جاباما
۷۷۴۵۸۳
۳ نظر
۵۵۵۷
۳ نظر
۵۵۵۷
پ

سریال ترسناک «کسل راک»؛ اجتماع شخصیت‌های استیون کینگ

سریال ترسناک «کسل راک»، محصول سال ۲۰۱۸ آمریکا، یکی از جذاب‌ترین آثار اقتباسی از داستان‌های استیون کینگ است که این روز‌ها بین علاقه‌مندان به این ژانر، طرفدار زیادی پیدا کرده. در این گزارش مروری داریم بر برخی نکات مهم و خواندنی این سریال.

روزنامه هفت صبح: سریال ترسناک «کسل راک»، محصول سال ۲۰۱۸ آمریکا، یکی از جذاب ترین آثار اقتباسی از داستان های استیون کینگ است که این روزها بین علاقه مندان به این ژانر، طرفدار زیادی پیدا کرده. در این گزارش مروری داریم بر برخی نکات مهم و خواندنی این سریال.

سریال ترسناک «کسل راک»؛ اجتماع شخصیت‌های استیون کینگ

بر اساس داستانی از استیون کینگ

استیون کینگ یکی از معروف ترین نویسنده های ژانرهای وحشت و جنایی است که شهرتی 40 ساله دارد. از جمله نویسنده هایی است که داستان هایش بارها توسط کارگردان های مطرح و ناشناس مختلف در سراسر جهان مورد اقتباس قرار گرفته اند و حتی بعضی از آنها به فهرست بهترین فیلم های جهان راه پیدا کرده اند.

سریال ترسناک «کسل راک»؛ اجتماع شخصیت‌های استیون کینگ

از فیلم «درخشش» به کارگردانی استنلی کوبریک که در بسیاری نظرسنجی ها بهترین فیلم ترسناک تاریخ سینما لقب گرفته تا فیلمی مثل «رستگاری در شاوشنک» که هنوز هم با اختلاف فراوان عنوان بهترین تاریخ سینما را در سایت مرجع «IMDB» در اختیار دارد و صدها اثر اقتباسی دیگر.

حالا در کنار تمام این فیلم ها و سریال های اقتباسی، اخیرا سریال ترسناک «کسل راک» به جای اقتباس از یکی از آثار این نویسنده دست به حرکت خلاقانه ای زده و بعضی از کاراکترهای قصه های کینگ را در معروف ترین جغرافیای آثار این نویسنده یعنی شهر جنایت خیز و شیطانی «کسل راک» در ایالت «مین» دور هم جمع کرده است.

داستان فیلم

سریال ترسناک «کسل راک»؛ اجتماع شخصیت‌های استیون کینگ

داستان از خودکشی عجیب رئیس زندان شاوشنک آغاز می شود. پس از این حادثه یکی از ماموران زندان به نام دنیس زالوسکی خیلی اتفاقی گذرش به بخشی از شاوشنک می افتد که به علت آتش سوزی سال هاست تعطیل شده. او در حال گشتن در این بخش زندان ناگهان با دریچه قفل شده ای مواجه می شود. دنیس به سختی دریچه را باز می کند و راهی مخفی به یک زیرزمین تاریک پیدا می کند، وقتی او وارد زیرزمین می گردد، ناگهان با مرد جوانی مواجه می شود که در یک قفس زندانی شده.

دنیس پسر را به بخش اصلی زندان می برد. تلاش رئیس جدید زندان و بقیه افراد برای به حرف آوردن پسر نتیجه ای ندارد و از زبان او فقط یک اسم شنیده می شود: هنری دیور. دیور که به عنوان یک وکیل مشغول به کار است برای دیدن پسر از شهری دیگر به شهر «کسل راک» می آید. این مرد جوان سابقه عجیبی در این شهر دارد. دیدار دوباره هنری با مادرش که در همین شهر زندگی می کند آغازگر اتفاق های جدیدی است.

تعداد کارگردان ها و قدردانی کینگ

سریال ترسناک «کسل راک»؛ اجتماع شخصیت‌های استیون کینگ

نکته قابل توجه درباره فیلم، حضور استیون کینگ به عنوان تهیه کننده است. کینگ آنقدر به پروژه علاقه مند شده که در مصاحبه هایش این نکته را بارها اعلام کرده و از سام شاو و داستین توماسون خالقین سریال به خاطر استفاده خلاقانه ای که از کاراکترها و فضای رمان ها و داستان هایش داشته اند حسابی تقدیر کرده.

خالقان نسبتا جوان این سریال یعنی شاو و توماسون هم آنطور که در مصاحبه های شان گفته اند از طرفداران پروپاقرص آثار کینگ بوده اند و ساخت این سریال را فرصت بسیار مهمی برای ادای دین به این نویسنده بزرگ دانسته اند.

تعدد کارگردان های «کسل راک» هم از نکات جالب آن است. به جز مایکل اوپندای که سه اپیزود را کارگردانی کرده باقی قسمت های سریال توسط کارگردان های مختلف کارگردانی شده اند. کارگردان های سریال با توجه به کارنامه کاری که پیش از این داشته اند به فراخور موضوع هر اپیزود انتخاب شده اند و آنطور که به نظر می رسد نتیجه کارشان هم بسیار خوب در آمده است.

تیم بازیگران

سریال ترسناک «کسل راک»؛ اجتماع شخصیت‌های استیون کینگ

در سریال «کسل راک» چند بازیگر حضور دارند که پیش تر هم در اقتباس های سینمایی از داستان های استیون کینگ آنها را دیده ایم. یکی از مهم ترین های شان سیسی اسپیک بازیگر نقش روث دیور مادر هنری دیور است. سیسی اسپیک یک انتخاب ویژه برای این سریال بود. او در اولین اقتباس سینمایی از آثار کینگ نقش اصلی را بر عهده داشت، فیلم ماندگار و ترسناک «کری» به کارگردانی برایان دی پالما که در سال 1976 ساخته شد.

بیل اسکار سگارد بازیگر نقش پسر جوان و بی نام و وحشت انگیز سریال هم یکی از آخرین بازیگرانی است که در یکی از آثار اقتباسی کینگ بازی کرده. او سال گذشته در نقش شخصیت شرور و ترسناک فیلم تحسین شده «It» ظاهر شد. آندره هالند بازیگر نقش هنری دیور هم از چهره های نوظهور سینمای جهان است که طی سال های اخیر دو بازی در دو فیلم «سلما» و «مهتاب» و البته سریال «نیک» به کارگردانی استیون سودربرگ داشته است. در کنار این بازیگران کلی بازیگر جوان و با سابقه دیگر هم در این سریال حضور دارند.

فیلم های قبلی کینگ را نبینید

سریال ترسناک «کسل راک»؛ اجتماع شخصیت‌های استیون کینگ

«کسل راک» به نوعی گردآورنده برخی نشانه ها و شخصیت ها در یکی از مهم ترین لوکیشن های جغرافیایی آثار کینگ است. شاید با خودتان فکر کنید اگر فیلم های اقتباسی قبلی از آثار کینگ را ندیده باشید نتوانید از مهم سریال چیزی سر در بیاورید اما اصلا اینطور نیست. اتفاقا خود استیون کینگ هم در یکی از گفتگوهایش از مخاطبان خواسته تا کشف و شهود درباره ارجاعات سریال به رمان ها و داستان های او را رها کنند و از خود سریال لذت ببرند، به گفته کینگ این سریال آنقدر جذاب است که اصلا نیازی نیست مخاطب به شباهت ها فکر کند.

این نکته ای که کینگ به آن اشاره کرده دقیقا همان نقطه قوتی است که منتقدان سریال آن را مهم ترین ویژگی سریال می دانند. بیشتر منتقدان درباره سریال گفته اند سازندگان «کسل راک» در دام چپاندن نشانه ها و اشتراکات آثار کینگ در سریال نیفتاده اند و این باعث شده اثر بتواند در عین وفاداری به آثار و فضاسازی های کینگ و آثارش هویت مستقل خود را حفظ کند.

موسیقی متن جذاب

سریال ترسناک «کسل راک»؛ اجتماع شخصیت‌های استیون کینگ

طبیعتا برای سریالی مثل «کسل راک» هم موسیقی متن یک ویژگی مهم و حیاتی است، به همین دلیل تهیه کنندگان به سراغ یکی از بهترین ها در این زمینه رفته اند: توماس نیومن. او که تا به حال 14 بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده خالق موسیقی متن تعدادی از بهترین فیلم هایی است که شما در طول زندگی تان دیده اید، از «وال - ای» و «در جستجوی نمو» تا «زنان کوچک» و «زیبای آمریکایی» و «جاده تباهی».

البته نیومن از جهتی هم بهترین انتخاب ممکن برای این سریال بود چرا که تجربه ساخت موسیقی متن فیلم های اقتباسی مهمی از آثار استیون کینگ را دارد که مهم ترین هایش «رستگاری در شاوشنک» و «مسیر سبز» هستند.

نیومن برای «کسل راک» دست به یک کار خلاقانه زده و ترکیبی از تم های آشنایی را که پیش از این در آثار کینگ شنیده شده دور هم جمع کرده است. به این ترتیب آنها که همیشه پیگیر استیون کینگ بوده اند از شنیدن موسیقی متن این سریال حسابی لذت خواهند برد و مخاطبان دیگر هم حسابی غافلگیر می شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهناز

      این سریال باید خیلی زیبا باشه
      درخشش رو دیدم همین طور رستگاری در شائوشنگ
      پیشنهاد میکنم حتما ببینید و ندیده از دنیا نرید

      پاسخ ها

      • سهراب خان ♔

        ممنون از پیشنهادتون

    • سهراب خان ♔

      عالی بود، خیلی ممنون از نشر این مطلب مهم سینمایی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج