۱۰۱۸۸۹۷
۱۲ نظر
۵۰۰۶
۱۲ نظر
۵۰۰۶
پ

مرفاوی: قرار نیست به تیم فرهاد راه بدهیم

از هفته بیست‌وششم رقابت‌های لیگ برتر درحالی امشب استقلال در ورزشگاه آزادی میزبان نساجی قائمشهر خواهد بود که بدون شک مهم‌ترین اتفاق این دیدار را باید تقابل کادر فنی استقلالی نساجی با تیم سابق خود عنوان کرد.

فرهیختگان: از هفته بیست‌وششم رقابت‌های لیگ برتر درحالی امشب استقلال در ورزشگاه آزادی میزبان نساجی قائمشهر خواهد بود که بدون شک مهم‌ترین اتفاق این دیدار را باید تقابل کادر فنی استقلالی نساجی با تیم سابق خود عنوان کرد. درواقع رویارویی محمود فکری به‌عنوان سرمربی، سیروس دین‌محمدی به‌عنوان مربی و صمد مرفاوی به‌عنوان مدیر فنی نساجی با شاگردان مجیدی یکی از جذابیت‌های دیدار امشب دو تیم است و به‌طور حتم حساسیت این اتفاق بر روی بازی دو تیم نیز تاثیرگذار بوده و احتمالا حاشیه‌هایی را نیز درپی خواهد داشت. مدیر فنی نساجی و پیشکسوت استقلال البته تاکید دارد که آبی‌ها کار ساده‌ای نخواهند داشت. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با صمد مرفاوی را در ادامه می‌خوانید.

بازی با استقلال برای شما و سایر مربیان استقلالی نساجی تفاوت خاصی دارد یا مثل سایر بازی‌هاست؟

این دیدار هم برای ما مثل همه بازی‌های دیگر می‌ماند. درست است که استقلالی بودیم و پیراهن این تیم را پوشیدیم و درواقع یک روز به‌عنوان بازیکن و یک روز هم به‌عنوان مربی در این تیم حضور داشتیم، اما در فوتبال حرفه‌ای این موضوع یک امر طبیعی است که وقتی دو تیم به مصاف هم می‌روند، یک بازیکن یا مربی می‌تواند سابقه پوشیدن پیراهن تیم روبه‌رو را داشته باشد و این مسائل طبیعت فوتبال است، اما مهم این است که یک بازی خوب انجام شده و همه از آن لذت ببرند. باز هم تاکید می‌کنم این ذات فوتبال حرفه‌ای است و این‌طور نیست که چون ما یک روز پیراهن استقلال را بر تن داشتیم، پس خدای نکرده می‌خواهیم رفتار ناجوانمردانه داشته باشیم و به این تیم راه بدهیم. در این مسابقه هم مطمئنا هر تیمی بهتر بازی کند، می‌تواند موفق عمل کند. ما استقلالی هستیم، اما مطمئنا باتوجه به تعهدی که به نساجی و مردم خونگرم قائمشهر داریم و همچنین باتوجه به وجدان کاری باید تمام تلاش‌مان را بکنیم تا بتوانیم موفق باشیم. الان فوتبال و مربیگری حرفه ما به‌شمار می‌رود و دنیای حرفه‌ای چنین رفتاری را می‌طلبد.

اما فوتبال ما پر از حرف‌وحدیث است و اگر اتفاقی رخ دهد، بازار شایعه‌ها و شائبه‌ها داغ شده و موضوع استقلالی بودن شما هم می‌تواند تنور این حاشیه‌ها را داغ‌تر کند.

مهم این است که ما با رفتارمان و عملکردمان جلوی حرف و حدیث‌ها را بگیریم تا خدای ناکرده کسی به کسی یا تیمی بدبین نباشد، چون اصولا این بدبینی ازلحاظ اخلاقی نمی‌تواند امر درستی باشد و حتی دست‌کمی از تهمت و توهین ندارد.

شرایط نساجی در آستانه دیدار با استقلال چطور است؟

شرایط‌مان خدا را شکر خوب است و چندهفته‌ای می‌شود که نتایج معقول و منطقی و قابل‌قبولی می‌گیریم و ان‌شاءالله بتوانیم از دیدارهای سخت آینده با دست پر خارج شویم. الان فقط دیدار با استقلال برای ما سخت و حساس نیست، بلکه طی هفته‌های آینده با تمام مدعیان و بالانشینان جدول مثل پرسپولیس، سپاهان و شهرخودرو هم بازی داریم و هنوز بازی‌های اصلی‌مان باوجود اینکه به پایان فصل نزدیک می‌شویم، باقی مانده و این درحالی است که شرایط تیم‌های بالای جدول به‌خاطر جنگ بر سر کسب سهمیه و چه ازلحاظ مالی یا داشتن امکانات و ابزار با سایر تیم‌ها متفاوت است و قطعا شرایط بهتری از بقیه تیم‌ها دارند.

شما سال‌ها پیراهن استقلال را پوشیده یا روی نیمکت این تیم به‌عنوان مربی و سرمربی حضور داشته‌اید. دل‌تان برای حضور دوباره در این باشگاه تنگ نشده است؟

ما باید خودمان را با شرایط فعلی بسنجیم. یک روز در استقلال هستیم و یک روز هم دور از این تیم و الان افراد دیگر در استقلال حضور دارند که ممکن است یک روزی هم آنها نباشند. این موضوع جزءلاینفک فوتبال است و مثل یک قطار می‌ماند که می‌آید و می‌رود و ما هم مسافرانش هستیم و مهم نام بزرگ استقلال است که همیشه وجود داشته و الان هم با این دوستانی که امروز هستند به کارش ادامه می‌دهد. آدم‌ها می‌آیند و می‌روند، اما این نام استقلال است که می‌ماند.

اما خیلی‌ها مثل شما فکر نمی‌کنند و به‌محض اینکه می‌روند، شروع به حاشیه‌سازی و تفرقه‌افکنی می‌کنند.

ذهنیت‌ها و سلایق و تفکر آدم‌ها متفاوت است. من هم نمی‌توانم چنین چیزی را بگویم یا درباره‌‌اش صحبت کنم، چون اخلاقی نیست. شاید بعضی‌ها دل‌شان بیشتر برای تیم می‌سوزد و دوست دارند استقلال موفق باشد. من این‌طور استنباط می‌کنم. خودم هم مشکلی با این موضوع ندارم که وقتی من نیستم، چه‌کسی در باشگاه حضور دارد، بلکه برایم مهم این است که با هر فردی تیم استقلال موفق باشد. الان هم در تیمی که هستیم و فعالیت می‌کنیم، به‌دنبال آن هستیم تا با تلاش و سعی بیشتر بتوانیم موفق و سربلند باشیم. در هرصورت تلاش و موفقیت در ذات همه انسان‌هاست و همه دوست دارند در هر کاری موفق باشند.

شما سابقه سرمربیگری استقلالی را دارید که فرهاد مجیدی به‌عنوان بازیکن در آن حضور داشت. الان به‌عنوان یک پیشکسوت این باشگاه می‌توانید بگویید آیا استقلال می‌تواند با مجیدی در آینده موفق باشد؟ هرچند عده‌ای معتقدند نیمکت استقلال برای فرهاد مجیدی خیلی زود بود.

پاسخ به این سوال برای من که در یک تیم دیگر مسئولیت دارم سخت است و به‌همین دلیل نمی‌توانم درمورد شرایط استقلال یا سرمربی این تیم صحبت کنم، با این‌حال هر مدیری که به این باشگاه آمده، طبق سلیقه و تفکراتش در این سال‌ها مدیریت کرده و الان هم مدیریت باشگاه به فرهاد مجیدی اطمینان کرده که او مسئولیت فنی این باشگاه را داشته باشد. من هم به‌عنوان یک استقلالی که هم برای این باشگاه بازی کرده و هم مربیگری کرده، می‌توانم برای استقلال فرهاد مجیدی آرزوی موفقیت کنم، اما نمی‌توانم پاسخی به سوال شما بدهم یا اینکه بخواهم بگویم انتخاب مجیدی درست بوده یا خیر، چون اخلاقا پرداختن به این موضوع را درست نمی‌دانم.

شما که از باشگاه استقلال طلبی ندارید!

خیر، اتفاقا طلب داشتم که چند وقت پیش آن را تسویه کردم.

حداقل شاید به‌عنوان پیشکسوت استقلال بتوانید به این سوال پاسخ دهید که چرا این باشگاه ۷ سال است قهرمان نمی‌شود؟

جواب این سوال بسیار واضح است. استقلال قهرمان نمی‌شود، چون چندین سال است ثبات ندارد و هرچه بی‌ثباتی در هر زمینه‌ای، در این سال‌ها برای استقلال بوده و امیدوارم این وضعیت یک‌روز به پایان برسد.

اما یک‌سری می‌گویند مدیران قبلی استقلال در حالی انتخاب شدند که کارآمد و مناسب برای مدیریت این باشگاه نبودند.

بالاخره طی ۷ سال گذشته مسائل و مشکلاتی وجود دارد که نمی‌توان به روی آنها چشم بسته و آن چیزهایی که وجود داشته را نگفت، اما به‌خاطر همین مشکلات مدیریتی طی این سال‌ها، تبعات و اتفاقاتی که به ضرر باشگاه بوده، طبیعی است. استقلال در همه این سال‌ها بهترین مهره‌ها را داشته و بازیکنان بزرگی را در ترکیب خود دیده است، اما بازیکنان بزرگش را به هر دلیلی به‌راحتی از دست داد، آن‌هم به‌خاطر عدم مدیریت صحیح و البته یک‌سری ندانم‌کاری‌ها و بی‌تدبیری‌ها. در این مدت شاید به بسیاری از مسائل مهم ازجمله مدیریت هزینه توجهی نشده و همان‌طور که می‌بینید، امروز بدهی سنگینی هم به‌بار آمده است که مشکلات مالی زیادی را ایجاد کرده و همه اینها برمی‌گردد به مدیریت تیم. حتما به یاد دارید که سال‌های سال علی پروین پرسپولیس را مدیریت می‌کرد و این تیم موفق بود، این درحالی است که استقلال در همان سال‌ها هم ثبات مدیریتی نداشت و از این جهت متزلزل بود. جالب اینکه هر زمان شاهد ثبات در استقلال بودیم، این باشگاه موفق عمل کرده است؛ مثل زمانی که پورحیدری چندین سال سرمربی این تیم بود یا دکتر قریب که چند سالی زمام مدیریت این باشگاه را عهده‌دار شد و مدیرعامل استقلال بود. بعد از آن‌هم که فتح‌الله‌زاده چندین سال در استقلال ماند و با هر تفکری که داشت، حداقل چندین جام برای باشگاه به ارمغان آورد، اما این اواخر این بی‌ثباتی که در این باشگاه است، باعث شده تا موفقیت هم حاصل نشده و اینچنین استقلال ۷سال از قهرمانی دور مانده و نتوانسته هوادارانش را مثل سابق خوشحال کند.

حتماً بازی خاطره‌انگیز استقلال و فجرسپاسی که با گلزنی مجیدی در دقایق پایانی همراه شد را به‌یاد دارید؛ گلی که اشک شما را درآورد و این صحنه مدت‌ها در خاطر هواداران استقلال باقی ماند.

در کل مشکل خاصی وجود نداشت و اگر هم چیزی بود، بعد از این بازی رفع شد. بالاخره مشکلات می‌تواند در هر خانواده‌ای اتفاق بیفتد و مهم این است که ما هم نشستیم آنها را حل کردیم.

اما به‌نظر می‌رسید تحت‌فشار نتیجه نگرفتن استقلال بودید و با این گل کمی از فشار هواداران خارج شدید.

خیر، این‌طور نیست. اتفاقا به‌خاطر گل فرهاد گریه نکردم. وقتی دیدم مدد جباری به بغل من آمده و اشک می‌ریزد، تحت‌تاثیر قرار گرفتم. آن اشک‌ها نه به‌خاطر شرایط بازی بود و نه گل فرهاد؛ ما از این بازی‌ها زیاد دیده‌ایم و به قول معروف بالا و پایین فوتبال را دیده و هم شکست خورده‌ایم و هم زیاد برده‌ایم. آن شرایط فقط به‌خاطر مدد جباری بود که در بغل من اشک می‌ریخت. اگر تحت‌فشار هواداران بودم که اصلا تا آخر آن فصل ادامه نمی‌دادم! پس چرا این کار را کردم؟ بالاخره یک مربی باید طاقت همه‌چیز ازجمله برد و باخت را داشته باشد.

به‌نظر می‌رسد رابطه‌تان در آن سال‌ها با مجیدی که اتفاقا اخلاق خاصی هم دارد بد نبود، چراکه مجیدی معمولا از شما همیشه به نیکی یاد کرده است.

رابطه ما خوب بود، چرا بد باشد. هیچ مشکلی با هم نداشتیم، ولی می‌توانم این ادعا را داشته باشم که زمانی که سرمربی استقلال بودم به بهترین نحو ممکن از مجیدی استفاده کردم و فرهاد هم در دوره من بازیکنی موفق بود که هم برای استقلال خوب کار کرد و هم برای خودش و درمجموع مهره بسیار مفید و موثری بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آره تو راست میگی!

    • سوزش پوکر

      حالا میبینیم
      اینقدرشماعاکثیفید که راحت راه میدید تا کیسه سهمیه بگیره نساجی بافکری سه تا به ماشین زد همون ماشینی که رفت وبرگشت کیسه روحتی با آسترموچونی زد پس نباید به کیسه ببازید بلکه جاداره پخج تاهم بزنید طبق فرمول بردتون ولی شماهاعنین مکتب کثیف خسروانی وا میدید ببینیدحالا

    • بدون نام

      آقای مرفاوی به موضوع ثبات که پارامترمهمی برای موفقیت هستش اشاره کردین براستی چه جریانی اجازه نمیدهد استقلال به ثبات مورد نظربرسد ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جناب وزیر سلطان مولیس

    • ۶آتیشه

      تو گفتی.ما هم باور کردیم.هنوز صبا باتری بیچاره رو یادمون نرفته که با بی لیاقتی شما وبخشیدن شش امتیاز به کیسه در بازی رفت و برگشت باعث سقوطش شدید.

    • بدون نام

      استقلالهیا ثابت کروند بلزگست ذهنی تدارند.
      گلزنی برزای و ....
      یک تیم هست بازیکنان سابقش زمان بلزی تیم بازگست ذهنی دارند

    • ارتش سرخ(کیسه سوراخ کن)

      گاو بندی میشه در حد لالیگا
      سه گیسه در نساجی ۳ گل هدیه می کنن به مجیدی کیسه کش

    • بدون نام

      شماراست مگویی که همه راعین خودتان میدانیدکه مربی تیم تاباتیم سوگلی بازی داردمیگویدبایدبرای قهرمانی تیم حریف راه رابازکنیم.نمیدانم چراپیامهای من رانمیگذاریید

    • H

      خدا کنه مرد باشند و به استقلال پا ندهند

    • H

      مردم قائمشهر هرکز نباید اینا رو ببخشند اگه عمدا باخت بیارید

    • بدون نام

      راست میگه قرار نیست راه بدن ، قرار 3امتیاز مفت بهشون بدن .

    • بدون نام

      من نمیدونم این استقلالیا چرا با پرسپولیسیا کل کل میکنن ،
      اخه تیم سوم پایتخت باید بره با همون پیکان و سایپا جر و بحث کنن ،،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج