۱۱۵۷۱۰۶
۲۳ نظر
۵۰۱۸
۲۳ نظر
۵۰۱۸
پ

«هم‌سایه» افغان‌ها را زیادی مثبت نشان می‌دهد؟

این شب‌ها سریال «هم سایه» با موضوع مهاجران افغانستان از شبکه سه سیما در حال پخش است.

برترین‌ها: سال هاست که از کشور همسایه یعنی افغانستان مهاجران بسیاری وارد ایران شده و به نوعی مهمان کشور ما هستند. خانواده‌هایی که ایران را هم مثل کشور خود دوست داشته و به آن عرق دارند. حتی در مواقع حساس و ضروری دوشادوش برادران خود از کشور محافظت کرده و جانشان را نیز در این راه گذشته اند.در طول این سال‌ها در سینما و تلویزیون هم آثار بسیاری با این محوریت و موضوع ساخته شده و مورد توجه قرار گرفته است. این شب‌ها سریالی با عنوان «هم سایه» با موضوع مهاجران افغانستان از شبکه سه درحال پخش است، مجموعه‌ای که در ابتدا با عنوان «نیمروز تا تهران» رسانه‌ای شد و سپس به نام «شرق بهشت» تغییر کرد.

«هم‌سایه» افغان‌ها را زیادی مثبت نشان می‌دهد؟

روزنامه شهرآرا نوشت: در روز‌هایی که افغانستان حوادث عجیب‌غریب و ناراحت‌کننده‌ای را از سر می‌گذراند، سریالی از تلویزیون پخش می‌شود که به روابط دولت و ملت می‌پردازد. رابطه‌ای که در طول این سال‌ها فرازوفرود زیادی را از سر گذرانده و حالا می‌توان آن را در اوج همدلی و رفاقت دانست. سریال «هم‌سایه» که اکنون در اواسط پخش خود قرار دارد توانسته است رابطه بین افغانستان و ایران را به خوبی نمایش دهد. آن‌قدرکه بعد از پخش سریال، بازیگرانش در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افغانستانی شرکت کردند و با استقبال خوب آن‌ها روبه‌رو شدند.

«هم‌سایه» افغان‌ها را زیادی مثبت نشان می‌دهد؟

این سریال را باید یک ملودرام عاشقانه با مایه‌های پررنگ جنایی دانست. خرده‌روایت‌ها و داستانک‌هایی که در کنار خط اصلی تلاش کرده است کمی معمایی و پازل‌گونه هم جلوه کند، البته برخی از کاربران، این سریال را سانتی‌مانتال و بدون منطق داستانی می‌دانند که تصویر غیرواقعی از افغانستانی‌ها ارائه می‌دهد. از طرفی، قصه حافظ جهانبخش، با بازی خوب امیراحمد قزوینی و ماجرای ازدواج او با دختر عمه‌اش که با چالش‌های رفتاری همراه است، محور اصلی داستان است.

«هم‌سایه» افغان‌ها را زیادی مثبت نشان می‌دهد؟

عده‌ای از منتقدان داستان، این سریال را فارغ از نسبتش با مسئله قتل و مهاجران افغان، به شکلی مستقل، مبتنی بر خوانش درستی از روان‌شناسی زوج‌های امروزی و بدون سانتی‌مانتالیسم شعاری و احساسی‌گری می‌دانند که به خوبی چالش‌های واقعی در روابط زوج‌های امروزی را به تصویر می‌کشد، اما کاربران فضای مجازی درباره این سریال نظرات متفاوتی داشتند.

یکی از کاربران نوشته بود: «اول از همه بگم افغانستانی‌ها، خواهربرادرای ما هستن و منم موافق سروسامان دادن و تعیین وضعیتشون در ایران هستم، ولی این سریال‌هایی که می‌سازین مثل همین هم‌سایه، این قشر رو خیلی فانتزی نشون داده. بابا بین این‌ها هم آدم خلاف و منفی پیدا می‌شه». یکی از کاربران از اینکه این سریال بدون سیاه‌نمایی توانسته افغانستانی‌ها را همان‌طور که هستند نشان دهد استقبال کرد و نوشت: «فکر کنم سریال هم‌سایه تا این قسمت جزو آن دسته از سریال‌هایی است که درد عزیزان افغانستانی رو از زاویه دوربین سیما به مردم می‌گه، افغانستانی‌ها رو آدم نشون می‌ده و سیاه‌نمایی نمی‌کنه.»

«هم‌سایه» افغان‌ها را زیادی مثبت نشان می‌دهد؟

با این‌حال، قصه در این سویه ماجرا محدود نشده و با بسط یافتن به فضای اجتماعی، روایتی کلان‌تر از جامعه امروز و مناسبات انسانی در آن را صورت‌بندی می‌کند. آنچه این روایت را درخور ستایش می‌کند، نگاه انسانی به قصه است. به حضور مهاجران افغانستانی که با چالش‌های متعددی در زندگی مواجه هستند و حالا در اینجا، با نگاه انسانی و نوع‌دوستانه همسایگان ایرانی خود مواجه می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این کشور اونقدخودش مسائل داره که صداوسیما میتونه بهش توجه کنه که کشورهمسایه توش گمه
      اینم عادی انگاری روابط باافغان ها وازدواج با اوناس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترکیب جمعیتی رو میخوان بهم بریزند من با جابجایی گسترده جمعیتی حتی داخل ایران هم مخالفم چه برسه به مهاجرت گسترده از افغانستان به ایران که اصلا نژاد رو تغییر میده

      • بدون نام

        ۱۴:۴۵ ما نباید اجازه تغییر نژاد بدیم. نژاد ما نباید با عناصر بیگانه آمیخته بشه. هر افتخاری که ما الان داریم بخاطر خلوص نژادیمونه. ما نژاد پاک آریایی هستیم و تمام دنیا میدونن که ما بهترین و پاکترین و باهوشترین و زیباترین نژاد دنیا هستیم. همه دنیا به ما حسودی میکنن و آرزو دارن که ای کاش میتونستن حتی برای یک روز هم که شده جای ما باشن. باید قدر خودمون رو بدونیم

      • بدون نام

        اتفاقا عادی انگاری روابط با افغان ها و ازدواج با اونها بسیار درست و متمدنانه است. عجیبه کسانی که برای غربی ها غش میکنن در این مورد نژاد پرست میشن.

        مشکلات این کشور به حد کافی در صدا و سیما وقت بهش داده شده و هیچ اشکالی نداره که در مورد افغانهای ایران که اون هم بخشی از امورات این کشور هست وقت صرف بشه

    • بدون نام

      درست کشور دوست وهمسایه هستند وقتی طالبان به کشورشان حمله کردن مردها در کوچه خیابان نشته بودن وفقط نگاه میکردن ای کاش انها هم مثل ما پسر 13 ساله داشتند برا دفاع از سرزمینشان زیر تانگ رفت وشهید شد وهمه مردانشان مثل احمد شاه مسعود بودن

      پاسخ ها

      • ...

        دیگه ببینین ما چقد باید بدبخت شده باشیم که تلویزیون الکی مثل ملیمون باید از افغان ها فیلم و سریال بذاره و ما باید ببینم و دنبال کنیم.
        رسما منکه برا ایران متاسفم.

      • بدون نام

        پسر 13 ساله ما جلوی دشمن بیگانه یعنی ارتش عراق ایستاد (گر چه خیلی ها سعی کردند خدشه دارش کنن تا رشادت های دوران جنگ رو از ما بگیرن تا از ما یک سری وا داده و بی تفاوت در برابر مسایل کشور بسازن) ولی طالبان برای افغانستان ارتش بیگانه نیست .طالبان هم افغانی هستن.

    • بدون نام

      چند وقتيه افغاني رو خوب و همچنين جزو شهداي دفاع مقدس نشون ميدن معلوم نيست چه نقشه اي دارن
      البته معلومه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معلوم نيست چه نقشه اي دارن. البته معلومه؟
        بالاخره معلوم نیست یا معلومه؟!

    • بدون نام

      فقط در حد یک فیلم باید آن را دید فیلم تخیلی هم داریم من که آسیب دیدم از قشر بد این جماعت البته خوب هم در همه لباسی هست اما بد آنها واقعا آسیب رسانند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای خدا پدرت رو بیامرزه

    • بدون نام

      سریال خیلی خوبیه.بازیگر تقش اصلی خانمش هم خیلی زیباست

    • میتی از مشد

      یه سریال چرت و مزخرف دیگه بدون هیچ پیام اخلاقی و صحنه زیبای سینمایی . حیف از این همه هزینه . کاش این هزینه ها را هم به حزب الاه میدادین لااقل اونا اعتراف کردن که ایران همه هزینه ی جنگ را پرداخت میکند و در ظاهر مارو دوست دارن .

    • علی

      بله زیادی +نشان میده.

    • بدون نام

      زندگی ما ایرانی ها بدتر از اوناست

    • بدون نام

      و البته پزشکان خودمونو خیلی خنگ و بی هدف..که خیلی هم دور از واقعیته

    • یک ایــرانیـ

      مزخرف ترین سریال...

    • بدون نام

      خیلی دیگه بیش از حد افغانستانیهارو مثبت نشون داده

    • بدون نام

      انسانیت ربطی به قومیت و ملیت و تابعیت نداره
      افغانیهایی هستند که جزو بهترین انسانها محسوب میشن
      و در مقابل، افغانیهایی هم هستند که بخاطر تبعیت از شهوات نفسانی و هوای نفس به مرحله ای پست تر از حیوانات سقوط کرده اند
      همانطور که در بین همه اقوام و ملل، همه جور آدم وجود داره، چه در بین ایرانیها و چه در بین همه اقوام و ملل دیگر

    • بدون نام

      یک سریال چرت وبی محتوا دقیقا کارگردان آب کرده تو سریال..

    • بدون نام

      اشکالش چیه؟

    • بدون نام

      مردان افغان بشدت پول دوست و بی غیرت هستند

    • بدون نام

      خیلی اغراق داره و غیرواقعیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج