۱۲۸۹۲۳۱
۹ نظر
۶۹۲۵۱
۹ نظر
۶۹۲۵۱
پ

شش روایت فوق‌العاده غمگین که اشک همه را درآورده

بیش از دو دهه است که فیلم‌های کمدی، صدرنشین بلامنازع گیشه‌ها بوده‌اند و جز در موارد استثنایی هیچ فیلم غیرکمدی‌ای نتوانسته است عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را از آن خود کند.

برترین‌ها: بیش از دو دهه است که فیلم‌های کمدی، صدرنشین بلامنازع گیشه‌ها بوده‌اند و جز در موارد استثنایی هیچ فیلم غیرکمدی‌ای نتوانسته است عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را از آن خود کند. این‌ها نشان می‌دهد که با هر سخت‌گیری و وسواسی هم که بخواهیم درباره تولیدات سینمای ایران نظر بدهیم، نمی‌توانیم جنبه سرگرمی را از آن حذف کنیم؛.اما این به معنای تسلیم مطلق فیلم‌های غیرکمدی نیست. وضعیت قابل قبول فیلم‌هایی مانند علفزار، تی‌تی و این اواخر ملاقات خصوصی در اکران همین امسال بهانه‌ای شد تا سراغ پرفروش‌ترین فیلم‌های غیرکمدی هر سال در یک دهه اخیر برویم.

علفزار

شش روایت فوق‌العاده غمگین که اشک همه را درآورده

اصلی‌ترین برگ برنده فیلم سینمایی علفزار در برقراری ارتباط با مخاطب، بی‌تردید ســوژه تکان‌دهنده آن است. هرچند ورود به موضوعی مرتبط با تجاوز گروهی به شــدت دســت و پای فیلمســاز را در اولین گام فیلمسازی‌اش بسته و دایره روایتگری را برای او محدود کرده اما به پشتوانه همین سوژه، مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. کاظم دانشی با فضاسازی و قرار دادن کاراکترها در موقعیتی ملموس برای مخاطبان، تأثیرگذاری روایت فیلمش را دوچندان کرده است. درخشش پژمان جمشیدی با یک نقش جدی در این فیلم را هم نباید نادیده گرفت.


قهرمان

شش روایت فوق‌العاده غمگین که اشک همه را درآورده

طبیعی است که اصلی‌ترین عامل در توفیق فیلم قهرمان در گیشه را نام اصغر فرهادی بدانیم. کارگردان شاخصی که هم مخاطبان خاص و حرفه‌ای ســینما پیگیر آثار او هســتند و هم مخاطبان عام در چرخه اکران عمومی از ساخته‌هایش استقبال می‌کنند. قهرمان اما فراتر از این نکات به دلیل خبرهای مخابره شده درباره حضورش در جشنواره کن و جوایز بین‌المللی‌ای که شکار کرده بود، از فیلم‌های مورد انتظار برای مخاطبان سینمای ایران به شمار می‌رفت. نقش‌آفرینی درخشان امیر جدیدی در نقش اصلی فیلم هم از برگ برنده‌های این فیلم فرهادی محسوب می‌شود.


شنای پروانه 

شش روایت فوق‌العاده غمگین که اشک همه را درآورده

بازخوردهای مثبت نســبت به فیلم شنای پروانه پس از رونمایی از این فیلم در جشــنواره فیلم فجــر را می‌توان جدی‌ترین پشتوانه آن برای ورود به چرخه اکران عمومی آن هم در یکی از عجیب‌ترین دوره‌های اکران در سینمای ایران دانست. فیلم به رغم اکران در دوران تعطیلی فراگیر سالن‌های سینمایی به پشــتوانه حضور بازیگرانی همچون جواد عزتی، طناز طباطبایی و امیر آقایی توانست عملکرد قابل قبولی در گیشه داشته باشد. البته که انتظارها از فیلم بسیار فراتر از آن چیزی بود که امروز به عنوان فروش این فیلم در گیشه به ثبت رسیده است. 


لاتاری

شش روایت فوق‌العاده غمگین که اشک همه را درآورده

هر چند با همان فیلم‌های اولیه، نام محمدحسین مهدویان در فهرست فیلم‌سازان جوانی قرار گرفته بود که کنجکاوی نسبت به آثار تازه‌شان در میان فیلم‌بازها و سینمادوستان، می‌توانست تضمینی برای فیلم‌های تازه‌شان باشد اما درباره لاتاری نمی‌توان از تأثیر سوژه ملتهب و البته واکنش‌های تند و تیز نسبت به فیلم در فضای رسانه‌ای بر فروش فیلم چشم‌پوشی کرد. ترکیب بازیگران فیلم هم با درخشش ساعد سهیلی و هادی حجازی‌فر در کنار نادر سلیمانی و حمید فرخ‌نژاد ترکیبی بود که قابلیت جلب توجه مخاطبان را داشت و در فروش هم بی‌تأثیر نبود.


رگ خواب

شش روایت فوق‌العاده غمگین که اشک همه را درآورده

لیلا حاتمی یکی از بازیگران محبوب حمید نعمت‌الله است که یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های خود در آثار این کارگردان را در همین «رگ خواب» ارائه کرده است. فیلمی که سیمرغ بلورین بهترین بازیگری را برای او به همراه داشت. در کنار لیلا حاتمی حضور کوروش تهامی هم در این فیلم بسیار تأثیرگذار است. با این همه اما فراتر از ترکیب بازیگران، فیلم رگ خواب از نظر جذابیت داستانی هم پتانســیل لازم برای جذب مخاطب به سالن سینما را داشت. نام و اعتبار حمید نعمت‌الله را هم در این توفیق نمی‌توان نادیده گرفت.


فروشنده 

شش روایت فوق‌العاده غمگین که اشک همه را درآورده

غیر از ماجرای حضور جشنواره‌ای و توفیقاتی که کنجکاوی بسیاری برای سینمادوستان به وجود آورده بود، فروشنده نام اصغر فرهادی را پای خود داشت که بی‌شک یکی از مهمترین فیلم‌سازان سینمای ایران به حساب می‌آید و نامش تضمینی برای فروش فیلم‌ها محسوب می‌شود. در کنار نام فرهادی ترکیب شهاب حسینی و ترانه علیدوستی هم ویترین جذابی برای این فیلم به وجود آورده بود. هر چند درباره کیفیت و مقبولیت این فیلم شاهد اتفاق نظر در فضای منتقدان نبودیم اما فروشنده مانند دیگر آثار فرهادی داستانی پرکشش داشت که در همراه کردن مخاطب بی‌تأثیر نبود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      فیلمهای سیاه بدون قهرمان و بدون یه ادم خوب یا حتی معمولی
      البته غیر از لاتاری

    • ناشناس

      فروشنده اصلا فیلم جالبی نبود، من صرفا از سر کنجکاوی به خاطر سرو صدایی که در جشنواره های خارجی به پا کرده بود این فیلم رو دیدم

    • مهدی

      ببخشید فیلم های قشنگی هستند ولی نمیدونم چرا حتما باید بدبختی ما رو نشون همه بدین یکم از خوبی های کشورمون که کم هم نیست ببرین جشنواره اینا برای قشرهای ضعیف عادی پس عادی ترش نکنین برامون

    • یاسمن

      لاتاری و دیدم بقیرو نه نظر نمیدم ولی بفکر شکم مردم باشند مسولان

    • بدون نام

      هروقت رگ خواب رو دیدم از پیشنهاد دوستی کنار میکشم میترسم دختری بهم وابسته بشه

    • ناشناس

      خیلی خوب گفتی من باشمانظرم یکیه احسن آزادیم از قم

    • ناشناس

      دقیقا

    • ناشناس

      شنای پروانه با علفزار خیلی قشنگه من که عاشق این فیلم شدم پیشنهاد میکنم ببینین

    • ناشناس

      زیر درخت گردو پس چی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج