جاباما
۱۲۳۲۹۰۶
۷ نظر
۲۸۹۱۱
۷ نظر
۲۸۹۱۱
پ

شاهکارهای داغ و جذاب سینمای جهان در سال ۲۰۲۲

در این مطلب شاخص‌ترین آثار سینمای جهان در سال ۲۰۲۲ معرفی می‌شوند.

برترین‌ها: با گذشت هفت ماه از سال جاری میلادی و اکران غالب فیلم‌های شاخص سال، می‌توان برآوردی از برترین آثار نیز داشت. آثاری همچون «گرداب» از گاسپار نوئه و یا «همه چیز همه جا به یکباره» به کارگردانی دانیل شاینرت که بازخورد نسبتا خوبی از منتقدین و مخاطبان گرفته‌اند. به همین بهانه وبسایت زومجی برخی از این آثار را معرفی کرده که در ادامه مطلب می‌خوانید.

شاهکارهای داغ و جذاب سینمای جهان در سال 2022

فیلم Vortex 

فیلم گرداب

  • کارگردان: گاسپار نوئه

  • بازیگران: داریو آرجنتو

  • میانگین امتیازات: ۶.۷

خلاصه داستان: قصه فیلم درباره زوجی مسن است. زن رفته رفته مشاعرش را از دست می‌دهد و مرد درگیر بیماری‌هایی جسمی است. در طول فیلم با چالش‌های این زوج در مواجهه با دردهای روحی و فیزیکی‌شان روبرو می‌شویم. از طرف دیگر پسر جوان آنها نیز با مشکلاتی شخصی درگیر است و باید از فرزند کوچکش مراقبت کند.

تازه‌ترین ساخته‌ی گاسپار نوئه از نظرِ فرمی درواقع ادامه‌ی همان مسیری است که او در فیلم-مقاله‌ی پیشینِ خود، نور ابدی، ارائه داده بود: ایده‌ی تقسیمِ صفحه به دو تکه برای نمایش هم‌زمان کاراکترها. این‌جا نیز با یک زوج طرف‌ایم. همان‌طور که در بازگشت‌ناپذیر و ورود به خلأ و عشق هم طرف بودیم. اما تفاوت این‌جاست که این بار نوئه دست گذاشته است روی زوجی کهنسال. یک آکادمیسینِ سینما که در حال نوشتن کتابی درباره‌ی سینما و رؤیاست ــ با بازی داریو آرجنتو، فیلم‌ساز آرژانتینی ــ و هم‌سرش که درگیر آلزایمر شده است. آدم‌هایی که درگیر عشق و زندگی‌اند.

اتفاقن فیلم در اصلی‌ترین بزنگاه‌ش یادآور عشقِ میشل هانکه هم است؛ اما مسیری متفاوت از آن فیلم را انتخاب می‌کند و از ورای همین انتخاب، به دستاوردی دیگر و فراتر می‌رسد. بازیگوشی‌های همیشگیِ نوئه در فرم‌های بصری این‌جا هم وجود دارد. عنوان‌بندیِ فیلم‌های او، که همیشه جذابیت‌های خاص خودشان را دارند، این‌جا همراه شده‌اند با ذکر سال تولدِ بازیگرها و کارگردان. چیزی که شاید یادآور و تأکیدی بر این نکته باشد که این آدم‌ها هم پا به سن گذاشته‌اند و هیچ بعید نیست به سرنوشت آدم‌های گرداب دچار شوند.


شاهکارهای داغ و جذاب سینمای جهان در سال 2022

فیلم Cha Cha Real Smooth

فیلم چا چا ریل اسموت

  • کارگردان: کوپر ریف
  • بازیگران: داکوتا جانسون
  • میانگین امتیازات: ۷.۴

خلاصه داستان: یک پسر جوان که تصمیم می‌گیرد با برگزاری جشن‌های مورد نظر خانواده‌های مختلف کمی پول دربیاورد، با مادری آشنا می‌شود که فرزند او مبتلا به اوتیسم است.

سینمای کمدی-درام به این دلیل می‌تواند تاثیر زیادی روی خیلی از تماشاگرها داشته باشد که در بسیاری از مواقع، شباهت زیادی به زندگی واقعی دارد. انسان‌ها بعضا در برخی از روزهای بد زندگی هم چند فرصت برای خندیدن به‌دست می‌آورند و در عین حال طی تعداد از روزهای خوب ممکن است چند دقیقه را با ناراحتی سپری کنند. Cha Cha Real Smooth به انسان‌هایی می‌پردازد که دقیقا چنین حال و روزی دارند؛ طوری که شاید بین یک لبخند واقعی و یک گریه‌ی واقعی آن‌ها تنها چند ساعت فاصله باشد. قصه هم به‌جای اینکه کورکورانه فقط با تمرکز روی داستان‌گویی رمانتیک جلو برود، باورپذیر می‌ماند؛ تا بیشتر روی بیننده تاثیر بگذارد و ماندگارتر باشد.

Cha Cha Real Smooth درباره‌ی آدم‌هایی است که با تمام نقص‌هایشان می‌توانند مدتی کنار هم آرام بگیرند. آن‌ها اشتباه می‌کنند، از هم فاصله می‌گیرند، به هم نزدیک می‌شوند و در آخر شاید به همه‌ی خواسته‌های خود نرسند. اما این باعث نمی‌شود که برای چند ساعت، پیش هم به آرامش نرسند.


شاهکارهای داغ و جذاب سینمای جهان در سال 2022

فیلم The Batman

فیلم بتمن

  • کارگردان: مت ریوز
  • بازیگران: رابرت پتینسون، زوئی کراویتز و پل دینو
  • میانگین امتیازات: ۷.۹

خلاصه داستان: پس از آن که یک قاتل زنجیره‌ای مشغول کشتن افراد قدرتمند در گاتهام می‌شود، بتمن به تلاش برای گیر انداختن او و سردرآوردن از فساد سازمان‌یافته‌ی شهر می‌پردازد.

با اینکه تا امروز شاهد اقتباس‌های مستقیم و غیرمستقیم زیادی از روی کامیک‌های بتمن بوده‌ایم، The Batman توانست با سکانس‌هایی جذاب برای تعداد قابل توجهی از طرفدارهای این شخصیت، توجه آن‌ها را جلب کند. حالا بتمن با بازی رابرت پتینسون، سلینا کایل با بازی زوئی کراویتز، ریدلر با بازی پل دینو و حتی پنگوئن با نقش‌آفرینی کالین فارل برای طرفدارهای فیلم The Batman تبدیل به نسخه‌هایی قابل‌توجه از این شخصیت‌ها شده‌اند؛ نکته‌ای که باعث می‌شود آن‌ها بگویند که مت ریوز از پس خلق نسخه‌ی خاص خود از گاتهام و افراد حاضر در این شهر برآمد.

در هر حالت نمی‌توان انکار کرد که فیلم The Batman برای خیلی از تماشاگرهای روز به‌عنوان یکی از جدی‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی چند وقت اخیر شناخته می‌شود. تازه همکاری درست مت ریوز با یک تیم حرفه‌ای در پشت صحنه سبب شد که اثر او با جزئیات تصویری فراوان، چند قاب به یاد ماندنی را تحویل طرفدارهای پروپاقرص بدهد.


شاهکارهای داغ و جذاب سینمای جهان در سال 2022

فیلم Everything Everywhere All at Once

فیلم همه چیز همه جا به یکباره

  • کارگردان: دانیل شاینرت
  • بازیگران: میشل یو
  • میانگین امتیازات: ۸.۲

خلاصه داستان: اولین به همراه همسرش یک خشکشویی را در کالیفرنیا اداره می‌کند. او دچار مشکلات خانوادگی و کاری بسیاری شده و نمی‌تواند آن‌ها را مدیریت کند. اولین در این شرایط با نسخه‌ی دیگری از شوهرش روبه‌رو می‌شود و با جهان‌های چندگانه ارتباط برقرار می‌کند.

همه چیز همه جا به یکباره (Everything Everywhere All at Once) فیلمی علمی‌تخیلی و رزمی است که در هسته‌ی خود به درامی خانوادگی وفادار است و بر مفهوم فرضیه‌ی جهان‌های موازی داستان خودش را پیش می‌برد. این کمدی سیاه برخلاف ظاهر پُر زدوخوردش سرشار از صمیمت و عاطفه است و قصه‌ای از یادگیری عشق و محبت را به‌نمایش می‌گذارد. خانواده، ارتباطات بین نسلی، امید، عشق، پوچی و تنهایی مسائلی هستند که شما در قالب ماجراجوهای علمی‌تخیلی با آن‌ها روبه‌رو خواهید شد. سفر اودیسه‌ای ایولین تماشاگر را به‌ سمت چالشی درونی می‌برد و او را با بحران‌های وجودی سر راهش آشنا می‌کند.

همه چیز همه جا به یکباره اثری پُرزرق‌وبرق است که در پس شلوغ کاری‌هایش به‌دنبال مسیری درست برای زندگی انسان امروزی می‌گردد، انسانی که شاید راهش را گم کرده باشد. این فیلم عنوان پرفروش‌ترین فیلم شرکت A24 را به‌دست آورد و فرصت مجددی را برای پخش پیدا کرد.


شاهکارهای داغ و جذاب سینمای جهان در سال 2022

فیلم The Unbearable Weight of Massive Talent

فیلم سنگینی طاقت‌فرسای استعداد فراوان

  • کارگردان: تام گورمیکن
  • بازیگران: نیکلاس کیج و پدرو پاسکال
  • میانگین امتیازات: ۷.۱

خلاصه داستان: فیلم The Unbearable Weight of Massive Talent داستان نسخه متفاوتی از نیکلاس کیج با بازی خود نیکلاس کیج را دنبال کند که از زندگی خود راضی نیست و همچنین از نظر مالی ورشکست شده است. او حالا پیشنهادی را برای حضور در تولد یکی از طرفداران دو آتیشه خودش دریافت می‌کند که در صورت حضور، یک میلیون دلار را دریافت خواهد کرد.

فیلم The Unbearable Weight of Massive Talent داستان آشنایی از افول و محو ستارگانی را روایت می‌کند که روزگاری در سطح اول سینما و تلویزیون حضور داشتند و حالا کمتر اسمی از آن‌ها می‌شنویم. درواقع نقش نیکلاس جیک در فیلم با الهام از این شخصیت‌ها است که خود او نیز روزی در مسیر تبدیل شدن به یکی از این بازیگران بوده است. روند اتفاقات فیلم سنگینی طاقت‌فرسای استعداد فراوان درواقع براساس فیلمنامه‌ای است که شخصیت پدرو پاسکال در فیلم نوشته و در طول آن شاهد تغییراتی مثل اضافه شدن صحنه‌های اکشن و جیمز باندی هستیم. فیلم The Unbearable Weight of Massive Talent توانسته با ترکیبی از کمدی که زیاده‌روی در آن وجود ندارد و با بازی و شیمی درخشان نیکلاس کیج و پدرو پاسکال باعث شده تا جذابیت دوچندانی برای بیننده پیدا کند.


شاهکارهای داغ و جذاب سینمای جهان در سال 2022

فیلم Apollo ۱۰½: A Space Age Childhood

فیلم آپولو ۱۰/۵: کودکی در عصر فضا

  • کارگردان: ریچارد لینک‌لیتر
  • بازیگران: جک بلک و زکری لی‌وای
  • میانگین امتیازات: ۷.۳

خلاصه داستان: پسربچه‌ای به اسم استن که ساکن حومه شهر هیوستون ایالت تگزاس است، در سال ۱۹۶۹ میلادی مدام زندگی خانواده‌ی خود و افراد شهر را گره‌خورده به مأموریت فضایی بزرگ آپولو ۱۱ می‌بیند.

ریچارد لینک‌لیتر با ظرافت و احساسات خاصی فیلم می‌سازد. او چه در سه‌گانه عاشقانه Before، چه در فیلم تجربی Boyhood و چه در شیرینی بی‌پایان Dazed and Confused طوری واقعیت را نشان می‌دهد که به یاد بیاوریم حتی برخی از ساده‌ترین لحظات زندگی هم بخش‌هایی مهم و ارزشمند از زندگی هستند. حالا در Apollo 10½: A Space Age Childhood که یکی از بهترین انیمیشن‌های چند سال اخیر هالیوود به شمار می‌آید، او عملا بخشی از زندگی خود را به شکلی دل‌چسب نشان می‌دهد؛ به‌عنوان پسربچه‌ای که چه شغل پدرش و چه سرگرمی‌های تلویزیونی وی، شدیدا تحت تاثیر تلاش ناسا برای فرود آوردن چند انسان روی ماه است.

لینک‌لیتر از این فضا برای نمایش یک مکان-زمان شخصی برای خود استفاده می‌کند و با تعریف کردن خاطرات، اجازه می‌دهد آن دوران و آن مکان را از دید پسربچه‌ای ببینیم که اتفاقات مختلفی را تجربه کرد. نتیجه فیلمی است که از ابتدا تا انتها، لبخند را روی لب می‌نشاند و از عشق ما به رویاپردازی می‌گوید.


شاهکارهای داغ و جذاب سینمای جهان در سال 2022

فیلم The Northman

فیلم مرد شمالی

  • کارگردان: رابرت اگرز

  • بازیگران: نیکول کیدمن و الکساندر اسکارشگارد

  • میانگین امتیازات: ۷.۲

خلاصه داستان: آملث که در کودکی پدرش را از دست می‌دهد، برای در امان ماندن از خشم عمویش به سرزمین وایکینگ‌ها پناه می‌برد. او بزرگ می‌شود و برای انتقام و باز پس‌گیری سرزمین‌اش برمی‌گردد.

فیلم مرد شمالی سومین اثر رابرت اگرز بعد از دو فیلم موفق او یعنی فانوس دریایی (The Lighthouse) و جادو (The Witch) است. این اثر که یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های 2022 به شمار می‌رفت، توانست انتظارهای مخاطبان اگرز را برآورده سازد. این فیلم برخلاف دو اثر قبلی این کارگردان به دور از قصه‌پردازی‌های پُرپیچ‌وتاب پیش می‌رود اما همانند آن‌ها متعلق به دنیای افسانه‌ها و قصه‌های دیرینه است. The Northman با اتکا به اساطیر نورس و نگاهی گذرا به رئالیسم جادو، افسانه‌ی شاهزاده آملث را تعریف می‌کند، افسانه‌ای که قبل از این دستمایه‌ی شکسپیر برای خلق هملت شده بود.

مرد شمالی تصویری رئال از دوران وایکینگ‌هاست، دورانی که برده‌داری، خون‌ریزی، سلحشوری، تعرض و خشونت بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردمان بوده است. این فیلم نمایشی جنگاورانه از سفر یک قهرمان را به‌نمایش می‌گذارد، نمایشی که در آن سرنوشت ستایش می‌شود و قهرمان در مقابل تقدیر سر فرو می‌آورد.


شاهکارهای داغ و جذاب سینمای جهان در سال 2022

فیلم Top Gun: Maverick

فیلم تاپ گان: ماوریک

  • کارگردان: جوزف کوشینسکی

  • بازیگران: تام کروز، مایلز تلر و گلن پاول

  • میانگین امتیازات: ۸.۶

خلاصه داستان: پس از گذشت بیش از سی سال خدمت به‌عنوان یکی از بهترین خلبان‌های نیروی دریایی آمریکا، حال پیت میچل (ماوریک) در فیلم Top Gun: Maverick جایی است که به آن تعلق دارد و حال او قرار است گروه جدیدی از خلبانان را آموزش دهد و باعث پیشرفت آن‌ها تا سطح وی شود. زمانی‌که او مأموریت خود برای آموزش اختصاصی فارغ التحصیلان تاپ گان را آغاز می‌کند، با خلبانی مواجه می‌شود که تاکنون مثل آن را هرگز ندیده بود. او بردلی بردشاو، پسر نیک بردشاو و پسر دوست قدیمی ماوریک است که سال‌ها پیش فوت کرده بود.

پس از موفقیت فیلم Top Gun در سال ۱۹۸۶، پارامونت سال‌ها تلاش کرد تا دنباله فیلم تاپ گان را تولید کند. در اوایل سال ۲۰۱۰ سال فیلم Top Gun 2 رسما تایید شد، اما مرگ تونی اسکات، کارگردان فیلم در سال ۲۰۱۲ باعث شد تا ساخت این پروژه متوقف شود. سرانجام در سال ۲۰۱۷ جوزف کوشینسکی وظیفه کارگردانی فیلم تاپ گان ۲ را بر عهده گرفت.

حالا فیلم Top Gun: Maverick پس از چند تأخیر به‌خاطر دوران کرونا بالاخره روی پرده‌های سینما رفت و خیلی زود به محبوب‌ترین فیلم سال سینماروها تبدیل شد. فیلم تاپ گان ماوریک با پیروی از دلایل موفقیت قسمت اول و وجود بدل‌کاری‌های جذاب تام کروز و دیگر بازیگران به اثری جذابی تبدیل شده که این فیلم هم‌اکنون پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۲ است. از نکات قابل‌توجه این است که تیم تولید به‌جای استفاده از جلوه‌های ویژه گسترده تصمیم گرفتند تا تمامی صحنه‌های داخل کابین خلبان را با حضور بازیگران به‌صورت واقعی فیلم‌برداری کنند. بدون هیچ شکی انتظار ۲۶ ساله طرفداران تاپ گان برای فیلم Top Gun: Maverick ارزش آن را کاملا داشته است.


شاهکارهای داغ و جذاب سینمای جهان در سال 2022

فیلم Broker

فیلم دلال

  • کارگردان: هیروکازو کورئیدا

  • بازیگران: سونگ کانگ هو، دونگ وان گنگ، 

  • میانگین امتیازات: ۷.۱

خلاصه داستان: دو کاراکتر به نام‌های سانگ هیون و دوستش دونگ سو، نوزادان رها شده در محل مخصوص کلیسا را می‌دزدند و سعی می‌کنند آن‌ها را در بازار سیاه به خانواده‌های متمول بفروشند. در یکی از موقعیت‌ها، مادری که فرزندش را در جعبه کودک کلیسا رها کرده است، پشیمان شده و دوباره به سراغ او می‌آید. در مسیر بازگشت، این مادر متوجه برنامه‌ی سانگ هیون و دونگ سو می‌شود.

هیروکازو کورئیدا از آن دسته فیلمسازانی است که می‌توانیم نامش را فیلمساز مولف بگذاریم. فیلمسازانی که اگرچه در کارنامه خود چندین فیلم ساخته‌اند، اما درواقع باید بگوییم که آن‌ها همواره خواسته‌اند یک فیلم بسازند و فقط آن را قدم به قدم کامل کرده‌اند. کورئیدا در طول پانزده فیلم خود  (به جز فیلم Third Murder که البته آن هم رگه‌هایی از مولفه‌های کورئیدا را در قالب ژانردارد)، چه از نظر فرم و چه از نظر محتوا مولفه‌هایش مشترک است. فقدان هویت و اصالت یافتن در دل خانواده، فقر و حاشیه نشینی، نگاه به تربیت کودکان و نوجوانان از منظر تحصیل، مسئولیت پذیری و بلوغ و به‌طور کلی پرداختن به آدم‌هایی که گویی درجامعه مدرن ژاپن دیده نمی‌شوند، دغدغه‌های مشترک کورئیدا هستند.

حال او در فیلم Broker نیز، مجددا موضوع خانواده و سرپرستی کودکان در خانواده‌هایی که به لحاظ ژنتیکی هم خون نیستند اما شرایط بهتری برای زیستن در کنار یکدیگر دارند را به چالش می‌کشد. روایت این فیلم از نقطه نظر کورئیدای ژاپنی، در بستر فرهنگ کره‌جنوبی، از دیگر نکات جالب این فیلم است.


شاهکارهای داغ و جذاب سینمای جهان در سال 2022

فیلم Hustle

فیلم همهمه

  • کارگردان: ارمیا زاگر

  • بازیگران: آدام سندلر

  • میانگین امتیازات: ۷

خلاصه داستان: استنلی تمام عمر خود را صرف استعدادیابی بازیکنان لیگ بسکتبال کرده و درست زمانیکه می‌خواهد در جایگاه مربیگری بنشیند، بحرانی کاری رویایش را به خطر می‌اندازد. استنلی برای رهایی از این وضعیت یک نابغه‌ی بسکتبالیست را باید پیدا کند.

تماشای فیلم‌های ورزشی برای آن دسته از کسانی که با دنیای رقابت و ورزش سروکاری ندارند معمولا خسته‌کننده به‌نظر خواهد رسید. اما Hustle فیلمی است که بدون شک غیرورزشی‌ها را راضی خواهد کرد، چراکه اولا بین درام و ورزش توازنی لطیف و قابل کنترل برقرار می‌کند و هم اینکه از آن فیلم‌های حال خوب کنی‌ خواهد بود که داستانی الهام‌بخش را در بطن خود به جریان انداخته است. Hustle نمایشی است از یک رفاقت صمیمانه، داستانی از تلاشی دیوانه‌وار که به‌دنبال نمایش واقعیت‌های دنیای قهرمان‌ها می‌رود. ایده‌ی فیلم، ایده‌ای ساده و روان خواهد بود اما چیزیکه به اثر طعمی خاص بخشده، بازی قدرتمند آدام سندلر، طنز لطیف و لحن صمیمانه‌‌ای است که در جای جای فیلم به چشم می‌آید.

Hustle نمایشی از رستگاری و سفر اودیسه‌وار شخصیت‌هایی است که یکی در پی جبران گذشته برآمده و دیگری در پی آینده می‌رود. این فیلم که محصول شبکه‌ی نتفلیکس است مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفت و علاقه‌مندان به ورزش بسکتبال را با خود همراه کرد. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      مسخره کردن خودشون رو کاری مردن نشه دانلود کرد فیلم سریال اکثر سایت ها بیخود شدن

      پاسخ ها

      • میتی از مشد

        چرا اسم اخراجی های مسعود ده نمکی در این لیست نبود

    • تو

      فیلم The Northman خیییییییییلییییییییییی مزخرفه

    • فامیل دور

      بتمنی که بازیگرش رابرت پترسون باشه به لعنت خدا هم نمی ارزه.......

    • ایران

      واقعافیلم بینظیری مردشمالی

    • ناشناس

      مرد خاکستری واقعا تو لیست جاش خالیهچ۰

    • رضا

      تمام فیلم ها مزخرفه واقعا در این لیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج