جاباما
۷۶۸۹۷۳
۵۰۳۷
۵۰۳۷
پ

۹ فیلم جدید سینمای ایران برای سال ۹۸

واضح است که امسال به دلیل مسائل اقتصادی که اهالی سینما هم دچار آن شدند، تعداد آثار تولیدی کاهش داشته باشد و حتی فیلم‌هایی هم که مجوز ساخت گرفته‌اند بعد از چند ماه، هنوز خبری از پیش‌تولید فیلم‌های‌شان هم نداده‌اند. گزارش پیش رو در مورد کارگردان‌هایی است که فیلم‌های جدیدشان در حال ساخت است و احتمالا به جشنواره فجر امسال می‌رسد.

روزنامه فرهیختگان - عاطفه جعفری، روزنامه‌نگار: نیمه دوم هرسال، آغازی است برای اکثر پروژه‌های سینمای ایران که در جشنواره فیلم فجر همان سال، رونمایی می‌شوند. در سال‌های اخیر و با کم شدن مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در تولید آثار سینمایی، شاهد رویه جدیدی در تولید سینمایی و سرمایه‌گذاری‌های بخش شبه‌خصوصی در سینمای ایران بودیم.

واضح است که امسال به دلیل مسائل اقتصادی که اهالی سینما هم دچار آن شدند، تعداد آثار تولیدی کاهش داشته باشد و حتی فیلم‌هایی هم که مجوز ساخت گرفته‌اند بعد از چند ماه، هنوز خبری از پیش‌تولید فیلم‌های‌شان هم نداده‌اند. گزارش پیش رو در مورد کارگردان‌هایی است که فیلم‌های جدیدشان در حال ساخت است و احتمالا به جشنواره فجر امسال می‌رسد.

برای اینکه بدانیم این فیلم‌ها در چه مرحله‌ای هستند از صفحه‌های شبکه اجتماعی اینستاگرام، بازیگران و کارگردانان استفاده کردیم تا خبرهای جدیدی داشته باشیم. صفحه‌هایی که این روزها از رسانه‌های مرسوم خبری هم جلوتر عمل می‌کنند.

ساز کوک ده‌نمکی در اوکراین

اگرچه مسعود ده‌نمکی کارگردان آثار پرفروش سینمای ایران پیش از این گفته بود که دیگر فیلمش را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده نخواهد کرد ولی او در چند ماه اخیر، فیلمی به نام «زندانی‌ها» را تولید کرده است و پیش‌بینی می‌شود که اولین رونمایی فیلم جدیدش در جشنواره فیلم فجر باشد. ده‌نمکی در یک هفته گذشته، در صفحه اینستاگرامش خبر از آغاز تدوین فیلمش داده و نوشته است: «مراحل فنی فیلم تا پایان شهریورماه به پایان می‌رسد، موسیقی فیلم همزمان در کشور اوکراین در حال ضبط است و به‌طور همزمان جلوه‌های ویژه آن نیز در حال انجام است.» در این فیلم بازیگرانی چون هدایت هاشمی، برزو ارجمند، بهنام تشکر، هومن برق‌نورد، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی‌زاده، رسول نجفیان و امیر نوری حضور دارند.

۹ فیلم جدید سینمای ایران برای سال ۹۸

هدایت هاشمی هم با انتشار عکسی از خود در این فیلم در صفحه اینستاگرامش نوشت: «از حضور در این فیلم بسیار خوشحالم. به‌جز فیلمنامه خوب و گروه حرفه‌ای همبازی شدن با هومن برق‌نورد و بهنام تشکر دلیل مهم من برای بازی در این فیلم است.» او همچنین با انتشار عکس دیگری در کنار مسعود ده‌نمکی نوشته است: «با کارگردان فیلم زندانی‌ها، 20 سال پیش مثل هم نمی‌اندیشیدیم، حالا بعد از سال‌ها، در یک فیلم کنار هم به دنبال یک گمشده مشترک جامعه به نام اخلاق هستیم.

20 سال بعد کجا خواهیم بود؟» همچنین هومن برق‌نورد با انتشار عکسی از پایان فیلمبرداری «زندانی‌ها» نوشت: «زندانی‌ها به پایان رسید... امید که ببینید و بپسندید و کلی بخندید.» بهنام تشکر هم زمانی که اسمش برای بازی در این فیلم منتشر شد در صفحه‌اش نوشت: «کاش دوستان می‌گذاشتند قطعی شود بعد اسامی را اعلام می‌کردند.» و تلویحا حضورش در این فیلم را تکذیب کرد اما باز هم می‌بینیم که او در این فیلم حضور دارد.

شاید اولین حاشیه برای این فیلم به همان زمان صدور پروانه ساخت برمی‌گردد، اخباری منتشر شد که این فیلم پروانه ساخت نگرفته اما ده‌نمکی باز هم از صفحه اینستاگرامش استفاده کرد و نوشت: «برخلاف اخبار منتشر شده زندانی‌ها فیلمی سیاسی یا تاریخی نیست و موضوع آن اخلاقی- معنوی و اجتماعی است. ان‌شاءالله در یادداشت‌های روزانه جزئیات بیشتری خواهم نوشت.

دعا کنید تا می‌شود بتوانیم فیلم را در سکوت و بدون حاشیه به پایان برسانیم.» حالا دیگر مراحل فیلمبرداری اثر جدید ده‌نمکی به پایان رسیده است؛ اما اینکه فیلم به‌جز این موضوع کلی که خود ده‌نمکی گفته است چه سیری را طی می‌کند باید صبر کرد تا زمان اکران این فیلم برسد.

فیلم جدید تبریزی؛ پرهزینه، پربازیگر؟

کمال تبریزی وقتی شروع به فیلمبرداری تازه‌ترین ساخته‌اش کرد، شایعات شروع شد. اولین شایعه‌ای که به سرعت از سوی عوامل فیلم جدید کمال تبریزی تکذیب شد، رقم‌های چند ده میلیاردی برای تولید این اثر بود. که سازندگان فیلم «ما همه با هم هستیم» دادن اطلاعیه‌ای در فضای مجازی گفتند به این وسیله اعلام می‌کنیم که با ارقام دروغین اعلام شده، تقریبا سه‌بار می‌توان «ما همه با هم هستیم» را از اول ساخت و اکران کرد! «ما همه با هم هستیم» جلوه‌های ویژه کامپیوتری سنگینی دارد که زیرنظر بهنام خاکسار پیگیری خواهد شد.

۹ فیلم جدید سینمای ایران برای سال ۹۸

همچنین مراحل فنی دیگر نیز همزمان انجام می‌شوند. این فیلم در ژانر کمدی ساخته شده است و گفته می‌شود ماجرایی جذاب و کمدی را درباره رازهای مسافران یک هواپیمای درحال سقوط روایت می‌کند و از آن به‌عنوان پربازیگرترین فیلم سینمای ایران یاد می‌شود. مهران مدیری، محمدرضا گلزار، لیلا حاتمی، ویشکا آسایش، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، جواد عزتی، سروش صحت، حسن معجونی، مهران غفوریان، نادر فلاح، سیروس گرجستانی، علی شادمان، رضا ناجی، سام نوری، فرزین محدث، بهادر مالکی، یدالله شادمانی، محمدمهدی حسینی‌نیا، شیرین آقا‌کاشی، بهزاد قدیانلو، اشپیتیم آرفی، لیدا فتح‌اللهی، شیوا بلوچی و دانیال کاظمی بازیگران این فیلم هستند.

ویشکا آسایش با انتشار عکسی از خودش که نشان ‌دهنده گریم سنگین او در این فیلم است، نوشته: «من در فیلم سینمایى «ما همه با هم هستیم» به کارگردانى آقاى کمال تبریزى.» او همچنین عکس دیگری از داخل همان هواپیمای معروفی که قرار است در فیلم سقوط کند، گذاشته است که مخاطب را برای دیدن این فیلم به لحظه شماری می‌اندازد.

فیلمبرداری این فیلم با مدیریت فرشاد محمدی در طول دو ماه در چند نقطه از تهران، قزوین و سوله‌های مجموعه سعدآباد انجام شد. کمال تبریزی هم از صفحه اینستاگرامش برای تبلیغ فیلم جدیدش استفاده کرده است، او با انتشار عکسی از گریم لیلا حاتمی در این فیلم نوشته است: «مرموز اما متفاوت! چهره‌پردازی دقیق مجید اسکندری، عکاسی زهرا مصفا و سرانجام بازی حیرت‌انگیز لیلا حاتمی در ما همه باهم هستیم.» کمال تبریزی همچنین با انتشار عکس‌های متفاوت از بازیگران این فیلم کمدی به بازی‌های استثنایی این بازیگران اشاره کرده و مخاطب را در سالن سینما غافلگیر کرده است.

بار دیگر همکاری نوید، سعید و پیمان

فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی و تهیه‌کنندگی جمال ساداتیان در حال ساخت است. فیلمی که از ابتدا نام شهاب حسینی را برای بازی در این فیلم آورد؛ اما بعد از چند ماه شهاب حسینی از بازی در این پروژه انصراف داد و می‌گویند که نوید محمدزاده، جایگزین او شد و قرار است بار دیگر بعد از «ابد و یک روز» در کنار پیمان معادی و سعید روستایی همکاری کند. ابتدا پیمان معادی به‌عنوان تهیه‌کننده «متری شیش و نیم» معرفی شده بود، اما درنهایت سیدجمال ساداتیان تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده گرفت.

۹ فیلم جدید سینمای ایران برای سال ۹۸

پروانه ساخت «متری شیش و نیم» اوایل آذرماه سال گذشته صادر شده و با توجه به تکمیل گروه بازیگران و برخی از عوامل پشت دوربین، تصویربرداری این فیلم در تهران آغاز شد. سیدجمال ساداتیان درباره موضوع اصلی داستان «متری شیش و نیم» گفت: «این فیلم به مواد مخدر و عواقبی که این مساله برای جامعه و خانواده‌ها به وجود می‌آورد، می‌پردازد. در واقع نسخه فعلی فیلمنامه نسبت به نسخه اولیه آن تغییراتی داشته و برخی از جزئیات نیز به‌طور کامل عوض شده است.» پیمان معادی با انتشار عکسی از سعید روستایی در پشت صحنه یکی از صحنه‌های این فیلم که در فرودگاه امام به تصویر کشیده شده است، نوشته: «سعید روستایى پشت صحنه «مترى شیش و نیم». منتظر خبرهاى خوب باشید. همین»

سعید روستایی هم با انتشار عکسی از خودش و ساداتیان در صفحه اینستاگرامش نوشت: «بالاخره همه مشکلات‌مان حل شد و متری شیش و نیم را راه انداختیم، با بهترین حال و انرژی. شاید یه روز سر فرصت، مشکلات مسخره‌ای را که برامون ساختن، تعریف کردم.» او همچنین با انتشار عکسی از خودش و نوید محمدزاده که به‌جای شهاب حسینی برای این فیلم انتخاب شد، در پشت صحنه‌ای از فیلم نوشته است: «دور خونی متری شیش و نیم، امیدوارم به کسی نگه چی گفتم.» عکس دیگری که سعید روستایی در صفحه‌اش منتشر کرده است عکسی به همراه پیمان معادی است و در کپشن آن نوشته است: «متری شیش و نیم با آقای خاص.» پیش‌بینی می‌شود که همکاری دوباره نوید محمدزاده، پیمان معادی و سعید روستایی همچون «ابد و یک روز» تجربه متفاوتی باشد. باید دید در فیلم جدیدش که همان معظلات اجتماعی و اعتیاد را دوباره سوژه خود قرار داده است، می‌تواند مخاطب را با خودش همراه کند یا نه؟

کام شیرین میرکریمی در «قصر شیرین»

این‌بار به سراغ ساخت فیلم در یاسوج رفته است، رضا میرکریمی این روزها مشغول پیش‌تولید فیلم جدیدش «قصر شیرین» است. میرکریمی خودش تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده گرفته است تا در فصل پاییز مقابل دوربین ببرد و به احتمال زیاد در جشنواره فیلم فجر برای اولین‌بار رونمایی می‌شود. فیلمنامه‌ این فیلم را محمد داودی و محسن قرائی زیر نظر رضا میرکریمی و براساس قصه‌ای از این کارگردان نوشته‌اند.

۹ فیلم جدید سینمای ایران برای سال ۹۸

همان‌طور که گفتیم بخش عمده‌ای از فیلم «قصر شیرین» در یاسوج فیلمبرداری خواهد شد و به همین دلیل رضا میرکریمی به این استان سفر کرده و برای انتخاب برخی بازیگران محلی فیلم هم در آن منطقه فراخوان داده و مشغول انتخاب بازیگر محلی است. این کارگردان قصد دارد در کنار بازیگران حرفه‌ای از بازیگران محلی نیز استفاده کند. گفته شده با هادی حجازی‌فر برای بازی در این فیلم گفت‌وگو شده و مذاکرات در حال انجام است اما هنوز خبر قطعی از بازیگران و عوامل فیلم داده نشده است.

یک قسم با تنابنده

همکاری در پایتخت باعث شد تا بگویند محسن تنابنده، دومین فیلمش را به‌طور مشترک با سیروس مقدم خواهد ساخت. اما درست یک روز بعد از اینکه این خبر پخش شد، رسانه‌ها نوشتند: «قسم عنوان دومین فیلم بلند محسن تنابنده در مقام کارگردان است که آن را به شکل مستقل به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی می‌سازد.» در خبرها عنوان شده بود که «قسم» به شکل مشترک توسط تنابنده و سیروس مقدم جلوی دوربین می‌رود، اما در واقع قرار است مقدم به‌عنوان مشاور کارگردان در این پروژه حضور داشته باشد.

۹ فیلم جدید سینمای ایران برای سال ۹۸

فیلمنامه «قسم» را خود تنابنده نوشته که یک درام اجتماعی است. او پیش از این فیلم کمدی «گینس» را با بازی رضا عطاران و خودش ساخته بود که فروش خوبی در گیشه داشت. گفته می‌شود «قسم» نام موقت این فیلم است و به‌زودی نام اصلی آن انتخاب خواهد شد. اما نکته جالب اینجاست که حدود دو ماه از پروانه ساخت این فیلم گذشته است اما خبر جدیدی از این فیلم منتشر نشده است. حتی محسن تنابنده در صفحه اینستاگرامش هم خبری از فیلم جدیدش نگذاشته است.

انتخاب ۷۲ بازیگر با اینستاگرام

محمدحسین مهدویان دیگر این روزها نامی شناخته شده در حوزه سینما است. جوانی که با تلویزیون شروع کرد و توانست فیلم‌های سینمایی خوبی را در عرصه سینما بسازد. هم فیلم خوب ساخت و هم چهره‌های جدیدی را به سینما معرفی کرد. «ماجرای نیمروز» را که ساخت و در همان جشنواره اکران شد، همه از نوع ساخت فیلم و سوژه دفاع کردند. اما ماجرای منافقین پایان راه نبود، او این‌بار می‌خواهد از منظری دیگر به منافقین نگاه کند و برای همین ماجرای عملیات مرصاد را به تصویر کشید. ماجرای نیمروز 2 هم از همان ابتدا با حاشیه همراه بود.

۹ فیلم جدید سینمای ایران برای سال ۹۸

سید‌محمود رضوی به‌منظور گرفتن پروانه ساخت برای این فیلم به قول خودش کلی دوندگی کرد و حرف زد تا توانست پروانه ساخت بگیرد و گفته می‌شود که الناز شاکردوست از جمله بازیگران جدید تیم مهدویان است که به جمع بازیگران سری قبل اضافه خواهد شد و نقش‌آفرینی می‌کند. اما مهدویان مثل همیشه کاری جدید را رقم زد، او برای اینکه بتواند بازیگران جدیدی را به فیلمش اضافه کند چالش استعداد-امید را راه انداخت و کسانی که می‌خواستند در این چالش شرکت کنند باید مراحلی را می‌گذراندند و درنهایت یوزر اینستاگرام‌شان در صفحه‌ای به نام همین چالش مورد قبول واقع می‌شد.

۷۲ نفر در این چالش با توجه به برنامه‌هایی که برای‌شان چیده شد موفق شدند تا از این چالش سربلند بیرون بیایند. محمدحسین مهدویان از جزئیات فیلمش چیزی تا به حال نگفته است اما چند روز پیش با انتشار تصاویر زنده از روند پیش‌تولید این فیلم در اینستاگرامش همراه با ابراهیم امینی، نویسنده این فیلم سینمایی گفت: «نوشتن فیلمنامه روزهای آخر خودش را سپری می‌کند و بعد از تمام شدن آن کار فیلم کلید خواهد خورد» شاید جالب‌ترین نکته این لایو اینستاگرامی آنجایی بود که خیلی‌ها پرسیدند که آیا هادی حجازی‌فر در این فیلم جدید حضور دارد یا نه؟ که مهدویان در جواب گفت: «مگر بدون هادی می‌شود فیلم ساخت؟» اما اگر می‌خواهید جزئیات شفاف‌تری از این پروژه اسرارآمیز بدانید باید چند روز دیگر صبر کنید.

«بزدل» و برادران محمودی

همیشه با‌هم کار می‌کنند، یکی می‌نویسد و آن یکی کارگردانی می‌کند، تهیه‌کنندگی فیلم‌ها هم به عهده خودشان است. برادران محمودی با ساخت «چند متر مکعب عشق» و اکران آن در جشنواره فیلم فجر و پرداختن مطلوب به موضوعات و مشکلات مردم افغانستان و همچنین تولید سریال «سایه‌بان»‌ که با استقبال خوب مخاطبان تلویزیون همراه شده بود، دیگر نام‌های آشنایی برای اهالی سینما و تلویزیون هستند.

۹ فیلم جدید سینمای ایران برای سال ۹۸

آنها حالا در جدیدترین کار خود قرار است که فیلم سینمایی «بزدل»‌ را تولید کنند. البته برادران محمودی فیلم دیگری هم به نام «شکستن همزمان بیست استخوان» ساخته‌اند که در بیست و سومین جشنواره فیلم بوسان نمایش داده می‌شود. نوید محمودی درباره چهارمین فیلم‌شان گفته‌اند: سیناپس اولیه فیلم سینمایی «بزدل»‌ نوشته شده و حدود یک‌ماه‌ونیم دیگر نگارش فیلمنامه به طول می‌انجامد.

اما نکته اینجاست که به دلیل مشغولی هنرمندان در آثار شبکه نمایش خانگی در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا حدود سه ماه آینده، زمان می‌برد تا به انتخاب بازیگران برسیم.» جزئیات فیلم جدیدشان را نگفته‌اند و می‌خواهند در سکوت کار کنند اما نوید محمودی گفته است: «قصد داریم تا در قالب کمدی به یکی از موضوعات اجتماعی روز جامعه ورود کنیم. اما خب بگذارید از جزئیات چیزی نگوییم چون نمی‌خواهیم فعلا لو بدهیم که قصه چیست. اما مطمئنا فیلم خوبی خواهد شد.»

پهلوانی روی پرده سینما

این روزها از بهرام توکلی، فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» در سینماها پخش می‌شود. خیلی‌ها فکر نمی‌کردند که کارگردان سینمای اجتماعی، بتواند آنقدر خوب فیلمی با موضوع دفاع مقدس بسازد. فیلمش در جشنواره فیلم فجر هم مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت. از اواخر بهار امسال خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی‌بر اینکه او با تهیه‌کنندگی سعید ملکان، پروژه جدیدشان را آغاز کرده‌اند و می‌خواهند زندگی و قهرمانی جهان پهلوان تختی را دوباره روی پرده سینما بیاورند.

۹ فیلم جدید سینمای ایران برای سال ۹۸

بیشتر کارهای پیش‌تولید این پروژه سینمایی تمام شده است و عوامل پشت صحنه فیلم هم انتخاب شده‌اند و گروه در‌حال حاضر مشغول بازبینی لوکیشن هستند. پیش از بهرام توکلی، علی حاتمی و بهروز افخمی به سراغ نمایش سینمایی زندگی جهان پهلوان تختی رفته بودند. امیر جدیدی قرار است تا نقش تختی را بازی کند. امیرجدیدی با انتشار عکسی از تختی در صفحه اینستاگرامش نوشته است: «تک گل باغ پهلوانی.» هر کس که امیر جدیدی را بشناسد می‌داند که او علاقه زیادی به تختی و مرامش دارد و همیشه به مناسبت‌های مختلف عکس تختی را در صفحه‌اش منتشر می‌کند و این نقش می‌تواند نقطه عطفی در بازیگری او باشد.

پوران درخشنده و معضل پنهان اجتماعی

پوران درخشنده، کارگردان سینمای ایران که پیش از این فیلم موفق «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» را ساخته بود، این‌بار می‌گوید: «خانواده‌های مختلفی بعد از تماشای فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» با من تماس گرفتند و بیان داشتند که بسیاری از پسران نیز چنین مشکلاتی دارند و اتفاقاتی برای آنها در کودکی رخ می‌دهد که در بزرگسالی آنها بسیار تاثیر دارد.

فیلمنامه اولیه‌ای که برای وزارت ارشاد ارسال کردم، رد شد اما اصرار دارم که این فیلم را بسازم زیرا برای نگارش آن زحمت زیادی کشیده‌ام و بار سنگینی است که از طرف پسران بر دوش من گذاشته شده و نمی‌توانم آن را رها کنم. لذا باید حتما آن را بسازم. قبل از فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» می‌خواستم فیلم مرتبط با پسرها را بسازم اما شرایط فراهم نشد.

۹ فیلم جدید سینمای ایران برای سال ۹۸

این فیلم درباره کودکی پسران و مشکلاتی‌ است که برای آنها به‌وجود می‌آید ولی آنها با والدین خود درباره این مشکلات صحبت نمی‌کنند و در تنهایی اشک می‌ریزند.» درخشنده حالا فیلمش بعد از چند سال در خردادماه امسال مجوز گرفته است. او می‌خواهد این‌بار از پسرها و مشکلات‌شان حرف بزند.

پس از اتفاقی که در یکی از دبیرستان‌های غرب تهران رخ داد، پوران درخشنده به دلیل عدم صدور پروانه ساخت فیلم «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» از سازمان سینمایی انتقاد کرده بود. او در گفت‌وگویی می‌گوید: «وقتی این ماجراها پیش می‌آید، بیشتر ناراحت می‌شوم. چون من رسالتی داشتم که این فیلم را برای جامعه‌ خود که اذعان دارم، خانواده‌ام هستند و از طرف آنها سفارش ساخت این فیلم را گرفته بودم، بسازم. فیلمنامه را پس از تحقیقات زیاد میدانی، کارشناسی و کتابخانه‌ای نوشتم و سال گذشته به وزارت ارشاد تحویل دادم اما این فیلمنامه همراه با دو اثر دیگر رد شدند که بعدها آن دو فیلمنامه برای ساخته شدن مجوز گرفتند.»

بعد از گذشت سه ماه هنوز از انتخاب بازیگران برای این فیلم، خبر قطعی نیامده است و درخشنده هم در صفحه اینستاگرامش فقط یک پوستر از فیلم را گذاشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج