باید از انجام فعالیت های شدید و رابطه جنسی خودداری کنید.

ممکن است بعد از حدود ۴ تا ۶ هفته، قادر به انجام دادن فعالیت های روزمره خود شوید، اگرچه باید از رانندگی طولانی مدت و یا بلند کردن اجسام سنگین، اجتناب کنید و انجام دادن فعالیت های سنگین تر، نیاز به زمان بیشتری دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ضحی

      من سه سالی که هستش دیسک کمر دارم..خیلی خیلی اذیت میشم....دردش میزنه به پاهام وباسنم...تصمیم گرفتم که عمل کنم ولی اطرفیانم پشیمانم میکنم...میگم که عمل دیسک خوب نیست ادم بدتر میشه...هیچی دیگه همین جوری موندم...عزیز کسی راه حلی پیشنهادی داره استفاده میکنم..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من ۷سال این درد رو تحمل کردم وبعد از اینکه درمانهای دیگه جواب نداد یک ماهو نیم پیش تن به عمل دادم وواقعا خوشحالم که این عمل رو انجام دادم چون مثل آبی بود که رو آتش بریزی .شما هم با چند پزشک مشورت کن اگر نظر بیشتر شون جراحی بود نترس وعمل کن.

      • بدون نام

        ورزش رو شروع کنید قطعا تاثیر داره

      • فائزه

        من ۱۷سالمه و متاسفانه تو این سن دیسک دارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج