۱۰۴۹۴۰۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

رونمایی از استقلال جدید؛ استراتژی استرا در دفاع

نخستین دیدار استقلال با سرمربیگری محمود فکری برگزار شد؛ دیداری که بارزترین نکته آن را می‌توان در سیستم ۳ دفاعی آبی‌ها جست‌وجو کرد.

روزنامه وطن امروز: نخستین دیدار استقلال با سرمربیگری محمود فکری برگزار شد؛ دیداری که بارزترین نکته آن را می‌توان در سیستم ۳ دفاعی آبی‌ها جست‌وجو کرد. اولین بازی استقلالی‌ها پیش از شروع فصل جدید فوتبال، دیداری تدارکاتی بود که روز دوشنبه این تیم برابر نفت مسجد‌سلیمان برگزار کرد و در نهایت توانست با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی برسد؛ دیداری که به نوعی می‌توان آن را نخستین دستپخت محمود فکری و دیگر مربیان استقلالی روی نیمکت این تیم دانست. مهم‌ترین نکته‌ای که در این دیدار استقلالی‌ها مشهود بود به سیستم دفاعی آنها و تفکراتی که محمود فکری برای جا انداختن در تیم دارد، برمی‌گردد. آبی‌پوشان در این بازی با سیستم ۳ دفاعه بازی را آغاز کردند و در نهایت هم با همین سیستم به پایان رساندند.

فکری که تجربه موفق استراماچونی در این سیستم و چیدمان خاص بازیکنان مورد نظر را فصل قبل دیده بود، تصمیم دارد تغییراتی در استقلالی که در یک‌سوم پایانی بازی‌های لیگ قبل و بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفت، به وجود بیاورد. او برای این کار تصمیم دارد سیستم مورد نظر خود را در تیم تا پیش از آغاز بازی‌های لیگ جا بیندازد. این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که پیش از این هم استراماچونی پس از حضور در جمع آبی‌ها با سیستمی ۳ دفاعی کار خود را شروع کرد و با وجود نتایج بدی که در ابتدای دوران حضورش گرفت روی تاکتیک‌های خود اصرار ورزید تا در نهایت توانست با همان سیستم موفق شود. استرا آن روزها از میان مدافعانی مانند عارف غلامی، روزبه چشمی، سیاوش یزدانی، محمد دانشگر، شاهین طاهرخانی و... .

۳ بازیکن را به عنوان مدافعان میانی به زمین می‌فرستاد و از میلیچ و وریا غفوری به عنوان ۲ پیستون تیم استفاده می‌کرد. حالا محمود فکری هم در نخستین دیداری که تیم خود را به میدان فرستاد از ۳ مدافع میانی به نام‌های شاهین طاهرخانی، محمدحسین مرادمند و سیاوش یزدانی استفاده کرد و میلاد زکی‌پور در جناح چپ و سیداحمد موسوی نیز در جناح راست به عنوان ۲ پیستونی که قرار است به مدافعان و وینگرها و هافبک‌های دفاعی کمک کنند به میدان رفتند. از این ترکیب دفاعی، کادر فنی آبی‌ها تنها در دقیقه ۶۰ بازی اقدام به تعویض ۲ پیستون خود کرد و به این ترتیب وریا غفوری به جای احمد موسوی و متین کریم‌زاده نیز به جای زکی‌پور به میدان رفتند و ۳ مدافع میانی (طاهرخانی، یزدانی و مرادمند) تا پایان بازی در میدان بودند. با این حساب در نخستین دیدار استقلالی‌ها برای فصل جدید، بارزترین نکته به همین سیستم دفاعی مورد نظر محمود فکری برمی‌گشت و با برگزاری بازی‌های تدارکاتی بعدی، پیش از آغاز لیگ بیستم می‌توان به این نتیجه رسید که آیا آبی‌پوشان این فصل فوتبالی را ۳ دفاعه خواهند گذراند یا خیر. محمود فکری و دیگر مربیان استقلال به دنبال آزمون و خطا برای رسیدن به بهترین سیستم هستند.

مسعود ریگی فرمانده جدید استقلال

اما در این بازی تدارکاتی باید به نقش جدید مسعود ریگی هم اشاره کرد. ریگی هافبک مستحکم آبی‌پوشان که در ترکیب ثابت تیم حضور داشت، موفق شد در دقیقه ۲۸ این بازی گل اول استقلال را به ثمر برساند تا آبی‌پوشان از حریف خود پیش بیفتند. نکته مهم درباره ریگی، حضور ثابت و مستمر این بازیکن از هفته هشتم در ترکیب فصل گذشته استقلال است. این بازیکن ۲۹ ساله و بی‌حاشیه آبی‌پوشان، از هفته هشتم فصل گذشته در تمام دیدارهای استقلال در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان حضور داشت و تنها دیدار هفته بیست‌وپنجم مقابل صنعت نفت را به دلیل محرومیت از دست داد. این بازیکن که در ابتدای فصل از شهرخودرو به استقلال پیوست، در لیگ هجدهم نیز در تمام ۳۰ بازی نماینده مشهد بدون وقفه حضور ثابت داشت و از این حیث رکورددار لیگ هجدهم بود و در فصل فوتبالی گذشته نیز ۳۵ بار برای استقلال به میدان رفت.

پس از جدایی امید ابراهیمی از جمع آبی‌پوشان، استقلالی‌ها با به خدمت گرفتن مسعود ریگی سعی در پر کردن جای خالی ابراهیمی داشتند ولی او در هفته‌های ابتدایی به دلیل عدم هماهنگی با تیم، نتوانست انتظارها را برآورده کند تا اینکه پس از مدتی رفته‌رفته تبدیل به مهره اصلی استقلالی‌ها شد و اکنون نیز همچون یک تانک جنگنده، بدون کوچک‌ترین حاشیه‌ای در میانه میدان برای استقلال بازی می‌کند. با آغاز لیگ بیستم، محمود فکری، سرمربی جدید آبی‌پوشان قطعا روی ریگی حساب ویژه‌ای باز خواهد کرد و این پسر محجوب فوتبال ایران، یکی از عناصر اصلی استقلال مدل ۰۰-‌۹۹ خواهد بود. ریگی در نخستین مصافی که فکری هدایت آبی‌ها را بر عهده داشت دقیقا در همان پستی بازی کرد که فکری خودش سال‌ها در آن منطقه برای آبی‌ها توپ زده است. تشابه بازی ریگی و فکری شاید بیش از قبل به کمک این هافبک جنگنده بیاید. اگر چه زمزمه‌هایی دال بر بازگشت علی کریمی به واسطه رد شدن در تست‌های پزشکی ۲ تیم ترکیه‌ای به گوش می‌رسد اما حتی با بازگشت علی کریمی هم به نظر می‌رسد مرد اول هافبک دفاعی ریگی باشد و کریمی همانند سال قبل نقش رو به جلوتری را ایفا کند.

کریمی در یک قدمی بازگشت

برای هواداران استقلال بازگشت علی کریمی بهترین خبر در لیگ پیش رو خواهد بود. کریمی که پیش‌تر گفته بود می‌خواهد تنها در اروپا به فوتبالش ادامه دهد، حدود ۳ هفته در کشور ترکیه به سر برد و گویا تست‌های پزشکی تا این لحظه مانع پیوستن او به تیمی در لیگ ترکیه شده است. گفته می‌شود مشکل قدیمی علی کریمی از ناحیه کمر که موجب شد جام ‌جهانی ۲۰۱۸ را هم از دست بدهد، باز هم برای او دردسرساز شده است. پس از تست‌های پزشکی که او در ترکیه پشت سر گذاشت، هیچ تیمی حاضر به ریسک برای جذبش نشد.

پیش از این پزشک وقت سپاهان در اطلاعاتی که به یکی از اعضای سابق هیأت‌مدیره استقلال داده بود، عنوان کرد کریمی یک مشکل نادر و مادرزادی در ناحیه کمر دارد که در صورت بازی‌های پرفشار ممکن است مصدوم شود. با این وجود در طول ۲ سال گذشته این هافبک بدون اینکه دچار مصدومیت بلندمدت شود تقریبا در ۹۰ درصد بازی‌های استقلال حاضر بود اما تیم‌های ترکیه‌ای که می‌خواهند بالای یک میلیون یورو هزینه او کنند برای‌شان پشت سر گذاشتن تست‌های پزشکی اولویت نخست است. آنچه تا امروز به دست خبرنگاران ایرانی رسیده، عدم توافق ۲ باشگاه ترک با هافبک ملی‌پوش ایرانی است. از این رو باید شاهد بازگشت او به لیگ برتر باشیم. پیرو همین موضوع مهدی عبدیان، عضو هیأت‌مدیره باشگاه استقلال درباره وضعیت علی کریمی گفت: علی کریمی احتمالا بزودی به تهران می‌آید.

در این مدت به طور تلفنی با کریمی و حضوری با مدیر برنامه‌هایش صحبت کرده‌ام. کریمی استقلال را دوست دارد و برای تیم خود زحمت زیادی کشیده است. ما هم پیشنهاد خود را به او داده‌ایم و امیدواریم در نهایت اتفاقی رخ دهد که هواداران را خوشحال کند. البته عبدیان هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرد که چرا کریمی موفق نشد با تیم‌های خواهانش به توافق برسد اما طبیعتا استقلال حالا دست بالاتر را دارد و شاید کریمی مجبور شود با ارقام بسیار پایین‌تر از عدد مطرح‌شده (‌۱۰ میلیارد برای یک فصل!) مجددا لباس آبی را بر تن کند. در هر صورت این مشکل قدیمی پزشکی کریمی به مدد استقلال آمد و حالا آنها امیدوارند یکی از مهم‌ترین بازیکنان خود را در اختیار داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج