adexo3
۱۱۱۸۲۸۶
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

۳ باشگاهی که همچنان به سوپرلیگ وفادارند

باید دید یوفا چه تنبیهاتی را برای سه باشگاهی که روی پروژه شکست‌خورده خود پافشاری می‌کنند در نظر خواهد گرفت و آیا به‌زودی شاهد برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان بدون حضور سه باشگاه مدعی خواهیم بود یا اینکه یوفا جرایم بازدارنده دیگری را برایشان در نظر خواهد گرفت.

فرهیختگان: ایده برپایی سوپرلیگ اروپا اگرچه تنها با گذشت دو روز از اعلام رسمی‌اش با شکستی تلخ روبه‌رو شد و به‌نظر می‌رسد شکست خورده است اما سه باشگاه هنوز هم امیدوارند بتوانند این پروژه را به سرانجام برسانند. اگرچه ۹باشگاهی که در ابتدا قول همکاری داده بودند خیلی زود و با تحرکات پشت‌پرده و البته اعتراض شدید هواداران مجبور به عقب‌نشینی شدند و حتی توافقنامه‌ای را با یوفا برای عدم حضور در چنین مسابقاتی امضا کردند اما یوونتوس، رئال‌مادرید و بارسلونا هنوز به این ایده وفادارند. اتحادیه فوتبال اروپا این سه باشگاه را به‌کنار گذاشتن از لیگ قهرمانان تهدید کرده است اما با وجود این چالش‌ها، آنها هنوز هم روی حرف خود پافشاری می‌کنند و تسلیم فشارهای یوفا نشده‌‌اند. اگرچه بسیاری با این ایده جاه‌طلبانه که بیشترین منافع باشگاه‌های بزرگ را تامین می‌کند مخالفند اما طراحان آن معتقدند با اجرای سوپرلیگ فوتبال قدمی روبه‌جلو برخواهد داشت و باعث می‌شود هواداران بیشتر از این ورزش لذت ببرند.

پافشاری روی شکست

هفته گذشته بود ۹تیمی که از حضور در این تورنمنت کنار کشیدند از هواداران خود دوباره عذرخواهی کردند و این ایده را اشتباهی بزرگ خواندند. یوفا نیز جرایمی مالی برای آنها در نظر گرفت و البته درصورتی‌که مجددا برای حضور در چنین مسابقاتی تلاش کنند با جرایم مالی سنگینی روبه‌رو خواهند شد. ازسوی دیگر یوفا اعلام کرد پرونده سه باشگاه دیگر به کمیته انضباطی این نهاد خواهد رفت تا آنها درباره تنبیهات این تیم‌ها تصمیم‌گیری کنند. پیش‌بینی‌های مختلفی از رای احتمالی یوفا انجام شده است، از جرایم مالی سنگین تا محرومیت‌های سنگین ازجمله دو سال عدم حضور در لیگ قهرمانان که لطمه‌ای بزرگ به این باشگاه‌ها خواهد زد و البته از جذابیت این تورنمنت نیز کم خواهد کرد. با این حال یوفا مجبور است برای اینکه این باشگاه‌ها را دوباره تحت سلطه خود درآورده و مانع از برنامه‌ریزی مجدد چنین تورنمنت‌هایی شود این محرومیت‌ها را در نظر بگیرد. غیبت غول‌های اروپایی و همچنین یکی از مدعیان لیگ ایتالیا در مسابقات اروپایی از لحاظ مالی نیز به‌ضرر این باشگاه‌ها خواهد بود. به‌خصوص در این برهه اخیر که بحران کرونا باعث ایجاد مشکلات اقتصادی زیادی برای باشگاه‌ها شده است و این محرومیت می‌تواند لطمه جبران‌ناپذیری به آنها وارد کند.

با وجود این فلورنتینو پرس، رئیس باشگاه رئال‌مادرید که از ایده‌پردازان اصلی این تورنمنت بود و آندره‌آ آنیلی، رئیس و مالک باشگاه یوونتوس هنوز هم روی حرف خود پافشاری می‌کنند و ظاهرا تصمیمی برای عقب‌نشینی ندارند. در بارسا هم اگرچه پیوستن به این تورنمنت در نشست خبری بارتومئو که برای اعلام کناره‌گیری‌اش از ریاست این باشگاه برگزار شده بود، اعلام شد و به‌نوعی آخرین ضربه او به این باشگاه محسوب می‌شد اما در شرایط کنونی خوان لاپورتا هم همچنان از آن حمایت می‌کند. در این شرایط شاید این چالش درنهایت با احکامی سنگین به ضرر این باشگاه‌ها و حتی کشیده شدن کار به دادگاه ادامه پیدا کند که در آن صورت جنگ بسیار جدی‌تر از قبل خواهد بود و قطعا در این میان بازهم هواداران و فوتبال‌دوستان هستند که بازنده اصلی این رویارویی خواهند بود. این باشگاه‌ها درحالی‌که تصور می‌کردند با ایجاد سوپرلیگ و اسپانسرهای قدرتمندی که پشت‌سر آن قرار دارند پول هنگفتی نصیب‌شان می‌شود و می‌توانند علاوه‌بر پرداخت بدهی‌های خود، بدون دغدغه به‌سراغ خریدهای جدید بروند اما فعلا همه‌چیز بر باد رفته و با کنار رفتن ۹تیم دیگر عملا پروژه با شکست مواجه شده است.

جرایم سنگین در انتظار 3 تیم

یوفا روز چهارشنبه اعلام کرد تحقیقات جدی‌تر خود را درباره این پرونده آغاز کرده و قرار است به‌زودی درباره جرایم سه باشگاه یووه، رئال و بارسا تصمیم‌گیری شود. این نهاد معتقد است باشگاه‌های مذکور با این پروژه به اعتبار یوفا لطمه وارد کرده‌اند و قوانین این اتحادیه را زیرپا گذاشته‌اند. ازسوی دیگر اگر ۹ باشگاه دیگر با اعتراف به اشتباه خود تعهد دادند که دیگر به‌سراغ چنین مسابقاتی نخواهند رفت اما پافشاری این سه باشگاه باعث خواهد شد جرایم سنگینی علیه آنها در نظر گرفته شود.

همچنین کمیته حقوقی یوفا مشغول جمع‌آوری مستندات درباره این اقدام غیرقانونی است تا تنبیهات شدیدی را علیه این باشگاه‌ها اعمال کند. اگرچه هنوز زمان دقیقی برای بررسی این پرونده اعلام نشده اما بعید است یوفا اعلام نتیجه آن را خیلی به تاخیر بیندازد و به نوشته رسانه‌های اروپایی برای اینکه قدرت و صلابت خود را به رخ بکشد احتمالا خیلی زود نتیجه این پرونده مشخص خواهد شد. ازسوی دیگر با توجه به اینکه آرای انضباطی و تنبیهی یوفا قابلیت شکایت در دادگاه عالی ورزش(CAS) را دارد احتمالا این باشگاه‌ها پرونده را به آنجا خواهند برد تا درصورتی‌که محرومیتی از حضور در مسابقات اروپایی در این رای وجود داشته باشد حداقل برای فصل آینده بتوانند در لیگ قهرمانان حاضر باشند.

اگرچه الکساندر چفرین، رئیس یوفا از همان ساعات نخست اعلام خبر برپایی سوپرلیگ به‌شدت از طراحان آن انتقاد کرد و با الفاظی تند آنها را مورد خطاب قرار داد اما ظاهرا این تهدیدات روی سه باشگاه باقی‌مانده تاکنون بی‌اثر بوده است به‌خصوص که به‌تازگی اعلام شد آنها همچنان مشغول کار روی این پروژه هستند و با جدیت درحال طراحی ایده‌های جدید برای ارائه دوباره آن به باشگاه‌های اروپایی هستند. ازسوی دیگر ۹تیم خارج شده و به‌خصوص باشگاه‌های انگلیسی درطول همان ۴۸ساعت و حتی پس از آن با واکنش شدید هواداران خود روبه‌رو شدند و بعید است به‌راحتی بتوانند دوباره در چنین شرایطی قرار بگیرند. شاید طرحی پخته‌تر و البته آماده کردن هواداران و توجیه آنها پیش از رسمی‌شدن این ایده راه‌حل بهتری برای اجرا آن در آینده باشد. البته اگر درآمد مالی این مسابقات به‌قدری مناسب باشد که آنها حاضر شوند جریمه ۱۰۰میلیون یورویی که یوفا برای پیوستن دوباره به این طرح قرار داده را پرداخت کنند.

در بریتانیا هنوز هم تجمعات اعتراضی هواداران برگزار می‌شود و حتی هواداران تیم‌هایی چون آرسنال و منچستریونایتد خواستار کناره‌گیری مالکان این باشگاه‌ها شده‌اند و معتقدند آنها صلاحیت لازم برای هدایت و مدیریت در این تیم‌ها را ندارند و بهتر است هرچه زودتر سهام خود را فروخته و دست از سر این تیم‌ها بردارند. آخرین مورد این اعتراضات هم به دیدار یونایتد برابر لیورپول مربوط می‌شد که هواداران تیم منچستری ابتدا با حضور در ورزشگاه اولدترافورد مانع از برگزاری این مسابقه شدند و درنهایت این دیدار به تعویق افتاد و پنجشنبه‌شب نیز درحالی‌که قرار بود این بازی برگزار شود مجددا تجمعاتی علیه خانواده گلیزرها که مالکیت باشگاه را برعهده دارند برگزار کردند اما این‌بار نتوانستند انجام مسابقه را با مشکلی جدی مواجه کنند.

مخالفت سر الکس

سرالکس فرگوسن، سرمربی سابق منچستریونایتد یکی از مخالفان این ایده است که می‌گوید این پروژه می‌توانست رویای تیم‌های کوچک را برای موفقیت برابر بزرگان به کلی نابود کند. او در مصاحبه تازه خود دراین‌باره گفت: «من به‌عنوان بازیکن با رنجرز و دانفرملاین در رقابت‌های اروپایی حاضر بودم و پس از آن‌هم که به دنیای مربیگری وارد شدم با آبردین توانستم در فینال جام برندگان جام اروپا در سال۱۹۸۳ رئال‌مادرید را مغلوب کنم. این رویا و آرزوی هر باشگاهی است که بتواند در چنین مسابقات مهمی به برتری برسد. همان‌گونه که با آبردین توانستیم این کار بزرگ را انجام دهیم و شبی تاریخی را رقم زدیم. نباید فراموش کنیم که جذابیت فوتبال در همین اتفاقات است و دلیل اصلی زیبایی این ورزش این است که همیشه باشگاه‌های کوچک تلاش دارند بتوانند به قله برسند و این چالش باعث تماشایی‌تر شدن این رشته می‌شود. واقعا بدون این ذهنیت نمی‌توان ادامه داد و این پروژه می‌توانست به قیمت از دست رفتن این جذابیت تمام شود. اگر در زمان ما هم چنین پروژه‌ای وجود داشت هرگز نمی‌توانستیم موفقیتی بزرگ همانند برتری برابر رئال و فتح یک جام معتبر را تجربه کنیم.»

اتهام تباس به رئیس فیفا

اگرچه یوفا و فیفا در همان زمان هم بارها تاکید کرده بودند حاضرند هر ایده جدیدی را مورد بررسی قرار دهند و درها برای پروژه‌ها تازه و نوآورانه باز است اما خاویر تباس، رئیس لالیگا معتقد است خود جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا پشت‌پرده این پروژه قرار دارد و از قبل درباره این اتفاقات آگاه بوده است. تباس می‌گوید: «من معتقدم خود او پشت‌سر تمامی این قضایا قرار دارد و حتی شخصا نیز به خودش گفتم. همان‌گونه که پیش از این گفتم پشت تمام این قصه‌ها رئیس فیفا قرار دارد و او بود که ماجرا را هدایت می‌کرد و فشار آورد تا داستان به پیش برود. آنها نباید به تضعیف لیگ‌های داخلی کمک کنند و بهترین راه برای پشتیبانی از فوتبال، حمایت از لیگ‌ها و مسابقات تحت‌نظرشان است.»

اینفانتینو با ایده‌های جدید خود توانست ریاست فیفا را پس از بلاتر به‌دست آورد و در این مدت تحولات زیادی را در این ورزش به‌خصوص در راستای ورود تکنولوژی به فوتبال و استفاده از کمک داور ویدئویی، تکنولوژی خط‌دروازه و چندین پروژه دیگر به‌وجود آورده است. با این حال اگر او واقعا طراح اصلی تمام این مسائل باشد نباید انتظار داشت که در باشگاه‌ها با جرایم سنگینی مواجه شوند و البته در آینده رویارویی یوفا با این نهاد می‌تواند دردسرهای زیادی را برای نهاد اصلی تصمیم‌گیرنده در فوتبال به‌وجود آورد.

اگرچه در ایتالیا حتی صحبت از کنار گذاشتن یوونتوس از لیگ مطرح شده اما تباس معتقد است در لالیگا نمی‌توان چنین جریمه‌ای را اجرا کرد: «در قوانین لالیگا چنین تنبیهاتی وجود ندارد و عملا ما نمی‌توانیم باشگاه‌ها را برای انجام چنین کارهایی با جرایم سنگین روبه‌رو کنیم. البته در ایتالیا هم رئیس فدراسیون چنین صحبتی انجام داده است نه رئیس لیگ و همه می‌دانیم که فدراسیون‌ها زیرنظر یوفا هستند اما لیگ‌ها هویتی مستقل دارند و نمی‌توان با فشار از آنها خواست که مطابق خواسته آنها رفتار کنند. این پروژه شکست خورده اما هنوز نمرده است. بدون تیم‌های انگلیسی برپا کردن دوباره چنین ایده‌ای غیرممکن است و آنها هم علنا اعلام کردند چنین تصمیمی از اساس اشتباه بوده است. به‌نظرم بدترین تنبیه برای آنها واکنشی بود که هواداران باشگاه‌ها نشان دادند و خیلی زود فهمیدند که چه اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌اند.»

او همچنین درباره اینکه اختلافات شخصی‌اش با فلورنتینو پرس، رئیس باشگاه رئال‌مادرید باعث شده موضع تندی علیه سوپرلیگ داشته باشد، افزود: «من هیچ خصومتی با او ندارم و اظهارنظرهایم دراین‌باره اصلا شخصی نیست. من به فکر منافع فوتبال هستم و به همین دلیل با این ایده مخالف بودم. من و پرس شاید نگاهی متفاوت نسبت به دنیای فوتبال داشته باشیم و نباید همه‌چیز را شخصی برداشت کرد. او در جایی گفته بود فوتبال تا سه سال دیگر نابود خواهد شد و من کاملا با این حرف مخالفم. چیزی که او با سوپرلیگ به‌دنبال رسیدن به آن بود باعث می‌شود صنعت فوتبال با خطر روبه‌رو شود و به همین دلیل من با آن مخالفت کردم. من به‌عنوان کسی که در این ورزش حضور دارد و سمتی هم در لالیگا دارم نمی‌توانستم اجازه دهم چنین اتفاقی رخ دهد.»

درآمدی که از بین رفت

این ایده می‌توانست برای ۱۲باشگاه حاضر در این مسابقات و البته سایر تیم‌هایی که قرار بود در آینده به آن ملحق شوند آورده مالی بسیار خوبی داشته باشد به‌خصوص باشگاه‌هایی همانند میلان، آرسنال و تاتنهام که سهم کمتری از درآمدها در سال‌های اخیر داشته‌اند و حضور در این تورنمنت می‌توانست آنها را تا حد زیادی احیا کند. میلان یکی از باشگاه‌های بزرگ دهه۹۰ بود که در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است. آنها در فصل گذشته ۱۹۵میلیون یورو بابت شیوع کرونا و مشکلاتی که به‌دنبال این پاندمی ایجاد شد ضرر کردند و این برای باشگاهی که می‌خواهد دوباره به سطح اول فوتبال ایتالیا و اروپا برگردد چالشی بزرگ خواهد بود. هواداران انتظار دارند تیم در تابستان تقویت شود و با چنین وضعیتی نمی‌توانند انتظار موفقیتی بزرگ در لیگ و اروپا را داشته باشند. حضور در سوپرلیگ می‌توانست قدمی بلند برای بازگشت به روزهای اوج روسونری باشد.

در سایر باشگاه‌ها هم وضعیت کم‌وبیش به همین ترتیب است و آنها که به‌خصوص در دو فصل اخیر با بحران مالی روبه‌رو شده‌اند می‌توانستند با کمک ۳.۵میلیارد یورویی که بانک آمریکایی جی‌پی‌مورگان دراختیار آنها قرار می‌داد کاملا اقتصاد خود را بازسازی کرده و به شرایط خوب سابق برگردند. در این میان اما ابتدا عدم موافقت باشگاه‌های آلمانی و به‌خصوص بایرن‌مونیخ و همچنین پاری‌سن‌ژرمن برای پیوستن به این رقابت‌ها و سپس کنار رفتن ۶تیم برتر فوتبال جزیره باعث لطمه‌ای بزرگ به این مسابقات شد و درنهایت پروژه در عرض کمتر از ۴۸ساعت با شکست مواجه شد. اتفاقی که می‌تواند تاثیر زیادی در فصل آینده مسابقات اروپایی داشته باشد و شاید اگر این ایده اجرایی می‌شد، نه‌تنها جذابیت لیگ‌های داخلی تا حد زیادی از بین می‌رفت و چالش بزرگی در این زمینه ایجاد می‌شد بلکه تیم‌های کوچک‌تر عملا زیرپای بزرگان نابود می‌شدند و نمی‌توانستند دیگر برابر مدعیان ایستادگی کنند.

درنهایت باید دید یوفا چه تنبیهاتی را برای سه باشگاهی که روی پروژه شکست‌خورده خود پافشاری می‌کنند در نظر خواهد گرفت و آیا به‌زودی شاهد برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان بدون حضور سه باشگاه مدعی خواهیم بود یا اینکه یوفا جرایم بازدارنده دیگری را برایشان در نظر خواهد گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج