۱۸۷۹۷۱
۱۸ نظر
۵۱۰۴
۱۸ نظر
۵۱۰۴
پ

در موردِ «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی

کاهانی در استراحت مطلق با تیزهوشی تمام چند موضوع را حول یک داستان مطرح می کند به نحوی که هیچکدام پر رنگ تر از دیگری نمی شود.

در موردِ «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی


برترین ها - ایمان عبدلی: کاهانی در استراحت مطلق با تیزهوشی تمام چند موضوع را حول یک داستان مطرح می کند به نحوی که هیچکدام پر رنگ تر از دیگری نمی شود و این هم سطحی مضامین مطرح شده در فیلم باعث می شود به این پرسش فکر کنیم که فیلم "استراحت مطلق" ازچه می خواهد بگوید ؟

ایرادی که برخی از سینما دوستان به زمان فیلم می گرفتند از نظر نگارنده اتفاقا جز نقاط قوت فیلم است همین که فیلم موفق می شود در همین زمان اندک از ریتم نیفتد و حوصله سر بر نشود جای شکرش باقیست ،ریتم در سینمای امروز ایران جز معضلات اساسی است معدود فیلمهایی هستند که می توانند تماشاچی را یک نفس همراه خود کنند حال فیلمی مثل (استراحت مطلق) بنا به دلایل متعدد از جمله اصلاحیه های تحمیلی زمان کوتاهی دارد و همین زمان کوتاه باعث شده فیلمی که کم اتفاق اما پر تنش است ضرباهنگ مناسبی داشته باشد .

در موردِ «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی

داستان فیلم در مورد سمیرا (ترانه علیدوستی ) است که نمی تواند و نمی خواهد در چنبره ی مرد بدبینش اسیر بماند،شوهر او حامد(بابک حمیدیان) مردی است رویا پرداز و بدبین که کاراکتر وجودی اش در فیلمنامه به نظر کنایه ای است به خیل مشتاقان مهاجرت به غرب که در اثبات توانایی ها ی خود در دایره ی نزدیکان هم ناتوانند افرادی که توان ساماندهی خانواده ی خود را هم ندارند اما گناه تمام ناکامی های خود را گردن جغرافیا می اندازند ،بابک حمیدیان در این نقش توانمند نشان می دهد و دوباره امیدوارمان می کند البته تمام بازی های فیلم در سطح بالایی اجرا شده است، همه خوب و در عین حال متفاوت ظاهر شده اند.

برگردیم به فیلمنامه و داستان فیلم که توسط عبدالرضا کاهانی و سعید قطبی زاده نوشته شده است ،سمیرا نمی خواهد در دامغان محصور بماند او به تهران می آید و به رغم مخالفت های هیستریک حامد، با داود (رضا عطاران) وارد یک سرمایه گذاری مشترک می شود (خرید و فروش رسیور) او طعنه های همسر داود (فریده فرامرزی) را تاب می آورد از تمام ابزارهای موجود برای بقا کمک می گیرد، حتی از دوستان حامد مانند صابر (مجیدصالحی)،اما در پایان سرنوشت تراژیکی دارد.

در موردِ «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی

فیلم تلاش می کند سمیرا را پاک و منزه نشان دهد و البته این را به وضوح در سکانسی که سمیرا قرضش را به فرد کارخانه دار و تولید کننده سنگ توالت پس می دهد در می بابیم، او زیر دین نمی ماند :آپارتمان خالی او را قبول نمی کند و عزتمندانه به مسیر خود ادامه می دهد ، در سکانس دو نفره ای که همراه با صابر دارد انگیزه اش را بیان می کند می خواهد تلاش کند و قضاوت نشود و این فضا را فقط و فقط در کلانشهری چون تهران می بیند ،آدم های این دوره بیشتر از هر چیزی به آزادی و حق انتخاب نیاز دارند از این رو فراتر از نیازهای مادی شهر های پذیرنده ای چون تهران مملو از آدم می شود و کاهانی چه زیرکانه فیلم تلخش را با اشارات کنایی و شخصیت پردازی مناسب واقعی جلوه می دهد، توجه کنید به محل کار صابر و حامد در سوله ای که کرم ها در آن می لولند این حال و روز پایین شهر است از آن طرف کارخانه دار متمولی که سنگ توالت می فروشد فیلمنامه با این تمهید دوتیر به یک نشان زده است هم بستر طنز را مهیا کرده است هم به کثافت جاری در شهر و مناسبات مدرن کنایه زده است.

نکته ی جالب توجه دیگر اینکه فضای داستان پولاریزه نشده است یعنی با قطب بندی سیاه و سپید مواجه نیستیم فیلم می توانست به مانند آثار مشابه پر از مرد های سیاهی باشد که در پی سو استفاده از سارا هستند اما استراحت مطلق به کلیشه نمی افتد و صرف بازنمایی واقعیت است چه در شرح یک زندگی مشترک و دنیای مابین داود و رضوان و چه در بازنمایی موقعیت کارگران ساکن در کارگاه .تمهید استفاده از زوج رضا عطاران و فریده فرامرزی یکی دیگر از تمهیدات مثبت کارگردان در واقعی جلوه دادن فضای فیلم است.

در موردِ «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی

در مورد پردازش مناسب شخصیت ها مهم ترین نکته طراحی مناسب لباس و اجرای خوب گریم است به عنوان مثال: به شکل راه رفتن ترانه علیدوستی و فرم کیف گرفتنش توجه کنید، همچنین رنگ موهایش در کنار لباس او همه ی عواملی است که باعث شده بیننده تصویری واقعی از یک زن جوان شهرستانی را روی پرده ببیند هر چند که لهجه ها جای کار بیشتری داشت و در واقع به هیچ وجه به لهجه ی دامغانی نزدیک نبود،کاهانی در ادامه ی خطر کردن هایش در استفاده ی متفاوت از بازیگران مانند استفاده ی متفاوت از( نگارجواهریان) در: بیخود و بی جهت، یا علیرضا خمسه در" بیست"، در اینجا هم از "مجید صالحی" به شکلی خلاقانه بازی گرفته شده است صورت غم زده و چشمان بی حالت صالحی این بار قرار نیست ما را بخنداند گرچه که تماشاچی با پیش زمینه ای که از او دارد چند بار به او می خندد.

اما از سر قضا در اینجا با شخصیتی غمگین و سرخورده طرفیم که رویاهایش در حجم کرم ها دفن شده است و چه هنرمندانه در سکانس نشئگی صابر و حامد تصویری تمثیلی از فروپاشی دردناک آرزوهای دو کاراکتر را مشاهده می کنیم سکانس مورد اشاره با نماهای متوسطی که فیلمبردار اجرا کرده است دلنشین از آب در آمده است .

در موردِ «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی

کارگردان برای داستان تلخش زبان مناسبی انتخاب کرده است با توجه به حال و روز جامعه بهتر اینست که کمی طنازی چاشنی اثر شود که در اینجا با حضور بامزه ی عطاران مسجل شده است، فیلم از بازی های زبانی که اشارات گاها جنسی دارد و حرکات کمیک و فیزیکی و همچنین طنز موقعیت برای مزه دادن به داستان تلخش استفاده کرده است بازی داود با حجم ریش هایش و تاکید روی مرغوبیت سنگ توالت در سکانس فروش سنگ در کارخانه ،همچنین سکانس حمام و گفت و گوی داود و همسرش در یک موقعیت طنز از مواردی است که فیلم را با نمک کرده است ،مورد قابل ذکر دیگر موسیقی دلنشین کارن همایونفر است که زیبا و شنیدنی است، موزیکی که می توان آن را همراه داشت و فارغ از دنیای فیلم به آن گوش سپرد ،استراحت مطلق فیلم برنده ای است چون به دام کلیشه و شعار نمی افتد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ليلا

      من روز دوم عيد رفتم خيلي هم فيلم بي مزه اي بود بي خودي انقدر ازش تعريف كردن
      پر از فحش و حرف هاي ركيك و شوخي هاي دستي عطاران و زنش كه مردمي كه نمي شناختن اين همسر واقعي عطاران خيلي ذوق زده بشن مثل سكانس قلنج شكوندن اول فيلم!!!

    • میثم

      واقعا یکی بگه موضوع این فیلم چی بود، من با 35 سال سن و با این همه فیلم دیدن جز فحش و دریبری چیزی نفهمیدم

    • ایمان عباس پور

      فلیم بسیار زیبا بود. تلخی های جامعه رو به خوبی به تصویر کشیده و کسانی که انتقاد می کنند از فحاشی های فیلم انگار در جامعه ما زندگی نمیکنند. اگر اصلاحیه های تحمیلی نبود شاید سکانس های بیشتری هم بود. به هر حال داستان قشنگی بود از زن بی پناه و آوارگیش و سرنوشت تلخش

    • ali a

      فیلم خوبی، به زندگی واقعی مردم نزدیک بود.

    • نسرین

      آخرش چی شد سمیرا؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرگ، به استراحت مطلق رسید از این دنیای در جنگ با زنان مطلقه و تنها

    • ليلا

      فيلم بى محتوايى بود

    • آذین

      بچها لطفا بگین آخرش چی میشه سررریع

    • علی

      خیلی فیلم خوبی بود من تازگی دی وی دی شو گرفتم و دیدم واسه مااها که بچه جنوب شهریم قابل درک بود هم شرایط کار و زندگی مردهارو خوب نشون میداد هم مشکلات یه زن تنهارو فحشاش هم خدایی فیلمو واقعی تر کرده بود

    • بدون نام

      فيلم زيبايي بود

    • بهنام

      فیلم بسیار رک و پر نکته ای بود.حکایت یه بره که افتاده میون گرگ ها و حکایت وضعیت جامعه و بدبختی هایی که قشر ضعیف جامعه باش سر و کار دارن.داستان یک کلاغ چهل کلاغ که آخرش ترانه رو به آرزوش میرسونه

    • جاسم

      این دیگه چه آشغالی بود ؟؟؟؟؟؟ این فیلم بود یا مسخره بازی ؟حیف ترافیکی که دادم پای این فیلم .. میرفتم فلافلی بهتر بود ... وقت ملت رو با این مسخره بازی ها نگیرید ... مثلا نشون دادن خانم عطاران و خودش توی حموم واقعا یعنی چی ؟؟؟

    • رویا

      چ چرت بود فیلم،حوصلمو سر برد...حیف وقتم

    • پري

      اون كيسه ي پر از نايلون چي بود؟ چرا همه جا باهاش بود؟ اول از همه رفت سراغش؟ من نفهميدم منظورشو

    • امیر

      چرت ترین فیلمی که تو عمرم دیدم!

    • فیلم بین

      با سلام
      فیلمی بسیار ضعیف و بی معنی دیدیم

    • بدون نام

      ارزش یکبار دیدن را دارد

    • اندیشه

      با سلام من این فیلم رو فروردین ماه سال گذشته دیدم ارزش یکبار دیدن را دارد امّا خواهش میکنم به محدودیت سنیش توجه کنید.بازی خانم علیدوستی مانند همیشه فوق العاده بود؛امّا آخرش(سرنوشت سمیرا)و الفاظ رکیک درون فیلم خیلی آزار دهنده بود و کاملاً منو تا مدّت ها بهم ریخته بود!با مطالعه نقدتون خیلی نظرم راجع به فیلم تغییر پیدا کرد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج