۱۱۸۸۰۸۳
۱۴ نظر
۵۰۸۸
۱۴ نظر
۵۰۸۸
پ

مهمان محبوب این شب‌ها؛ خانواده دوست‌داشتنی گلکار

به بهانه بازپخش سریال به‌یادماندنی «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌الله از شبکه تماشا

برترین‌ها: «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت الله این‌ روزها از شبکه تماشا بازپخش می‌شود. داستان «وضعیت سفید» هنگام شروع تهران از زمستان سال ۶۶ شروع می‌شود که اعضای یک خانواده پرجمعیت که تقریبا همه با هم قهر هستند و اختلاف دارند، برای دوری از حملات دشمن ساکن باغ مادرشان در روستایی واقع در حومه تهران می شوند. استقرار خانواده در باغ و هم‌جواری آنها با مردم روستا که در اوج همدلی به سر می‌برند، حوادث گوناگونی را برای خانواده رقم می زند که باعث درک آنها از مشکلات یکدیگر و ریشه‌های بی‌اهمیت اختلافاتشان می‌شود.

مهمان محبوب این شب‌ها؛ خانواده دوست‌داشتنی گلکار

مدیسا مهراب ‌پور در سلام سینما نوشت: «وضعیت سفید» قصه بلوغ و بزرگ شدن است. قصه گذر از موقعیتی بحرانی به یک وضعیت تازه. سریالی که بی‌اغراق می‌توان آن را هنری‌ترین سریال صدا و سیما دانست که کیفیتی ورای هر آنچه تلویزیون تولید کرده، دارد. نه یک اثر سرگم‌کننده است و نه یک پند حکیمانه اخلاقی، که بیش از هرچیز یک اثر هنری است. سریالی شبیه به یک منشور که از هر زاویه‌ای به آن نگاه کنی، با بعد تازه‌ای مواجه می‌شوی.

«وضعیت سفید» هم یک ملودرام اخلاق‌مدار است که در آن داستان زندگی از نقطه نظر مادربزرگه، زنی پر از تجربه، روایت می‌شود، هم عاشقانه‌ای بی‌رحمانه که داستان عشق دیوانه‌وار امیرمحمدگلکار را به خانوم شیرین تعریف می‌کند، هم با ورود به جهان خیال و رویای امیرمحمد، بدل به اثری افسانه‌ای و مالیخولیایی می‌شود و هم یک سریال اپیک و منظوم است که روایت‌گر یک برهه تاریخی و اجتماعی ویژه در تاریخ معاصر ایران است.

از هر بابی که به جهان تمام و کمال «وضعیت سفید»‌ وارد شویم، نه فقط با داستان یک خانواده که با کلی نماد و نشانه سروکار خواهیم داشت. با پرداخت‌هایی استعاری که خانواده را بدل به مابه‌ازای جامعه چندوجهی و التقاطی سال‌های آغازین دهه شصت ایران می‌کند و نمادپردازی‌هایی که هرکدام، وضعیت کاراکترهای سریال را بدل به تمثیلی اخلاقی می‌کنند. کلید راه‌یافت به این جهان چندوجهی «وضعیت سفید» جزئیات هستند.

حمیدنعمت‌الله کارگردان جزئیات است و در فیلم‌هایش نشان داده که داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی را از رهگذر پرداخت جزئیات متعدد، پی می‌گیرد، در تنها سریالی که ساخته فرصت یافته تا با دستی بازتر از همیشه، اثر خود را غرق در جزئیاتی کند که توجه به آن‌ها، راه ورود به جهان تغزلی و منظوم «وضعیت سفید» را نشان تماشاگر دهد. در هر لحظه «وضعیت سفید»، در پس‌زمینه، پیش‌زمینه و مرکز صحنه، اتفاقی درحال وقوع است که جای دیگری در سریال به سرنوشت غایی خود رهنمون می‌شود.

مهمان محبوب این شب‌ها؛ خانواده دوست‌داشتنی گلکار

نعمت‌الله در «وضعیت سفید»، جهانی سرشار از شگفتی آفریده و خاطره جمعی خاک خورده‌ای در ناخودگاه یک نسل را زنده کرده است. نسلی که جنگ و بمباران و آن شکل بازنیافتنی از هم‌دلی و رواداری اجتماعی را دیگر بعد از دهه شصت، هرگز تجربه نکرده. این راهی است که فیلمساز می‌رود تا به قهرمان خود امیرمحمد گلکار دوست‌داشتنی بیاموزد که دنیا جای حواس‌پرتی و فکر و خیال نیست.

نیما حسنی نسب درباره‌ی سریال نوشت: تجربه‌ها و تلاش‌ها و توفیق و ناکامی‌ها در مواجهه با دو تجربه‌ی اول و دوم فیلم‌ساز وقتی ارزش و قیمت پیدا می‌کند که محصولش را در اثری پیراسته و همساز و متوازن و متناسب چون سریال «وضعیت سفید» می‌بینیم. جایی که تلفیق واقعیت و تجربه‌ی زیسته با درام و قصه‌گویی به ترکیب موزون و دلچسبی بدل می‌شود که حمید نعمت‌الله را به خالق یکی از مهم‌ترین محصولات تصویری دوران ما تبدیل می‌کند. «وضعیت سفید» در کنار «دایی‌جان ناپلئون»، «هزاردستان»، «روزی روزگاری» و «روزگار قریب» مهم‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران هستند و در کمال تعجب و در یک همنشینی جذاب و قابل تحلیل، این چهار مجموعه کنار هم تمام چیزی است که از ایرانی بودن و فرهنگ و تاریخ و پیشینه و رفتارشناسی و خلق و خو و خصایص ایرانی در ذهن دارم. چیزی که در کمال تعجب و به رغم بسته‌بودن فضای ممیزی و الزامات کار تلویزیونی محقق شده و سینمای ایران هیچ‌وقت (بجز استثنای مهمی چون آثار علی حاتمی) نتوانسته به این کیفیت و دقت و ظرافت در ترسیم و توصیف «طبع و تاریخ ایران و ایرانی» برسد.

در دل تناقضات بنیادین زمانه‌ی جدید، «وضعیت سفید» یک روایت نوستالژیک خاص و چندلحنی برای روزگاری بود که گرچه شاید بدتر از این روزگار ولی دست‌کم صادقانه‌تر، کم‌مساله‌تر، خودمانی‌تر و آرمانی‌تر بود؛ دورانی که برخورد و مواجهه با مفاهیم مهمی چون خانواده و عشق و اعتقاد و اخلاق هنوز به پیچیدگی و تناقض و بن‌بست کنونی نرسیده بود. فیلم‌ساز به‌جای فرار از واقعیتِ تلخ و خاطره‌ی نادل‌پذیرِ آن دوران، با حذف یا به حاشیه بردنِ پس‌زمینه‌های اجتماعی سیاسی دهه‌ی ملتهب ۱۳۶۰ می‌کوشد و موفق می‌شود جوهره‌ی واقعی و فراموش‌شده‌ی خصلت‌هایی را بازیابی کند که اتفاقاً تنها دلیل تاب‌آوردن و گذار از آن همه دشواری و معضلات و سیاهی‌ها بود.

مهمان محبوب این شب‌ها؛ خانواده دوست‌داشتنی گلکار

«وضعیت سفید» تصویر فشرده و چشم‌گیر تمام این مفاهیم را در یک قاب آشنای خانوادگی جمع کرد. خانواده‌ای که دور بودن‌شان از شهر و اتفاقات و حواشی‌اش و پناه‌بردن‌ جمعی به باغ هم بهانه‌ای به‌شدت واقعی و ملموس دارد (فرار از موشک‌باران) و هم به آن لوکیشن وجه نمادین جذابی می‌دهد. نعمت‌الله با این تمهید هوشمندانه از آسیب‌های گریزناپذیری مانند پراکندگی و شلوغی و آشفتگی عبور می‌کند و به خلق یک کلیت همگون می‌رسد. ارزش و اهمیت «وضعیت سفید» اصلاً در تعادل و توازن ظریف و دقیقی است که در دل آن‌همه موقعیت و شخصیت متنوع شکل می‌دهد. انتخاب این فضای غیرشهری و عبور از مشکلات و دردسرهای اجراییِ بازنمایی شرایط جغرافیایی آن دوره به او امکان داد دست به تجربه‌های درجه‌یک و ماندگاری در فرم و ساختار بصری بزند که تا پیش از این به دلیل توجه به واقعیت‌های اجتماعی‌ِ چرک و نافرم دشوار می‌نمود.

مهمان محبوب این شب‌ها؛ خانواده دوست‌داشتنی گلکار

به گمانم نعمت‌الله در «وضعیت سفید» بیش از هر مرجعی به علی حاتمی نگاه کرد و انتزاع و اصالت کارهای او را برای ترسیم ایرانی‌ترین موقعیت‌های نمایشی الگو قرار داد تا از نوستالژی بی‌ریشه و خام عبور کند و به توصیف و آسیب‌شناسیِ خصلت‌ها و خلق و خویی برسد که همه‌مان در تمام دوران‌ها با آن دست به گریبان بوده و هستیم و احتمالاً خواهیم بود. شاخصه‌ای که بهترین آثار علی حاتمی فقید و داریوش مهرجویی از آن جان و جلا می‌گیرد و هنوز هم انتقادی‌ترین تصاویر از "بحرانِ ایرانی‌بودن" را در آثارشان می‌شود ردیابی کرد (ماجراهای سریال با رویکردی تازه به مناسبات و روابط خاص و پیچیده‌ی زیست خانواده‌های ایرانی در کنار هم، ورِ دیگر دایی‌جان ناپلئون هم هست که در حکم کتاب مقدس شناخت ایرانیان است.) «وضعیت سفید» یک‌ روکم‌کُنی در کارگردانی و ضرب‌شستی در فضاسازی و قدرت‌نمایی در طراحی میزانسن‌های هوش‌ربای چندلایه است؛ با انبوهی بازی عالی و کاراکترهای جذاب و باهویت که همه محاسبات کستینگ متفاوتش به‌خوبی جواب داده و در این مورد هم بین آثار نمایشی تلویزیون و سینمای ایران (جز دایی‌جان ناپلئون) رقیب و نظیری ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • الماس

      روزگار قریب ووضعیت سفید باید در دانشکده های سینما تدریس بشن .

      پاسخ ها

      • AF4

        واقعا سریال وضعیت سفید و در چشم باد و گرگ و میش
        دوست دارم کارای جدی و درام
        ولی طنز کاراهای ده ۸۰ تا ۹۰ عطاران و حمید لولایی و جواد رضویان و سریال های مهران مدیری
        دیگه تکرار نمیشن این نوع کارا حیف

      • بدون نام

        بله البته با این عنوان که چه فیلمی نسازیم

      • رکسانا

        یک سریال خوش ساخت و ارزشمند. هنوز هم این سریال و تماشا میکنم و جذاب است

    • مهرزاد

      من بارها سريال زيبا و نوستالژيك وضعيت سفيد را ديدم و هر مرتبه بيشتر لذت بردم چون تمام استانداردهاي ساخت يك سريال خوب با نمادهاي ايرانيزه شده را داراست. و البته براي نسل ما در آن زمان (من دقيقا هم سن شخصيت اول سريال يعني امير محمد بودم) بسيار نوستالژي بوده و خواهد بود.

    • مامان

      یه سریال عالی تو کل صدا سیمای ایران
      واقعا ارزشمند
      من سالهاست تلویزیون رو تو خونه جمعش کردم
      اما این سریال رو ۳بار با بچه هام دیدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روزت مبارک

    • بدون نام

      تا الان سریالای زیادی از دهه ۶۰ و ۷۰ ساخته شده ولی هیچ کدوم به وضعیت سفید نمیرسه تمام سریالایی که از زمان جنگ ساخته شدن یه غمی توشون بوده ولی این سریال با اینکه طنز نیست با این که مربوط به دوران جنگ ولی یه سرزندگی خاصی توش هست دل ادم اب میشه برای اون روزا آفرین به سازندگان این سریال فاخر دستمریزاد واقفا عاااالیه همه چیز به جا و واقعیه تمام بازیگرا درست و بجا انتخاب شدن منم هر دفعه تلویزیون پخش کرده دیدمش و هر بار برام تازگی داشته

      پاسخ ها

      • پنجاه و هشتی

        دوره جنگ اگه هشت سال از بچگی من در اون گذشت هم غمبار بود هم نکبت بار.دلت آب میشه برای اون زمان؟ هه

    • فاطیما حسینی

      بعد از گذشت چندین سال از پخش این سریال هنوز هم برای من بهترین سریال ایرانی است که دیدم

    • طیبه از استان قزوین

      بارها و بارها این سریال رو دیدم و بازم پخش بشه از هر شبکه ای میبینم گویی من با این سریال زندگی میکنم خودم رو در این جمع میبینم بر عکس شوهرم ک از شروع این سریال با آهنگ اون حرص میخوره و دوست نداره من عاشق این سریالم
      ان خاطرات رو در من تازه میکنه چون از زمان جنگ وموشک بارون من ترس و اظطراب مهمون همیشگی من شد همیشه با هر صدایی از ترس سکته میکنم من عاشق جوجه ها و پرندگان این سریالم من عاشق خونه و چیدمان این باغ مادر بزرگه ام

    • مبینا

      بهترین سریالی که دیدم...

    • زهره

      خیلی سریال خوبیه.واقعا دوسش دارم
      چندین بار دیدمش.عالییع.حرف نداره

    • الهه

      من به شخصه هر بار این سریال باز پخش شده دیدم و هیچ وقت هم خسته نمیشم، شخصیت پردازی، فیلم نامه ، طراحی لباس، انتخاب بازیگران، موسیقی و همه چیز در این سریال سر جای خود و فوق العاده س

      برای منی که دوران جنگ رو تجربه نکردم ترسیم بسیار واقعی و دل انگیزی از اون دوران هستش

      واقعا به نویسندگی و کارگردانی این سریال آفرین میگم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج