۱۲۷۴۱۷۰
۹۸۳
۹۸۳
پ

تفاوت طلا و جواهر

طلا و جواهرات علاوه بر این که می‌توانند به زیبایی و درخشندگی استایل اشخاص کمک کنند، از دیرباز توانسته‌اند سرمایه ماندگار و ارزشمندی باشند و امروزه هم افراد بسیاری به چشم سرمایه‌گذاری به آن نگاه می‌کنند؛ با این حال هنوز افرادی هستند که نمی‌دانند دقیقا تفاوت طلا با جواهر چیست و اگر به قصد سرمایه‌گذاری اقدام به خرید طلا می‌کنند بهتر است کدام یک از این مصنوعات را بخرند؟

 

تفاوت طلا و جواهر

اگر به یک طلا فروشی مراجعه کنید و از فروشنده بخواهید برای‌تان مدل دستبند طلا بیاورد؛ این امکان وجود دارد که فروشنده انواع مدل دستبند طلا زنجیری و بدون نگین را مقابل شما قرار دهد و از شما بخواهد از میان آن‌ها دست به انتخاب بزنید؛ این در حالی است که در واقع آنچه در ذهن شما می‌گذرد یک دستبند طلا با نگین‌هایی ظریف و درخشان است. با این مثال می‌شود به راحتی تفاوت طلا و جواهر را تشخیص داد. 

در این مبحث سعی کردیم ابتدا با تفاوت اصولی این مصنوعات آشنا شویم و سپس تفاوت قیمتی آن‌ها را از سه جنبه خرید، فروش و اجرت ساخت بررسی کنیم. با این تفاسیر اگر قصد خرید طلا و جواهرات به صورت سفارشی دارید می‌توانید طرح و مدل مد نظر خود را برای ما ارسال کنید تا تیم مجرب جواهری حقانی در اسرع وقت به سفارش شما رسیدگی کند. 

تفاوت طلا و جواهر در چیست؟

طلا و جواهر هر دو زیورآلاتی هستند که بدنه آن‌ها از جنس فلز طلا ساخته شده است؛ با این تفاوت که در ساخت جواهر از سنگ‌ها و نگین‌های قیمتی و نیمه قیمتی هم بهره گرفته می‌شود.

به بیانی دیگر طلا فلزی است که در عیار و رنگ‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود. در صنعت طلاسازی طلا 24 عیار به عنوان طلا خالص شناخته می‌شود و طلا 18 عیار طلایی است که اغلب برای ساخت زیورآلات از آن می‌شود؛ چرا که طلا در این عیار دارای 75 درصد طلا خالص است که با فلز مس ترکیب می‌شود و راحت‌تر قوام و فرم پیدا می‌کند. 

در خصوص جواهرات می‌توان گفت معمولا وزن آن نسبت به طلا بیشتر است؛ دلیل این امر استفاده از سنگ در طراحی و تولید این اکسسوری است.

جواهرات به طور معمول به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ جواهراتی که با نگین‌های اتمی ساخته می‌شوند که به آن‌ها جواهرات اتمی گفته می‌شود و جواهراتی که با سنگ‌های قیمتی مانند برلیان طراحی و تولید می‌شوند که جواهرات اصل عنوان می‌گیرند.

در طی فرایند ساخت جواهرات، ابتدا پایه آن را از جنس طلا ساخته و سپس در مرحله خراجی و مرصع‌کاری با توجه به مدل و طراحی که از جواهر شده سنگ‌ها و نگین‌ها را روی پایه اصلی سوار می‌کنند؛ در زمان قدیم به دلیل نبود امکانات و نداشتن احاطه و علم کافی از سنگ‌ها، آن‌ها را بر اساس رنگ دسته بندی می‌کردند؛ به این صورت که جواهرات قرمز در دسته یاقوت سرخ و جواهرهای سبز در دسته زمرد قرار می‌گرفتند و جواهر الماس ارزشمندترین جواهر درخشان شناخته می‌شد؛ اما در حال حاضر با توجه به دیتا و اطلاعاتی که جواهرشناسان از این سنگ‌های قیمتی به دست آورده‌اند سنگ‌ها در دسته‌بندی‌های تخصصی قرار می‌گیرند؛ در نهایت همانطور که ابتدای صحبت به آن پرداختیم فرق بین طلا و جواهر را استفاده و عدم استفاده از سنگ‌ها مشخص می‌کند. 

تفاوت طلا و جواهر

با توجه به تفاوت طلا و جواهرات کدام یک ارزشمندتر می‌شود؟

حال ممکن است برای شما این پرسش مطرح شود که با توجه به تفاوتی که بین طلا و جواهرات وجود دارد کدام یک بهتر است و ارزش بیشتری دارد؟ طلا یا جواهر؟

پاسخ به این پرسش، آغازگر پرسش دیگری است؛ این که قصد شما از خرید طلا و جواهرات چیست؟ می‌خواهید سرمایه گذاری کنید یا به شخصی هدیه بدهید؟ یا این که می‌خواهید استفاده شخصی کنید و در مهمانی‌ها بدرخشید؟ 

اگر قصد سرمایه‌گذاری ندارید بهتر است بدانید که خرید طلا امری است سلیقه‌ای؛ ممکن است شخصی شیفته جواهرات با سنگ‌های قیمتی و سنگین باشد و فردی دیگر طلای ظریف، مینیمال و فاقد نگین را بپسندد. 

اما در صورتی که طلا و خرید آن را نوعی سرمایه‌گذاری می‌دانید، بهتر است خرید طلا را به جواهر ترجیح دهید. طلا در هنگام خرید نسبت به جواهرات برای شما مقرون به صرفه‌تر است و دلیل آن اجرت ساخت بیشتر جواهرات و نحوه محاسبه قیمت آن است. در هنگام خرید جواهرات شما نه تنها باید اجرت ساخت بیشتری پرداخت کنید؛ بلکه می‌بایست هزینه نگین‌ها را نیز به صورت جداگانه بپردازید؛ این در حالی است که در هنگام فروش جواهر، مبلغ اجرت ساخت و هزینه نگین‌ها دیگر پرداخت نمی‌شود و این شما هستید که متحمل ضرر می‌شوید.

تفاوت قیمت طلا و جواهر در هنگام خرید، فروش و اجرت ساخت

همانطور که می‌دانید اضافه شدن سنگ‌ به جواهر باعث فرق طلا و جواهر شد، اما این تفاوت علاوه بر این که بر روی وزن و طرح این مصنوعات تاثیرگذار است، قیمت این دو محصول را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین تفاوت طلا با جواهر بعد از شکل ظاهری افزایش هزینه جواهر نسبت به طلا است. تفاوت قیمت طلا و جواهر در هر صورت به نفع فرد فروشنده است.

این که اجرت ساخت جواهر آلات نسبت به طلا بدون نگین بیشتر باشد امری طبیعی است؛ چرا که با اضافه شدن سنگ مراحل جدیدی اضافه می‌شود که هر یک اجرت ساخت منحصر به خود را در بر دارد. 

در ادامه با تلاش کردیم قیمت طلا را در هنگام خرید، فروش و اجرت ساخت با یکدیگر مقایسه کنیم:  

فرق خرید طلا و جواهر

تفاوت خرید طلا و جواهر را بر اساس فرمول‌هایی که در ادامه به آن اشاره می‌شود می‌توان تشخیص داد: 

برای خرید طلا باید قیمت روز هر گرم طلا را با اجرت ساخت و سود فروشنده است جمع کنید و قیمت نهایی را به دست آورید؛ این در حالی است که در هنگام خرید جواهر در عین حال که باید قیمت روز هر گرم طلا را با اجرت ساخت و سود فروشنده است جمع کنید، بایستی توجه داشته باشید که اجرت ساخت جواهر، ارزش هر یک از سنگ‌های کار شده در جواهر، اجرت ساخت پایه و مخراجی را نیز به قیمت نهایی اضافه می‌شود.

فرمول قیمت طلا در هنگام خرید: 

قیمت هر گرم طلا + اجرت ساخت + سود فروشنده (7 تا 8%)

فرمول قیمت جواهر در هنگام خرید: 

قیمت هر گرم طلا + اجرت ساخت (قیمت سنگ، اجرت ساخت پایه جواهر، مخراج کاری) + سود فروشنده (15 تا20%)

نکته‌ای که در این دو فرمول اهمیت دارد، سود فروشنده است؛ از این رو پیشنهاد می‌شود اگر قصد سرمایه گذاری دارید خرید طلا را به جواهر ترجیح دهید.  

تفاوت طلا و جواهر

تفاوت فروش طلا و جواهر

اگر قصد فروش طلا خود را دارید بهتر است از این مطلب فارغ نشوید.

اجرت ساخت و سود فروشنده در هنگام فروش کم است؛ یعنی اگر در هنگام خرید طلایی که قصد فروش آن را دارید مبلغی بابت اجرت ساخت و سود فروشنده پرداخت کرده‌اید، این مبلغ در زمان فروش آن طلا محاسبه نمی‌شود یا اگر محاسبه شود بسیار کم است. 

توصیه می‌شود فاکتور خرید طلا و جواهرات را در مکانی امن قرار دهید؛ چرا که در هنگام فروش به آن نیاز پیدا خواهید کرد. اگر بدون فاکتور اقدام به فروش طلا و جواهرات کنید متحمل ضرر بسیاری خواهید شد؛ این در حالی است که با فاکتور، خریدار می‌تواند 15 تا 20 درصد از پول پرداختی شما را کم کند. 

تفاوت اجرت ساخت در طلا و جواهر

دستمزد و اجرت ساخت طلا و جواهرات بر مبنای طرح و مدل این مصنوعات مشخص خواهد شد. اگر طلا به وسیله ماشین و به میزان بالا تولید شود اجرت ساخت نسبت به زمانی که دست‌ساز ساخته می‌شود پایین‌تر است؛ البته این ویژگی برای تمام مصنوعات ماشینی مطرح نیست چرا که عواملی مانند پیچیدگی طراحی و طریقه سوار شدن نگین‌ها در اجرت ساخت تاثیرگذارند؛ با این حال طلا دست ساز نسبت به نمونه ماشینی در زمان طولانی‌تری ساخته می‌شود و تولید محدودتری دارد. این مسئله برای جواهرات هم مطرح است. اکثر جواهرات ساخته دست طلاسازان هستند و در تولید آن‌ها زمان و دقت عمل زیادی صرف می‌شود؛ از این رو اجرت ساخت بیشتری به طلا و جواهرات دست‌ساز تعلق می‌گیرد؛ با این وجود در جواهری حقانی با وجود این که تمام جواهرات ساخته دست جواهرسازان اصیل و مجرب ایرانی است تلاش شده تا مبلغ اجرت ساخت بسیار مناسب باشد تا مشتریان عزیز بتوانند با هر بودجه‌ای که دارند محصول مدنظر خود را تهیه کنند. 

جمع‌بندی

در این مبحث درباره این صحبت کردیم که طلا و جواهرات چه تفاوتی از جنبه‌های مختلف با هم دارند.

به طور خلاصه می‌توان گفت طلا و جواهرات در یک نقطه با یکدیگر اشتراک دارند و آن پایه طلا است و شاخص‌ترین تفاوت این دو مصنوع در کاربرد سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در جواهرات است؛ علاوه بر این تلاش کردیم فرق قیمت طلا و جواهر را از سه دریچه بررسی کنیم تا با هر هدفی که در هنگام خرید طلا و جواهرات دارید، انتخاب به صرفه‌تری داشته باشید. در نهایت اگر قصد خرید طلا و جواهرات شکیل و قیمت مناسب دارید پیشنهاد میکنیم به گالری حقانی سر بزنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج