اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۰۳۴۶۵۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

فدراسیون در ماجرای ویلموتس شاهکار کرد

اینکه انتخاب ویلموتس بر چه مبنایی بوده و مجمع فدراسیون تاج و هیأت‌رئیسه چطور او را انتخاب کردند موضوعی است که باید بیایند و درباره‌اش سؤال بپرسند

روزنامه ایران ورزشی: اینکه انتخاب ویلموتس بر چه مبنایی بوده و مجمع فدراسیون تاج و هیأت‌رئیسه چطور او را انتخاب کردند موضوعی است که باید بیایند و درباره‌اش سؤال بپرسند

از محمد نصرتی خاطرات فراوانی در ذهن داریم؛ چه زمانی که در قامت یک مدافع جوان و آینده‌دار در پاس چهره شد و چه دورانی که به یک بازیکن اصلی در ترکیب تیم ملی بدل گردید و گل صعود ایران به جام‌جهانی ۲۰۰۶ را به ثمر رساند. همه اینها خاطراتی شیرین و به‌یادماندنی از محمد نصرتی است؛ مدافع مرکزی و سابق تیم ملی ایران که حالا پا به عرصه مربیگری گذاشته و بخش اعظمی از فصل قبل را در گل‌ریحان فعالیت کرده است. نصرتی که حرف‌هایش کارشناسی است، در گفت‌و‌گو با ایران ورزشی با قانون منع حضور مربی و بازیکن خارجی در لیگ ایران مخالفت می‌کند و معتقد است حضور خارجی‌های خوب می‌تواند به فوتبال ما کمک کند. او درباره پرسپولیس هم صحبت می‌کند و از خریدهای جدید این تیم می‌گوید. از نظر محمد نصرتی که حالا به یکی از جوان‌ترین مربیان فوتبال ایران بدل شده، حضور یک مدیر توانا می‌تواند تأثیر بسیاری روی نتایج یک تیم داشته باشد. او از سعید آذری مثال می‌زند و نقش او را در موفقیت‌های فولاد و نکونام غیرقابل انکار می‌داند.

سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال جذب مربی و بازیکن خارجی را برای لیگ بیستم ممنوع کرده است. شما موافقید؟

خیر، من مخالفم.

چرا؟

من چند سالی است که وارد جرگه مربیان شده‌ام اما با احترام به تمام مربیان داخلی که برایم زحمت کشیدند باید بگویم مربیان و بازیکنان باکیفیت خارجی به بالا بردن سطح فوتبال ما کمک می‌کنند. البته در ایران مربیان خوب داریم اما حضور آنها و استفاده از دانش‌شان خیلی برای ما خوب است، ضمن اینکه در همه جای دنیا از مربیان به‌روز کشورهای دیگر استفاده می‌شود و به موازات همین مهم مربیان ما هم پیشرفت می‌کنند. به اعتقاد من برای اجرایی کردن این تصمیم کمی زود بود و باید با برنامه‌ریزی این کار را انجام بدهند. من یک مثال برای‌تان بزنم.
بفرمایید؟

مثلاً آندرانیک تیموریان وقتی به لیگ برتر انگلستان رفت و قرارداد امضا کرد یکی از شروط آن باشگاه این بوده که آندو باید در 70درصد بازی‌های ملی کشورش حضور داشته باشد. البته این قانونی که سازمان لیگ گذاشته به ضرر باشگاه‌هایی است که بدهی خارجی ندارند. حالا با این قانون شاهد افزایش بسیار زیاد مبالغ قراردادها هستیم.

بله، من اگر می‌دانستم اینطوری می‌شود شناسنامه‌ام را کوچک می‌کردم. (می‌خندد) دقیقاً همین قانونی که وضع کردند ارتباط مستقیم با قراردادها دارد. البته مشکلات اقتصادی و بالا رفتن هزینه‌ها هم بی‌تأثیر نیست. الان یک بازیکن می‌تواند با این شرایط 8، 9 سال پول خوبی بگیرد. منتها از حق نگذریم بعضی از این بازیکنان شایسته دریافت این مبالغ هستند اما تعدادی هم در این حد و اندازه‌ها نیستند.

از فصل قبل شاهد حضور مربیان جوان در لیگ برتر هستیم؛ نفراتی مثل جواد نکونام، محمود فکری، رحمان رضایی و شاید هم محرم نویدکیا. شما با اینها همبازی یا هم‌باشگاهی هم بودید.

من از این بابت واقعاً خوشحالم که هم‌دوره‌هایم مشغول به کار هستند. البته ورود نسل جدید مربیان جوان به جرگه مربیگری اجتناب‌ناپذیر است. جواد نکونام در لیگ یک کار کرد و همان سال اول مشکلات بسیاری داشت. اما به‌جرأت می‌گویم اگر آقای سعید آذری به‌عنوان مدیرعامل باشگاه از کادرش حمایت نمی‌کرد و اگر ایشان نبود شاید چنین نتایجی رقم نمی‌خورد. آقای آذری طوری مدیریت کردند که جواد و همکارانش با فراغ بال همه انرژی و تمرکزشان را به تیم معطوف کردند.

حالا عکس این موضوع هم وجود داشت. شما ببینید علی کریمی در نفت تهران و سپیدرود چقدر مشکل مدیریتی برایش به وجود آمد، با این حال در سال اول تیم را در لیگ برتر حفظ کرد. فوتبال ما به مدیرانی مثل دادکان‌ها و آذری‌ها نیاز دارد. نگاه کنید در مورد تیم استقلال قبل از دربی بحث مذاکره با استراماچونی کلید خورد که همین هم به آنها ضربه زد. شاید بهتر بود این اتفاقات بعد از بازی فینال رسانه‌ای می‌شد.
پس به نظر شما مدیریت باشگاه خیلی می‌تواند در نتایج تیم تأثیرگذار باشد.
شک نکنید همینطور است. خود ما فصل قبل در گل‌ریحان کمترین هزینه را داشتیم و با یک‌سوم هزینه نسبت به سال گذشته‌اش تیم را بستیم. با همین شرایط هم در نیم‌فصل صدرنشین بودیم و ۲۱ هفته هم باخت نداشتیم. اما مشکلات مدیریتی باعث شد تیم در نهایت به رده هشتم برسد. من قبلاً هم گفتم اگر مسئولیتی در فوتبال ایران داشتم ۲۰ مدیر متخصص فوتبالی را از آلمان وارد می‌کردم. متأسفانه مدیریت‌های اشتباه در فوتبال خیلی ضربه زده است.

مدیرعامل این تیم اصلاً دوست نداشت تیمداری کند چون هزینه زیادی کرده بود و در نهایت سوم شد که دلسرد و دلزده شد و می‌خواست امتیاز تیم را بفروشد و کسی هم خریدار نبود. در همین حین بود که گفتند شما می‌آیید سرمربی شوید؟ می‌توانی؟ من گفتم شما که دارید تیم را می‌دهید برود، حالا به ما هم اعتماد کن اما من قول شرف می‌دهم که با تمام توان و دانش کمک کنم چون تیم شهرم است و از آن طرف می‌خواهم یک حرکت خوب داشته باشم و مربیگری خود را تضمین کنم. ایشان به من اعتماد کرد و ما آمدیم یک کادر خوب تشکیل دادیم. با کسانی مثل کیانوش رحمتی، عظیم کلانتری، آقای فلاحت‌زاده و... یک کادر خوب را تشکیل دادیم و توانستیم بازیکنان خوبی را جذب کنیم.

همه اینها دست به دست هم داد که نتایج خوبی هم گرفتیم اما در ادامه بحث‌های مالی پیش آمد و بازیکنان قیاس می‌کردند این فصل را با فصول گذشته و دیدند دارد به تیم بی‌مهری می‌شود، تیم صدر جدول بود، ۲۰ هفته باخت نداشتیم و همین بی‌تفاوتی باعث شد بازیکنان کم‌انگیزه شوند. خودشان نخواستند ولی ما پتانسیل این را داشتیم که تیم را به لیگ برتر بیاوریم.

به مربیان جوان در لیگ برتر اشاره کردیم. چه زمانی نوبت شما می‌شود؟

هر زمانی که مدیریت مناسب وجود داشته باشد به موازاتش صداقت و شایسته‌سالاری هم وارد می‌شود. اگر مدیریت هم فوتبالی و اصولی نباشد نتیجه‌اش فساد در فوتبال خواهد بود. من در این فاصله سعی می‌کنم دانش فوتبالم را افزایش دهم. به هر حال آمار و عملکردم مشخص است.

درباره مدیریت فوتبالی صحبت کردید؛ موضوعی که این روزها درباره قرارداد ویلموتس با فدراسیون خیلی به آن اشاره شد. شاید هم دلیل ممنوع‌الورود کردن بازیکنان و مربیان خارجی همین مسأله باشد.

فدراسیون که شاهکار کرد. اگر از ابتدا شفافیت وجود داشت و صادقانه مبلغ قرارداد را اعلام و افراد کار بلدی آن را بررسی می‌کردند این اتفاق نمی‌افتاد. واقعاً جای تأسف دارد که این قرارداد با ویلموتس امضا شده است. تاج این همه گفت ما از قرارداد کی‌روش درس گرفته‌ایم و حالا فهمیده‌ایم باید چگونه قرارداد ببندیم، ولی باز هم به مشکل خوردیم. متأسفانه و با وجود مشکلاتی که شکل گرفته است آقایان با لحنی خودخواهانه صحبت می‌کنند که انگار بهترین قرارداد را بسته‌‌اند! الان بیشتر از ۲میلیون یورو فقط برای چهار بازی به ویلموتس پرداخت شده که واقعاً جای تأسف دارد. در این باره هیچ چیزی نمی‌توان گفت. من می‌گویم اگر اطلاعات و علم بستن قرارداد بین‌المللی را ندارید، چرا قرارداد می‌بندید؟ واقعاً به‌جز تأسف چیز دیگری نمی‌تواند گفت. این مربی از لحاظ فنی هم آنچنان چنگی به دل نمی‌زد و وقتی با چند بازیکن تیم ملی که در تماس بودم، آنها می‌گفتند تمرینات خیلی خاص و به‌روزی در این مدت وجود نداشته است.

همه امیدوارند جریمه لحاظ‌شده از سوی فیفا پس از بررسی شکایت ایران تغییر کند و رأی به نفع ما باشد.

همه ما امیدواریم چون این پول هنگفت از بیت‌المال می‌رود. کسانی که این قراداد را بسته‌اند باید بازخواست شوند و به مردم توضیح بدهند. من در برنامه تلویزیونی که تاج حضور داشت اصلاً قانع نشدم. باید توضیح کامل و شفاف داده شود، نه اینکه جواب‌ها مبهم باشد. اینکه انتخاب ویلموتس بعد از رفتن کی‌روش بر چه مبنایی بوده و مجمع فدراسیون آقای تاج و هیأت‌رئیسه چطور او را انتخاب کردند موضوعی است که باید بیایند و درباره‌اش سؤال بپرسند و بازخواست کنند که این چه نتایجی برای تیم ملی است.

الان هم که هدایت تیم ملی بر عهده اسکوچیچ است.

با هزینه‌ای که برای حضور ویلموتس در ایران شد، سال خوبی برای فوتبال ایران رقم نخورد؛ در مقدماتی جام‌جهانی ۲ نتیجه بد گرفتیم و این موضوع کار را برای ما سخت کرده و شانس تیم ملی برای صعود به مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی روی کاغذ کم شده است. اگر تیم ملی به جام‌جهانی نرود، چهار سال فوتبال ما در تمام بخش‌ها اعم از باشگاهی و پایه متضرر خواهد شد. در حال حاضر هم نداشتن رئیس فدراسیون و مشکلاتی که برای اساسنامه فدراسیون وجود دارد، فوتبال را تحت تأثیر قرار داده است. من برای اسکوچیچ آرزوی موفقیت و از انتخابی که شده حمایت خواهم کرد. بازیکنان تیم ملی هم با تمام وجودشان همچون گذشته باید در خدمت تیم ملی باشند و تمام جامعه فوتبال باید به‌خاطر منافع ملی و تیم ملی کشورمان تلاش کنند تا به امید خدا بتوانند بازی‌های قابل قبولی را ارائه دهند و نتایج مطلوبی بگیریم تا بتوانیم به دور بعدی مقدمات جام‌جهانی برسیم.
نمی‌توان با شما درباره پرسپولیس صحبت نکرد. بعد از باخت مقابل استقلال، فعالیت آنها در بازار نقل‌و‌انتقالات شروع شد.
درباره آن بازی باید بگویم که خودم هم از نیمکت‌نشینی کمال خیلی تعجب کردم. اما تعویض‌هایش در ادامه خوب بود و تا دقیقه ۲+۹۰ برنده بودند که کار به ضربات پنالتی کشیده شد و برخلاف بعضی‌ها اعتقاد دارم الان دیگر پنالتی‌ها ۵۰-۵۰ نیست اما من با اکثر تازه‌واردهای پرسپولیس همبازی بودم و به نظرم خریدهای نسبتاً خوبی هستند که باید دید چطور با تیم هماهنگ می‌شوند چون بازی در تیم پرطرفدار که همیشه حواشی زیادی اطرافش وجود دارد بسیار سخت است.

در نهایت هم تراکتور قهرمان جام حذفی شد.

تراکتور با اینکه تا رسیدن به فینال کار خیلی سختی نداشت اما به هر حال جام حذفی جام شگفتی‌ها است. آنها نیمه اول بازی با استقلال عالی بودند و در ۴۵ دقیقه دوم هم طبیعی بود که تحت فشار قرار بگیرند. شاید اگر شانس با آنها یار نبود بازی به تساوی هم کشیده می‌شد. من به هواداران این تیم تبریک می‌گویم و باید قدردان زحمات آقای زنوزی باشند که همچنان تیمش را به‌خوبی حمایت می‌کند.

پس از اتمام یک لیگ فرسایشی حالا چهار تیم ما باید در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند.

این شرایطی بود که کرونا برای ما و همه دنیا به وجود آورده است. باور کنید آرزوی قلبی‌ام این است که هر چهار تیم موفق باشند تا فوتبال ما بیش از این در آسیا سرخورده نشود. نباید نتایجی رقم بخورد که دلسرد شویم. به هر حال اگر فوتبال نباشد ما هم باید در خانه بنشینیم و فوتبال خارجی نگاه کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج