۱۰۴۷۳۹۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

رحمتی؛ از قفس توری تا نیمکت مربیگری

سید‌مهدی رحمتی بالاخره به ایستگاه پایانی فوتبال خود رسید تا بعد از ۲۳‌سال حضور در فوتبال ایران سرانجام با مستطیل سبز خداحافظی کند.

روزنامه خراسان: سید‌مهدی رحمتی بالاخره به ایستگاه پایانی فوتبال خود رسید تا بعد از ۲۳‌سال حضور در فوتبال ایران سرانجام با مستطیل سبز خداحافظی کند. رحمتی با اعلام خبر خداحافظی خود از دنیای فوتبال نوشت: ‌«بعد از ٢٣ سال حضور در زمین چمن و پوشیدن پیراهن پرافتخار و مقدس ‌ایران‌ و کسب جام‌ها ‌و افتخارات مختلف باشگاهی، لیگ بیستم را به لطف خداوند متعال‌، با عنایت خاصه حضرت علی ابن‌ موسی ‌الرضا(ع)، حمایت مردم دوست‌داشتنی مردم مشهد و اعتماد هیئت‌مدیره‌ مجموعه بزرگ ‌شهرخودرو‌ و در راس آن جناب دکتر فرهاد حمیداوی، به‌عنوان مربی در خدمت فوتبال خواهم بود‌.

بی‌شک با تلاش و صداقت راه پر‌فراز‌و نشیب ‌معلمی‌ را در‌کنار حرم حضرت رضا(ع) و با حمایت طرفداران و علاقه‌مندان مشهدی فوتبال شروع کرده و به امید خدا برای موفقیت ‌شهرخودروی خراسان‌ به همراه همکاران و بازیکنان سختکوشم از هیچ تلاش و سختی فروگذاری نکرده و در این راه به حمایت و کمک تک‌تک مدیران استان، مردم شریف، اصحاب پرتلاش رسانه و پیشکسوتان دوست داشتنی نیاز داریم.» به بهانه این خداحافظی در ادامه نگاهی خواهیم داشت به کارنامه درخشان مرد شماره یک سابق تیم ملی و باشگاه استقلال.

یادگاری از اولین دوره لیگ برتر

سید‌مهدی رحمتی در حالی در نوزدهمین دوره لیگ برتر با پیراهن شماره یک شهرخودرو حاضر شد که از ۲ دوره پیش از راه‌اندازی لیگ حرفه‌ای در ایران نیز همراه با تیم فجر‌سپاسی شیراز در فوتبال کشور حضور داشت. قطعا بیش از‌۲۰ سال‌ حضور در بالاترین سطح فوتبال کشور، رکوردی است که تا سال‌‌های سال کسی قادر به پس گرفتنش از رحمتی نخواهد بود. رحمتی تنها بازیکنی است که تا قبل از شروع لیگ بیستم در هر ۱۹ دوره رقابت‌‌های لیگ برتر حضور داشته است.

او اولین تجربه لیگ برتری خود را در همان دوره اول لیگ با فجرسپاسی شروع کرد و پس از آن با حضور در تیم‌های سپاهان، استقلال، مس کرمان و پیکان به حضور خود در لیگ برتر ادامه داد و در‌نهایت هم شهرخودرو آخرین ایستگاه لیگ برتری این ‌‌دروازه‌بان باتجربه نام گرفت. سید‌مهدی‌ که در فصل پنجم به استقلال پیوست، پس از آن در فصول ششم، یازدهم، دوازدهم، سیزدهم، پانزدهم، شانزدهم، هفدهم و هجدهم برای این تیم بازی کرد تا سابقه ۹ ساله را در کارنامه‌اش داشته باشد اما هرگز به عدد دورقمی‌۱۰ سال با استقلال نرسید!

۴ قهرمانی در لیگ

رحمتی در همه این سال‌ها توانسته از ۱۹ دوره لیگ برتر در ۴ دوره با تیم‌هایی به میدان برود که عنوان قهرمانی را هم به دست آورده‌اند. او در فصول پنجم و دوازدهم همراه استقلال قهرمان شد و در لیگ نهم و دهم با سپاهان این عنوان را تکرار کرد. کاپیتان فصل پیش استقلال تاکنون ۳ بار هم در جام‌های حذفی با تیم‌های فجر‌سپاسی و استقلال قهرمانی این تورنمنت را کسب کرده است. فصل ۸۰-۷۹ با فجر و فصول ۹۱-۹۰ و ۹۷-۹۶ با استقلال.

آقای رکورد‌ها ‌و ‌‌کلین‌شیت

در بین همه دروازه‌بانانی که در این سال‌ها با نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کردند، رحمتی به واسطه بازی برای تیم‌های کشورمان توانسته رکورد ۲۱ بار ‌‌کلین‌شیت در این سطح را به نام خود ثبت کند. البته او در دیدارهای پلی‌آف نیز ۲ بار موفق به این کار شده است. سید‌مهدی رحمتی که در لیگ دوازدهم با استقلال قهرمان لیگ برتر شد، توانست در طول ۴۶ بازی همان فصل ۲۸ بار دروازه استقلال را در ۳ تورنمنت مختلف بسته نگه دارد.

او از مجموع ۳۴ بازی لیگ برتر ۲۱ بار ‌‌کلین‌شیت کرد، در جام حذفی از ۴ بازی در ۳ دیدار ‌‌کلین‌شیت داشت و در لیگ قهرمانان آسیا نیز از ۸ بازی همان سال در ۴ دیدار دروازه استقلال را بسته نگه داشت. مهدی رحمتی در دیدار دربی رفت فصل هجدهم نیز با بسته نگه داشتن دروازه استقلال موفق شد رکورد بسته نگه داشتن دروازه‌ها در دربی را که تا آن زمان مشترکا در اختیار خودش و احمدرضا عابدزاده بود، بشکند.

عملکرد کلی در استقلال

شاید حتی بدبین‌‌‌ترین اشخاص هم نمی‌توانستند تصور کنند که آخرین بازی رحمتی با پیراهن استقلال یک دربی پر‌حاشیه باشد. رحمتی برای آخرین بار در روز دهم فروردین سال ۹۸ و در دربی شماره ۸۹ برای استقلال به میدان رفت که این بازی را آبی‌پوشان با شکست به پایان رساندند. شکست استقلال در این دربی سرآغاز حاشیه‌‌های فراوانی برای مهدی رحمتی شد.

حاشیه‌‌‌‌هایی که سرانجام به جدایی وی از این تیم در آخر فصل ختم شد. سید‌مهدی رحمتی در همه دوران بازیگری‌اش در ۳ مقطع پیراهن استقلال را پوشید و درکل‌ ۹ فصل برای این تیم بازی کرد. رحمتی در این ۹ فصل درمجموع‌ در لیگ برتر ۱۹۵ بار در لیگ برتر، ۲۸ بار در جام حذفی و ۳۴ بار در آسیا به میدان رفت تا جمع ‌‌‌‌بازی‌های وی با پیراهن استقلال در این ۹ فصل به ۲۵۷ بازی برسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج