۱۳۳۰۲
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

وقتي كارگردان‌ها مجذوب شاهكارهاي ادبي مي‌شوند

كارگردان‌ هاي با ادب سينما

بسياري از ما لحظه‌هايي فراموش‌نشدني در طول عمرمان را با خواندن شاهكاري ادبي تجربه كرده‌ايم، رمان‌هايي كه با گذشت چندين دهه همچنان خوانندگان سراسر دنيا را با خود همراه مي‌كنند، اما كارگردانان خوش‌قريحه‌اي بوده‌اند و هستند كه...

بسياري از ما لحظه‌هايي فراموش‌نشدني در طول عمرمان را با خواندن شاهكاري ادبي تجربه كرده‌ايم، رمان‌هايي كه با گذشت چندين دهه همچنان خوانندگان سراسر دنيا را با خود همراه مي‌كنند، اما كارگردانان خوش‌قريحه‌اي بوده‌اند و هستند كه تصميم مي‌گيرند جان تازه‌اي به شخصيت‌هاي ادبي ببخشند و آن‌ها را به دنياي تصوير دعوت كنند؛ و چه شيرين است كه شاهكاري ادبي در عرصه‌ي هنر هفتم نيز خوش بدرخشد و به فيلمي ماندگار بدل شود.

۱۰ اقتباس سينمايي از معروفترين شاهكارهاي دنياي ادبيات:

كارگردان‌ هاي با ادب سينما

۱ ـ «غرور و تعصب»

«جين آستين» يكي از رمان‌نويسان بزرگي است كه آثارش بارها مورد اقتباس قرار گرفته است. «غرور و تعصب» شاهكار كلاسيك اين نويسنده‌ي انگليسي است كه تاكنون چندين‌بار از روي آن فيلمسازي شده است. آستين «غرور و تعصب» را در سن ۲۱ سالگي به نگارش درآورد، اما چاپ آن تا سال ۱۸۱۳ طول كشيد.

معروفترين اقتباس اين رمان در سال ۲۰۰۵ توسط «جو رايت» كارگرداني شد. «كايرا ناتيلي» و «متيو مك‌فارن» ستارگاني بودند كه در اين فيلم ايفاي نقش كردند. ناتيلي براي بازي در نقش «اليزابت» در اين فيلم، نامزدي جايزه‌ي اسكار را به دست آورد.

در سال ۲۰۰۴ هم سينماي باليوود فيلمي را با عنوان «عروس و تعصب» با بازي «آيشوريا راي» از روي اين اثر ادبي به روي پرده برد.

«غرور و تعصب» همچنين بارها در تلويزيون مورد اقتباس قرار گرفته است كه «كالين فرث» در يكي از معروفترين آن‌ها نقش‌آفريني كرده است.

«آلدوس ماكسلي» نيز در سال ۱۶۴۰ فيلمنامه‌اي را براساس رمان آستين به نگارش درآورد. اين فيلم توسط «رابرت اس. لونارد» كارگرداني شد.


كارگردان‌ هاي با ادب سينما

۲ ـ «درخشش»

«درخشش» نام كتابي است كه دو تن از بزرگان دنياي ادبيات و سينما را به هم پيوند مي‌دهد. اين رمان يكي از معروفترين آثار «استفان كينگ» جنايي‌نويس سرشناس آمريكايي است كه دستمايه‌ي فيلم موفق «استنلي كوبريك» شد.

كينگ رمان ترسناكش را در سال ۱۹۷۷ به نگارش درآورد. وي نام كتابش را از آهنگ «كارماي آني» جان لنون الهام گرفت.

«درخشش» رماني پرفروش بود كه موقعيت كينگ را به عنوان يك نويسنده‌ي موفق تثبيت كرد. اين كتاب در سال ۱۹۸۰ توسط كوبريك به دنياي سينما معرفي شد.

نكته‌ي جالب در مورد اين اثر اين است كه همه اقتباس كوبريك از اين رمان را يك شاهكار مي‌خوانند،‌ اما كينگ از اين فيلم متنفر است. دليلي اصلي نارضايتي كينگ انتخاب «جك نيكلسون» به عنوان بازيگر نقش اصلي فيلم بوده است.



كارگردان‌ هاي با ادب سينما

۳ ـ «لوليتا»

به نظر مي‌رسد استنلي كوبريك يكي از كارگرداناني خوش قريحه‌اي است كه به اقتباس‌هاي ادبي علاقه‌ي وافري دارد. يكي ديگر از كارهاي اين فيلمساز سرشناس از روي شاهكار «ولادمير ناباكوف»، ‌«لوليتا» ساخته شده است. ناگفته نماند كه جز كوبريك‌، «آدريان لين» نيز فيلمي را براساس اين رمان كلاسيك به روي پرده برده است.

كوبريك در سال ۱۹۶۲ فيلم معروف خود را براساس رمان «لوليتا» ساخت. لين نيز در سال ۱۹۹۷ اقتباسي سينمايي از اين رمان را به روي پرده برد. ناباكوف اين رمان‌نويس بزرگ روس، شاهكار خود را در سال ۱۹۵۵ به زبان انگليسي به نگارش درآورد. اين رمان در سال ۱۹۵۵ در پاريس و سپس در سال ۱۹۵۸ در نيويورك به چاپ رسيد.



كارگردان‌ هاي با ادب سينما

۴ ـ «ارباب حلقه‌ها»

يكي از موفق‌ترين مجموعه‌ فيلم‌هايي كه طي سال‌هاي اخير در سينماهاي جهان درخشيده است‌، براساس يك اثر ادبي موفق ساخته شده است. «جي. آر. آر. تالكين» سه‌گانه‌اي تخيلي و حماسي را به نام «ارباب حلقه‌ها» طي ۱۲ سال به نگارش درآورد كه «پيتر جكسون» آن را به صورت يك سه‌گانه‌ي سينمايي به دنياي سينما معرفي كرد.

تالكين رمان‌هايش را بين سال‌هاي ۱۹۳۷ و ۱۹۴۹ به نگارش درآورد. «ارباب حلقه‌ها» از آن زمان تاكنون بارها تجديد چاپ و به زبان‌هاي زيادي ترجمه شده است. شاهكار تالكين هم‌اكنون يكي از مشهورترين كتاب‌هاي ادبيات قرن بيست و يكم محسوب مي‌شود.

تا امروز دو توليد سينمايي بر مبناي اين داستان‌ها انجام شده‌، اما فيلم‌هاي سال ۲۰۰۱، ۲۰۰۲، ۲۰۰۳ جكسون معروفتر هستند.

قطعا بهترين فيلم کارنامه‌ي جكسون فيلم «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» است. اين فيلم با فروش ‌۱/۱ ميليارد دلار پرفروش‌ترين فيلم جهان بعد از «آواتار» و «تايتانيک» محسوب مي‌شود. اين فيلم حتي در حيطه‌ي جوايز اسکار هم با «تايتانيک» به رقابت مي‌پردازد. اين فيلم در سال ‌۲۰۰۴ نامزد ‌۱۱ جايزه اسکار بود که تمامي آن‌ها را گرفت.



كارگردان‌ هاي با ادب سينما

۵ ـ «۱۹۸۴»

شاهكار «جورج اورول» ديگر رماني است كه به دنياي سينما راه يافته است. اورول كتاب علمي ـ تخيلي پادآرمانشهري خود را در سال ۱۹۴۸ به نگارش درآورد و در آن كمونيسم و كل نظام‌هاي توتاليتر را زير سوال برد. فيلم اقتباسي ۱۹۸۴ توسط «مايكل رادفورد» نويسندگي و كارگرداني شد و بازيگراني چون «جان هرت» و «ريچارد برتون» در اين فيلم انگليسي هنرنمايي كردند.



كارگردان‌ هاي با ادب سينما

۶ ـ «پدرخوانده»

«ماريو پوزو» نويسنده و فيلمنامه‌نويس ايتاليايي‌ـ‌آمريكايي برنده‌ي دو جايزه‌ي اسكار در سال ۱۹۶۹ شاهكاري را به بازار كتاب معرفي كرد كه اقتباس سينمايي آن ماندگارترين نام در دنياي هنر هفتم شد. «فرانسين فورد كوپولا» كارگردان توانايي بود كه شهرتش را در سال ۱۹۷۲ با ساخت «پدرخوانده» به دست آورد. اين اثر سينمايي درباره‌ي خانواده‌ي مافيايي است كه بازيگران سرشناسي چون «مارلون براندو»‌، «آل پاچينو»‌، «روبرت دووال» و ‌«دايان كيتن» در آن به نقشي‌آفريني پرداختند.

اين فيلم نامزد ۱۱ جايزه‌ي اسكار بود كه موفق به كسب جايزه‌ي بهترين بازيگر مرد (براندو) بهترين فيلم و بهترين فيلمنامه شد و پنج جايزه‌ي اصلي «گلدن گلوب» را به دست آورد. پوزو انگيزه‌ي اصلي خود از نوشتن اين رمان را كسب درآمد عنوان كرد.



كارگردان‌ هاي با ادب سينما

۷ ـ «ربكا»

«ربكا» بهترين رمان «رافنه دو موريه» بانوي نويسنده‌ي انگليسي است كه «آلفرد هيچكاك» را وسوسه كرد تا فيلمي را براساس آن به روي پرده ببرد. دو موريه در سال ۱۹۳۸ شاهكارش را منتشر كرد و هيچكاك دو سال بعد تريلر دراماتيك و روانشناختي خود را اكران كرد. «لارنس اوليوير»، «خوآن فونتين» و «جوديت اندرسون» در اين فيلم هنرنمايي كردند.



كارگردان‌ هاي با ادب سينما

۸ ـ «هري پاتر»

رولينگ از ديگر نويسندگاني است كه با قلم خود دنياي ادبيات و سينما را به لرزه درآورد. مجموعه فيلم‌هاي «هري پاتر» هربار در زمان اكران ركورد فروش را مي‌شكستند و اكنون يكي از تكرارناشدني‌ترين فيلم‌هاي تاريخ سينما محسوب مي‌شوند. جوآن کتلين رولينگ‌ (متولد ‌۱۹۶۵ ميلادي) كه بيش‌تر با نام جي. كي. رولينگ شناخته شده، نويسنده‌ي سري کتاب‌هاي «هري پاتر» به زبان انگليسي است. اولين كتاب اين مجموعه در سال ‌۱۹۹۷ به بازار آمد.

رولينگ با فروش هشت ميليون و ‌۳۰۰ هزارجلدي هفتمين كتاب «هري پاتر» در عرض ‌۲۴ ساعت، ركوردي براي خود در صنعت چاپ بر جاي گذاشت. اين كتاب همچنين در ‌۱۰ روز اول انتشارش به فروشي ‌۱۱ ميليون و ‌۵۰۰ هزارجلدي دست پيدا كرد، كه اين نيز يك ركوردشكني محسوب مي‌شد. کتاب‌هاي «هري پاتر» شهرت جهاني پيدا کرد و جوايز بسياري را به خود اختصاص داد.

او امتياز ساخت فيلم چهار کتاب اول «هري پاتر» را در سال ‌۱۹۹۹ به كمپاني «برادران وارنر» با قراردادي بالغ بر يک ميليون يورو فروخت. آخرين قسمت از سري فيلم‌هاي پرطرفدار «هري پاتر» در روز ‌۳۰ تيرماه (برابر ‌۲۱ جولاي) به فروش جهاني ‌۶۴۰ ميليون دلار رسيد تا سري فيلم‌هاي «هري پاتر» با رسيدن به فروش هفت ميليارد دلار، پرفروش‌ترين فيلم‌ چندگانه‌ي تاريخ سينماي جهان باشد كه بالاتر از «جيمز باند» و «جنگ ستارگان» شش‌قسمتي قرار دارد؛ هرچند براي ساخت قسمت‌هاي قبلي «هري پاتر» بودجه چشم‌گير يك ميليارد و ‌۲۸۰ ميليون دلار هزينه شده است.


كارگردان‌ هاي با ادب سينما

۹ ـ «كشتن مرغ مقلد»

«كشتن مرغ مقلد» نام رماني از نل هارپر لي است كه جايزه‌ي «پوليتزر» را براي نويسنده‌اش به ارمغان آورد. اين رمان با موضوع نژادپرستي در سال ۱۹۶۰ به نگارش درآمد. «كشتن مرغ مقلد» تاكنون بيش از ۳۰۰ ميليون نسخه فروخته و به ۴۰ زبان دنيا ترجمه شده است.

«رابرت موليگان» در سال ۱۹۶۲ فيلمي را به همين نام براساس رمان اين نويسنده‌ي آمريكايي ساخت. «مري بدهم » و «گرگوري پك» نقش‌هاي اصلي اين فيلم را ايفا كردند. فيلم موليگان در فهرست بهترين فيلم‌هاي آمريكايي تاريخ بيست و پنجمين مقام را از سوي موسسه‌ي فيلم آمريكا كسب كرد. در سال ۲۰۰۳ «آتيكوس فينچ» شخصيت اصلي داستان هارپر لي‌، بزرگترين قهرمان قرن بيستم شناخته شد. پك براي هنرنمايي در اين فيلم جايزه‌ي اسكار بهترين بازيگر مرد را به دست آورد.



كارگردان‌ هاي با ادب سينما

۱۰ ـ «سكوت بره‌ها»

«توماس هريس» با نوشتن رمان «سكوت بره‌ها» سوژه‌اي هيجان‌انگيز و ناب را براي فيلم سينمايي «جاناتان رمي» به ارمغان آورد. وي اين رمان براي اولين‌بار در سال ۱۹۸۸ به عنوان دنباله‌ي رمان «اژدهاي سرخ» خود به نگارش درآورد. اين دو رمان درباره‌ي يك قاتل سريالي آدمخوار به نام «هانيبال لكتر» است كه با استفاده از علم روانشناسي بر قربانيانش مسلط مي‌شود.

به غير از هفت جايزه‌ي اسكار بخش‌هاي بهترين فيلم، كارگرداني، نقش اول مرد و زن، فيلمنامه، صداگذاري و بهترين پايان، عوامل فيلم دمي جوايز معتبري چون بفتا و گلدن گلوب را به خاطر حضور در اين فيلم دريافت كردند‌. «جودي فاستر» و «آنتوني هاپكينز» دو ستاره‌اي بودند كه در «سكوت بره‌ها» نقش‌آفريني كردند.

منبع: ایسنا

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

كارگردان‌ هاي با ادب سينما



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • nazgol

      هری پاترشو خوب اومدین!عالی بود

    • پریچهره

      ارباب حلقه ها که محشره

    • سام

      من با پریچهره موافقم آخر فیلمه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج