۱۲۴۶۸۹
۱ نظر
۵۰۲۸
۱ نظر
۵۰۲۸
پ

مازیار فلاحی از تیتراژ «هفت سنگ» می گوید

مازيار فلاحي در عرصه هنر به خوانندگي بسنده نكرده است. او كه تحصيل كرده مهندسي صنايع است به موازات تحصيل، دوره كارگرداني سينما را پشت سر گذاشته و حتي در اين مسير تجربه كارگرداني دارد.

بانی فیلم: امروزه تيتراژ و ترانه آن يكي از جذاب ترين و پرطرفدارترين بخش هاي يك سريال تلويزيوني محسوب مي‌شود و نمي توان كتمان كرد كه خيلي از مجموعه هاي ضعيف به لطف تيتراژ خوب و جذاب از يك خواننده پرطرفدار پر و بال مي گيرند و از زير سايه نديده شدن، خارج مي شوند.

البته اگر بخواهيم دو سويه به اين ماجرا نگاه كنيم، در خواهيم يافت به همان اندازه كه خواننده و ترانه تيتراژ در برد و اقبال يك اثر نمايشي مؤثر است، به همان اندازه و گاه حتي بيشتر صداي يك خواننده روي يك اثر تلويزيوني به شدت شنيده مي‌شود و به يكباره شناخته شدن خواننده كمك دو چنداني مي‌كند.

بسياري از خوانندگان چهره اين مرز و بوم، به خصوص در گونه پاپ با سريال هاي تلويزيوني به خصوص آثار مناسبتي توانسته اند ره صدساله را يك شبه طي كنند و با يك اثر قوي در كنار يك سريال، خيلي زود به روح و روان مخاطب رسوخ پيدا كنند. البته بحث ترانه براي تيتراژ از چند منظر قابل طرح است. مي توان به بحث ترانه روي كاغذ و محدوديت ها و مميزي هاي مرتبط با آن پرداخت. مي توان ترانه تيتراژ را از منظر انتخاب خواننده با عنايت به تم قصه سريال و البته نوع مخاطب آن مورد بررسي قرار داد. مي توان سبك و سياق ملودي و نحوه انتخاب آن را گاه بي ربط و گاه مرتبط با قصه به چالش كشيد و از همه مهمتر به بحث روابط نادرست انتخاب خوانندگان براي تيتراژ آثار مختلف تلويزيون با رد و بدل شدن پول هاي زياد پرداخت كه متأسفانه امروز شيوع آن قابل حس است.

و اما صاحب آلبوم قلب يخي كه امروز يكي از پرطرفدارترين خوانندگان پاپ كشور محسوب مي‌شود مهمان ما شد تا از تجربه اخير تيتراژ خواني اش براي سريال «هفت سنگ» بگويد و...

جالب است بدانيد مازيار فلاحي در عرصه هنر به خوانندگي بسنده نكرده است. او كه تحصيل كرده مهندسي صنايع است به موازات تحصيل، دوره كارگرداني سينما را پشت سر گذاشته و حتي در اين مسير تجربه كارگرداني دارد.

اين ترانه سرا و آهنگساز كه براي فيلم «مجنون ليلي» آهنگسازي كرده و ترانه نوشته است، با آلبوم «قلب يخي» بيش از پيش شنيده شد چرا كه آلبومي با آثار متنوع مورد پسند مذاق مختلف را جمع آوري كرد.

صاحب آلبوم «لعنت به من» كه با امير متوسلي در راستاي تنظيم ترانه هايش بيش از ديگران همكاري دارد با تنظيم او، ترانه «ليلا» را هم وارد بازار كرد كه اتفاقاً توجه ويژه اي روي آن شد.

خواننده تيتراژ آثاري چون «بي ستاره»، «دختران» و «پروانگي» كه به سلطان احساس ملقب است يكي از پرطرفدارترين كنسرت ها را برگزار مي‌كند.

مازیار فلاحی از تیتراژ «هفت سنگ» می گوید

او از اين روزهايش مي گويد، از سريال «هفت سنگ» و حواشي آن در بحث ترانه و...

* آقاي فلاحي خبري از اين روزهايتان بدهيد و اينکه مشغول چه کاري هستيد؟ از آلبوم و برنامه هاي کنسرت بعد از ماه مبارک رمضان تان چه خبر؟

ـ بسيار شلوغ؛ به غير از بازي در جام ستارگان که در تيم موسيقي هستم، تمام وقتم را بر روي تنظيم و ضبط نهايي آلبوم جديدم در استوديو شخصي خودم مي گذرانم. کنسرت ها بعد از ماه مبارک رمضان به ترتيب در شهرهاي شيراز، تبريز، سرعين، شهرکرد، اروميه و همچنين چند شهر شمالي و جنوبي کشور تا پايان مهر ماه خواهد بود و شهريور و مهر هم در تهران کنسرت خواهيم داشت.

*اصولاً چقدر به بحث خواندن براي تيتراژ اعتقاد داريد؟

ـ من آهنگساز فيلم هستم، موسيقي متن هم مي نويسم و تيتراژ هم براي من جزيي از موسيقي فيلم است.

*مبناي تان براي خواندن براي تيتراژ يک سريال يا فيلم چيست؟

ـ گاهي عوامل سازنده مثل نويسنده و کارگردان، کست فيلم يا سريال و گاهي هم هر آنچه به دلم مي نشيند و حس و حال کار و گاهي هم همه موارد.

*آيا براي خواندن تيتراژ يک سريال فيلمنامه آن اثر را مطالعه مي کنيد؟ کامل يا در حد سيناپس؟

ـ نحوه کار من شخصاً اين گونه بوده که با من در رابطه با فيلمي تماس گرفته اند که فضايي همگون با حس و حال موسيقي و صداي من داشته و من آن را کار کرده ام. گاهي نياز به همراهي بيشتر به موسيقي عاشقانه در فيلم بوده که من آن را انجام داده ام. براي ساخت موسيقي و ترانه هاي فيلم از لحظه اول سر صحنه حاضر مي شوم ، فيلمنامه را کامل مي خوانم، با کارگردان ساعت ها صحبت مي کنم و در نهايت برآيند آن را در فيلم يا تيتراژ مي آورم.

*راستي چرا اوضاع و احوال ترانه سرايي تا اين حد دچار ضعف شده است؟ اصلاً اين مسئله را قبول داريد؟

ـ خير، فکر مي کنم ترانه هاي خوب تعدادشان بيشتر از ترانه هاي ضعيف است ، اما بخاطر سرعت پيشرفت تکنولوژي و در دسترس بودن و شنيده شدن تمام فضاهاي ترانه سرايي در ايران و سراسر دنيا، کار ترانه سرايي ناب و کم تکرار و حس تازه بودن آن کمي سخت شده است. آنچه راجع به آن صحبت مي کنيم، در مورد موسيقي هاي حرفه اي و افرادي مشخص است. در مورد ترانه ها و موسيقي آماتور و تعداد زياد توليد آن و کپي کاري متعدد از روي ترانه هاي حرفه اي که شبيه انبوه سازي بي کيفيت است، صحبت نمي کنيم.

*قبول داريد ترانه در روزگار فعلي با حساسيت هاي قبلي سروده نمي شود؟

ـ اگر قبل از ظهور اينترنت و شبکه هاي اجتماعي و ارتباطي اين چنيني در اشعار، موسيقي ها و اخبار، حساسيت بيشتري وجود داشت، همه چيز تازه بود و سوژه ها و قافيه ترانه ها در فيلم ها، همه جوره ما را غافلگير مي کردند و در فيلم هاي سياه و سفيد سال هاي دور از شنيدن ترانه فيلم ها غافلگير مي شديم و تاثير مي گرفتيم. امروزه تمام تيتراژ ها، يک خواننده دارند، تمام قافيه ها از قبل قابل حدس زدن هستند و اين حساسيت ها را براي سرودن ترانه بيشتر مي کند.

اگر در مورد کساني که بدون داشتن سابقه با کمترين هزينه، يک قلم و کاغذ برداشته و اشعار و ترانه هاي ديگران را با کمي تغيير تکرار مي کنند صحبت مي‌شود اصولاً اين اشخاص حساسيتي ندارند که راجع به قبل و بعدش صحبت کنيم. اما در مورد ترانه سراهاي مشخص و حرفه اي که تعدادشان کم است ، آنها هميشه حساسيت هاي خود را دارند، مي سرايند و ترانه سرا نماها کپي و تکرار مي کنند.

مازیار فلاحی از تیتراژ «هفت سنگ» می گوید

*از سريال «هفت سنگ» بگوئيد و نحوه دعوت تان براي اين پروژه؟

ـ من با آقاي بذر افشان درفصل سوم سريال «قلب يخي» روزها و ساعت ها کار کرديم. ايشان از من دعوت کرد با هم همکاري داشته باشيم. مثل هميشه سر صحنه رفتم و راجع به فضاي قصه ساعت ها با هم حرف زديم.

*چقدر به تشابه ترانه و تم قصه معتقديد؟ الان اين تشابه جنس قصه و ترانه در ترانه وجود دارد؟

ـ در ابتدا ترانه و آهنگي براي کار ساختم که با فضاي اپيزوديک و طنز ملايم و خانوادگي آن تطابق کلي داشت، ترانه کمي تلخ و شيرين مي شد، اما خواست سازندگان فيلم فضايي کاملاً مثبت منطبق بر جزييات داستان بود که نهايتاً قطعه «ازت متشکرم» مورد تاييد قرار گرفت. البته اگر موسيقي متن را مي ساختم، براي استفاده از تم هاي موسيقي ترانه در فضاي فيلم دستم بازتر بود.

*شما يکي از پرطرفدارترين خواننده هاي فعلي پاپ کشور هستيد، پس قطعاً در انتخاب يک سريال وجوه مختلف را مدنظر قرار مي دهيد. در اين باب صحبت کنيد.

ـ در سوالات قبلي پاسخ اين سوال وجود داشت اما شما طوري سوال مي کنيد که گويا اين سريال هاي خوب و مختلف تعدادشان به حدي است که انتخاب هاي متعددي دارم، در حالي که اينگونه نيست. سريال ها و فيلم هاي سينما بسيار کم تعداد و کم بيننده هستند. در سال هاي گذشته من در تلويزيون و سينما پر کار تر بودم. البته آلبوم ها و کنسرت هاي متعدد وقتم را بسيار پر کرده است. شايد تعداد زيادي تله فيلم ، فيلم و سريال را هم انجام نداده باشم.

*بازخورد ترانه تيتراژ سريال «هفت سنگ» را چگونه ديديد؟

ـ زمان زيادي از آن نگذشته، ولي در کل بازخورد آن بسيار خوب بود، مرا وادار کرد آن را در آلبومم قرار دهم.

*خودتان مخاطب سريال هستيد؟ اصولاً سريال مي بينيد؟

ـ زندگي من سه بخش دارد، خانواده، موسيقي و ديدن فيلم و سريال داخلي و خارجي. اخيرا بيش از ۳۰ سريال خارجي نگاه کرده ام و به موسيقي آنها گوش داده ام که بهترين آنها Breaking Bad بود. در حال حاضر Elementary ۲ را تماشا مي کنم، آخرين سريالي که ديدم ميشل استروگوف بود که آن را به سختي به دست آوردم که ياد آور دوران کودکي ام بود که با موسيقي آن (تم ناديا) ساخته ولاديمير کوزما بارها و بارها اشک ريختم.

*در خصوص بحث آهنگسازي هم صحبت کنيد؟ مبناي تان براي انتخاب آهنگساز براي ترانه يک سريال چيست؟

ـ من هميشه خودم آهنگسازي مي کنم و معمولا ترانه هايم را نيز خودم مي گويم ، اما گاهي با احساس ترانه سرايي ديگر ارتباط خوبي پيدا مي کنم انگار خودم هستم و چند نفر يک نفر مي شويم و يک کار را توليد مي کنيم. در سريال هاي «جاودانگي» ، سه فصل «قلب يخي»، «يلدا»، «لحظه ديدار» و «هفت سنگ» همين گونه بود، ولي عمدتاً کار ترانه سرايي و آهنگسازي و تنظيم را خودم انجام مي دهم.

*شما دوره کارگرداني را هم پشت سر گذاشته ايد و سابقه بازيگري و حضور جلوي دوربين را هم داريد. آيا علاقمند نيستيد حضور جلوي دوربين را مجدداً (حتي در نقش يک خواننده) باز تجربه کنيد؟

ـ علاقه اصلي من در اين ژانر به نويسندگي و کارگرداني بود، مجموعه داستان کوتاه «کلاغ و پاييز کودکي» از من منتشر شد، دوره هاي کارگرداني گذراندم ، اما بازيگري در اولويت آخر من است. ترجيح مي دهم اگر به عنوان يک آهنگساز و خواننده نقشي را بازي کنم، از قبل تم ترانه ، موسيقي ها را منطبق بر قصه نوشته باشم.

*صداي کدام خواننده نوستالژيک ذهن مازيار فلاحي است؟

ـ جواد بديع زاده که با شنيدن صدايش هر بار خراشي عميق بر قلبم مي افتد و همچنين آهنگ Listen to the rainبا صداي jose Feliciano

*يکي از مشاغل پرطرفدار و جذاب دنيا را برعهده داريد. سخني با افرادي که تازه به اين مسير افتاده اند داريد؟

ـ به پرطرفدار و جذاب ، سخت ترين را نيز اضافه کنيد. از ميان هزاران نفري که دوست دارند وارد اين حرفه شوند، مردم، تعداد کمي را بر مي گزينند. چقدر پر مسووليت است ، چقدر پر استرس است و نياز به استقامت ، تحمل، استمرار، تمرين، تمرين، تمرين وسالها مطالعه و آموزش دارد. شايد اين جمله بيان کاملي باشد: «يک خواننده خوب شايد و شايد بتواند روزي پولدار شود اما يک آدم پولدار هرگز و هرگز نمي تواند يک خواننده خوب شود»

*اگر در پايان صحبتي مانده...

ـ ممنونم از شما و«باني فيلم» که هر جا حرفي از سينماست، يک نسخه آن با لوگوي زيبايش روي ميز وجود دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سینا

      واقعا بی مزه ترین سریالی که در تمام عمرم دیدم سریال هفت سنگ بود واقعا هیچی برای خنداندن وسرگرم کردن مخاطب نداشت خیلی سریال لوث وبی معنی بود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج