۱۰۸۶۴۱۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

ذوالفقارنسب: بازیکنان در کلاس داوری شرکت کنند

اعتراض بازیکنان به داوران در این فصل به اوج خود رسیده است. طوری که اکثر کارشناسان فوتبال هم نسبت به این نوع رفتار تنش‌زا و استراتژی که برخی بازیکنان لیگ در پیش گرفته‌اند انتقاد دارند.

روزنامه ایران ورزشی: اعتراض بازیکنان به داوران در این فصل به اوج خود رسیده است. طوری که اکثر کارشناسان فوتبال هم نسبت به این نوع رفتار تنش‌زا و استراتژی که برخی بازیکنان لیگ در پیش گرفته‌اند انتقاد دارند. البته علاوه بر بازیکنان، در حین بازی بارها اتفاق افتاده که سه چهار نفر از اعضای کادر فنی تیم‌ها به سمت داوران حمله‌ور می‌شوند تا شاید بتوانند سوت‌ها را به سود خود تغییر بدهند. این رفتارهای اشتباه در ورزش فوتبال، جامعه ورزش را بیش از پیش نگران کرده است. ایران ورزشی هم درباره این موضوع با دکتر بیژن ذوالفقارنسب صحبت کرده است.

هر بازی که برگزار می‌شود یکی از سکانس‌های مسابقه مربوط به اعتراض بازیکنان به داوران است. شما به این نوع رفتار بازیکنان نسبت به داور انتقاد ندارید؟

من صد در صد مخالف این نوع رفتار از سوی بازیکنان هستم. در تمام دنیا قضاوت داوران فوتبال هم مشابه و هم متفاوت است. البته این نمی‌تواند به صورت کلی باشد، چون هر داوری که دانش فوتبالی‌اش بیشتر باشد قطعاً بهتر سوت می‌زند. به هر حال اگر داور هم ضعیف عمل کرد و اشتباه سوت زد بازیکنان دو تیم حق اعتراض ندارند. داوری فوتبال هم در دنیا دارای رده‌بندی خاص خودش است. در هر کشوری داوران زبده و کاربلد و داوران مبتدی هستند ولی این بر می‌گردد به مدیریت لیگ‌ها که از چه داورانی استفاده کنند. حتی اگر داور مسابقه مبتدی باشد کادر فنی تیم‌ها و بازیکنان تحت هیچ شرایطی نباید به قضاوت او معترض باشند.

برای برطرف کردن این ناهنجاری‌ها چه راهکاری مدنظرتان است؟

بازیکنان تیم‌ها و حتی کادر فنی آنها علاوه بر تمرینات تاکتیکی که هر روز چند مرتبه آن را مرور می‌کنند باید از لحاظ روحی و روانی هم کاملاً آماده بازی شوند. شب قبل از مسابقه روانشناسان تیم‌ها لازم است ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درباره مسائل داوری با بازیکنان صحبت کنند. حتی اگر مقدور باشد کلاس داوری هم برای بازیکنان برگزار کنند.

آیا این رفتارها که از بازیکنان نشأت می‌گیرد می‌تواند نشانه ضعف قضاوت داور باشد؟

بله، بعضی داورها هم مشکل قضاوت دارند. یعنی اینکه شخصیت قاطع یک داور درجه یک و ایده‌آل را ندارند. در شروع هر بازی اگر داور کوچکترین ضعف یا کم کاری نشان بدهد بازیکنان هر دو تیم سوار بر بازی می‌شوند و اعتراض خود را آغاز می‌کنند. آن وقت تا ثانیه آخر داور باید شاهد انواع رفتارهای پرخاشگرانه بازیکنان باشد. مازاد بر این ضعف، جمع و جور کردن بازی هم کاملاً از دست داور خارج می‌شود.

به نظر شما کمیته داوران برای حل این مشکلات باید چه تصمیمی اتخاذ کند؟

نحوه قضاوت داوران تا حدودی برای اکثر تیم‌ها و طرفداران فوتبال آشکار و واضح است. کمیته داوران نباید به بازیکنان اجازه بدهد تا هر کاری که دل‌شان خواست انجام بدهند. پس داوران برای حفظ آبرو و جایگاه اعتمادی که بین هواداران فوتبال دارند بهتر است همقسم شوند و برای جلوگیری و اصلاح این نوع رفتارها تصمیم درست بگیرند و اقتدارشان را نیز نشان بدهند. کوچکترین خطای عمدی را با کارت قرمز جواب بدهند تا دیگر بازیکن خاطی جرأت تکرار انجام خطاهای بعدی را نداشته باشد.

در درجه اول مقصر حرکات پرخاشگرانه به سمت داوران خود بازیکنان هستند اما آیا شما باشگاه‌ها را هم مقصر می‌دانید؟

بله، بازیکنان هر باشگاهی که مرتکب خطای عمدی می‌شوند علاوه بر بازیکن، خود باشگاه هم از سوی کمیته انضباطی فدراسیون جریمه می‌شود. پس زمانی که باشگاه با بازیکن قرارداد می‌بندد باید بازیکن را نسبت به این رفتار توجیه کند و در بندهای قرارداد این مسائل را هم اضافه کند؛ یعنی چنانچه بازیکن، خطایی به صورت عمدی انجام بدهد عواقب و جریمه آن بر عهده خودش باشد.

استقرار سیستم «وی‌ای‌آر» می‌تواند این نوع تنش‌ها و اعتراض‌ها را کاهش بدهد؟

استفاده از وی‌ای‌آر در زمان بازی کاربرد فوق‌العاده‌ای دارد و قطعاً در اجرای مسابقات لیگ برتر اثر مثبتی خواهد داشت. اگر وی‌ای‌آر باشد بازیکنان مجدداً حرکات و بازخورد آن را می‌بینند و کمتر حاشیه درست می‌کنند. یک فوتبال پیشرفته ملزم به استفاده از وی‌ای‌آر است. چند تا از شهرهای بزرگ وی‌ای‌آر دارند ولی بعضی شهرها فاقد این امکانات هستند. پس به خاطر همین مسأله نبود زیرساخت‌های وجود وی‌ای‌آر در شهرهای کوچک، استفاده از این سیستم در فوتبال کشورمان امکان‌پذیر نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج