اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۶۸۸۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

اميدهاي امسال جشنواره جوان‌ها هستند

فيلم‌ اولي‌ های جنجالی در جشنواره فجر امسال

طبيعي است كه وقتي سال گذشته بيشتر فيلمسازان باتجربه سينماي ايران چون مسعود كيميايي، داريوش مهرجويي، محمد بزرگ‌نيا، ابراهيم حاتمي‌كيا،‌كمال تبريزي و خيلي‌هاي ديگر در جشنواره فجر فيلم داشته‌اند، امسال ديگر رونق سال گذشته را در ميان اسم‌هاي مطرح نداشته باشيم.

در جشنواره فجر امسال از نام‌هاي بزرگ خبري نيست. فيلمسازان بزرگ و باتجربه سينماي ايران جايشان خالي است.


فيلم‌ اولي‌ های جنجالی در جشنواره فجر امسال

به هر حال طبيعي است كه وقتي سال گذشته بيشتر فيلمسازان باتجربه سينماي ايران چون مسعود كيميايي، داريوش مهرجويي، محمد بزرگ‌نيا، ابراهيم حاتمي‌كيا،‌كمال تبريزي و خيلي‌هاي ديگر در جشنواره فجر فيلم داشته‌اند، امسال ديگر رونق سال گذشته را در ميان اسم‌هاي مطرح نداشته باشيم. فقط داريوش مهرجويي است كه با «نارنجي‌پوش»‌اش اميد اول نام‌هاي جشنواره امسال محسوب مي‌شود.

پس سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر يكي ديگر از آن جشنواره‌هايي است كه بايد در آن دنبال استعدادهاي جديد و جوان گشت. درست مثل همان سالي كه پرويز شهبازي و «نفس عميق»‌اش كشف شدند يا حميد نعمت‌الله با «بوتيك» بر سر زبان‌ها افتاد.

گاهي البته اين فيلم اولي‌ها جزو آدم‌هاي مطرح سينما در رشته‌هاي ديگر هستند كه براي اولين‌بار در سمت كارگرداني ظاهر مي‌شوند درست مثل نيكي كريمي كه بعد از سال‌ها فعاليت در عرصه بازيگري،‌چند سال پيش اولين فيلمش «شب» در جشنواره فيلم فجر اكران شد.(و البته هيچ‌گاه به نمايش عمومي درنيامد!)

فيلم‌ اولي‌ های جنجالی در جشنواره فجر امسال

امسال در اين جمع پيمان معادي را با «برف روي كاج‌ها» داريم. پيمان معادي با «جدايي نادر از سيمين» اين روزها حسابي بر سر زبان‌هاست. معادي كه سينما را با فيلمنامه‌نويسي شروع كرد و از قضا بيشتر فيلمنامه‌هايي هم كه نوشته مانند «آواز قو» فروش‌هاي خوبي داشته‌اند، تازه ۲-۳ سال است كه با بازي در فيلم‌هاي اصغر فرهادي براي عامه مردم تبديل به يك چهره آشنا شده است.

اولين فيلم پيمان معادي با عوامل كاملا حرفه‌اي ساخته شده كه البته از او كه سال‌هاست در سينماي ايران با چهره‌هاي مهم و تاثيرگذار همكاري كرده، عجيب نيست. به همين دليل هم توانسته براي سرمايه‌گذاري روي فيلمنامه‌اش و ساخت اين فيلم با يكي از مهم‌ترين تهيه‌كننده‌هاي سينماي ايران، يعني سيد جمال ساداتيان همكاري كند. نقش اول فيلم برعهده مهناز افشار است و ويشكا آسايش، حسن معجوني(بازيگر خوب تئاتر)، شيرين يزدانبخش و صابر ابر ديگر بازيگران فيلم معادي هستند.

فيلم داستان زندگي زني است كه در مواجهه با يك اتفاق بزرگ در زندگي‌اش، در دو راهه تصميم‌گيري قرار مي‌گيرد: او يا بايد مطابق عرف دست به انتخاب بزند و يا راه دلش را برود. محمد كلاري هم فيلمبرداري اولين فيلم معادي را برعهده دارد كه معمولا در هر فيلمي حضور داشته باشد،‌ تاثير پررنگ و بسزايي دارد.

رضا درميشيان يكي ديگر از فيلم‌ اولي‌هاي جشنواره امسال است. او سال‌هاست كه به عنوان دستيار كارگردان، برنامه‌ريز، مدير روابط عمومي و حتي فيلمنامه‌نويس در سينماي ايران حضور داشته. با كارگرداناني چون داريوش مهرجويي و فريدون جيراني در «سنتوري»، «طهران،تهران» و سه گانه «ستاره‌ها» كار كرده.

فيلمبرداري اولين فيلم درميشيان حدود ۳ماه طول كشيد و تمام صحنه‌های آن به مدیریت تورج اصلانی در شهر استانبول ترکیه فيلمبرداري شد. داستان فيلم درباره دو جوان از نسل سوم مهاجرانی است که در خارج از کشور زندگی می‌کنند. ژاله و حامد تنها چند ساعت برای پرواز فرصت دارند و بايد تصميمات مهمي براي زندگي‌شان بگيرند. باران کوثری، بابک حمیدیان و مهران احمدی بازيگران نقش‌هاي اصلي اين فيلم هستند. هنوز كه چيزي مشخص نيست اما خبرها حاكي از آن است كه اصلاحيه‌هايي به فيلم درميشيان وارد كرده‌اند.

فيلم‌ اولي‌ های جنجالی در جشنواره فجر امسال

ساخته رضا عطاران هم از فيلم‌هاي اول كنجكاوي‌برانگيز امسال است. «رضا هرگز نمي‌خوابد» اولين فيلم عطاران، بازيگران خوب سينماي كمدي ايران، در مقام كارگردان است. نكته جالبش حضور خداداد عزيزي در فيلم است. در اين فيلم كه نام قبلي‌اش «هيچ‌كس فرشته نيست» بود اکبر عبدی، مریلا زارعی، رضا عطاران، ویشکا آسایش و سروش صحت بازي مي‌كنند.

فيلم ماجراي معلمی ساده و درستکار به نام رضاست که به سن میانسالی رسیده و در برقراری ارتباط با زن‌ها دچار مشکل است. با دختری پاستیل فروش آشنا می‌شود. دختر، برای پیوند کلیه خواهرش با مشکل روبه‌روست و رضا را ترغیب به کارهایی می‌کند که باب میلش نیست.

هرچند مي‌گويند اين فيلم بيشتر براي گيشه ساخته شده اما تجربه كارگرداني رضا عطاران در تلويزيون نشان مي‌دهد كه او حرف‌هايي براي گفتن دارد كه شنيدن‌شان خالي از لطف نيست.

حميد امجد براي تئاتري‌ها نام آشناتري است. كارگردان و نويسنده باسابقه تئاتر ايران كه از دوستان نزديك بهرام بيضايي هم هست امسال اولين تجربه سينمايي‌اش، «آزمايشگاه» را جلوي دوربين برده. فيلمي كه مايه‌هاي كمدي دارد و باران كوثري و رامبد جوان در كنار بازيگران تئاتري چون افشين هاشمي و هدايت هاشمي در اين فيلم بازي مي‌كنند.

فيلم‌ اولي‌ های جنجالی در جشنواره فجر امسال

«آزمايشگاه» داستان يک جوان خجول شهرستانی است که با رتبه اول از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و برای استخدام به آزمایشگاه یک بیمارستان می‌آید اما از لحظه اول با روابط و رقابت‌‌های آشکار و پنهان حرفه‌ای و عاطفی مواجه می‌شود. قطعا ديدن اولين كار سينمايي حميد امجد، خالي از لطف نخواهد بود.

مصطفي شايسته آخرين كارگردان فيلم اولي اين گروه است. چهره شاخص سينما كه پيش از اين در مقام تهيه‌كننده در تعدادي از مهم‌ترين فيلم‌هاي سينماي ايران چون «كنعان»، «بي‌پولي» و «كافه ستاره» ظاهر شده و يكي از شركاي دفتر مهم توليد و پخش هدايت فيلم است. اولين فيلم مصطفي شايسته «من همسرش هستم» نام دارد و طبيعي است كه جمعي از حرفه‌اي‌ترين‌هاي سينماي ايران در اين فيلم با وي همكاري مي‌كنند.

نيكي كريمي و مصطفي زماني بازيگران نقش‌هاي اصلي فيلم شايسته هستند. فيلم داستان یک زوج جوان است كه به واسطه یک اتفاق دچار مشکل پیش‌بینی نشده‌ای در زندگی خانوادگی خود می‌شوند.

فيلم‌ اولي‌ های جنجالی در جشنواره فجر امسال

البته به جز اين اسامي هستند كسان ديگري كه در سينما فعاليت داشته‌اند و امسال قرار است با اولين فيلم‌شان در جشنواره فجر حضور پيدا كنند. وحيد اسلامي، منتقد سينما، فيلم «دزدان خيابان جردن» و سيد جواد هاشمي، بازيگر با فيلم «پيشوني سفيد» به عنوان كارگردان در جشنواره فجر امسال حضور دارند.

از طرف ديگر فيلمسازان اول ديگري هم در جشنواره امسال حضور دارند كه با عوامل كاملا حرفه‌اي و با تجربه سينماي ايران همكاري كرده‌اند. يكي از اين فيلم‌ها «ميگرن» مانلي شجاعي‌فرد است كه مي‌گويند تجربه متفاوت و جذابي است و جزو اميدهاي فيلم‌ اولي‌هاي جشنواره امسال محسوب مي‌شود.

تجربه نشان داده كه هميشه در بخش فيلم‌هاي اول، اثري پيدا مي‌شود كه تماشاگران را سر ذوق بياورد و فيلمسازش را سر زبان‌ها بيندازد. امسال هم كه اصلا جشنواره فجر متعلق به نام‌هاي جوان و تازه است و كنجكاوي‌ها براي ديدن فيلم‌هايشان بيشتر. فقط خدا كند كه اين همه شور و اشتياق كه در مورد فيلمسازان جوان وجود دارد، بعد از ديدن فيلم‌هايشان هم در ما باقي بماند.


منبع: تهران امروز

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

فيلم‌ اولي‌ های جنجالی در جشنواره فجر امسال


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج