اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۹۴۰۱۴
۱ نظر
۱۲۵۲۴
۱ نظر
۱۲۵۲۴
پ

پنج صحنه کاملا رنگی و شاد که تماشایش کیفورتان می‌کند

اعتقادات باستانی و سنتی درباره‌ی لحظه‌ تحویل سال، در خانه‌ی هر ایرانی وجود دارد.

برترین‌ها: اعتقادات باستانی و سنتی درباره‌ی لحظه‌ تحویل سال، در خانه‌ی هر ایرانی وجود دارد. بسیاری معتقدند اگر در آن لحظات آرزو کنید حتما برآورده می‌شود و برخی می‌گویند در زمان سال تحویل در هر حالت و شرایطی باشید تا آخر سال در همان شرایط باقی خواهید ماند. اما هرچه است آن چند ثانیه و بعد صدای توپی که در می‌شود و موسیقی مشهور سال تحویل، همیشه حال و هوای ویژه‌ای داشته و دارد. در سینما هم بارها این حال و هوا و لحظات پایانی سال و شروع سال جدید، دست‌مایه‌ای برای پیش‌برد داستان و یا حتی در برخی آثار، بهانه و هدف قصه بوده. لحظاتی که در خاطر همه‌ی سینما دوستان باقی است. لیست‌های فراوانی درباره فیلم‌های سینمایی که داستان آنها در نوروز می‌گذرد، منتشر شده، اما در اینجا قرار است تنها سراغ سکانس‌هایی از آثار سینمای ایران برویم که به طور اختصاصی به لحظه تحویل سال پرداخته‌اند، ببینید که ضرر نمی‌کنید.

پل چوبی

پنج صحنه کاملا رنگی و شاد که تماشایش کیفورتان می‌کند

شیرین و امیر قصد مهاجرت دارند، اما مشکلات سیاسی و مالی بر سر راه آنها به وجود می‌آید و شیرین باید به تنهایی به دبی برود. این خلاصه داستان فیلم پل چوبی است، اما سکانس لحظه‌ی تحویل سال در این فیلم کاملا مفهومی و قابل تعمیم به کل داستان است. امیر و شیرین که برای عید به ویلای شمال خود رفته‌اند همه خرید‌های سفره هفت‌سین را انجام می‌دهند و چند دقیقه‌ای مانده به سال تحویل، شیرین مشغول چیدن هفت‌سین می‌شود. همه چیز آماده است، اما امیر لباس‌های قدیمی‌اش را هنوز به تن دارد و شیرین از او خواهش می‌کند یک چیز نو بپوشد. تا امیر به اتاق برود و جوراب نو بیاورد، سال تحویل شده و شیرین می‌گوید:«بازهم نرسیدیم» 

پنج صحنه کاملا رنگی و شاد که تماشایش کیفورتان می‌کند

بادکنک سفید

پنج صحنه کاملا رنگی و شاد که تماشایش کیفورتان می‌کند

بادکنک سفید قصه‌ی دختری را روایت می‌کند که دلش می‌خواهد یک ماهی تپل برای سفره هفت‌سین بخرد، اما خانواده‌اش چندان وضعیت مالی خوبی ندارند. پس از خواهش‌های فراوان، تنها چند ساعت مانده به سال تحویل، بالاخره مادرش راضی می‌شود ۲۰۰ تومن به او بدهد تا ماهی را بخرد. اما پول گم می‌شود و وقتی پول پیدا می‌شود دوباره اسکناس در دریچه هواکش یک مغازه می‌افتد. دختر به همراه برادرش سعی می‌کنند اسکناس را از دریچه خارج کنند و بلاخره چند دقیقه به سال تحویل دختر و برادرش در حالی که ماهی خریده‌اند و تنگی در دستان دختر است به سمت خانه می‌دوند و در همین لحظه صدای در کردن توپ می‌آید و  شروع سال ۱۳۷۴ خورشیدی اعلام می‌شود.

پنج صحنه کاملا رنگی و شاد که تماشایش کیفورتان می‌کند

شب یلدا

پنج صحنه کاملا رنگی و شاد که تماشایش کیفورتان می‌کند

«شب یلدا» شاید یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمای ایران باشد که در آن گذر یک‌سال تمام را می‌شود در مدت زمان یک ساعت و نیم فیلم تجربه کرد. حامد، شخصیت اصلی داستان، از رفتن همسرش مهناز و فرزندش ناراحت است و زمان سال تحویل فیلم قدیمی از آن‌ها می‌گذارد و با مادرش تماس می‌گیرد. بعد از آن مهناز از سوئد زنگ می‌زند و حامد در حال حرف زدن با او و دخترش است که ناگهان بخشی از سقف خانه خراب می‌شود و روی هفت‌سین سقوط می‌کند. حامد در حالی که با دخترش حرف می‌زند و سعی می‌کند صدای خوشحالی داشته باشد، ماهی که از تنگ بیرون افتاده و تکه‌های ظرف‌های شکسته شده را جمع می‌کند و دوباره هفت سین را می‌چیند. تصویری که دقیقا نشان‌دهنده زندگی از هم‌پاشیده حامد است.

پنج صحنه کاملا رنگی و شاد که تماشایش کیفورتان می‌کند

آژانش شیشه‌ای

پنج صحنه کاملا رنگی و شاد که تماشایش کیفورتان می‌کند

روایت داستان آژانس شیشه‌ای ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا از زمانی آغاز می‌شود که تنها یک روز به عید نوروز باقی است. حکایت سفر مجروح جنگی به لندن، نبود پول کافی برای تهیه بلیت، تأکید صاحب آژانس هواپیمایی برای تهیه فوری پول مورد نظر، فرا رسیدن تعطیلات که امکان تهیه پول را کمتر می کند... از هر سو بر ذهن تماشاگر فشار وارد می کند. استفاده از روز پایانی سال، نه تنها از آن رو بوده که بیم آماده نشدن پول و به تعویق افتادن سفر دو چندان شود، بلکه تضاد حال و هوای عید، با حس و حال قهرمانان داستان نیز روشنتر دیده شود. در آژانس شیشه ای عید نیست، دلهره مرگ است؛ مرگی که در کمین نشسته و زمان کوتاه موجود برای یافتن راه حل دور شدن از آن هراس ایجاد می‌کند.

پنج صحنه کاملا رنگی و شاد که تماشایش کیفورتان می‌کند

کمال‌الملک

پنج صحنه کاملا رنگی و شاد که تماشایش کیفورتان می‌کند

علی حاتمی که در تمامی فیلم‌هایش، فرهنگ و آداب ایرانی را به نمایش می‌گذارد، صحنه نوروز در فیلم کمال الملک را همانند تابلوی نقاشی زیبایی، در آغاز فیلم چیده است. مراسم پرده‌برداری از تابلوی تالار آینه کمال‌الملک با عید نوروز همزمان شده است. به این شکل، تصویری ماندگار از سفره هفت‌سین و آیین تحویل سال در سینمای ایران خلق می‌شود. اما این فصل تنها ارتباط کمال‌الملک با نوروز باستانی است و در تمامی طول فیلم خط ارتباط دیگری یافت نمی‌شود.

پنج صحنه کاملا رنگی و شاد که تماشایش کیفورتان می‌کند

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مام لیل

      عخی یادش بخیر ما کوچولو بودیم این فیلمو میدیدیم ، ۲۰۰پول زیادی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج