۸۸۷۶۶
۵ نظر
۵۰۰۶
۵ نظر
۵۰۰۶
پ

معمای شاه رفت تا بعد از برف امسال

سریال های الف ویژه تلویزن مانند «کلاه پهلوی» و «سرزمین کهن» پس از اعلام چندین و چند تاریخ متفاوت و تعویق های متوای برای پخش، روی آنتن رفتندو حالا این حکایت برای سریال «معمای شاه» در حال تکرار است.

معمای شاه رفت تا بعد از برف امسال





روزنامه هفت صبح: سریال های الف ویژه تلویزن مانند «کلاه پهلوی» و «سرزمین کهن» پس از اعلام چندین و چند تاریخ متفاوت و تعویق های متوای برای پخش، روی آنتن رفتندو حالا این حکایت برای سریال «معمای شاه» در حال تکرار است؛ این مسئله را با مرور گفته های محمدرضا ورزی و گپی با علی لدنی، کارگردان و تهیه کننده سریال بررسی می کند

با اینکه سریال «معمای شاه» از مدت ها قبل در کنداکتور دهه فجر تلویزیون قرار گرفته اما کارگران و تهیه کننده آن معتقدند که امکان پخش آن تا بعد از نوروز وجود ندارد. این چندمین باری است که تلویزیون زمان پخش قطعی یک سریال را بدون هماهنگی با عوامل آن اعلام می کند. این مسئله، زمان پخش سریال های الف ویژه ای مثل «کلاه پهلوی» و «سرزمین کهن» هم اتفاق افتاد.

بعد از معرفی سریال «معمای شاه» به عنوان یکی از سریال های ویژه دهه فجر امسال، حالا محمدرضا ورزی، کارگردان این مجموعه روز گذشته اعلام کرده که سریالش به این ایام نمی رسد و تا فروردین باید روی آن کار کند. این اولین باری نیست که کارگردان یا تهیه کننده یک سریال الف ویژه، بعد از تعیین زمان پخش سریال از تلویزیون، اعلام می کند که سریالش آمادئه نیست و نمی تواند آن را روانه آنتن کند.

همین اواخر، این مسئله برای سریال الف ویژه «سرزمین کهن» هم اتفاق افتاد. بلافاصله بعد از اینکه آنونس های این سریال روی آنتن رفت و زمان پخش آن اعلام شد، عوامل آن، در مصاحبه ای توضیح دادند که سریال هنوز آماده پخش نیست و نمی توانند زمان خاصی را برای نمایش قطعی آن اعلام کنند. دو سال پیش زمان پخش سریال «کلاه پهلوی» هم وضعیتی مشابه اتفاق افتاد و این سریال با وقفه روی آنتن رفت. در این مطلب، ضمن بررسی دلایل این بدقولی ها و بی نظمی ها، تکلیف نهایی زمان پخش سریال «معمای شاه» را در گفتگو با علی لدنی، تهیه کننده این مجموعه مشخص می کند.

معمای شاه رفت تا بعد از برف امسال

ناهماهنگی تلویزیون و عوامل

برنامه ریزی برای شروع پخش یک سریال طبیعتا باید از فیلتر هماهنگی با تهیه کننده و کارگردان آن بگرد اما چه اتفاقی می افتد که تلویزیون، سریالی را در کنداکتور پخش قرار می دهد که عوامل آن معتقدند به هیچ وجه آماده پخش نیست؟

آنطور که محمدرضا ورزی، کارگردان «معمای شاه» به ایسنا گفته، تا الان حتی ۱۵ قسمت اول این سریال هم آماده پخش نشده که تلویزیون بخواهد پخش آن را شروع کند: «باید حداقل ۱۵ قسمت اول کار را آماده کنم تا بتوانند سریال را پخش کنند اما وقتی ما حتی بخش های زمستانی مربوط به شهرک سینمایی را هم نگرفته ایم، چطور می توانیم به موقع روی آنتنبرویم؟ علاوه بر گرفتن بخش های زمستانی شهرک سینمایی، بخش های تابستانی را هم باید نهایتا تا اواخر فروردین ماه امسال ضبط کنیم.»

مسئله اینجاست که نقی رستم وندی، دبیر پروژه ویژه برنامه های دهه فجر، روز ۱۷ دی از پخش قطعی «معمای شاه» در ایام دهه فجر صحبت به میان آورده و طبیعتا ۲۰ روز پیش سریال چند پله عقب تر از وضعیت کنونی خودش بوده، بنابراین دبیر این پروژه کاملا در جریان بوده که سریال به احتمال زیاد تا ۱۲ بهمن آماده پخش نمی شود.

ضرب الاجل و ماندن در عمل انجام شده

مهمترین دلایلی که می شود برای این مسئله آورد این است که تلویزیون یا زیادی به پیشرفت کارها در مدت زمان کوتاه امیدوار است یا از این روش به عنوان یک جور ضرب الاجل برای عوامل سریال استفاده می کند؛ درست مثل اتفاقی که برای «سرزمین کهن» افتاد. ۱۳ دی، بعد از اینکه آنونس سریال «سرزمین کهن» روی آنتن رفت و شبکه سه اعلام کردکه پخش آ« به زودی شروع می شود، کمال تبریزی سریع نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و گفت که به هیچ عنوان و به این زودی ها، امکان پخش آن وجود ندارد اما سریال دقیقا سههفته بعد از این اتفاق، قسمت اولش روی آنتن رفت.

مسئله درباره «کلاه پهلوی» هم همینطور پیش رفت. اولین باری که تلویزیون اعلام کرد می خواهد «کلاه پهلوی» را روی آنتن بفرستد، خرداد سال ۹۱ بود و ضیاءالدین دری، کارگردان این مجموعه هنوز بخش های مربوط به اول سریال را نگرفته بود. بخش های ابتدایی سریال قرار بود در کشور فرانسه فیلمبرداری شود و طبیعتا هماهنگی و انجام کارهایش به زمان زیادی نیاز داشت. تعیین زمان پخش سریال، باعث شد که روند ساخت بخش های اول سریال سریع تر طی شود.

رفع سریع تر مشکلات مالی

البته در قضیه رفع مشکلات این سریال ها، علاوه بر ضرب الاجل تلویزیون به عوامل، مسئله دیگری هم وجوددارد. اینطور نیست که سریال، صرفا به خاطر فشار تلویزیون سریع السیر آماده شده باشد. احتمالا هر بار بعد از اعلام زمان پخش توسط تلویزیون، کارگردان و تهیه کننده به میدان می آیند و درباره ریزمشکلاتی که با آن روبرو هستند صحبت می کنندو تلویزیون هم مجبور می شود برای اینکه بدقول نشود، برای رفع این مشکلات اقدام کند.

زمانی که تلویزیون آنونس «سرزمین کهن» را پخش کرد، تبریزی در مصاحبه ای اعلام کرد که سریالش با مشکلات مالی بسیاری روبروست و تا حل نشود نمی تواند آن را آماده پخش کند. او توضیح داد: «دوبله، ضبط رادیویی، اصلاح رنگ، تدوین، روتوش نهایی به انضمام وله هایی به شکل میانوند نیاز به طراحی و اجرا دارندو خلاصه قسمت ها، صداگذاری، میکس موسیقی و ترکیب صدا به انضمام تبدیل و خروجی نهایی، همه مراحلی است که در پست پروداکشن انجام می شود و نیاز به هزینه دارند؛ بنابراین مشکلات مالی، انجام همه این مراحل را کند و برخی موارد متوقف کرده است.»

معمای شاه رفت تا بعد از برف امسال

آنطور که تبریزی توضیح داده بود، اینطور به نظر می رسید که برای آماده سازی تمام این مراحل، چیزی حدود سه - چهار ماه وقت لازم است اما خیلی زود مشکلات حل شد و سریال دو، سه هفته بعد روی آنتن رفت.

درباره «معمای شاه» هم چنین مسئله ای صدق می کند. ورزی در مصاحبه اش گفته: «دکورهای مربوط به شهرک سینمایی، منیریه، پامنار و ... سریال «معمای شاه» هنوز آماده بهره برداری نیستندو من نمی دانم مسئول این قضیه کیست؟ قطعا مسئولش من کارگردان نیستم. اگر دکور کار آماده نباشد من کارگردان نمی توانم معجزه کنم.» طبق گفته این کارگردانه، طبیعتا ضرب الاجل خالی تلویزیون هم چندان نمی تواند کارساز باشد و احتمالا شبکه یک باید به همین زودی ها برای رفع این مشکلات، دست به جیب شود.

بی نظمی یا شگرد پر کردن آنتن!

مسئله به تعویق افتاده پخش یک سریال تلویزیونی، صرفا مختص به سریال های الف ویژه نیست.همیناواخر، سریال های دیگری مثل «عصر پاییزی»، «ماتادور»، «داوران»، «نوشدارو» و ... هم به دلایلی سر موعدی که تلویزیون اعلام کرده بود، روی آنتن نرفتندو پخش شان به زمان دیگری موکول شد. جالب اینجاست که دراین مورد، هیچ عمدی هم در کار نیست و تلویزیون طبیعتا می توانسته با هماهنگی با عوامل، جلوی بی نظمی را در خیلی از موارد بگیرد. درست است که هر کدام از این سریال ها بنا به مشکلاتی امکان پخش سر موعد مقرر را نداشتند اما پخش نشدن هر کدام از آنها طبق برنامه ریزی کنداکتور، تا حدی هم به نفع تلویزیون بوده چون تلویزیون در ۱۲-۱۰ روزی که کارگردان و تهیه کننده برای آماده سازی این سریال ها زمان لازم را دارند، آنتنش را با تله فیلم یا سریال های خارجی اپیزودیک و ... پر می کند بدون اینکه کسی بتواند ایرادی به کنداکتورش بگیرد، برای همین است که برخی از این مسئله به عنوان شیوه جالب شبکه ها برای پر کردن آنتن اسم می برند.

آغاز معمای شاه از دهه فجر منتفی است

محمدرضا ورزی در مصاحبه روز گذشته اش با ایسنا گفته بود که «معمای شاه» برای دهه فجر آماده پخش نمی شود. با این حال اما تلویزیون آن را در کنداکتور دهه فجر قرار داده و هنوز هم صحبتی درباره لغو شدن آن به میان نیاورده. این مسئله را با علی لدنی، تهیه کننده مجموعه در میان می گذاریم. به نظر او هم سریال به دهه فجر نمی رسد و تا زمانی هم که آماده نشود امکان پخشش وجود ندارد. او در پاسخ به این سوال که آیا تلویزیون آنها را برای رساندن «معمای شاه» به دهه فجر، تحت فشار قرارداده یا نه، می گوید: «فعلا که چیز خاصی نگفته اند اما خب طبیعتا خیلی از این قضیه ناراحتند اما واقعا نمی شود کاری کرد.»

او در پاسخ به این سوال که مگر قبل از چیدن کنداکتور دهه فجر، با عوامل سریال هماهنگی صورت نگرفته بود؟ توضیح داد: «چرا به ما گفته بودند اما به هر حال منابع و شرایط باید مهیا باشد تا سریالی بتواند سر موعد روی آنتن برود. ما تمام تلاشمان را کردیم که بتوانیم آن را پخش کنیم اما نشد.» آنطور که این تهیه کننده پیش بینی می کند، «معمای شاه» تا بعد از پایان تعطیلات نوروز، امکان پخش ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عارفه

      اینو ول کن!
      یه سواله ک ذهن تمام بچه های دبیرستان مارو و خاندانشون رو مشغول کرده و سر کاری هم نیس گویا.
      یه کره با یه کوره و یه لاله میرن بیابون.کره میمیره.لاله چجوری ب کوره بگه ک کره مرده؟؟؟؟؟؟؟؟
      میشه کسی پاسخ بده ب من؟؟؟

    • بهنام

      واقعا نمیدونی !!
      مگه عهد حجره،
      1) فرد لال با خط بریل Braille به کوره میگه
      2)اگر فرد لال در بیابان خط بریل بلد نباشه دست کوره رو میگیره و میزلره رو بینی و قلب فرد مرده
      3) لازم هم نیست بگه چون لاله که صحبت نمیکنه ، خودش میبینه صدایی از فرد ناشنوا (فرد مرده ) نمیاد اونوقته که میفهمه که فرد ناشنوا مرده
      4)منو بگو که اومدم و توضیح دادم!!

    • رضا

      باتشکر از عوامل سریال معمای شاه ، من حتما این سریال رانگاه میکنم چون اقای سعید طرزی بازیگر نقش دکتر فوزیه دران هست، من ایشان را از اموزشگاه ازاد سینمایی ایران به مدیریت اقای اصغر مجبی میشناسم ، واقعا بازیگرند، باارزوی موفقیت

    • مهدی

      من هم با نظر اقا رضا موافقم من هم اقای سعید طرزی را میشناسم هم بسیار با اخلاق هستند و هم بازیگر قابلی هستند، امیدوارم موفق باشند.
      "ومن الله توفیق"‏‎ ‎

    • رامین

      سعید طرزی کاربلد بازیگری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج