۱۱۱۱۱۳۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

وابستگی دوباره پرسپولیس به ترابی

یک تصویر ویژه از بازی رفت با اف‌ث گوا هند را عکاس باشگاه پرسپولیس ثبت کرده که می‌تواند الهام‌بخش یک نکته شیرین اما دلهره‌آور باشد.

ایران ورزشی: یک تصویر ویژه از بازی رفت با اف‌ث گوا هند را عکاس باشگاه پرسپولیس ثبت کرده که می‌تواند الهام‌بخش یک نکته شیرین اما دلهره‌آور باشد. تصویری که نشان می‌دهد مهدی ترابی در محاصره چهار بازیکن گوا قرار دارد و یک بازیکن تیم هندی هم کمی آنطرف‌تر دنبال این است تا عرصه را به ستاره پرسپولیس تنگ کند.

وابستگی دوباره پرسپولیس به ترابی

این عکس خیلی از فوتبالی‌ها را یاد تصویر معروف از آندرس اینیستا در محاصره شش ملی‌پوش ایتالیایی در جریان بازی فینال یورو 2012 می‌اندازد که آن زمان سر و صدای زیادی به پا کرد و در واقع سال‌ها بعد از پخش انیمیشن فوتبالیست‌ها تداعی کننده صحنه خاطره‌انگیز محاصره سوباسا اوزارا کاپیتان و ستاره تیم شاهین توسط شش بازیکن حریفش بود. تصویری که بعدتر یکی دو بار دیگر هم در بازی‌های تیم ملی اسپانیا و باشگاه بارسلونا تکرار شد تا همه از قدرت جادویی دن آدرس در میانه میدان بگویند.

قیاس مهدی ترابی با آندرس اینیستا قیاس مع‌الفارقی است و البته پست بازی دو نفر هم شباهتی به هم ندارد اما ستاره شماره 9 پرسپولیس دوباره دارد بدل به همان بازیکن تعیین کننده و سرنوشت‌ساز فصل قبل سرخ‌ها می‌شود.
مهدی ترابی وقتی به پرسپولیس پیوست به سبب شرایط نه چندان جالبی که در العربی پشت سر گذاشته بود شرایط فنی و بدنی مناسبی نداشت.

ترابی بازیکنی انفجاری است که غالباً در هر بازی بارها استارت می‌زند و پا به توپ پیش می‌رود. در عین حال او همسترینگ‌های کوتاهی دارد که در مواقع استارت‌های انفجاری بیشترین فشار را تحمل می‌کند و به نوعی باید شرایط بدنی خاصی داشته باشد تا این همسترینگ‌ها مدام کشیده یا دچار پارگی نشوند.

این مشکلی بود که کادر فنی، پزشکی و مربی بدنساز پرسپولیس به جهت همکاری فصل قبل با ترابی بدان واقف بودند و حالا ترابی برعکس آنچه در العربی نشان داد کارآیی بالایی در تیم پرسپولیس دارد و دوباره کم کم تبدیل به همان ستاره تأثیرگذار و تعیین کننده می‌شود.

ترابی فصل قبل در لیگ برتر بهترین و تعیین کننده‌ترین بازیکن سرخ‌ها در فاز حمله بود و آمار جالبی در تعداد گل و پاس گل ثبت کرد اما با جدایی‌اش از قدرت تهاجمی سرخ‌ها کاست تا جایی که حالا و هر نمایش درخشانش در لیگ قهرمانان بسیاری از هواداران پرسپولیس غصه می‌خورند و می‌گویند اگر ترابی را داشتند حتماً و قطعاً قهرمان فصل ۲۰۲۰ این مسابقات می‌شدند و حسرت جام در یکقدمی آن دوباره به دل‌شان نمی‌ماند.

مهدی ترابی بعد از پیوستن دوباره به پرسپولیس حدود یک ماه تمرین کرد تا در اولین بازی‌اش به میدان برود اما با وجود اینکه صددرصد آماده نبود از همان بازی ۲ اسفندماه مقابل نفت مسجدسلیمان میزان تأثیرگذاری‌اش را عیان کرد. ترابی در دو بازی لیگ برتری سرخ‌ها در سال ۱۴۰۰ مقابل پدیده و نساجی جزو بهترین‌های تیمش بود. درخشش ترابی اما در لیگ قهرمانان آسیا آغاز شد و او در هر سه بازی دور رفت یکی از شاخص‌ترین ستاره‌های تیم یحیی بود که یا گل زد یا پاس گل داد و با پیراهن شماره ۹ دوباره درخشید.

ترابی در بازگشت دوباره به پرسپولیس بلوغ فکری بیشتری هم پیدا کرده و بعضاً بدون استارت‌های انفجاری و بهم ریختن خط دفاع حریف با پیدا کردن فضاهای خالی و درهایی که بین مدافعان حریف پیدا می‌شود پاس‌های تعیین‌کننده‌ای می‌دهد که به یکباره در یک شرایط سخت تیم را در موقعیت گلزنی قرار می‌دهد.

ترابی ضمن برخورداری از این ویژگی همچنان با تکنیک بالا قدرت پا به توپ و دریبلینگش مهم‌ترین عنصر تهاجمی تیم یحیی است و در بازی با تیم‌هایی که بسته بازی می‌کنند و در یک سوم دفاعی خود جمع می‌شوند یک مهره قابل اتکا به حساب می‌آید و فاکتور خلاقیت را در تیم خود به شکل قابل توجهی بالا می‌برد.

مهدی ترابی در بازی رفت با گوا و در نیمه نخست در کنار بازیکنانی مثل وحید امیری، سیامک نعمتی و احسان پهلوان ستاره تیمش بود که هم گل زد، هم پاس گل داد و هم چندین موقعیت ساخت اما در نیمه دوم خسته شد و افت کرد تا تعویض شود. در عین حال با خسته شدن و افت کردن مهدی ترابی کیفیت فنی پرسپولیس در فاز حمله نیز افتی نسبی داشت و تیم یحیی با وجود در اختیار داشتن مالکیت توپ در خلق موقعیت موفقیت چندانی نداشت و تعداد شانس‌های گلش نسبت به دقایق درخشش ترابی اندک بود.

بازی رفت با گوا و در مجموع سه بازی دور رفت لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ ثابت کرد پرسپولیس دوباره دارد به تک ستاره فصل قبل خود وابسته می‌شود. این وابستگی از آن حیث شیرین است که در شرایط سخت بازی‌هایی که گره می‌خورد همیشه یک ترابی هست که تا لحظه پایانی مسابقه با عنصر خلاقیت خود نتیجه را به سود پرسپولیس تغییر دهد اما این وابستگی وقتی نگران کننده می‌شود که یادمان بیاید وقتی ترابی از پرسپولیس به قطر رفت این تیم در فاز حمله چه خلأیی پیدا کرد.

حالا و در لیگ قهرمانان آسیا و در هر مسابقه‌ای که مهدی ترابی بدرخشد بیم این می‌رود که دوباره تیم‌های متمول منطقه یا حتی واسطه‌های تیم‌های اروپایی او را زیر نظر گرفته و برای جذبش اقدام کنند که این می‌تواند برای هواداران پرسپولیس و البته کادر فنی نگرانی تازه‌ای به وجود بیاورد.

نمی‌دانیم کادر فنی چقدر از وابستگی دوباره به ترابی استقبال می‌کنند یا برای کمرنگ کردن این مهم برنامه‌ای دارند یا خیر اما باید یادآوری کنیم ترابی یک فصل و نیم با پرسپولیس قرارداد دارد و ظاهراً تازه برگشته تا غیبتش در آن فینال و حسرتی که بر دل‌ها ماند را برای هواداران جبران کند اما هر بازی که بدرخشد و با نمایش‌های ویژه‌اش یادمان بیاورد که عجب مهره تعیین کننده‌ای است دوباره احتمال ترانسفرش به جایی که چند برابر پرسپولیس پول می‌دهد، بالاتر خواهد رفت. پس باید امیدوار باشیم این بار از آن بندهای عجیب در قرارداد ستاره پرسپولیس نگذاشته باشند و اگر روزی قرار شد باشگاه ترانسفرش کند از قبال این جابه‌جایی درآمدزایی عمده‌ای داشته باشد تا حسرت از دست دادن جام‌ها دوبل نشود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج