جاباما
۱۲۱۴۱۲۴
۵ نظر
۵۴۵۲۹
۵ نظر
۵۴۵۲۹
پ

ترفندی برای رهایی از شر پرشدن حافظه گوشی

علت پرشدن حافظه گوشی چیست؟ بسیاری از کاربران اندروید با مشکل پرشدن حافظه گوشی مواجه هستند.

وب سایت پلازا: علت پرشدن حافظه گوشی چیست؟ بسیاری از کاربران اندروید با مشکل پرشدن حافظه گوشی مواجه هستند. وقتی حافظه گوشی پر می‌شود به طور کلی در عملکرد گوشی اخلال ایجاد می‌کند. به همین دلیل کاربران تفن همراه همیشه به دنبال نحوه خالی کردن حافظه گوشی اندروید هستند.

در این مطلب به راه‌های رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی سامسونگ و خالی کردن فضای حافظه گوشی اندرویدی خواهیم پرداخت.

ترفندی برای رهایی از شر پرشدن حافظه گوشی

پر شدن بی دلیل حافظه گوشی یکی از مشکلاتی است که اکثر کاربران اندروید با آن مواجه می‌شوند.حافظه گوشی‌های اندروید به راحتی و ظرف مدتی می‌تواند پرشود. به خصوص اگر از یک گوشی برای مدت طولانی استفاده کنید. یکی از راه‌‌های رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی سامسونگ خرید گوشی با حافظه بیشتر است. اما با توجه به قیمت بالای گوشی‌های هوشمند، تصمیمی منطقی به نظر نمی‌رسد. پس تنها باید به دنبال علت پرشدن حافظه گوشی و نحوه خالی کردن حافظه باشید. اما چگونه حافظه گوشی را خالی کنیم؟

علت پرشدن حافظه گوشی ؛ چگونه حافظه گوشی را خالی کنیم؟

شاید برای برخی کاربران این سوال پیش بیاید که چگونه حافظه گوشی را زیاد کنیم؟ اگر گوشی شما از کارت حافظه پشتیبانی نکند، هیچ راهی برای افزایش حافظه ندارید. اما در گوشی‌هایی که دارای اسلات حافظه هستند، می‌توانید با خرید یک حافظه جانبی، اینکار را انجام دهید.

بهترین راه رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی سامسونگ و دیگر گوشی‌های اندرویدی، پاک کردن حافظه است. روش‌های زیادی برای خالی کردن فضای حافظه گوشی اندرویدی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱. استفاده از ویژگی Manage Storage ؛ نحوه خالی کردن حافظه گوشی اندروید

در هر گوشی با سیستم عامل اندروید یک قسمت به نام Storage وجود دارد. این بخش اطلاعات مختلفی در ارتباط با حافظه و مواردی که آن را اشغال کرده‌اند، می‌دهد. برای دسترسی به این قسمت ابتدا به Settings بروید و بعد گزینه Storage را انتخاب کنید. البته در گوشی‌های سامسونگ برای دسترسی به Storage باید ابتدا گزینه Device Care و بعد Storage را انتخاب کنید.

ترفندی برای رهایی از شر پرشدن حافظه گوشی

در صفحه بعد می‌توانید اطلاعات جامعی از حافظه ببینید و علت پر شدن حافظه گوشی را پیدا کنید. در بالای صفحه با استفاده از یک نمودار دایره‌ای میزان فضای خالی و استفاده شده حافظه گوشی نمایش داده می‌شود. زیر این نمودار موارد ذخیره شده در حافظه، در دسته‌بندی‌های جداگانه نشان داده می‌شوند.

ترفندی برای رهایی از شر پرشدن حافظه گوشی

برای مثال اگر دسته‌بندی تصاویر بیشترین سهم را داشت طبعا دلیل پر شدن حافظه گوشی تصاویر بسیار زیادی هستند که در حافظه دارید. حالا یکی از دسته‌بندی‌ها را انتخاب کنید. در پنجره بعدی می‌توانید فهرستی از برنامه‌هایی که در آن دسته‌بندی قرار دارند را مشاهده کنید. در اینجا مثلا برنامه iHeartRadio را داریم و می‌خواهیم فایل‌های موسیقی مربوط به آن را از دستگاه پاک کنیم. این برنامه را انتخاب می‌کنیم و در صفحه بعدی گزینه‌های Clear Storage و Clear Cache را لمس می‌کنیم. در اینجا باید نکته مهمی را مورد توجه قرار دهید. با انتخاب گزینه Clear Storage، برنامه به حالت اولیه برمی‌گردد و تمام اطلاعات شما در آن حذف خواهد شد.

ترفندی برای رهایی از شر پرشدن حافظه گوشی

همچنین در صفحه مربوط به هر دسته‌بندی گزینه‌ای برای قرارگیری فایل‌های مرتبط با آن دسته قرار دارد. فایل‌های موجود در این گزینه ارتباطی با برنامه‌های نصب شده در گوشی ندارند. مثلا در دسته‌بندی موسیقی این گزینه Audio files نام دارد و در آن ترک‌های موسیقی که از کامپیوتر به گوشی انتقال داده‌اید یا به صورت مستقیم دانلود کرده‌اید وجود دارند. با کلیک بر روی این گزینه می‌توانید تمامی این فایل‌ها را ببینید هر کدام را که خواستید پاک کنید. همچنین برخی گوشی‌های اندرویدی در صفحه Storage دارای گزینه‌ای به‌نام Free Up Space هستند. با انتخاب این گزینه در صورتی که چند برنامه مدیریت فایل داشته باشید، از شما پرسیده می‌شود می‌خواهید از کدام برنامه استفاده کنید. اما ما به این برنامه‌ها کاری نداریم و گزینه Smart Storage و سپس Just Once را انتخاب می‌کنیم.

ترفندی برای رهایی از شر پرشدن حافظه گوشی

صفحه بعدی بسته به هر گوشی متفاوت است. اما تقریبا در تمام گوشی‌ها، البته با شکل متفاوت، فهرستی از بخش‌هایی که قابل پاکسازی هستند نشان داده می‌شود. این بخش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  •  Backed Up Photos & Videos: اگر این بخش را انتخاب کنید، فایل‌های ویدیویی و تصویری که از آن‌ها در سرویس‌های ابری پشتیبان گرفته شدند حذف می‌شود.
  • بخش Temporary Files: به فایل‌های موقتی سیستم که دیگر مورد نیاز نیستند اختصاص دارد.
  •  بخش Download: برای فایل‌هایی است که دانلود کردید
  •  Idle/Infrequently Used Apps: برنامه‌هایی که خیلی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید.

ترفندی برای رهایی از شر پرشدن حافظه گوشی

می‌توانید هرکدام از این بخش‌ها را انتخاب و دقیقا مشخص کنید چه فایل‌هایی در آن قسمت‌ها حذف شوند. پس از اینکه موارد مدنظرتان را تیک زدید، از پایین صفحه گزینه Free Up یا Delete را انتخاب کنید.

۲. برنامه هایی که نیاز ندارید را پاک کنید

اصلی‌ترین علت پرشدن حافظه گوشی، در کنار فایل‌های حجیم، برنامه‌های اضافی هستند که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. بهتر است برای رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی سامسونگ یا دیگر گوشی‌های اندرویدی، هر برنامه‌ای به آن نیاز ندارید را پاک کنید.

۳. از سرویس‌های ذخیره سازی ابری استفاده کنید ؛ خالی کردن فضای حافظه گوشی اندرویدی

سرویس‌های ذخیره سازی ابری مزیت‌های بسیار زیادی به خصوص برای آن‌هایی که با مشکل کمبود حافظه مواجه هستند دارد. بسیاری از آن‌ها نیز رایگان هستند. برای مثال گوگل فوتوز به شما این امکان را می‌دهد تا تصاویر را با کیفیت معمولی به صورت رایگان در یک فضای ابری ذخیره کنید.

همچنین سرویس‌های دیگر مانند گوگل درایو و دراپ‌باکس نیز هرکدام مقدار مشخصی فضای ذخیره سازی در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین اگر ترک‌های موسیقی بسیار زیادی روی گوشی دارید بهتر است آن‌ها را حذف و از سرویس‌های مانند اسپاتیفای استفاده کنید.

۴. از کارت حافظه استفاده کنید

اگر گوشی شما دارای درگاه کارت حافظه است حتما از آن استفاده کنید. می‌توانید از کارت حافظه به دو شیوه مختلف استفاده کنید. یک اینکه از آن به عنوان یک حافظه ذخیره‌سازی خارجی استفاده و فایل‌های حجیم را به آن انتقال دهید. روش دوم را احتمالا بیشتر ترجیح دهید.

برخی گوشی‌های اندرویدی به شما این امکان را می‌دهند تا از یک کارت حافظه به عنوان حافظه داخلی گوشی استفاده کنید. به این ترتیب کارت حافظه به بخشی از حافظه داخلی گوشی تبدیل می‌شود نه فقط یک فضای اضافی برای خلاص شدن از شر فایل‌هایی که حجم بالایی دارند.

ترفندی برای رهایی از شر پرشدن حافظه گوشی

البته این شیوه مشکلاتی هم دارد. اولین مشکل این است که با این کار دیگر نمی‌توانید از آن کارت حافظه در گوشی دیگری استفاده کنید. همچنین پس از اینکه کارت حافظه به عنوان حافظه داخلی گوشی انتخاب شد هم نمی‌توانید آن را از گوشی خارج کنید چرا که با این کار تمام اطلاعات روی آن حذف خواهد شد. آخرین مورد هم این است که بسیاری از کارت‌های حافظه سرعت کافی برای استفاده به عنوان حافظه داخلی گوشی را ندارند. بنابر این اگر قصد استفاده از این شیوه را دارید حتما یک کارت حافظه با سرعت بالا خریداری کنید.

افزون بر این اگر گوشی شما از یواس‌بی اوتی‌جی پشتیبانی می‌کند می‌توانید با خرید یک کابل OTG علاوه بر کارت حافظه، هارد دیسک اکسترنال و فلش را نیز به گوشی متصل و فایل‌هایی که حجم زیادی دارند را به آن‌ها انتقال دهید.

۵. پاک کردن کش ؛ نحوه خالی کردن حافظه گوشی اندروید

خالی کردن فضای حافظه گوشی اندرویدی با پاک کردن کش، همیشه ایده خوبی نیست. چرا که حافظه کش حاوی اطلاعاتی است که گوشی شما برای عملکرد بهتر و سریع‌تر به آن نیاز دارد. اما این حافظه نیز در طول زمان می‌تواند حجم زیادی از گوشی را به خود اختصاص دهد و اگر به دنبال یک راه سریع برای پاک کردن حافظه گوشی بدون پاک شدن اطلاعات هستید، حذف کردن کش یکی از کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

برای پاک کردن کش برنامه‌ها باید به صورت جداگانه عمل کنید. ابتدا به Settings > Storage بروید و بعد گزینه Other apps را انتخاب کنید. با انتخاب هرکدام از برنامه‌ها مانند اولین تصویر مطلب، یک گزینه تحت عنوان Clear cache برای انجام این کار وجود دارد.

۶. مناطق آفلاین نقشه گوگل را پاک کنید ؛ نحوه خالی کردن حافظه گوشی اندروید

ترفندی برای رهایی از شر پرشدن حافظه گوشی

در  گوگل مپس با دانلود نقشه‌های آفلاین مناطق مختلف می‌توانید در آینده بدون نیاز به اتصال به اینترنت با استفاده از این برنامه مسیریابی کنید. این قابلیت باوجود تمام مزایایی که دارد بزرگترین مشکلش این است که حجم زیادی از فضای گوشی را اشغال می‌کند و می‌تواند علت پر شدن حافظه گوشی سامسونگ یا دیگر برندها باشد.

برای اطلاع از اینکه نقشه چه مناطقی را دانلود کردید ابتدا گوگل مپس را باز کنید. تصویر پروفایلتان را لمس و گزینه Offline Maps را انتخاب کنید. در این قسمت فهرستی از مناطقی که نقشه آن‌ها در گوشی دانلود شده‌اند را می‌توانید مشاهده کنید. حالا برای پاک کردن آن‌ها، سه نقطه کنار هر منطقه را لمس و گزینه Delete یا Remove را انتخاب کنید.

۷. اطلاعات مرورگر گوشی را پاک کنید ؛ خالی کردن فضای حافظه گوشی اندرویدی

از مهمترین علت پر شدن حافظه گوشی اطلاعاتی است که توسط مرورگر در حافظه موبایل ذخیره می‌شوند. این اطلاعات در حقیقت سهم بزرگی از بخش Other حافظه را نیز به خود اختصاص داده‌اند و حذف آن‌ها یک راه حل مشکل پر بودن فضای Other در اندروید است. در حقیقت هربار که شما از طریق مرورگر وارد یک وبسایت می‌شوید، مرورگر بخشی از آن سایت را در حافظه گوشی ذخیره کرده تا در صورتی که در آینده از آن سایت بازدید کردید بتواند با سرعت بیشتری آن را بارگذاری کند.

اگر از مرورگر کروم استفاده می‌کنید می‌توانید از طریق بخش Settings این برنامه به Site Settings و سپس Storage رفته و در پایین صفحه گزینه Clear site storage را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه این اطلاعات را می‌توانید پاک کنید. در سایر مرورگرها نیز چنین گزینه‌ای در بخش حافظه و در تنظیمات آن‌ها وجود دارد.

۸. رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی سامسونگ با پاکسازی پوشه دانلودها

در گوشی‌های اندرویدی مانند کامپیوتر یک پوشه وجود دارد که مخصوص فایل‌هایی است که از اینترنت دریافت می‌کنید. این پوشه را در بیشتر گوشی‌های اندرویدی می‌توانید در برنامه Files پیدا کنید اما در گوشی‌های سامسونگ این برنامه My Files نام دارد.

این پوشه در حقیقت پاتوق فایل‌های اضافی و به دردنخوری است که از طریق مرورگر یا اپلیکیشن‌ها دانلود شده‌اند و یک دلیل پر شدن حافظه گوشی است. وقتی این فایل را پیدا کردید در بالای صفحه روی سه نقطه بالای صفحه کلیک و فهرست را بر اساس اندازه مرتب کنید. حالا آیتم‌هایی که بیشترین حجم را دارند انتخاب و با پاک کردن حافظه گوشی از آن‌ها، فضای زیادی را آزاد کنید.

۹. احتمال ویروسی شدن گوشی را درنظر بگیرید

گاهی اوقات هیچکدام از روش‌های پاک کردن حافظه گوشی چاره ساز نخواهد بود. یعنی با اینکه فایل‌های مختلف را پاک می‌کنید اما مشکل کمبود حافظه همچنان پابرجاست. در این مواقع بد نیست با نصب آنتی ویروس گوشی هوشمند را از نظر وجود ویروس بررسی کنید. در بعضی موارد، علت پرشدن حافظه گوشی ویروس‌ها هستند. برخی ویروس‌ها با ایجاد و تکثیر فایل‌های اضافه باعث پرشدن حافظه داخلی موبایل می‌شوند.

۱۰. ریست فکتوری گوشی برای حل مشکل پر شدن بی دلیل حافظه گوشی

اگر با هیچکدام از روش‌های بالا موفق به پاک کردن حافظه گوشی نشدید ، آخرین راهی که پیش رویتان قرار دارد ریست فکتوری است. به این ترتیب تمامی اطلاعات گوشی حذف خواهد و دستگاه به وضعیت کارخانه بازمی‌گردد. بنابر این پیش از انجام ریست فکتوری حتما از اطلاعاتی که نیاز دارید پشتیبان تهیه کنید.

اما خبر خوب این است که با ریست فکتوری و خالی کردن حافظه گوشی، فایل‌های اضافی که ممکن است دلیل پر شدن بی دلیل حافظه گوشی بوده باشند نیز حذف خواهند شد.

حل مشکل پر بودن فضای Other در اندروید

اما موارد دیگر در آنالیز محل ذخیره چیست؟ برخی اوقات کاربران مدعی هستند که حافظه گوشی پر شده ولی چیزی توش نیست. در این حالت به احتمال فراوان مشکل از بخش Other است. حل مشکل پر بودن فضای Other در شیائومی یا سایر گوشی‌های سامسونگ خیلی کار راحتی نیست.

ترفندی برای رهایی از شر پرشدن حافظه گوشی

موارد دیگر در گوشی‌های اندرویدی حاوی فایل‌های متفرقه است. این فایل‌ها معمولاً توسط سیستم عامل یا سایر برنامه‌های نصب شده ایجاد شده‌اند. خیلی از این فایل‌ها هنگام به‌روزرسانی سیستم عامل یا سایر برنامه‌ها و همچنین به دلیل بکاپ‌گیری ایجاد می‌شوند. به‌طور کلی فایل‌های این قسمت موارد زیر هستند:

  • داده‌های برنامه‌ها: بخش اعظم قسمت Other توسط داده‌های مختلف برنامه‌ها مثل فایل‌های دانلود شده، آپدیت‌ها، فایل‌های بکاپ سرور برنامه‌ها و غیره است.
  • فایل‌های ناقص بکاپ: مورد بعدی فایل‌های بکاپ هستند. رمزهای عبور، فایل‌های برنامه‌ها و سایر مواردی که از آن‌ها پشتیبان می‌گیرید، ممکن است برخی اوقات به دلیل قطع شدن ارتباط اینترنت، به‌صورت ناقص آپلود شوند و در نتیجه در حافظه گوشی باقی بمانند. این فایل‌ها نیز جزو Other نشان داده می‌شوند.
  • فایل‌های موقتی و کش برنامه‌ها: صفحات وب، کش برنامه‌ها و بازی‌ها، آخرین مواردی هستند که در قیمت Other ذخیره می‌شوند. همچنین فایل‌هایی مثل تبلیغات سایت‌ها و محتوای مختلف برنامه‌ها نیز ممکن است جزو این دسته باشند. اما بیشتر این قسمت توسط کش مرورگر و صفحات وب اشغال می‌شود.

بهترین راه برای خالی کردن فضای حافظه گوشی اندرویدی و پاکسازی قسمت Other، حذف کش و داده‌های برنامه‌ها است که در قسمت بالا به آن پرداختیم. غیر از این تنها راهی که برای خالی کردن موارد دیگر در حافظه گوشی دارید، ریست فکتوری است. همانطور که گفتیم این فایل‌ها به‌راحتی قابل دسترسی نیستند.

سوالات متدوال

۱. معنی کلمه Storage در گوشی چیست؟

Storage همان حافظه گوشی شما است. در این قسمت می‌توانید مواردی که حافظه را اشغال کردند را مشاهده و بخش‌های مختلف حافظه را مدیریت کنید.

۲. Other در حافظه گوشی چیست؟

در گوشی‌های اندرویدی معمولا یک بخش جداگانه به عنوان Other وجود دارد که مختص فایل‌های نامعلوم و بدون پسوند است. این اطلاعات معمولا شامل فایل‌های مربوط به اطلاعات شخصی شما در اپ‌ها، فایل‌های بکاپی که به صورت موفقیت آمیز در سرویس‌های ابری آپلود نشدند و فایل‌های موقتی مرورگر و اپلیکیشن‌ها می‌شود.

سخن پایانی

با اطلاعاتی که در این مطلب نحوه خالی کردن حافظه گوشی اندروید ارائه کردیم، می‌توانید علت پرشدن حافظه گوشی را پیدا و برطرف کنید. البته بهتر است با استفاده از برنامه‌های مدیریت حافظه گوشی یا حتی به صورت دستی، هرچند وقت یک بار برای پاک کردن حافظه گوشی وقت بگذارید. از نظر شما اصلی‌ترین علت پرشدن حافظه گوشی چیست؟ برای رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی سامسونگ چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      فیلم ها عکس هایی که لازم ندارید در واتس اپ و تلگرام در پوشه خودشون خیلی پر میشه کش ایسنتاگرام هم خالی کنید عکس فیلم گرفتن با دوربین و صفحه هم پر میکنه دوربین رو باید روی 480یا اچ دی 25 فریم بیت ریت پایین تنظیم کرد جا کم بگیره فول اچ دی 8 خیلی جا میگیره

    • ناشناس

      سلام
      جناب‌برترینها‌ما‌مثل‌شنا‌بچه‌انگلستان‌نیستیم‌و‌تحصیلات
      انگلیسی‌نداریم‌شمارا‌به‌خدا‌به‌جای‌کلمات‌انگلیسی‌،فارسی
      بنویس‌تا‌ماهم‌بفهمبم
      قربانت

      پاسخ ها

      • ناشناس

        شما ۱۱۰۰ استفاده کنید

    • ناشناس

      مورد استفاده از فضای ذخیره سازی ابری در ایران کاربردی نیست. چه الان با وضعیت فعلی اینترنت و چه پس از صیانت که کلا دسترسی به آن قطع خواهد شد

      پاسخ ها

      • martiz

        اتفاقا درحال حاضر براحتی از سرویسهای ابری میشه ایتفاده کرد

        لطفا اطلاعات غلط ندید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج