جاباما
۱۲۱۹۱۰۴
۲۶ نظر
۳۸۶۱۹
۲۶ نظر
۳۸۶۱۹
پ

لجاجت صداوسیما با این چند سریال تمامی ندارد

در سال‌های اخیر، تکلیف پخش چند سریال تلویزیونی با وجود صرف بودجه هنگفت و به پایان رسیدن مراحل تولید، همچنان نامعلوم مانده و پخش برخی از این سریال‌ها که شاید تاریخ مصرفشان دیگر گذشته باشد، چندین بار به تعویق افتاده است.

ایسنا: در سال‌های اخیر، تکلیف پخش چند سریال تلویزیونی با وجود صرف بودجه هنگفت و به پایان رسیدن مراحل تولید، همچنان نامعلوم مانده و پخش برخی از این سریال‌ها که شاید تاریخ مصرفشان دیگر گذشته باشد، چندین بار به تعویق افتاده است.

در گزارش پیش رو نام سریال‌های تلویزیونی را یادآور شده است که با وجود اینکه چند سال از ساختشان می‌گذرد و توسط کارگردان های شناخته شده ای همچون کمال تبریزی، کیانوش عیاری، بهروز افخمی و ... ساخته شده اند، اما هر کدام به دلایلی هنوز اجازه پخش نیافته‌اند. برخی نیز پس از پخش چند قسمت اول به کلی از کنداکتور تلویزیون حذف و دیگر رنگ آنتن را به خود ندیدند.

اغلب این سریال ها یا به خاطر حاشیه هایی که درگیرش شده‌اند، یا سانسور و یا مشکلاتی در حین ساخت، به انزوا کشیده شده‌ و از پخش دور مانده‌اند.

این در حالی است که برای ساخت هر سریال در تلویزیون بودجه نسبتا زیادی از بیت المال هزینه می‌شود؛ به ویژه سریال های تاریخی و پربازیگر که هزینه‌های بیشتری را روی دست سازمان و سازندگانش می‌گذارند.

علاوه بر این ها، برای ساخت هر کدام از این سریال‌ها گاه صدها نفر پشت و جلوی دوربین شبانه روز برای چندین ماه و گاه چند سال زحمت کشیده‌اند؛ به امید اینکه روزی نتیجه زحمتشان که همان پخش سریال از آنتن سراسری است را به تماشا بنشینند.

در ادامه این گزارش، با چند سریال که هنوز شانس دیده شدن نیافته‌اند، آشنا می شوید:

«سرزمین مادری»

«سرزمین مادری» با نام اولیه «سرزمین کهن»، یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی کمال تبریزی است. این سریال به بررسی وقایع سیاسی ایران از سال ۱۳۲۰ خورشیدی تا پیروزی انقلاب اسلامی در بستر زندگی پسری نوجوان  می‌پردازد. سریال تاریخی سرزمین کهن در سال ۱۳۹۲ به روی آنتن تلویزیون رفت اما پس از پخش تنها چهار قسمت به دلیل آنچه توهین به ایل بختیاری تلقی شد، متوقف شد و پس از آن هم هرگز به آنتن نرسید.

حاشیه های سریال تبریزی در آن زمان آنقدر بالا گرفت که سید عزت الله ضرغامی، رییس وقت سازمان صداوسیما را به پوشیدن لباس قوم بختیاری و سفر به این مناطق وادار کرد. چند مدیر وقت در صداوسیما برکنار شدند اما قائله سرزمین کهن ختم به خیر نشد و تنها راه حل حذف از آنتن تشخیص داده شد. 

لجاجت صداوسیما با این چند سریال تمامی ندارد

در این سال ها با آمدن هر کدام از روسای جدید سازمان صداوسیما، تلاش هایی مبنی بر پخش سریال صورت گرفت؛ حتی یک پژوهشگر تاریخ بختیاری با حضور در یک برنامه تلویزیونی اینگونه اظهار کرد که ما بختیاری ها زود قضاوت کردیم و فقط چند قسمت از این سریال را دیدیم در حالی که قهرمان داستان شخصیتی لر و بختیاری است و گفته‌اند اواسط داستان از این قوم ایرانی خیلی تعریف و تمجید می‌شود. این پژوهشگر همچنین عنوان کرد که قرار است چند تن از بزرگان قوم بختیاری سریال «سرزمین مادری» را تا انتها تماشا کنند و با مذاکره آنان با صدا و سیما این سریال به پخش برسد. اما از این اظهارات هم حدود سه سال می‌گذرد و هنوز گره کور سریال کمال تبریزی باز نشده است.

«سرزمین مادری» از جمله پروژه های پربازیگر و پرهزینه صداوسیما محسوب می شود و بازیگران شناخته شده ای همچون: شهاب حسینی، نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، محسن تنابنده و مرحوم پرویز پورحسینی در آن ایفای نقش کرده‌اند.


«۸۷ متر»

سریال «۸۷ متر» ساخته کیانوش عیاری که حدود پنج سال از تولیدش می‌گذرد، یکی از سریال‌هایی است که هنوز رنگ آنتن را به خود ندیده!

مرداد ماه سال گذشته در صفحه رسمی سریال عنوان شد که قرار است «۸۷ متر» به پخش برسد اما در نهایت شبکه یک سریال «افرا» ساخته بهرنگ توفیقی را به جای ساخته عیاری روانه آنتن کرد.

لجاجت صداوسیما با این چند سریال تمامی ندارد

عیاری سال گذشته در گفت و گو با یک نشریه سینمایی اظهار کرده بود که صداوسیما از او خواسته صحنه‌های مربوط به گربه را از سریالش حذف کند. عیاری در بخشی از صحبت‌هایش گفته بود، «من می‌خواهم پیش آقای جبلی (رییس صداوسیما) بروم و این را بگویم که گربه مثل سگ نیست تا مثلا بگویید از نظر شریعت مشکلی برای تلویزیون ایجاد می‌کند. همه جای ایران پر از گربه است ...»

در پی این اظهارات، شبکه یک سیما نیز در پاسخی چنین گفته بود: «برخلاف ادعای آقای عیاری، سابقه پخش سریال‌های مختلف از تلویزیون حاکی از آن است که نشان دادن عادی برخی حیوانات مانند گربه و پرندگان در آثار نمایشی محل اشکال و حذف نیست، بلکه نمایش تصاویر مکرر، غیرضروری و نابجا در صحنه‌هایی از سریال برای نشان دادن رفت و آمد حیوانات در محیط خانه از سوی بازبین تذکر داده شده است و برخی تصاویر مانند غذا دادن به گربه در سریال از سوی بازبین ایراد گرفته نشده و صرفا تصاویر مکرر، محل اشکال بوده است.»

اما در نهایت پس از حاشیه‌ها و به رغم تغییر معاون و مدیران سیما، هنوز خبری از پخش سریال «۸۷ متر» نیست.

سریال «۸۷ متر» به تهیه کنندگی و کارگردانی کیانوش عیاری برای پخش از شبکه اول ساخته شده است. علی دهکردی، مهران رجبی، شهین تسلیمی، فریده سپاه منصور، محمد بحرانی، داریوش کاردان، زنده یاد علی انصاریان، حسین سلیمانی، فریبا کامران، دیبا زاهدی، ملیکا نصیری و ... از بازیگران این سریال هستند.

در خلاصه داستان «۸۷ متر» آمده است: علیرضا پوردوانی به همراه همسر، دو دختر و پسرش خانه ای را از یک فروشنده به نام فرج ناصری خریداری می کنند اما روز اسباب کشی متوجه می شوند که خانه به فرد دیگری به نام محسن خلیلی فروخته شده است. محسن به همراه پسر، همسر و دو دخترش صبح زودتر از پوردوانی ها به خانه رسیده اند و وسایلشان را در خانه گذاشته اند اما با رسیدن خانواده پوردوانی ماجرای کلاه برداری مشخص می شود.


«رعد وبرق»

سریال «رعد و برق» یکی دیگر از سریال‌های تلویزیونی است که پس از پخش قسمت اول، از تلویزیون حذف شد.

پخش این سریال که قرار بود سال قبل انجام شود، چند بار توسط تلویزیون به تعویق افتاد و در نهایت هم به کلی از کنداکتور تلویزیون محو شد. این مجموعه قرار بود ماه رمضان سال قبل، از شبکه پنج سیما پخش شود اما پس از پخش یک قسمت، با بدقولی های مکرر از آنتن حذف شد و سریالی خارجی را جایگزین آن کردند.

لجاجت صداوسیما با این چند سریال تمامی ندارد

سازندگان و مسوولان شبکه پنج هر کدام اظهارات متفاوتی درباره دلایل این تاخیر داشته و تقصیر را از جانب خود نمی‌دانستند.

بهروز فخمی با انداختن توپ به زمین صداوسیما درباره سریال «رعد و برق» گفته بود: «بی‌توجهی مدیریت شبکه ۵ سیما به انتظارات مردم و حرف‌های من، باعث دلسردی شد و تصمیم گرفتم کیفیت کارم را فدای مدیریت شبکه ۵ سیما نکنم. ابتدا سعی کردیم سریال را بعد از پخش یک قسمت به موقع آماده کنیم به همین دلیل از مدیریت شبکه ۵ درخواست کردم یک روز دوباره قسمت اول را پخش کند تا قسمت دوم آماده شود اما بدون توجه به حرف‌های ما سریال دیگری جایگزین شد.»

شبکه پنج نیز در پاسخ به اظهارات افخمی عنوان کرد که قرار بوده سازندگان، سریال «رعد و برق» را برای ماه رمضان سال ۱۳۹۹ تحویل شبکه دهند اما در نهایت اعلام کرده اند که در ماه رمضان ۱۴۰۰ آماده پخش می‌شود. اما پس از پخش قسمت اول بهروز افخمی نسبت به تحویل بقیه قسمت ها ابراز بی میلی کرده و شبکه پنج ناچار شده سریال تکرای «شکرانه» و سریال چینی «با هم» را در ماه رمضان سال گذشته به روی آنتن ببرد.

سریال «رعد و برق» روایتی از مناطقی است که نوروز سال ۹۸ درگیر سیل شدند.

شهرام قائدی، محمد فیلی، مهران رجبی، مختار سائقی شهین تسلیمی، سام کبودوند، تورج فرامرزیان، مهدی زمین ‌پرداز، ابراهیم امیرخانی، مزدک رستمی، مریم عبادی، غلامعلی رضایی، مجید درستی، ابراهیم یوسفی، حامد محمد خانی، ویدا موسوی، سپیده موسوی و ... از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال ایفای نقش می کنند.


«کتونی زرنگی»

سریال‌ «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلی پور هم یکی دیگر از سریال‌های توقیفی تلویزیون است که قرار بود سه سال پیش پخش شود اما به دلیل آنچه از سوی شبکه سه سیما «خطای فاحش کارگردان» عنوان شد، پیش از پخش متوقف شد.

دو ماه پیش ملاقلی پور متنی را منتشر و خواستار تشکیل کمپینی برای پیگیری ماجرای این سریال شد. این کارگردان در این متن اشاره کرده بود که با وجود نظارت بسیار تلویزیون بر ساخت این سریال و رضایت مدیران از آن، پس از دو سال هنوز این سریال به پخش نرسیده است.

لجاجت صداوسیما با این چند سریال تمامی ندارد

 ملاقلی پور در بخشی از صحبت هایش آورده بود: «گروه سازنده مدتهاست سریال را آماده، تحویل سازمان صداوسیما داده و حتی جهت احتیاط خودسانسوری هم کرده تا از منظر هر ناظری بدون اصطکاک به نظر بیاید.»

بازیگران این سریال عبارتند از: هدایت هاشمی، افسانه چهره‌آزاد، ملیکا شریفی نیا، علی سلیمانی، جواد پورزند، شاپور کلهر، با معرفی زوج علیرضا جعفری و مصطفی ساسانی، با حضور محمود جعفری و امیرحسین صدیق، با هنرمندی برزو ارجمند و سحر ولدبیگی و بازیگران خردسال رادمهر رزمجوی و عماد شعبانی.

در خلاصه داستان این کمدی اجتماعی‌ آمده است: «آقام همیشه میگه زِرنگ ته چاهه… ولی نمی‌دونه اگه من ته چاهم باشم، کفترِ چاهی‌ام، بالاخره می‌پرم!»


«جنابِ عالی»

مجموعه طنز سیاسی ـ اجتماعی «جنابِ عالی» قرار بود در ایام نوروز ۱۴۰۱ از یکی از شبکه‌های تلویزیونی به پخش برسد اما، پخش این سریال از تلویزیون احتمالا به دلیلی محتوای سیاسی منتفی شد و این سریال طنز با پایان تعطیلات نوروزی و با آغاز ماه مبارک رمضان، به عنوان اولین اثر نمایشی اختصاصی پلتفرم صداوسیما، از طریق این سامانه عرضه شد.

«جنابِ عالی» به تهیه کنندگی مصطفی رضوانی، کارگردانی عادل تبریزی و نویسندگی مشترک عادل تبریزی و رویا خسرونجدی، در ١٣ قسمت تولید شده و با زبانی طنز به مشکلات نظام اداری و سیاسی کشور می‌پردازد.

امیرحسین رستمی، حسین سلیمانی، بیژن بنفشه‌خواه، میرطاهر مظلومی، مهوش وقاری، گیتی معینی، رضا بنفشه‌خواه، سروش طاهری، محمد الهی، امیرمحاسبتی، ایمان اسماعیل‌پور، کیوان صباغ، جواد سلطانی، بلور سادات کسائیان با حضور بیتا سحرخیز و هنرمندی منوچهر آذری ترکیب بازیگران این سریال را شکل می‌دهند.

لجاجت صداوسیما با این چند سریال تمامی ندارد

رضوانی، تهیه کننده «جناب عالی»، درباره داستان این سریال توضیح داده است: داستان این سریال، قصه فردی سالم و درس‌خوانده است که با کمک استاد دانشگاهش از بیکاری نجات پیدا می‌کند و بسیار غیرمنتظره سرپرست یک وزارتخانه خیالی می‌شود که اساسا وجود خارجی ندارد اما می‌تواند نمادی از تمام دستگاه ­های دولتی کشور باشد. در حقیقت ما از فضای کمدی و فانتزی استفاده کردیم تا بتوانیم به راحتی درباره برخی مسایل صحبت کنیم.

او درباره علت پخش نشدن این سریال از تلویزیون با توضیح اینکه اصلاحات شبکه نسیم که قرار بود شبکه پخش کننده این سریال باشد را انجام داده‌اند و بعد با موانع دیگری روبرو شده‌اند، گفته است: چند روز مانده به عید نوروز یکسری نکات جدید از خارج از شبکه نسیم مطرح شد. به طور مثال بیان شد، سریال ایده وزیر جوان را زیر سوال برده است! چطور می‌­شود در حالی‌که ما همیشه از فرسودگی و میانگین سنی بالای مسئولان گله‌­مند بودیم، حالا ایده وزیر جوان را زیرسوال ببریم؟ در حالی‌که ما خودمان همواره طرفدار جوانگرایی بوده‌ایم. لذا به نظر می‌رسد کسانی که این نکته را مطرح کردند و عامل توقف پخش کار در نوروز شدند، سریال را درست و دقیق ندیدند یا متوجه نشدند. یا نگرانی دومی مطرح شد که گروهی در سازمان نگران واکنش دولت هستند، درحالی‌که «جناب عالی» اشاره‌ای به هیچ دولت خاصی ندارد و مشکلات ساختاری را نشان می­‌دهد که می­‌تواند منجر به شکست ایده «وزیر جوان» شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      همین سریال طنزقدیمی زیرآسمان شهر،چارخونه راپخش نمی کنندومثل اینکه ساختمان پزشکان اضافه شده!چرااین سریال طنزهاپخش نمی شود!مگرباخوشحالی مردم مشکل دارید؟!!!!واقعاچه عقلی صداوسیمارااداره می کند!؟

    • ناشناس

      برای همین هست. کارگردانها. و سازندگان فیلم به نمایش خانگی روی. می‌آورند. چون تلویزیون. مدام. چوب.لای. چرخ. میگذارد به خاطر همین سخت گیری ها. تلویزیون. مخاطب خودش رو از دست داده.

      پاسخ ها

      • سینا ممنونی

        همین نمایش خانگی هم غرق در فساده

    • ناشناس

      سریال فقط ترکی

      پاسخ ها

      • پیرپسر دهه شصتی

        درسته

      • میلاد سهل آبادی

        نه خیر سریال فقط کره ای

    • ناشناس

      کی اینا رو می بینه عکساش هم استرس میدن

    • ناشناس

      میلی بی مخاطب سانسوری

    • ناشناس

      اگه جدید پخش کنن مردم بد عادت میشن

    • فرازی

      سریال سرزمین مادری یاهمون سرزمین کهن واقعاحیف شدکه پخشش رومتوقف کردندولی بقیه سریال هاچنگی به دل نمیزنندمتاسفانه .

    • ناشناس

      بجای برف بی صدا میبارد هم سریال حکم رشد و گذاشتن

    • ناشناس

      ننگ ما صداوسیمای ما

    • ناشناس

      کاش برای بقیه اقوام هم اندازه بختیاریها ارزش قائل بودن و وقتی بدترین توهینها تو سریال بهشون میشد سریال و قطع میکردن

    • ناشناس

      اصلا ما شبکه های ایران نگاه نمی کنیم چندین سال

    • بچه مردم

      وقتی هرسال بودجه کلانی بی دردسر میرسه دستشون دیگه نظر مردم براشون مهم نیست،بیست ساله همین سریالهاو فیلمهارو تکراری درشبکههای مختلف پخش میکنند

    • ناشناس

      مال مفت مردم میدن صداوسیما و اینطور حیف ومیل میشه...

    • ناشناس

      فقط سریال های ترکی روددست دارم برنامه ایرانونگاه نمی کنم چون که همشون مزخرفن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چون صداسیما و سینما گند زدن این دلیل نمیشه که ترکیه ای هم خوب باشن

    • ناشناس

      صدا و سیما فقط جومونگ دوست داره ،

      پاسخ ها

      • سعید توکلی

        بهترین سریال صدا سیما همینه دیگه 🤣🤣😆

    • ناشناس

      ببینید.یک.ادمی.که.نظرمردم.براش.مهم.نیست.شده.رییس.صداوسیما.یه.لطفی.کنید.درصداوسیماروگل.بگیرید

    • ناشناس

      بهتره یک نظر سنجی کنید ببینید چند درصد مردم فیلهای ایرانی رو نگاه میکنن اونوقت پول بیت المال رو صرف سریال های بیهوده نکنید

    • امین آقا

      سریال «لانه شیطان» رو از قلم انداختین

    • ناشناس

      لب کلام رو خودت گفتی صدا و سیما با شادی مردم مشکل داره

    • ناشناس

      خدایی سریال رعد و برق خیلی خیلی ضعیف و مبتدیانه ساخته شده بود. اصلا من تعجب کردم از بهروز افخمی.

    • آخرین سنگر سکوته

      هر چی فیلم دروپیتی کره ای میخرن پخش میکنن واقعا حال بهم زنید خانواده ما خیلی وقته تلوزیون میبینیم پول ملت رو فقط حروم میکنید خدا نگذره ازتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج