جاباما
۷۸۷۹۸۹
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

نکاتی در مورد آنفلوآنزا که احتمالا نمی‌دانید

شما هر سال در معرض ابتلا به ویروس آنفلوآنزا هستید، همان ویروسی که می‌تواند چند روز شما را در رختخواب بیندازد. هر چند با واکسن آنفلوآنزا، پیشگیری از این بیماری ساده‌تر شده، اما همچنان احتمال ابتلا به آن وجود دارد و خوب است بدانید هنوز نکاتی در مورد آنفلوآنزا هست که خیلی‌ها نمی‌دانند.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: شما هر سال در معرض ابتلا به ویروس آنفلوآنزا هستید، همان ویروسی که می‌تواند چند روز شما را در رختخواب بیندازد. هر چند با واکسن آنفلوآنزا، پیشگیری از این بیماری ساده‌تر شده اما همچنان احتمال ابتلا به آن وجود دارد و خوب است بدانید هنوز نکاتی در مورد آنفلوآنزا هست که خیلی‌ها نمی‌دانند.

نکاتی در مورد آنفلوآنزا که احتمالا نمی‌دانید

۱. شما ممکن است قبل از اینکه آنفلوآنزا بگیرید آن را انتقال دهید

بله درست است؛ شما پیش از اینکه حتی بفهمید بیمار شده‌اید، توانایی انتقال این ویروس را دارید. ویروس آنفلوآنزا می‌تواند به مدت یک تا چهار روز قبل از اینکه علامتی نشان بدهد در بدن اقامت کند که به این معناست که شما پیش از احساس بیماری می‌توانید ویروس را منتقل کنید.

برای محافظت از خودتان چه می‌توانید بکنید؟ دستها را خوب بشویید، خشک کنید (میکروبها روی دست‌های خیس به راحتی منتشر می‌شوند)، هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان را بپوشانید و دستمال آلوده را دور بیندازید.

۲. ویتامین C لزوما از شما محافظت نمی‌کند

هر چند ویتامین C نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف مکمل ویتامین C کمکی به محافظت از شما در برابر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا نمی‌کند. در برخی موارد، نه در همه‌ی آنها، ویتامین C به عنوان یک روش واحد و مجزا ممکن است به کوتاه‌تر کردن طول مدت بیماری کمک کند، اما توانایی پیشگیری ندارد.

این ادعا که ویتامین C از شما در برابر سرماخوردگی محافظت می‌کند از دهه‌ی 1970 شروع شد که شیمی‌دان آمریکایی لینوس پاولینگ گفت این ویتامین می‌تواند از سرماخوردگی پیشگیری و آن را درمان کند. اما در سال 2010 اعلام شد که مکمل ویتامین C از سرماخوردگی و آنفلوآنزا پیشگیری نخواهد کرد. فقط افرادی که در معرض استرس‌های فیزیکی شدید هستند، مثلا دوندگان ماراتن، ممکن است با مصرف مکمل ویتامین C تا حدودی بتوانند از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کنند. به گفته‌ی محققان، اگر مصرف مکمل ویتامین C فواید قابل توجهی داشت، اثبات آن، آنقدر دشوار نمی‌بود!

نکاتی در مورد آنفلوآنزا که احتمالا نمی‌دانید

3. نفس کشیدن کافیست تا ویروس پخش شود

عطسه و سرفه کردن تنها راههای انتشار ویروس آنفلوآنزا نیستند. همین تنفس ساده کافیست تا این ویروس را پخش کند.

دانشمندان دریافتند مبتلایان به ویروس آنفلوآنزا، هوای پیرامون خود را فقط با نفس کشیدن بدون اینکه سرفه یا عطسه کنند، آلوده به ویروس‌های عفونت‌زا می‌کنند. آنهایی که آنفلوآنزا دارند، با ذرات بسیار ریزی که در هوا منتشر می‌کنند (این ذرات می‌توانند تا مدتها در هوا بمانند)، آلودگی تولید می‌کنند، مخصوصا طی اولین روزهای بیماری خود. بنابراین کسی که آنفلوآنزا می‌گیرد باید در خانه بماند تا ویروس را به دیگران منتقل نکند.

یافته‌ها نشان می‌دهند تمیز نگه داشتن سطوح، شستشوی مکرر دستها و دوری کردن از افرادی که سرفه می‌کنند نمی‌تواند کاملا از شما محافظت کند، اما ماندن در خانه و قرار نگرفتن در میان عموم می‌تواند تاثیر چشمگیری در پخش نشدن ویروس آنفلوآنزا داشته باشد.

4. حیوان خانگی شما می‌تواند آنفلوآنزا بگیرد اما نمی‌تواند به شما انتقال بدهد

حیوانات نیز درست مانند انسانها می‌توانند آنفلوآنزا بگیرند و علائم‌شان نیز با ما یکسان است، مثلا سرفه و عطسه می‌کنند. اما به این علت که ویروس‌های آنفلوآنزا عموما انواع خاصی دارند شما نمی‌توانید آنها را از حیوانات بگیرید و گونه‌ی ویروس خودتان را نیز نمی‌توانید به حیوان خانگی‌تان منتقل کنید.

ویروس سرماخوردگی معمولی که انسان به آن مبتلا می‌شود، خاص انسان است. و حیوانات گوناگون، گونه‌های متفاوتی از ویروس آنفلوآنزا دارند که رویشان تاثیر می‌گذارد. پس نگران نباشید اگر گربه‌ تان عطسه می‌کند.

نکاتی در مورد آنفلوآنزا که احتمالا نمی‌دانید

۵. واکسن آنفلوآنزا از شما کاملا محافظت نمی‌کند

واکسن آنفلوآنزا فقط می‌تواند ریسک این بیماری را طی فصول آنفلوآنزا 40 تا 60 درصد کاهش بدهد. اینکه با واکسیناسیون تا چه اندازه از این بیماری دور بمانید بستگی به سن‌تان، وضعیت سلامت‌تان و چگونگی انطباق نوع ویروسی که با آن واکسینه شده‌اید با ویروسی که اطراف‌تان موجود است دارد.

واکسیناسیون در برابر آنفلوآنزا معمولا روی افراد جوان و سالم بیشترین عملکرد را دارد. اما اگر آنفلوآنزا گرفتید، واکسنی که دریافت کرده‌اید می‌تواند از تشدید عوارض مانند سینه پهلو جلوگیری کند.

ضمنا فراموش نکنید که واکسن، فورا ایمنی ایجاد نمی‌کند و بدن‌تان به تقریبا دو هفته زمان نیاز دارد تا آنتی بادی‌های محافظت کننده در برابر ویروس را بسازد.

۶. ویروس آنفلوآنزا می‌تواند روی سطوح زندگی کند

اگر ویروس آنفلوآنزا داشته باشید با هر بار عطسه یا سرفه کردن می‌توانید این ویروس‌ها را تا تقریبا دو متر پرتاب کنید. اگر تصادفا روی میزتان عطسه کردید باید فورا آن را ضد عفونی کنید چون ویروس آنفلوآنزا می‌تواند تا 48 ساعت روی سطوح سفت و نفوذناپذیر زنده بماند.

نکاتی در مورد آنفلوآنزا که احتمالا نمی‌دانید

7. وقتی که آنفلوآنزا می‌گیرید اجتماعی‌تر می‌شوید!

وقتی آنفلوآنزا می‌گیرید خوب است در خانه بمانید و بدون اینکه کسی را در اطراف‌تان مبتلا کنید، دوره‌ی درمان را طی کنید. اما تحقیقات نشان می‌دهد وقتی در معرض ویروس آنفلوآنزا قرار می‌گیرید رفتارهای‌تان تغییر می‌کند و اجتماعی‌تر می‌شوید!

مطالعه‌ای که در Annals of Epidemiology منتشر شده می‌گوید: رفتارهای انسانی با قرار گرفتن در معرض ویروس آنفلوآنزا تغییر می‌کند. در این آزمایش افرادی که در معرض ویروس آنفلوآنزا قرار گرفته بودند نسبت به ۴۸ ساعت قبل که در معرض ویروس نبوده‌اند، با افراد خیلی بیشتری تعامل داشتند و در گروههای اجتماعی بزرگ‌تری قرار گرفته بودند!

8. ماسک کمکی به شما نمی‌کند تا آنفلوآنزا نگیرید

هر چند پوشاندن دهان و بینی با ماسک، روش موثری برای جلوگیری از ابتلا به ویروس به نظر می‌‌رسد اما فاید‌ه‌ای ندارد! اما اگر بیمار هستید و آنفلوآنزا دارید و سرفه و عطسه می‌کنید، این ماسک‌ها می‌توانند جلوی اسپری کردن ویروس‌های‌تان را بگیرند. ماسک‌های جراحی طوری طراحی شده‌اند که ترشحات تنفسی را به دام بیندازند که شامل باکتریها و ویروس‌ها نیز می‌شوند و برای جلوگیری از تنفس ذرات معلق در هوا مناسب نیستند.

نکاتی در مورد آنفلوآنزا که احتمالا نمی‌دانید

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      پس چیکار کنیم تا بدنمون نسبت به این ویروس ایمن بشه ؟‌متاسفانه تو مترو اصلا رعایت نمیکنن و همینجوری تو صورتت عطسه و سرفه میکنن !
      تو محل کار و اداره هم همینطوره و اصلا اعتقادی به مرخصی استعلاجی ندارن !!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج