۱۰۹۷۶۸۰
۵ نظر
۵۰۰۴
۵ نظر
۵۰۰۴
پ

عزیزی‌خادم به عقب نگاه کند، زمین می‌خورد

در دوی امدادی اگر پشت‌سرتان را نگاه کنید، چون بدن‌تان تاب می‌خورد سرعت‌تان کم شده و رقیب جلو می‌زند یا شما زمین می‌خورید. به‌نظر من دوستان نباید به عقب نگاه کنند یا اینکه توان‌شان را روی این موضوع بگذارند که عقب چه شد و چه اتفاقی افتاد. الان باید خط‌کش را به‌سمت جلو بگذارند.

روزنامه فرهیختگان: در دوی امدادی اگر پشت‌سرتان را نگاه کنید چون بدن‌تان تاب می‌خورد سرعت‌تان کم شده و رقیب جلو می‌زند یا شما زمین می‌خورید. به‌نظر من دوستان نباید به عقب نگاه کنند یا اینکه توان‌شان را روی این موضوع بگذارند که عقب چه شد و چه اتفاقی افتاد. الان باید خط‌کش را به‌سمت جلو بگذارند.

حدود یک‌هفته از انتخابات فدراسیون فوتبال سپری می‌شود و هرچند این مدت زمان کوتاه معیار مناسبی برای سنجش عملکرد تیم مدیریتی جدید نیست اما می‌توان نسبت به اهداف و چشم‌اندازهای تعریف‌شده و اینکه آیا دستیابی به آنها تا چه اندازه قابل تحقق و منطقی خواهد بود به صحبت پرداخت و نظر کارشناسان امر را جویا شد، ازسوی دیگر طی چند روز گذشته برخی شایعات مبنی‌بر اینکه کمیته‌ها و ارکان فدراسیون فوتبال متحول‌شده و قرار است به‌زودی افراد جدیدی روی کار بیایند شنیده می‌شود که ازجمله آنها می‌توان به حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل اسبق پرسپولیس به‌عنوان گزینه مدیریت تیم‌های ملی اشاره کرد. بر همین اساس درخصوص این اتفاق و همچنین سایر مسائل مرتبط با گرشاسبی هم‌صحبت شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مدیرعامل پیشین پرسپولیس را در ادامه می‌خوانید.

انتخابات فدراسیون فوتبال هفته گذشته برگزار و عزیزی‌خادم به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون انتخاب شد. صحبت‌مان را در این خصوص آغاز کنیم.

البته ما دیگر این گوشه‌کنارها هستیم و خیلی صحبت‌هایمان شاید تاثیرگذار نباشد اما یکی از حسن‌های برگزاری انتخابات این بود که بالاخره اساسنامه ازسوی فدراسیون جهانی فوتبال مصوب شد. این درحالی است که تعداد اعضای مجمع نیز از لحاظ کمی افزایش پیدا کرد تا باب حضور برخی افراد در این فضا باز شود البته در این بین یکی، دو گیر و گور دیگر نیز باقی‌مانده که اگر این موارد نیز حل‌وفصل شود، مطمئنا در آینده انتخابات آزاد و مستقل و با حضور تمامی سرمایه‌های لازم را شاهد خواهیم بود.

منظورتان از این گیر و گورها و ایرادات چیست؟

مثلا همین موضوع بازنشستگی و محدودیت‌های سنی که در اساسنامه گنجانده شده که مطمئنا این موضوع در هیچ کجا وجود ندارد و فقط در فدراسیون فوتبال ایران شاهد آن هستیم.

یعنی موافق حذف چنین بندی در اساسنامه انتخاباتی هستید؟

به هر حال در بحث ورزش قهرمانی و حرفه‌ای ارزیابی عملکرد افراد حرف اول و آخر را می‌زند و فکر نمی‌کنم بحث بازنشستگی یا سن‌وسال و محدودیت‌های اینچنینی در ورزش قهرمانی و حرفه‌ای معنا داشته باشد. من نمی‌دانم، اگر در جایی الگویی وجود دارد که بالاخره می‌توانیم بگوییم الگوبرداری کرده‌ایم و چیز بدی هم نیست اما اگر الگویی نیست باید ارزیابی عملکرد را شاخص قرار داد نه اینکه با چنین قوانینی مانع از حضور افراد توانمند در عرصه انتخابات شویم. مثلا افرادی مثل دادکان و مایلی‌کهن با این همه تجربه و سابقه چرا باید از حضور در این عرصه بیرون بمانند؟ مایلی‌کهن سال‌های‌سال تقریبا در نقش معاون ورزشی سازمان تربیت‌بدنی تجربه دارد و سال‌ها در دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها کار کرده است اما با این قوانین باید تجربیات خود را بایگانی کند. به‌نظر من که نمی‌شود.

بعد از اینکه علی کریمی با تعداد رای یک‌رقمی بین چهار کاندیدا نفر چهارم شد برخی‌ها انتقاد کردند که چرا نباید شخصی مثل کریمی به‌عنوان پیشکسوت فوتبال ازسوی مجمع آرای لازم را به دست بیاورد، هرچند کریمی تخصص مدیریتی ندارد و این موضوع هم قابل پیش‌بینی بود که رای نیاورد.

به این موضوع خیلی پرداخته شده و صحبت‌های زیادی را شنیده‌ایم و فکر نمی‌کنم حرفی برای گفتن باقی مانده باشد.

۹رای برای علی کریمی در شأن او و مجمع فدراسیون فوتبال بود یا شما هم حدس می‌زدید که چنین اتفاقی بیفتد؟

وقتی علی کریمی به‌عنوان نخبه فوتبال به انتخابات ورود کرده باید به‌قدری هماهنگ‌شده باشد که این حضور بیشتر نمایشی باشد و با یک ابلاغ امثال علی کریمی به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شوند و نباید چنین فردی در معرض رای گرفتن و لابی‌کردن قرار بگیرد. به‌نظر من شأن این اسطوره‌ها باید یک‌جوری حفظ شود، با این حال انتخابات هم به‌نوعی قانون به‌شمار رفته و باید به آن احترام گذاشت. با این حال مگر مثل علی کریمی چند نفر در این فوتبال داریم و به‌نظر من باید جایگاه ویژه‌ای برای این افراد در ورزش و فوتبال کشور لحاظ شود.

به‌عنوان یک مدیر موفق انتخاب عزیزی‌خادم و یک هیات‌رئیسه جدید را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فعلا همه منتظر هستند تا ببینند عزیزی‌خادم براساس برنامه مدنظر چه اتفاقاتی را برای پیشبرد اهداف و رسیدن به چشم‌اندازها رقم می‌زند. از طرفی در بحث مدیریت حدود ۷۰درصد توان‌مان را صرف مدیریت بحران می‌کنیم آن‌هم به‌لحاظ مشکلات، تحریم‌ها، تنگناها، موانع و بعضی دخالت‌ها. بنابراین یک مدیر متاسفانه باید بسیاری از اوقات خود را مراقب جمع کردن حواشی باشد به همین دلیل ارائه برنامه یک مطلب است و اتفاقا آدم هم دوست دارد روی برنامه کارها را پیش ببرد اما ازسوی دیگر به‌یک‌باره یک موج ایجاد شده یا تحریمی به وجود می‌آید که باعث می‌شود تمام این برنامه‌ها به‌هم ریخته و خراب شود.

اینها همه ایراداتی است که درون کار پیش می‌آید مثل خود ما که در زمان حضور در پرسپولیس برانکو را با دلار ۳۴۰۰تومانی آوردم اما زمانی که تیم را تحویل دادم، آخرین پرداختی به برانکو دلار نزدیک ۲۰هزار تومان بود یعنی حدود ۶ تا ۷برابر افزایش نرخ ارز در این مدت. به همین دلیل این‌جور اتفاقات برنامه‌ها را به‌هم می‌ریزد و شما مجبور می‌شوید از جاهای دیگر بزنید تا بتوانید پول سرمربی را پرداخت کنید که به این ترتیب عواقب بعدی و مشکلات قضایی گریبان‌گیر نشود. اینکه می‌فرمایید روی برنامه جلو برویم درست و قشنگ است و هرکسی هم بیاید اتفاقا برنامه دارد اما خیلی از مسائل پیش‌بینی‌نشده این برنامه‌ها را به‌هم می‌ریزد یعنی باید به‌نظر من یک‌سری پیش‌بینی‌هایی بشود برای اتفاقات پیش‌بینی‌نشده.

یکی از مسائلی که در زمان شما وجود داشت موضوع تحریم‌ها بود که مشکلاتی را درخصوص پول‌های بلوکه‌شده پرسپولیس برای پاداش کسب عنوان نایب‌قهرمانی آسیا توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا برایتان ایجاد کرد. می‌گویند عزیزی‌خادم برنامه‌هایی دارد تا بتوان این مشکل را حل کرد.

حالا ان‌شاءالله کارها خوب پیش رفته و این اتفاقات بیفتد، بالاخره با توجه به قول‌های داده شده و برنامه ارائه‌شده اگر عزیزی‌خادم براساس برنامه پیش برود مطمئنا اوضاع فوتبال کشور خوب خواهد شد.

عملکرد تیم مدیریتی قبلی فدراسیون فوتبال را چطور ارزیابی می‌کنید؟ به‌نظر می‌رسد این دوستان کارنامه قبولی نگرفته باشند!

باید در این خصوص بخش‌های مختلف را ارزیابی کرد مثلا هنوز در پرونده ویلموتس حکم قطعی نیامده که بخواهیم قضاوت داشته باشیم.

شما درست می‌گویید اما در سایر قضایا مثل پیشبرد زیرساخت‌ها یا موفقیت در عرصه تیم‌های ملی و سایر مسائل نیز توفیقی به دست نیامد.

در هر صورت درخصوص تیم‌ملی نیز این‌طور ارزیابی می‌شود که ما اول آسیا هستیم. به‌نظر من باید عزیزی‌خادم و تیمش یک خط‌کش گذاشته و این مسائل را رو به جلو ارزیابی کنند. یعنی باید این اتفاق را مثل دوی امدادی در نظر گرفت، در دوی امدادی اگر پشت‌سرتان را نگاه کنید چون بدن‌تان تاب می‌خورد سرعت‌تان کم شده و رقیب جلو می‌زند یا شما زمین می‌خورید. به‌نظر من دوستان نباید به عقب نگاه کنند یا اینکه توان‌شان را روی این موضوع بگذارند که عقب چه شد و چه اتفاقی افتاد. الان باید خط‌کش را به‌سمت جلو بگذارند چون الان هم مسابقات مقدماتی جام‌جهانی نزدیک است و باید اردوهای تیم‌ملی ساماندهی شود و ازسوی دیگر باید ایجاد انگیزه و روحیه در دستورکار قرار بگیرد و ان‌شاءالله در گام اول سهمیه جام‌جهانی را تکرار کرده تا در ادامه اتفاقات بدی نیفتد، در هر صورت گرفتن سهمیه یک نوع نشاط اجتماعی ایجاد می‌کند و نگرفتن آن نیز تاثیرات منفی روی جامعه گذاشته و کار را سخت و دشوار خواهد کرد.

شنیده شده با شما برای مدیریت تیم‌های ملی صحبت و مذاکره شده؛ این موضوع چقدر صحت دارد؟

صحت ندارد. صحبتی با من نشده است.

یعنی طی یک‌هفته گذشته با عزیزی‌خادم صحبت و جلسه‌ای نداشته‌اید؟

خیر.

اگر از شما بخواهند کمک‌شان کنید این کار را انجام خواهید داد؟

حاضرم به‌طور غیرحضوری کمک کنم. یعنی اگر به‌عنوان مشاور مشورت بخواهند در خدمتم.

خودتان را بازنشسته کرده‌اید یا مشکل دیگری وجود دارد؟

به هر حال تا این لحظه این‌طور خواسته شده و ما هم این‌طوری پیش می‌رویم.

حتما از ماجرای شکایت سوشا مکانی از پرسپولیس و بسته‌شدن پنجره‌های این باشگاه خبر دارید. البته گفته می‌شود پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی پرسپولیس باز شده اما سوشا خبر داده که تسویه‌حساب نکرده و احتمالا پای جریانات دیگری در میان است. مکانی حتی ۲سال پیش در مصاحبه‌ای انتقادی شما را طرف حساب قرار داده و گفته بود به‌تنها کسی که خیلی بدهکار هستید، اوست و همان زمان پرسپولیس را تهدید به شکایت به فیفا کرده بود. اتفاقات آن زمان را به‌خاطر دارید؟

موضوع مربوط به مکانی اصلا مربوط به زمان من نبوده و نیست و این مصاحبه هم که می‌گویید اولین‌بار است که می‌شنوم. زمانی که من آمدم پنجره بسته بود و مشخص هم بود که در تیم چه کسانی حضور دارند. قبل از آن‌هم من بازیکن تحت هیچ شرایطی نگرفته بودم، بنابراین، این قضایا برای زمان من نبود. در زمان من هر پرونده‌ای درخصوص محکومیت پرسپولیس آمد، ما آن را انجام دادیم در غیر این صورت پنجره‌ها باز نمی‌شد.

در آن زمان هیچ مذاکره یا چالشی با سوشا مکانی پیش نیامد؟

خیر؛ اصلا به‌هیچ‌وجه با ایشان طرف حساب نبودم.

یک راهکار به‌عنوان یک مدیر قدیمی می‌دهید که تا این اندازه پنجره تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس باز و بسته نشود.

البته الان شرایط بهتر شده است و دیگر مثل سابق شاهد محکومیت‌ها نیستیم اما اگر فقط یک مورد محکومیت یا پرونده‌ای مربوط به من باز باشد من دیگر اسم ورزش را نخواهم آورد یا به‌طور مثال اگر ناآگاهانه کاری کرده یا منجر به آسیب زدن شده باشم خودم می‌روم، این درحالی است که در پرونده بازیکنانی مانند طارمی یا بیرانوند هیچ بندی نبوده اما بندهای توافقی اضافه کردیم که از هرکدام ۷۰۰هزار دلار به پرسپولیس برسد. یعنی اگر بندی هم نبود ما این بندها را گنجانده‌ایم تا پول به باشگاه برسد و بسیاری از موارد دیگر که ما آنها را رفع و رجوع کردیم.

برای آینده چه کاری باید کرد تا این همه شاهد بسته شدن پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی تیم‌ها نباشیم، چراکه مطمئنا این موضوع در فیفا روی اعتبار فوتبال ایران تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

دقت، دقت و دقت و اینکه نباید اسیر جوسازی و موج‌های جانبی شده که مدیر بخواهد به کاری تن دهد با این دیدگاه که حالا ببینیم بعدا چه می‌شود! این دیدگاه مطمئنا تبعات و عواقبی اینچنینی را به دنبال خواهد داشت و همین داستان‌ها درست می‌شود.

برخی مدیران هم در باشگاه‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس بیشتر به‌دنبال رزومه‌سازی هستند تا عملکرد مثبت.

من بارها گفته‌ام در این خصوص نقش هیات‌مدیره‌ها خیلی مهم است و نباید آنها منفعل عمل کنند، اگر هر چیزی مصوب هیات‌مدیره شود مثل بسته شدن قراردادها و سایر مسائل آن‌هم با رویکرد نگاه به آینده مطمئنا این اتفاقات پیش نخواهد آمد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الان هم از روی پل شکسته داره عبور میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فدراسیون کیسه کش العربستان

      • بدون نام

        خدا لعنتشون کنه فدراسیون

    • پدرام

      این آویزون ول کن نیست!؟
      لنگ سرخ حکومتی

    • ستار

      لنگ وکیسه برای نظافت وپاکیزگی بسیاری از طرفداران سرخ وابی لازمه تا چرک تعصب کورکورانه را از وجودشون پاک کنه وهمه زحمتکشان ورزش رو به یک چوب نرونند. ورقابت زیبای ورزش رو در زمین ورزش محک بزنند ودر خانواده های رقبا وطرفدارها دنبالش نگردند( شرط بندها جدا هستند )

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج