۱۹۷۸۸۶
۵۰۳۲
۵۰۳۲
پ

گفتگو با هومن جاوید

«هومن جاوید» چرا مهاجرت کرد؟

هومن جاوید او دانش آموخته رشته معماری با مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد و متولد سال ۱۳۵۲ است.

روزنامه صبا: هومن جاوید او دانش آموخته رشته معماری با مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد و متولد سال ۱۳۵۲ است. هومن با خوانندگی در آلبوم «سایه خود» ساخته بابک امینی نام خود را در بین خوانندگان حرفه‌ای ایران ثبت کرد. طرف‌داران پروپا قرص سریال‌های تلویزیونی صدای او را روی موسیقی سریال‌هایی مانند دوران سرکشی و کمربندها را ببندید شنیده‌اند. حضور وی در گروه‌هایی مانند راز شب و هنرنمایی هومن به‌عنوان خواننده میهمان در کنار خوانندگانی چون فرمان فتحعلیان و حضور افتخاری در گروه‌هایی چون رومی (به سرپرستی پدرام درخشانی) و گروه دارکوب( به سرپرستی همایون نصیری) و سال‌ها همکاری مستمر وی با آهنگسازانی چون بابک ریاحی پور و رامین بهنا نام وی را به‌رغم تمام محدودیت‌ها به‌عنوان یک خواننده تمام عیار در بین اهل موسیقی ثبت و ماندگار کرده است.

همکاری هومن جاوید با بهرام رادان برای تولید یک آلبوم مشترک موسیقی نام این خواننده جوان و کمتر شناخته شده را سر زبان‌ها انداخت. در چند سال اخیر این خواننده تصمیم گرفت تا با طیف جدیدی از مخاطبان موسیقی ارتباط برقرار کند. او با آلبوم «شاه ماهی» ( آخرین اثر منتشر شده از این هنرمند) صدای خود را به گوش نسل جوان و نوجوان امروز رساند و در یکی از موفق‌ترین کنسرت‌های سال‌های گذشته برای آخرین‌بار روی صحنه رفت. کنسرتی که در آن بر خلاف اجراهای قبل هومن که بهترین نوازندگان نسل اول موسیقی نوین بعد از انقلاب را در کنار خود داشت با توانمندترین نوازندگان جوان موسیقی در ایوان شمس روی صحنه رفت. جاوید که هم اکنون جدیدترین آلبوم خود را با آهنگسازی محمد ابراهیمیان در نوبت انتشار دارد آذر ماه سال گذشته برای ادامه تحصیل در رشته موسیقی به کانادا مهاجرت کرد.

«هومن جاوید» چرا مهاجرت کرد؟

به نظر شما موسیقی پاپ در ایران چقدر رشد کرده است؟

گسست بزرگی بین دو نسل از آهنگسازان و موسیقیدانان ما وجود دارد. از طرفی طول عمر این موسیقی در ایران زیاد نیست. نسل ما بیشتر با آزمون و خطا به دستاوردهای خودمان نایل شده‌ایم. هرچند که نسل جدید به مدد ابزار و امکانات مربوط به دنیای دیجیتال و امکانات دیجیتالی بسیار بی‌پرواتر عمل کرده و چه بخواهیم و چه نخواهیم چیزی را به‌عنوان موسیقی زیر زمینی در ایران متولد کرده‌اند.

آیا فکر نمی‌کنید این موضوع سلیقه مردم را در موسیقی تضعیف می‌کند؟

در مجموع از نظر سلیقه مردم رشد کرده‌ایم. سلیقه کنسرت رفتن مردم به شدت بالا رفته. چون با توجه به گران شدن بلیط کنسرت‌ها و بالا رفتم هزینه‌های تولید آلبوم و به دنبال آن گران شدن آلبوم‌های موسیقی مردم در انتخاب و خرید دقت و وسواس بیشتری به خرج می‌دهند. از طرفی با تولید بیشتر آلبوم‌ها و محصولات فرهنگی قدرت انتخاب مردم هم بالاتر رفته است.

دلایل فقدان تنوع در موسیقی ایرانی چیست؟

آن‌چه به‌عنوان موسیقی پاپ می‌شناسیم عنوانی قراردادی است که نمی‌تواند همه حقیقت این موسیقی را در بر بگیرد. باید بگویم که در جریان امروزه موسیقی دنیا استفاده از سازهای ملل و اقوام مختلف به شدت رایج شده و این امر باعث آشنایی بیشتر هنرمندان ملل مختلف شده است. متاسفانه جوانان ما در حال حاضر بیشتر مایل به استفاده از منابع موسیقی سایر ملل هستند که برایشان متاسفانه از سازها و منابع ما بیشتر شناخته شده است. در حالی که می‌بینیم در جریان امروزه موسیقی و ظهور پدیده‌هایی مانند دی جی ها و سبک‌های تلفیقی گرایش به این امر روز به‌روز در حال افزایش است. ما با شناخت بیشتر از موسیقی نواحی مختلف ایران به ابزاری کار آمد در جهت شناساندن هر چه بیشتر موسیقی و فرهنگ ایران به جهان دست خواهیم یافت.

آیا کاری که برای گرفتن مجوز داده اید در همان سبک آلبوم «شاه ماهی» است؟

در این آلبوم به سمت خاص‌تر کردن موسیقی و ایده‌های جدیدتر پیش می‌رویم. در آلبوم «دار قالی» که با گروه راز شب سال ۸۰ منتشر شد عیار راک بیشتر بود. آلبوم «زی بازی» هم پاپ راک بود به این شکل که در موسیقی پاپ به‌نوعی ساختار و ایده‌های راک را نیز می‌شنویم. حماسی خواندنم در این مدل موسیقی بیشتر می‌شود. آلبوم «شاه ماهی» هم به لحاظ بحث موسیقی پاپ عیار مردمی بودنش بیشتر بود. این آلبوم بیشتر به سمت راک رفته است.

از دلایلتان برای مهاجرت بگویید؟

از مدت‌ها قبل تصمیم جدی به مهاجرت داشتم. البته دلیل این مهاجرت را نباید تصمیم من برای ادامه فعالیت هنری و موسیقایی در خارج از ایران قلمداد کرد. دلیل اصلی مهاجرت من، ادامه تحصیلات تکمیلی در رشته اصلی دانشگاهی یعنی معماری و شهرسازی است. فضای کار در زمینه معماری و شهرسازی در کشور کانادا بازتر و بیشتر است.

آیا در آن‌جا کار موسیقی را ادامه می‌دهید؟

باید دید. بسیاری از دوستان موسیقیدان من که سال‌ها قبل همزمان با من وارد این عرصه شدند در حال حاضر ساکن کانادا هستند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج