۶۱۹۴۵۹
۱۱۳ نظر
۹۴۳۹
۱۱۳ نظر
۹۴۳۹
پ

فیلم «ملی و راه های نرفته اش»؛ دختری با خشونت های خانگی

میلانی کارگردانی است که به موجب فیلمسازی برای زنان و مسائل آن‌ها شهرت یافته است؛ شهرت و مهارتی که اوج آن در فیلم «زن زیادی» خلاصه می‌شود ولی متاسفانه بعد از این فیلم، شاهد افول هنری در آثار سینمایی این کارگردان بودیم.

روزنامه قانون - آرش پارساپور: میلانی کارگردانی است که به موجب فیلمسازی برای زنان و مسائل آن‌ها شهرت یافته است؛ شهرت و مهارتی که اوج آن در فیلم «زن زیادی» خلاصه می‌شود ولی متاسفانه بعد از این فیلم، شاهد افول هنری در آثار سینمایی این کارگردان بودیم. به طوری که در تازه ترین فیلم او یعنی همین «ملی و راه های نرفته اش»، تماشاگر به جای دیدن یک روایت و قصه و یا یک فیلم با فرمی خاص، شاهد یک اثر شعارزده طولانی درباره زنان با سیاه نمایی‌های اغراق شده بسیار زیادی خواهد بود.
به هيچ وجه مخالف نشان دادن مشکلات جامعه در سینما نیستم ولی وقتی اين فيلم را می بینید، چیزی جز این کلمه به ذهن‌تان خطور نمی کند. فیلمی مثل «لانتوری» هم تا حد بسیار زیادی شعاری و پر از سیاه نمایی بود و همچنین کمی تا قسمتی درباره زنان و مشکلات‌شان ولی باز هم با وجود سبک مستندگونه بیشتری که نسبت به مَلی و راه های نرفته اش دارد، خسته‌کننده نیست و همچنین مخاطب خود را یک بچه نادان فرض نمی کند و به او احترام می‌گذارد.
ساخت فیلم ملی و راه‌های نرفته‌اش و موضوع تا حدودي جنجالی آن به خودی خود حرکت بدی نیست؛ به شرطی که یک فیلم داستانی واقعگرایانه تر و با رعایت اصول جذابیت سینمایی تحویل مخاطب داده شود؛ نه فقط یک بسته بندی آموزشی کادوپیچ شده که متاسفانه حتی این کاغذ کادوی دور فیلم هم جنس پاره و بدی دارد که نتوانسته دست‌كم حفظ ظاهر کند!
فیلم «ملی و راه های نرفته اش»؛ دختری با خشونت های خانگی

داستان فیلم

ملی با بازی ماهور الوند، دختر سر به زیري است که در یک خانواده مذهبی و آبرومند زندگی می کند. دو برادر دارد که برادر بزرگ‌تر بسیار غیرتی و فرد کوچک‌تر هوادار ملی است. ملی با همکار خود در کلاس خیاطی با بازی السا فیروزآذر دوستی صمیمانه‌ای دارد. یک روز در حین برگشت از کلاس به منزل با برادر او روبه‌رو می شود و از قیافه اش خوشش می‌آيد. سیامک نام این برادر است که میلاد کی مرام، نقش او را بازی می کند.
بعد از رد و بدل کردن شماره و مکافات بسیار، این دو مخفیانه با هم سر قرار می روند و عاشق هم می‌شوند. بعد از مدتی هم کار به خواستگاری می‌کشد و با وجود مخالفت های خانواده ملی به اصرار او به این ازدواج رضایت می‌دهند. ملی وقتی وارد خانواده سیامک می شود تازه می فهمد که چه قدر خانواده‌های‌شان با هم فرق دارد و سیامک واقعی، چهره خشن و روان پریشی دارد. غیرتی بودن بیش از حد سیامک و دست بزن داشتن و خانواده خنثی و سرد سیامک در برابر دیوانه بازی های او ، همه و همه دست به دست هم می دهند تا ملی را در این راه نرفته عذاب دهند... .

شعار و شعار و شعار

ملی و راه های نرفته اش، تماشاگر کمی سن و سال تر را یاد فیلم «قرمز» فریدون جیرانی می اندازد که در مضمون، بسیار شبیه هم هستند و در روایت و دیگر مسائل خیر. مشکلات فیلم یکی دو تا نیستند که برشمرده و بعد بررسی شوند بلکه کلیت این اثر سینمایی به جز مضمون خوب آن مشکل دارد. از همان سکانس اولیه فیلم که معلوم نیست چرا باید یک فیلم اجتماعی را به این سبک هیجان انگیز و بعد با یک فلش‌بک به گذشته شروع کرد؟ (که البته در اواسط فیلم هم موضوع سکانس اولیه به‌طور كامل برای مخاطب روشن می شود). تا سکانس های دیگر فیلم که صحنه ها در آن با کج سلیقگی تمام و بدترین حالت ممکن طراحی شده است.
ضعف شدید در این بخش و میزانسن تمامی مکان‌های فیلم، به واسطه حضور تهمینه میلانی در پشت دوربین که خود زمانی طراح صحنه در عالم سینما بوده است، بسیار جای تعجب دارد! شعارهای فیلم نيز از همان دقیقه دوم آغازین فیلم شروع می‌شود. موضوعاتی چون: شبکه‌های اجتماعی و گروه زدن یک عده زن در این فضا و فراگیر شدن سریال‌های ترکی بین مردم و در آخر هم، این بسته‌بندی شعاری اولیه فیلم، با چشمان کبود رییس کلاس خیاطی و جمله: «دکتر و کارگر نداره! مرد شعور نداشته باشه همینه» تمام می شود. این همه شعار در دو دقیقه؟
فیلم «ملی و راه های نرفته اش»؛ دختری با خشونت های خانگی
بدتر از این مساله، عیان بودن شعارها انتخاب بازیگران و البته بازی اغراق آمیز و گاه نصنعی آن‌هاست. ماهور الوند انگار دیالوگ هایش را از روی کتاب می‌خواند. میلاد کی مرام هم به واسطه نقش مصنوعی که به وی داده شده، بازی دو گانه ای ارائه می دهد که این دوگانگی ضعف دارد و مثل کاراکترهای دو شخصیتی جذاب سینما خلق نشده است. السا فیروز آذر در این بین کمی توانسته گلیمش را از آب بیرون بکشد که شايد دلیلش آشنایی با فضاهای فیلمسازی میلانی است.
خوشبختانه فیروزآذر متوجه شده که در فیلم های شعاری میلانی چگونه بدرخشد و بین تمامی بازیگران از پیشکسوتی مثل جمشیدهاشم پور(در نقش پدر سیامک که البته می شد نقش یک قاب عکس هم داشته باشد) هم بیشتر به چشم می‌آید. بازی بقیه نابازیگران فیلم نيز به حدی تصنعی است که تماشاگر را به خنده وا می دارد!

فیلم در اصل راجع به خشونت علیه زنان ساخته شده که به نوبه خود موضوع جنجالی به حساب می‌آيد. ولی درواقع بیشترین خشونتی که ملی و راه های نرفته‌اش (که اسم بسیار بدی هم برای عنوان آن انتخاب شده) دارد، علیه مغز تماشاگر آن است. تکرار شدید کلیشه‌ها در این اثر سینمایی آن‌قدر زیاد است که از دست فیلم کفری می‌شوید. تغییر موضع سیامک در زندگی از ثانیه اول زندگی مشترک شروع می‌شود و کارگردان نمی گذارد که داستان یک نفس راحت بکشد و بعد وارد کلیشه شود. نقش پدر مادر سیامک تا آخر فیلم هم مشخص نیست و هیچ به اوج خود نمی رسند.

صحبت از کلیشه و اغراق نمایی در فیلم را می توان سطرها ادامه داد. براي مثال مردهای داخل تک تک سکانس‌ها و نماهای فیلم را که جزو سیاهی لشکرها هستند نگاه کنید. این مردها تمام مدت در حال چشم چرانی هستند. در ایستگاه تاکسی،در قطار، در کوچه و خیابان. آیا واقعا تمامی مردها بدون استثنا در همه جا مشغول چنین نگاه هایی هستند؟ یا مردی که بی دلیل زنش را می زند و می زند و سخن آوردن از او جز نشان دادن ستاره اسکندری در نقش این زن، هیچ نتیجه دیگری برای فیلم ندارد.

فیلمی برای زنان؟ شاید!

سخت است که باور کنیم از نظر میلانی اوج زن بودن و خوشبخت بودن زندگی مشترک در دیالوگ‌هایی باشد که برای شخصیت های فیلمش نوشته: « فکر می کردم شوهر کنم بیام خونه، منتظرش بشینم، شام درست کنم براش، بعد ببرتم پارک، بریم بیرون» یا این دیالوگ: «شوهرم که میاد خونه، شبا انگار نه انگار، فوری میره میخوابه و قربون صدقه من نمیره». کاش یک شیرزن و یا یک مرد معتقد به حقوق زنان از جای برمی‌خاست و به نویسنده این دیالوگ‌ها می‌گفت که این آمال و آرزوهای شخصیت‌های فیلمی که برای زنان ساخته شده، به هیچ وجه سنخیتی با زن فمنیست امروزی ندارد.
محتاج بودن کاراکترهای مونث به مردهای فیلم و نیاز شدید زن به مرد در ملی و راه های نرفته‌اش، برعکس تفکراتی است که یک فمنیست واقعی دارد و اين فيلم را تبدیل به اثری زشت می کند که حتی در مضمون باطنی خود نیز درست عمل نکرده است. آرامش قبل از توفان در فیلم ملی و راه‌های نرفته اش که تا قبل از سکانس خشونت سیامک طول می‌کشد، به جای آرام بودن و هراس‌انگیز بودن، فضای لوس و مسخره‌اي را تداعی می کند. سازنده فیلم تفاوت بین یک زوج ۲۰ ساله را با دوست دختر ، دوست پسرهای دوران راهنمایی اشتباه گرفته است.
فیلم «ملی و راه های نرفته اش»؛ دختری با خشونت های خانگی

داستان دومی که فقط به خاطر پایان بد فیلم در اواخر این اثر روایت می‌شود هم باز تکراری است و این بار موضوع خیانت را دستمایه خود قرار داده است. مساله ای که بارها و بارها در فیلم ها به تصویر کشیده شده و نمایش آن در فیلم ملی و راه‌های نرفته اش به بدترین نوع ممکن ختم می شود.

مشکل بزرگ دیگر فیلم، پایان‌بندی آن است. گیریم که فیلم با همین قصه ناقص و غلو شده‌اش (دیالوگ‌های خانواده ملی وقتی او به آن‌ها پناه می برد، مثال اوج همین غلوها هستند) داستان را پیش برد. آخرش چه؟ نتیجه‌گیری فیلم چه شد؟ بهتر نیست بعد از به اوج رساندن برای گره‌گشایی راه حلی هم بیان می شد؟ یادم رفت این را بگویم که موسیقی در چنین فیلم به ظاهر درامی نقش مهمی دارد که بازهم فيلم در این زمینه هم بازی را بدجوری می بازد. موسیقی‌های متن فیلم كه بی مقدمه و بی مسما شروع شده و نصفه نیمه رها شده نيز تاثیر صحنه‌های درام را بدتر کرده که بهتر نکرده است.

نتیجه گیری

پیش از «ملی و راه های نرفته اش»، دیگر آثار تهمینه‌میلانی هم دم از مبلغ آزادی زنان می زدند(که بسيار هم به جاست) و متاسفانه در این راه از فدا کردن سینما و تمام اصول فیلمسازی هم ابایی نداشتند. به ندرت پیش می‌آمد که این پیام‌ها خوب از آب در بیاید (مثل زن زیادی و یا واکنش پنجم) اما می‌توان با اطمینان کامل گفت که این‌بار پیام فیلم «ملی و راه های نرفته اش» به شدت قدرتش را به وزنه سینما و روایت سینمایی باخته است.
مضمون بسیار خوبی (خشونت علیه زنان) که در فیلم جدید میلانی انتخاب شده، به خاطر بیش از حد مصنوعی بودن فیلم به فنا رفته است و نه تنها تشریح و در دل کار بسط داده نمی‌شود بلکه با جمله‌هاي کلیشه ای و به شدت کلاس درسی مسیر فیلم را از یک قصه جان‌دار به بیراهه می‌برد. ساخت چنین فیلم‌هایی بسیار ضروری است و دیده شدن این مسائل به درد جامعه ما که خشونت علیه زنان در فرهنگ آن و حتی قوانین آن به چشم می خورد الزامی است. ولی کاش که فیلم جور دیگری و با بازیگران دیگری ساخته می شد. در کل باید به عرض برسانم ساخته آخر خانوم میلانی به هیچ عنوان در خور و شایسته نام و عنوان این کارگردان نيست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ملی

      چرا فکر می کنین بیش از حد اغراق شده ...این فیلم خود خود زندگی منه با تمام جزئیات

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون نویسنده این نقد یه مرده، و بی خبر از هزارران زنی که در شهر یا روستا همین زندگی رو تجربه میکنن.

      • M

        چقد دردرناك

      • میخک

        به نظر می رسد شما هیچ برخوردی با دختر خانمهایی که این شکلی ازدواج می کنند و خانواده های خشونت زده نداشتید تا حالا. این فیلم شامل آدمها و خانواده های نرمال نمیشه. از طرفی در یک فیلم کمتر از دو ساعته انتظار دارید چه فلسفه ای رو برای شما بازگو کنه. نهایتا شعارگونه
        می تونه حرفهاش رو بزنه. که البته به نظر من نمادگونه

      • بدون نام

        عزیزم نویسنده نقد مرده و به خوش حق میده از هم جنسش دفاع کنه

      • یه دختر

        دقیقا حرف منم همینه منم وقتی این فیلمو دیدم یاد خانواده خودم افتادم.و تعجب کردم که واقعا اونی که پیشنهاد این فیلمو داده کی بوده که انقد تجربه داشته و همچین زندگی هایی رو که دیگه تو سال ۹۸و اینا کمتر کسی فک میکنه هنوز هستن دیده.

    • مهسا

      ینی کار گردان رو با خاک یکسان کردین که
      خیلی از این چیزایی که گفته شد تو جامعه ما واقعیت داره فقط نویسنده این متن یا خیلی خوشبخته یا تا حالا به گوشش نخورده ....
      خیلی از دخترای جامعه ما دقیقا به همون خاطر ازدواج میکنن و اطلاعی ندارن از زندگی واقعیه زنا شویی ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره واقعا

      • زهرا

        بروبابا خیلیم فیلم خوبی بود چی میگی

    • مریم

      در کل شاید فیلم نقصهایی داشته ولی اینقدر که شما میگید سطح پایین نیست.این شمایید که غلو کردید.در ضمن این فیلم روایت واقعی زندگی خیلی از زنان جامعه ی ماست و به خاطر همین ملموس و باورپذیر هستش.

    • زینب

      واقعا فیلم ضعیفی بود و فقط خواسته بود دیدگاه فمنیستی مسخرشو به خورد مردم بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وا

    • مريم

      بازى ماهور الوند فوق العاده بود!!!!! انقدر خوب و طبيعى بود كه من ٣ بار ديدم اين فيلمو!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من هم همینطور این فیلم فوق العاده است

    • باران

      آخرش معلوم نشد سیامک مرد؟ زنده موند؟ اینجو فیلم‌های آموزشی لااقل خوب پایان باز نداشته باشه
      گند زیادی سیاه نمایی داره فیلم واقعیت همین امروز من میخواهم بدم فیلم همسرم ببینه اینقدر به دخترک گیر نده

      پاسخ ها

      • Kiana

        فیلم قشنگی بود

    • فروغ

      مثلا کجای فیلمش مشکل داره،من خیلی دوس داشتم فیلمشو ،دقیقا واقعیه زندگی مادر و پدر خودمه ،شما خوش بختی چرا فکر میکنی همه مثل خودتن؟

      پاسخ ها

      • خاطره

        خیلی هم فیلم خوبی بود من دوست داشتم و واقعیت خیلی از زنان جامعه ماست

    • داریوش

      فیلم خوبی بود ولی اخرش معلوم نبود اقای رئیسی کیه یا شوهر مَلی چی شد مرُد یا نه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا همینو بگوخو باید اخرشو میفهمیدیم یا ن

    • زهرا

      بازی مصنوعی داشتن و انگار داشتن تو مدرسه نمایش اجرا میکردن.
      خیلی زود هم خشونت سیامک دیده شد

    • ی انسان

      متاسفتنه زت در جامعه ماضعیف واقه شده و به نظرم در این فیلم به نقش اصلی زن اشاره شده.واقعا برخی از مردان فکر میکنند زن برای خالی کردن عصبانیت است.اونهایی که میگویند این فیلم زیادی بزرگ شده اس سخت در اشتباهند شما از کجا میدونید که شاید این فیلم خاطرات یک زن نباشد؟؟ما همیشه عادت داشتیم فیلمهارو نقد و بررسی کنیم بدون اینکه به صحت داشتن فیلم در جامعه اگاه شویم.مثلا فیلم کیمیا:این فیلم واقعا مزخرف بود.شاید دوران دفاع مقدس رو نشون میداد ولی اگه از دیدگاه مردم بهش نگاه کنیم خواهیم دید که مردم ان فیلم را مسخره کرده و مدادم میگوییند:کیمیا خرمشهر رو ازاد کرد.چون در این فیلم کیمیا قهرمان نشان داده شدنند.
      پس انهایی که میگویند این فیلم نیاز به اصلاح دارند سخت در اشتباهند ان چیزی که نیاز به اصلاح دارد درواقع خود انان هستند که فقط زندگی پر از ارامش خود را میبینند.

    • pari

      فکر کنم نویسنده این نقد تو جامعه زندگی نمیکنه خیلی از دختران و زنان ما دارن از این خشونت رنج میبرن و اتفاقا نتیجه رفتار خانواده بوده

    • نسترن صوفي

      با سلام من كاملا با بعضي از تصنعي بودن سكانس ها و ديالوگ ها موافقم اماااا واقعا ما الان همچين موردايي و نداريم ؟؟؟ انقدر كشور ما مدرن شده ؟؟ شما فقط به جامعه با فرهنگ جامعه نگاه ميكنين.!! من خودم كاملا مدرنم و شايد اكثر اطرافيانم هم كاملا به روز باشند و توانايي دفاع از خودشونو داشته باشند اما بدون شك اين فيلم ميتونه يك واقعيت بدون انكار باشه فيلم بسيار جذاب شاخته شده بود و من واقعا لذت بردم

    • الناز

      چون یکم سعی کرده از درد زنا بگه بهش حمله ور میشید....ضمنا..قربون صدقه رفتن و وقت گذاشتن واسه خانوما از ملزومات زندگی مشترکه....اصلنم مسخره یا پیش پا افتاده نیس

    • یکتا

      اونایی که این فیلمو دیدن، چرا واسه من دانلود نمیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وا ماازکجا بدونم عزیزم

    • سیمین

      اصلا با بخش اغراق تو داستان این فیلم موافق نیستم متاسفانه متاسفانه سکانش به سکانس این فیلم زندگی یکی از دوستانم بود از برخورد شب اول عروسی کتک ها سقط بچه خانواده های سرتاسر مشکل و....

    • afsun

      كي اين متنو نوشته؟؟؟؟ اينقد از اين داستانا حتي بدترش هست كه ادم دلش كباب ميشه!! كجاش اغراق اميز بود

    • Elaheh

      این فیلم خیلی شبیه زندگی من بود و الانم دارم جدا میشم بعد از یکسال عقد. ایشون نتونستن حتی توی عقد خودشونو نگه دارن به جای کتک ایشون قهر میکردن و یا سبک میکرد منو تو ی جمعی یا تنبیه کردنش این بود خانوادمو نبینم و فقط به این دلیل که چرا حرفمو گوش نمیدی و وقتی گوش میدادم زندگی شیرین میشد ولی هیچوقت نیازمن رفع نمیشد ی جور دیگه جبران میکرد و این فیلم فقط و فقط میخواهد نشون بده که ایشون بیماری اختلال شخصیتی دارند مثل فیلم قرمز و ارثی هم هست که و به پدرشان رفته اند

    • بدون نام

      سلام من خودم همچنین شوهری داشتم، ک از همون ماهه اول شروع به کتک زدن کرد و خوانوادش رد بودنو بیتفاوت، ی
      یه مر د روان پریشو دیوانه

    • یک بیننده

      نویسنده ی پست جناب آرش پارساپور که قطعا فرد تحصیل کرده ای هستین. همین که خود شما میگین زن امروزی احتیاجی به محبت دیدن نداره یعنی بی سوادی از زندگی مشترک . این مباحث اصلا ربطی به امروزی بودن و قدیمی بودن نداره

    • فاطمه

      من نمیدونم قصد منتقد گرامی! از این نقد چی بوده. احتمالا ایشون یا تا حالا وارد جامعه نشدن یا فکر کردن فیلم برای یک کشور دیگه ساخته شده که زنها از حقوق زیادی برخوردارند!
      آقای منتقد استفاده کردن از کلمه ی «اغراق آمیز» زیادی خنده دار هست. من دختران زیادی رو اطرافم دیدم که زندگی مشابه با ملی و حتی بدتر از اون داشتند و سکوت کردند به خاطر بچه هاشون، به خاطر آبروشون، به خاطر امرار معاششون! و خیلی چیزای دیگه.
      پس لطفا یا نقد نکنید یا منصفانه و عاقلانه نقد کنید!

    • fahimeh

      اخرش واقعا چیشد؟؟؟؟ خیلی بد تموم شد نفهمیدم سیا مرد یا زنده موند؟ اخرش طلاق میگیره یا نه؟ اثای رییسی کی بود؟ولی در کل خیلی اموزنده بودمن مامانم با خواستگارم مخالفه خیلی پافشاری داشتم برای رسیدن ب پسره این فیلم و دیدم پشیمون شدن

    • شهرزاد

      حالت خوبه نویسنده!!!!!چی میگی براخودت!!!!!فیلم خیلی خوب بودخیلی

    • بهار

      این نقدی که شما نوشتین دقیقا نشون میده نویسنده یک مرد اونم از جنس همون سیامک هست.

      پاسخ ها

      • #7

        اصلا اینجور نیس شاید خود نویسنده تو جامعه بوده

    • فری

      متوجه نمیشم اینها که اومدن نقد رو کوبیدن و گفتن زندگی واقعی خیلی هاست .آیا واقعا نقد رو خوندن؟؟
      نویسنده این نقد بارها گفته موضوع فیلم خوبه و مشکل جامعه است و ... جملات شعاری و بازی های مصنوعی و نوع بازی افراد رو نقد کرده.فیلم خوب فیلمیه که پیامش رو با هنرنمایی به مخاطب نشون بده نه این که مثل تبلیغات تلوزیونی بگه بازیگر اون پیام را رو به دوربین بخونه!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این منتقد حتی نمیفهمه که این اسمی که برای فیلم انتخاب شده ، به چه منطور بوده
        حالا دیگه بقیه ی قسمتای این نقد بماند

    • اردشیر

      عالی بود

    • محمدرضا

      افتضاح بود.هر دختری این فیلمو ببینه حالش از هرچی پسره بهم میخوره.این فیلم ازدواج رو نشونه گرفته و بصورت غیرمستقیم دوستی جنس‌مخالف رو پیشنهاد میکنه و زیبا نشونش میده.باعث فساد خانوادگی و بدبینی اقوام به همدیگه داره.ولی انصافا اگر یه خانواده معمولی و چند نفره باشه چطور ملی دندوناشو ۱۰ میلیون داده لیمینیت کرده و گوشیش ۲۰۰هزارتومنی‌هاس؟اصلا یه تناقض‌هایی به وجود میاد.توانایی یه خانواده ۵_۶ نفره معمولی این نیست! ستاره فیلم یعنی ملی خیلی عالی نقشو بازی کرد.یعنی یه دختر ساده ذوق‌زده!ولی حیف که این تو این فیلم ازدواج یعنی سیاه‌بختی! ولی خوبه که دخترا بفهمن معیارشون فقط زیبایی پسر نباشه.اخلاق از همه‌چیز مهم‌تره.طرف زشت باشه اما اخلاق باشه هنوزم می‌ارزه به زیبای سگ‌اخلاق! در نهایت اون بازوهای ورزشکاری پسره بدرد چی خورد؟کتک زدن دختره! ولی اخلاق... خلاصه بازیگران نقش خودشونو خوب انجام دادن اما محتوای فیلم به‌شدت فیمینیستی و به قول کارگردان بخاطر توقف خشونت علیه زنان بود.اینقدر فیلم دل‌آزار بود که دیگه نمیخوام ببینمش.شاید بهم بگید هیز اما ملی خیلی زیبا بود نظر خیلیا همینه.

    • بدون نام

      این اقای نویسنده هنوز ملزومات یک زندگی مشترک از جمله احترام و محبت رو نمیدونه از قوانین هم احتمالا اطلاع نداره نظرش رو به عنوان یک مرد که داره از اقایون دفاع میکنه نوشته نه یک منتقد

    • بابک

      متاسفانه نقاد و حتی شماها اصلا انتقاد کننده درستی نیستید ... من خط به خط این مطلبو خوندم یه تصویر سیاه تو ذهنم اومد که معلومه نقد نویسنده کاملا از روی قرض و مشکل شخصی با خانم تهمینه میلانی هست ... و ازون بدتر اینکه شماها اصلا فیلمو درست نکردید ... فیلم علی ظاهر انگ ظاهری رو به سمت شخصیت های مرد میبره ولی قشنگ و پر واضح خوده کاراکتر زن فیلم یعنی ملیحه و حتی مادر شوهرش و خواهر شوهرش و مادرش رو نقد میکنه
      فیلم رفتار و اسیب اجتماعی رو نقد میکنه نه شخص خاص یا جنس خاصی رو ... باید خیلی کوته فکر باشید که اینجوری فکر کنید که کارای خانم میلانی فمنیستیه‌... لطفا قشنگگگگ فیلم رو ببینید

    • مریم

      فیلم درد پنهان خشونت خانوادگی در جامعه مارو نشون میده، اختلال شخصیتی که ریشه در والدین و تربیت و حتا تاریخ ما داره، پدر من وکیل بودند متاسفانه باید بگم فیلم اصلا اغراق امیز نیست و عین واقعیته.پرونده های خشونت خانوادگی مشابه این هنوز هم در دادگاه ها زیاد هست، که حتی منجر به قتل و اعدام شده. امیدوارم سینما به فرهنگ سازی و بهبود این وضعیت بیشتر بپردازه. از خانم میلانی به خاطر فیلم خوبشون ممنونم

    • M

      فقط ميتونم بگم من از نزديك تمام اين صحنه هارو ديدم
      اين فيلم زندگي٢/٣زنان دنياست.

    • بدون نام

      من تا رستورانش که سیا میرسه را دیدم و خاموش کردم
      الان نمیدونم چی شد اخرش حیف...
      خیلی به حقیقت نزدیک بود همینش اعصابمو ریخت به هم و نتونستم ادامش و ببینم

    • بدون نام

      مطمئنا منتقد فیلم خودشون یه روانپریش هستن و باید از امثال خودشون دفاع کنن ...اگه خاهر خودت با همچین مردی ازدواج میکرد حال خیلیهارو میفهمیدی و منکر خشونت مردان نمیشدی

    • بدون نام

      دقیقاااااا زندگی مزخرف منههه

    • بدون نام

      عالی بود

    • محمد

      نقد کاااملا مغرضانه
      چرت نگو عزیزم, خب؟

    • بدون نام

      منم فیلم رو دیدم
      اتفاقا به نظرم نقدی که شما نوشتین خیلی هم درست و به جاست
      هیچکس منکر خشونت خانگی علی الخصوص توی ایران عزیزمون! نمیشه
      ولی اینکه کسی بخواد با یه فیلم سطحی و بی سر و ته به این مسئله بپردازه واقعا درست نیست!

    • یک زن

      سلام. من فکر میکنم این فیلم حال و روز خیلی از زن ها و دخترهای جامعه مارو نشون میده ولی خب یه جاهای اغراق داره مثلا وقتی که اون همه کتک خورده و خانوادش ازش حمایتی نمیکنن. خیلی عجیبه واسم یعنی همچین خانواده هایی هستن که دخترشونو اینجور رها کنن البته شاید چون خانواده خودم اینطور نیست من اینجوری فکر میکنم. بهرحال این یه حقیقته پدر و مادرای ما شاید بیشتر فیلمو درک کنن ولی نسل الان خیلی کمتر شده این چیزا

      پاسخ ها

      • یه دختر

        اتفاقا نسل الانم زیاد هست ولی با ظاهر سازی.و در جوابتون بله هستن همچین خانواده هایی تازه بعضیاشونم خودشون هم دختره رو کتک میزنن که برگرده خونه شوهره.

    • من فیلم و خیلی دوس دارم دو بار هم کامل دیدم

      از نقشه سیا خوشم نیومد ولی خود اقای میلاد کی مرام مو خیلی دوس دارم ...

    • بدون نام

      این فیلم تک تک لحظات زندگی منو نشون میده...عین واقعیته....

      پاسخ ها

      • عسل

        من این فیلمو هرروز دارم با دوست پسرم قبل ازدواج تجربه میکنم یعنی تمام دیالوگهایی که سیا به ملی میگه من هرروز میشنوم تو ایران فیلمی به این اندازه واقعی ساخته نشده.ولی ما دخترا هممون احمقیم با اینکه میدونم عاقبتم مثل ملیه نمیتونم دوست پسرمو ول کنم تازه خونه پدری من مثل مال ملی نیست کاملا ازاد و راحتم

    • Farzanh:H

      عالی بود ولی واقعا از وقتی دیدم یه حس بدی دارم ولی درکل خیلی خوب بود

    • زینب

      زندگی ماقعی من اینه. خودم.شوهرم. خونواده خودم و خانواده شوهرم. با این تفاوت که دو بچه دارم و بیسرپناه الانم نمیدونم که چه خاکی باید تو سرم بریزم

    • نازی

      عالی

      پاسخ ها

      • آلا

        من تا آخرش دیدم فیلم خیلی قشنگی بود،،،همه ازش تعریف دارن،،،من هم از میلاد کی مرام خوشم میاد و از همه بیشتر طرفدار ماهور الوند هستم،،،،من دوس دارم شغل آیندم بازیگر بشم

    • عاطفه

      خیلی واقعی بود من خیلی دیدم منتقد گرامی دهنت رو ببند فقط کاش میفمیدم سیا مرد یا موند

    • امید

      بازیهای مصنوعی و کلیشه ای... موضوع تکراری دست روی خانم بلند کردن که نشون میده از گذشته به یادگار مونده..
      رنگ عوض کردن آدما تو زندگی خصوصی همه تکراری، فکر کنم بهتر بود راه حل این مشکلات رو به نمایش میگذاشتن ،،پایان فیلم هم مبهم... این فیلم ورژن دوم فیلم قرمز آقای جیرانی بود اما خیلی ضعیف

    • نازنین

      عالی بود

    • الهه

      وااا ینی چی شوهرش میزنه وایمیسته نگا میکنه واقعا که خاااااک شوهر مگه میتونه رو ادم دست بلند کنه اگه شوهر من همچین غلطی بکنه دستشو قط میکنم ماام گاهی دعوا میکنم ولی یه سیلی بزنه دوتا میخوره مگه شهره هرته اعصابم خراب میشه اینجور فیلمارو میبینم

      پاسخ ها

      • سمانه

        نظرمنم همینه اگ بزنه ده تا باید بخوره والا حالا باهرچی دم دست اومدفرقی نمیکنه

    • دایی مهدی

      سلام.کاری به محتوای فیلم ندارم و در کل فیلم جالبی بود و توی جامعه اینجوری زندگی هایی هست.اما میخوام بدونم پایان این فیلم چی شد؟سیا چی شد زنده موند یا مُرد؟آقای رئیسی کی بود؟فیلم باید آخرش مشخص میشد که چی شد؟ همه نتایج فیلم به آخرشه که این فیلم اصلا آخری نداشت. کی میدونه آخرش چی شد!!!

    • ماری

      بسیار نقد زیبا و بجایی بود‌. منظور منتقد خط بطلان کشیدن روی وجود چنین وقایعی تو جامعه ی ما نیست ، بلکه از انتخاب موضوع به این مهمی و فراگیر بسیار استقبال کرده. منم با ایشون موافقم. فیلم فاقد دیالوگهای تکان دهنده و راه حلهای بجا بود. گویا این فیلم برای کودکان ساخته شده بود‌. بازیهای تصنعی بازیگران واقعا کیفیت فیلکچم رو پایین کشیده بود. همه اتفاقات خیلی سریع و بدون تاثیر گذاری ردیف شده بود. منو یاد فیلم فارسی میندازه ، مخصوصا موسیقیش.

    • Mohammad

      این چه فیلمی بود آخه؟!
      دوس دخترم اومد گفت هرکی این فیلمو دیده از عشقش جدا شده ب نظرت ما هم ببینیم؟
      گفتم ببینیم
      یه هفته بعدش ب من گفت تو مشکل روانی داری من نمیخوام باهات باشم
      ناموسا ولم کرد رفت
      الان مسؤلین لطفا پیگیری کنید من یه هفتس سینگلم

      پاسخ ها

      • m

        خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

      • بدون نام

        رسیدگی نمیخواد اون دنبال بهانه بودهازت جداشه

      • بدون نام

        ههههههههههههههههههههه

    • زهرا

      اونایی ک فک میکنن داستان فیلم واقعیت نداره خیلی خوشبختن خوش بحالشون.حداقل صد نفر از اطرافیانم حتی خودمو مثال میزنم براتون ک زندگیشون دقیقا همینجوریه هم خانواده خودشون هم همسرشون نصف دخترای ایران ب دلیل رهایی از خانواده خودشون ازدواج میکنن واز چاله در میان میوفتن تو چاه

    • mr

      چرانمیتونم ملیو دانلود کنم؟چطوری میتونم ببینم کاملشو؟

    • Sina

      این فیلم خوده خود واقعیت مشکلات جامعه ما هست
      و کسانی که این فیلم رو نقد میکنن لابد خودشون زندگی بسیار خوب و آرامی دارن که این فیلم رو ضعیف میدونن
      واقعا متاسفم واس این نوع مرد ها درواقع تقصیر مردها نیس
      این حرکت ها بازتابی از دوران کودکی هست

    • yegane

      به نظر من نویسنده تو جامعه بوده و درد بعضی از بانو ها رو ديده

    • yegane

      به نظر من نویسنده تو جامعه بوده و درد بعضی از بانو ها رو ديده

    • ثنا

      من واقعا بار اول که دیدم لذت بردم ولی بعد خیلی گریه کردم برا ملی

      سیاه واقعا روانی بود

      خدا نکنم کسی این زندگی احمقانه رو داشته باشه

      فیلم نه خیلی بد بود نه خیلی خوب

      ولی واقعا از نقش ملی خوشم میاد

    • فرزانه

      خیلی جاها دیدم که گفته شده این فیلم خیلی با مبالغه ساخته شده و خشونت سیامک بیش از انداز و همچین چیزایی وجود نداره درست مثل این آقا با نقدش
      ولی باید بگم اتفاقا مردا بدتر از شخصیت سیامک تو جامعه وجود دارن که ازشون بی خبری
      نمونش شوهر دختر عمو من که بارها آزار و اذیت کرد دختر رو تا جایی که حتی یه بار بنزین روش ریخت تاآتیشش بزنه .... که دست آخر موفق شد نجات پیدا کنه

    • پری

      عالی بود خیلی خیلی عالی بود

    • سوگل

      سلام آخرش سیا چی شد مرد یا زنده موند و ملی چی اونم مرد

    • سوگل

      سلام آخرش سیا چی شد مرد یا زنده موند و ملی چی اونم مرد

    • سوگل

      سلام آخرش سیا چی شد مرد یا زنده موند و ملی چی اونم مرد

    • سوگل

      سلام آخرش سیا چی شد مرد یا زنده موند و ملی چی اونم مرد

    • سارا

      یه بنده خدایی تعریف می کرد که یه همسایه دارن طبقه بالاشون که گاهی شوهره اینقدر زنش رو کتک می زنه که همیشه بچه کوچیکشون میفته به دست و پای پدره که بابا دیگه مامان رو کتک نزن، مامان غلط کرد... متأسفانه این قضایا هست و کسی منکرش نیست. دختردایی خودم اونقدر شوهرش کبودش کرده بود که یه بار یکی از همسایه هاشون گفته بود فکر کردم این دختر کس و کار نداره که شوهرش اینطور می زندش. دست آخر طلاق گرفت و افسردگی...
      اما من نقدی که به این فیلم اخیر خانم میلانی دارم اینه که چرا راهکار نمیدن؟ همه ش کتک کاری سیاوش و هارت و پورت مراد برادر ملیح قبل از ازدواجش. خب که چی؟ اینا رو اغلب مردم می دونن؛ ولی یه راهکار هم بدین. فرهنگ سازی کنید. اون خانه امن ( رئیسی) شاید بشه گفت که درمانه و نه پیشگیری. پس چه باید کرد؟ نقد دیگه ای دارم و اون اینکه بالاخره معلوم نیست تو این گیردادنها، پسرا از پدرا تأثیر می پذیرن یا پدرا از پسرا؟ سیا تحت تأثیر رفتار پدرش تو جوونی قرار گرفته بود و پدر ملیح از مراد دستور می گرفت( تحت تأثیر اون بود)؟ یعنی این وسط چه دلیل قانع کننده ای می تونه باشه که بعضی از مردا از خودشون بروز میدن؟ البته یه چیزی هم بگم غیرت چیز بدی نیست و به صورت خدادادی درون هر مردی وجود داره و هر زنی درواقع با غیرت شوهرشه که حمایت میشه؛ اما بعضیا جنون دارن و اسم اینا غیرت نیست. کاری که سیا و مراد می کردن، جنون و افراط بود نه غیرت و گر نه چه اشکالی داره که شوهر و برادر و پدر به روش منطقی غیرتشون رو نشون بدن؟ مثلا به یاد بیارین اون سکانسی رو که ملیح با لباس و تیپ سرتاپا سفید و خوشگل صبح بعد از عروسیش، اومد تو محیط مردونه ی اون گاراژ بین اون همه راننده. واقعا تو اینجور موقعی هر کس دیگه هم باشه، داغ میکنه. من که دختر بودم هم بدم اومد. به هر حال، نشون دادن محض کتک خوردن زنها و اجحاف در حق اونها در مواردی و نه همیشه،کفایت نمیکنه و چیز تازه ای نیست، خانم میلانی یه نوآوری باید تو فیلم های آینده شون داشته باشن.

    • بدون نام

      عالی بود من دلم برای ملی سوخت

    • بدون نام

      به نظر من داستان این فیلم واقعی این داستان برای بیشتر خانمهای ایرانی وجود داره زندگی من الان واقعا شبیه این فیلم اگه من حرف بزنم کتک میخورم اگرم ن زندگی به روالی ک شوهرم میخواد پیش میره ولی خانوادم میگن که مجبورم ادامه بدم

    • ف.چ.

      لطف کنین شمارهای پایان فیلم که میتونن به خانوادها کمک کنن رو بگین ممنون

    • سمانه

      قشنگ بود یه واقعیت نشون همه ادما داده که همچین خشونت های توجامعه داریم سیا یه روایه بیشعور بود ولی کاش میفهمیدیم اخرش چی شد مرد یازنده موند، داستان ملی چی شد با اقای رییسی

    • بدون نام

      به نظر من خانم تهمینه میلانی یک کارگردان بزرگ در زمینه ساختن فیلم هستند مسایلی که ایشون به اون اشاره کردند نتنها کلیشه نبود بلکه کمتر چنین فیلم هایی ساخته شده است خشونت بر علیه زن و زن های بی دفاعی که جرات شکایت ندارند ظلم هایی که به زن حامله میکنند مردهای ببو گلابی که هیچ محبتی به زنشون ندارن و زن همیشه احساس کمبود میکنه و آرزویی که زن ها از ازدواج دارند و یه مرد مریض عصبی خوشحالی شادیشون روز به روز به غم تبدیل میکنه بد بودن طلاق و سوختن ساختن فیلم عالی بود

    • مائده

      کاملا نقد مغرضانه ای بود.بهتربود به جای نقد کارگردان،به نقد خودفیلم پرداخته میشد.خانم میلانی دراین فیلم شاهکارکرد.من به عنوان یک زن واقعیت موضوع فیلم رو درک میکنم شماگویا خیلی از متن فیلم خوشتان نیامده که اینجوری قضاوت میکنین.من سه بار فیلم رو دیدم و گریه کردم چون دقیقا دلیل ازدواج منم همین بود امامن شانس اوردم شوهرم دست به زن نداره و بددهن نیس.
      اولین فیلمی بود که اینقدخوشم اومدازش
      بازیگرا همه عالی بودن مخصوصا ملی که عالی بازی کرد
      ازروی حسادت نقد نکنین خواهشا..

    • رویا

      ملی نمرد و ب جایی رفت ک بتونه دور ازاون محیط لعنتی ک یادآور زجرهای زندگیشه نفس بکشه..درست مثل من!
      سیا هم نمرد وبعد چندوقت اززندان درمیاد وب زندگی نکبتبارش بدون ملی ادامه میده وهیچ مرگش هم نمیشه..درست مثل اون!
      این ته داستانه..دیگه چی میخواید؟!

    • رویا

      ملی نمرد و ب جایی رفت ک بتونه دور ازاون محیط لعنتی ک یادآور زجرهای زندگیشه نفس بکشه..درست مثل من!
      سیا هم نمرد وبعد چندوقت اززندان درمیاد وب زندگی نکبتبارش بدون ملی ادامه میده وهیچ مرگش هم نمیشه..درست مثل اون!
      این ته داستانه..دیگه چی میخواید؟!

    • محمد

      خیانت خانومهای شوهردارو تو ایران قشنگ به تصویر کشیده بود

      پاسخ ها

      • 7667

        و همین طور مردهای زن و بچه دار

    • مسعود

      البته اسمش به فیلم نمی اومد باید میزاشتن ملی و کونهای نداده اش

      پاسخ ها

      • 455ف5

        خیلی بی فرهنگی

      • بدون نام

        واقعا که بی فرهنگ

    • حسین

      پایان نداشت......؟؟؟؟

    • ياسر

      فيلم بسيار سطح پايين و تصنعي بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی بی سلیقه ای فیلم به این قشنگی چشه مگه

    • علی

      فیلم در کل شاید کمی خشن و حامل چند کلیشه باشه اما اگر دقیق تر به مسائل نگاه کنیم می بینیم خیلی از این مشکلات هنوز هم برای خانم های ایرانی وجود داره! تو دوره ای که علم به این اندازه در جهان پیشرفت کرده و حتی هممون مسئله تعیین جنسیت جنین رو تو زبست می خونیم بازم شاهد یه رفتار هایی از بعضی مردها هستیم که انگار مطلق به صدها سال پیش اند و مشکل اینجاست که چهره ی همه ی مردها رو خراب می کنن

    • بدون نام

      مردم ایران اینقدر مشکلاتشان زیاد است که در هر خانواده یک سیامک میبینیم.خرج ازدواج،کارپیدا کردن ،هزینه زایمان،خرج مهد وتحصیل بچه،سربازی،حمایت از دولت زیر صفر،هر آدمی را بدون پشتوانه به مرض جنون میبرد.در صورتیکه در کشورهای دیگه جوانها این همه دغدغه را ندارن.

    • نمیگم

      خیلی از نقد ها را خوندم ..
      بعضی ها به جا بود و بعضی ها نا به جا ..
      کلری به قسمت فنی فیلم ندارم چون از آن سر در نمی آورم .. اما یک مسله ای که خیلی آنرا در نقد ها گفته بودند توجه م را جلب کرد.. اینکه مادر ها رفتار شان عجیب بود و مثلا انگار مادر ملی میخواست دخترش عذاب بکشد ..
      اینکه برای نقد کننده ها انقدر این مسله ی عجیبی است ، پس شما هنوز دنیا را نشناختید .. من الان که ۲۶ ساله هستم ، از کودکی با مادرم مشکل داشتم و همیشه به نظرم آمده که مرا مانند هووی خویش میبیند و همیشا پدرم را تشویق میکردا که مرا دعوا کند یا امکاناتی را از من بگیرد .. هر چند مادرم هست و او را دوست دارم .. اما تا به الان همیشه یک فاصله ی زیاد بین ما بوده است که مجبور بودم آنرا به وجود بباورم تا زنده بمانم .. لطفا بدانید که در جامعه مادر هایی هم هستند که با دختران شان سردند یا بی تفاوتند یا مشکل دارند، این مسله غیر واقعی نیست و عینه عینه واقعیت است .. در خصوص نقد برخورد های قبل از ازدواج آن دو جوان هم که فرمودین مانند دوست دختر پسری است ، حرف شما حق است، ایک رفتار ممکن است به اکثریت تعلی نداشته باشد اما کاش دیدتان را به بیشتر از زندگی خودتان و دوستانتان میگشودید .. نقد کننده ی محترم ؛ دنیا و ادم های عجیبی داریم ، لطفا این را باور کنید ..

    • Zahra

      آقای کی مرام نقش اینجوری فوق العاده بهشون میاد اما خودشون اینطوری نیستن یعنی امیدوارم. خیلی متشکرم خانم میلانی یه دونه ای

    • سعیده

      من این فیلمو خیلی دوست داشتم چندبارهم دیدم چون خیلی ی جایهایش مثل زندگیه خودم بود.شوهر من هم توی ی خونواده ای مثل سیا زندگی کرده وواقعا ی سری از حرکاتش با سیا مو نمیزنه مثل دست بلند کردنش.راستی کسی هست که به من بگه ملی به چه جایی زنگ میزد و مشاوره میگرفت از آقای رییسی اسم اون مکان چیه چون منم خیلی احتیاج به یک مشاور خوب دارم.

      پاسخ ها

      • امین

        با شماره 123 شماره خانه امن

    • Zahra

      آقای کی مرام خیلی آقایی فوق العاده قشنگی بازی میکنین منم میخوام بازیگر بشم و شمارو اسطوره خودم میدونم

    • فاطمه شمس

      زندگی منه واصلا اغراق امیز نیست دقیقا زندگی منه و حتی زندگی من خیلی بدتراز این بود که خداروشکر تموم شد کابوسای شبام تموم شد احتمالا نویسنده این متن تاحالا مرد بد ندیده که این چیزارو نوشته خدالعنتشون کنه که دخترای مردمو اذیت میکنن

    • کوثر

      دختران زیادی توی جامعه ما این مشکلات رو دارن اصلا هم اغراق آمیزنبود به نظرم

    • زهرا

      فکرکنم شمایی که این جملات و نوشتین یا یک خصومت شخصی باخانم میلانی وبازیگراش دارید یاهم خیلی خوشبخت هستین که نمیدونین این مشکلات چقدررر واقعی هستن و واقعا توزندگی خیلیا وجوددارن

    • Ghazaleh

      من میخوام بدونم که سیا مرد یا زنده هست؟ و اگه مرده باشه ملی رو اعدام میکنن؟

    • nobody

      سلام به نظر من اصلا این نقد درست نیست. شاید یه سری جا ها ضعف کارگردانی داشته باشه ولی اصلا از نظر داستانی چیزی کم نداره و واقعا فیلم فوق العاده ایه

    • ناشناس

      از دید من فیلمش جالب بود و آموزنده بود ... فیلم ضعیف و بی محتوا زیاده که آدم از دیدنش پشیمون میشه مثل آتش بس 1 و از اون بدتر آتش بس 2 اما ملی و راه های نرفته اش فیلم خوبی بود .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج