۱۰۵۵۵۹۷
۲۳ نظر
۵۰۸۶
۲۳ نظر
۵۰۸۶
پ

دخل و تصرف در کتاب‌های درسی، چرا و چگونه؟

حذفیات کتاب‌های درسی موضوعی است که در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

برترین‌ها: این روز‌ها تصویری از دو صفحه متفاوت از کتاب درسی فارسی پایه هفتم، دوره اول متوسطه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در متن اصلی داستانی از «نادر ابراهیمی»، نویسنده سرشناس معاصر ایرانی، دست برده شده است.
دخل و تصرف در کتاب‌های درسی، چرا و چگونه؟
این اتفاق در حالی افتاده است که چند ماه پیش انتقاد به حذف تصویر دختران از جلد کتاب سوم ابتدایی با واکنش گسترده همراه بود.
در کتاب فارسی پایه هفتم داستانی با عنوان «قلب کوچکم را به چه کسی هدیه بدهم؟» از نادر ابراهیمی وجود دارد.آموزش‌وپرورش در متن داستان نادر ابراهیمی، دست‌برده و در چاپ امسال این کتاب، «به‌خاطر اسلام» را به متن ابراهیمی افزوده‌اند!
ابراهیمی نوشته‌: « قلبم را می‌بخشم به همه آن‌هایی که جنگیدند و دشمن را از خاک ما، از سرزمین ما و از خانه ما بیرون انداختند...»، اما در متن کنونی دست برده شده و می‌خوانیم: قبلم را می‌بخشم به همه آن‌هایی که به‌خاطر اسلام جنگیدند و...» این در حالی است که در جلد‌های پیشین این کتاب درسی چنین عبارتی وجود ندارد.
دخل و تصرف در کتاب‌های درسی، چرا و چگونه؟
همسر نادر ابراهیمی با گلایه از اتفاق رخ داده گفت: «این «دخالت در اثر نویسنده» را علاقمندان به آثار نادر ابراهیمی خبر دادند. قضیه را پی گرفتم و متوجه شدم جمله‌یی به اثر اضافه شده که نه تنها آن‌را موثر و زیباتر نکرده، بلکه مفهوم وسیع و گسترده‌ی آن‌را هم محدود کرده است.
این کتاب قریب به سی سال است که در خانواده‌ها می‌چرخد و به صورت پویانمایی هم ساخته شده است.پدر و مادر‌های امروز، در کودکی آن‌را خوانده‌اند و حال برای فرزندشان می‌خوانند و تغییرات آن‌را می‌فهمند. در دنیای امروز، که هر اتفاق کوچکی در هر گوشه‌ی دنیا، بی‌درنگ، به چشم و گوش همه می‌رسد، چطور فکر کرده‌اند که «این نیز بگذرد و کسی نخواهد فهمید بدون اجازه‌ی صاحب اثر دستی در آن برده‌ییم»؟!
بار‌ها متوجه شده‌ام که بدون اطلاع و مجوز از ما، آثار نوشتاری و سرود‌های ملی میهنی همسرم، نادر ابراهیمی را در کتاب‌های درسی گذاشته‌اند، و با تصاویر نامربوط و نازیبایی تزیینش کرده‌اند که نسبتی با پیام و مفهوم اثر ندارد. تذکر داده‌ام، امید که نتیجه بخش باشد. قبل از آنکه اقامه‌ی دعوی کنم.»
این اولین بار نیست که در نظام آموزشی چنین اتفاقی رخ داده است؛ کتاب­‌های درسی ادبیات دبیرستان که تا همین دو سه سال پیش تدریس می‌­شد، قدمتی حدوداً بیست ­ساله داشت. ذهن و زبان و اندیشه و مسألۀ دانش‌­آموزان در طول این بیست سال آن قدر تغییر کرده ­بود که برخی از بخش‌­های کتاب درسی با نیاز دانش‌­آموزان در چند سال اخیر سنخیتی نداشت. در ادامه به موارد مهم و متن­‌هایی که بیشترین حذف را دارند، می­‌پردازیم.
کتاب ادبیات دهم در درس «رستم و اشکبوس» بیت «به شهر تو شیر و نهنگ و پلنگ / سوار اندرآیند هر سه به جنگ» حذف شده­‌است.بیت «بر او راست خم کرد و چپ کرد راست/خروش از خم چرخ چاچی بخواست» نیز حذف شده‌­­است.
کتاب ادبیات یازدهم در درس «ذوق لطیف» که بخشی از کتاب «روزها»‌ی دکتر محمّدعلی اسلامی ندوشن است و در کلاس ادبیات پیش­‌دانشگاهی قدیم با نام «روزها» آمده‌­بود، دو مورد مهم دیده­ می‌­شود.
در آغاز درس، در کتاب قدیم، چنین آمده‌­است: «خاله‌ام چند سالی از مادرم بزرگ­تر بود. از شوهرش بی‌آنکه طلاق گرفته­‌باشد، جدا شده‌­بود (زیرا طلاق به هر عنوان صورت خوشی نداشت).» در کتاب جدید این بخش کوچک شده و چنین آمده‌­است: «خاله‌­ام چند سالی از مادرم بزرگ­تر بود. از شوهرش جدا شده­ بود.» مؤلّفان آشنایی دانش‌­آموز با مفهوم «متارکه» را صلاح ندانسته‌­اند.
عبارت «با خود می‌­گفتند این بچّۀ ارباب از بس زیاد می‌­خورد، مست شده؛ در حالی که از خوردن نبود، از شنیدن بود» از متن کتاب جدید حذف شده­‌است. مؤلّفان اشاره به واژۀ «مستی» را که البته در اینجا در معنای مجازی و به معنای سرگشتگی و ازخودبیخودی است و از طرفی حاصل تخیّل رهگذران است، صلاح ندانسته­‌اند.
دخل و تصرف در کتاب‌های درسی، چرا و چگونه؟
در درس «قاضی بست» (تاریخ بیهقی) ، عبارت «شراب بردند» حذف شده‌­است. توضیح اینکه در این درس غزنویان و اعمال آن‌ها از سوی شخصیت مثبت ماجرا یعنی قاضی بوبکر بولانی، از منظر شرعی به دیدۀ شکّ و تردید نگریسته­ می‌­شود.
در درس «قصّۀ عینکم» (از کتاب شلوار‌های وصله­‌دار، اثر رسول پرویزی) که در کتاب ادبیات پیش‌دانشگاهی قدیم آمده‌­بود، چند مورد تفاوت دیده­‌می‌­شود:
عبارت «گاهی تصنیف می­‌خواند و همه در خانه کف می­‌زدند» در توصیف پیرزنی که مهمان خانه بوده‌­است، از کتاب جدید حذف شده‌­است.
عبارت «هرگز آن دقیقه و آن لذّت تکرار نشد. هیچ چیز جای آن دقایق را برای من نگرفت. آن قدر خوشحال شدم که بی­خودی چندین بار خودم را چلاندم» در توصیف خوشحالی ناشی از زدن اتّفاقی عینک و توانایی دیدن اشیا با کیفیتی دیگر و بهتر، حذف شده­‌است
کتاب فارسی دوازدهم در درس «بوی جوی مولیان» نیز که در کتاب ادبیات ۳ ریاضی و تجربی آمده‌­بود، دو مورد از حذف دیده­‌می­‌شود:
عبارت «من از کسانم پشم و کشک می­‌گرفتم و دلی از عزا در می‌­آوردم» حذف شده‌­است. با حذف این جمله و رفع احتمال خندۀ شیطنت‌­آمیز برخی دانش­‌آموزان یا انحطاط اخلاقی آنان، جملۀ «پول نقد کم بود» بی­‌معنا در وسط متن رها شده‌­است.
عبارت «از وظایف دادیار خبر داشتم: رسیدگی به خلاف و خیانت، پی­گیری جنحه و جنایت، تعقیب بزهکار، مجازات آدم­کش و جانی» از کتاب جدید حذف شده‌­است و دانش‌­آموز دلیل دل­‌گرفتگی راوی را متوجّه نمی‌­شود و ممکن است حمل بر بدی آب­ و هوای یکی از شهر‌های پیشنهادشده کند.
همچنین نام برخی از نویسندگان مطرح ایرانی مانند «صادق هدایت» به طور کلی از کتاب‌های درسی حذف شده‌اند.
در درس «کباب غاز» که در کتاب ادبیات ۲ قدیم آمده‌­بود، موارد متعدّدی از حذف دیده‌­می­‌شود. از عبارت «به تفریح تمام مشغول خواندن حکایت بی­نظیر صادق هدایت بودم»، «مشغول خواندن بودم» باقی مانده‌­است.
همان طور که در مثال­‌های حذف متن­‌ها دیده­‌شد، عبارات و اصطلاحاتی که بیانگر سطحی از توهین هستند و یاد دستمایۀ شوخی­‌های کلامی عامیانه قرار می­‌گیرند،حذف شده‌­است
داستان‌های «غلامحسین ساعدی»، «بزرگ علوی»، «سیاحت‌نامه» اثر «ابراهیم بیگ»، داستان «موسی و شبان» مولانا، «رباعیات خیام»، داستان حلاج «تذکره الاولیا»، از جمله دیگر حذفیات سال‌های اخیر بوده است.
منابع: انصاف نیوز، ایبنا
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آموزش و پرورش رو یک مشت بیسواد به لجن کشیدند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینا از طالبان هم بدترن

      • یه نفر

        دقیقاً

    • علی 11

      دموکراسی در روز روشن

    • بدون نام

      شما تصور کنید چقدر میشه محتوای جالب توی کتابهای درسی گنجوند که بچه ها آداب معاشرت یاد بگیرن طبیعت دوستی رو یاد بگیرن آگاه باشن ولی ببین به جاش چیا یاد میدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا اون روز دروس ابتدایی مدرسه های ژاپن رو میدیدم کیف کردم عجب چیزایی میخونن

    • بدون نام

      اینا عمدا میخوان بچه ها بی فکر و بیسواد بار بیان چون راحتتر گول میخورن .

    • بدون نام

      چی داره به سرمون میاد
      حیف این اسامی نیست که کودکانمون قراره دیگه هیچ آشنایی باهاشون نداشته باشن
      حیف
      به بچه هاتون رحم کنید حالا ک آموزش و پرورش کارشو درست انجام نمیده خودتون کتاب بدین دستشون
      حیف ادبیات زیبامون که قرار نیس بشناسنش

    • بدون نام

      آموزش و پرورش هر چقدر هم سعی کنه مخ بچه ها را شسته شو بده موفق نمیشه.گذشت اون زمان ها،پدر مادرها مثل دهه ۵۰، ۶۰ کور و کر نیستن

    • بدون نام

      کور خوندید دیگه گذشت اون زمانها ،پدر مادرهای امروز مثل نسل ۵۰ و۶۰ نیستن که شما هر چی دروغ و خرافاته بتونید به خورد بچه ها بدین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا بچه ها و خانواده ها آگاه شدن

    • امیر

      ما ترکها حتی یک بند این کتابها رو قبول نداریم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به عنوان یک ترک میگم که درسته که بایستی آموزش زبان ترکی رو هم در مدرسه یاد بگیریم. یعنی همانطورکه دستور زبان فارسی رو یاد میگیریم دستور زبان ترکی رو هم یاد بگیریم و با آثار زیبای ترکی آشنا بشیم ولی این دلیل نمیشه که کلا فارسی رو‌ با اینهمه آثار زیبا از یاد
        ببریم و هیچی در موردش ندونیم. هر کدوم در جای خود

      • بدون نام

        میتونی بری ترکیه کسی مجبورت نکرده ایران باسی

      • زانیار

        اگر ترکی توی مدرسه یاد بدن باید کردی عربی را هم در کتاب های درسی جای بدهند

      • بدون نام

        حالا کی از تو نظر خواست که قبول داشته باشی یا نه، اصلا کسی مگه شماها رو قبول هم داره

    • فاطمه

      اینکه جامعه ما اینقدر از نظر فرهنگی و اجتماعی عقب مانده بی دلیل نیست چون از کودکی درست آموزش ندیدن متاسفم که مسئولین آموزش ما اینقدر کوته بین هستن

    • بدون نام

      برای اساتید دانشگاه توصیه میشه با دقت مطالعه کنند . ،

    • بدون نام

      من خودم معلمم. واقعا متاسفم که یه مشت بی سواد دارن کتاب مینویسن... خدا به خیر بگذرونه...

    • hope

      یاد کتاب شاهکار مزرعه حیوانات (جورج اورول ) افتادم و تابلوی اعلاناتی که هر روز یه کلمه یا یه متن ازش کم یا به نظر خودشون تصحیح می شد .....

    • ناشناس

      کار فوق العاده ای کردن عکس دختر رو حذف کردن

    • بدون نام

      بد تر از همه تغییر دو کاجه
      تو زمان ما اخرش درخت بده باعث می شد خوبه هم نابود بشه
      حالا دقیقا برعکسه

    • روزنه

      برای تصویر از دست صدا سیما بکشیم حالا برای درس نوشتنمونم از دست آموزش پرورش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج