۱۱۱۸۶۵۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

چه خبر از پرونده ویلموتس با آن خسارت سنگین؟

حدود یک ماه دیگر جلسه آنلاین پرونده دادسری مارک ویلموتس و فدراسیون فوتبال ایران در دادگاه حکمیت ورزش برگزار می‌شود؛ جلسه‌ای که امید کمی برای پیروزی ایران در آن وجود دارد و گویا مسئولان ورزش باید خود را برای پرداخت این بدهی سنگین آماده کنند و کماکان مشخص نیست که مقصران این پرونده چه کسانی بوده‌اند؟

خبرآنلاین: حدود ۴۰ روز دیگر یکی از جلسات سرنوشت‌ساز فوتبال ایران برگزار می‌شود و به احتمال فراوان همه باید خود را برای پرداخت یکی از بزرگترین غرامت های ورزشی تاریخ آماده کنند. نه مارک ویلموتس بلکه فدراسیون مهدی تاج خسارتی به ورزش ایران زده که حالا حالاها بعید است کسی بتواند شبیه آن را خلق کند. این پرونده سنگین می تواند نام ایران و ویلموتس را وارد رکوردهای گینس کند. با وجود تمامی این مسائل اما هنوز مقصران اصلی حضور و انعقاد قرارداد ویلموتس معرفی نشده‌اند و هیچ کسی پاسخگوی این مسئله نیست و گویا مقصران اصلی اصلا نامشان مطرح نشده و کسی نمی تواند آن ها را محاکمه کند؟!

با توجه به اعلام مسئولان حقوقی فدراسیون فوتبال جلسه دادرسی پرونده ویلموتس سوم یا چهارم تیر برگزار می شود. در حکم اولیه فیفا اعلام شده که ایران باید ۶.۲ میلیون یورو برای ۶۳ روز فعالیت این مربی در ایران پرداخت کند. این اتفاق در حالی رخ داده که او زمانی که فسخ کرده بود هم ۲ میلیون یورو نقد دریافت کرد و در نهایت مارک بلژیکی برای یک مسافرت دو ماهه در ایران چیزی در حدود ۸ میلیون یورو دریافت خواهد کرد!

آیا رای فیفا رد می شود؟

رد رای فیفا از سوی دادگاه حکمیت ورزش کار نادری است و خیلی بعید به نظر می رسد ایران شانسی برای برگرداندن رای ویلموتس به نفع خودش داشته باشد. حتی این مسئله را می توان از اظهار نظرهای مسئولان هم دریافت کرد. غلامرضا رفیعی مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال چند روز پیش درخصوص اینکه آیا امیدی به پیروزی در جلسه آنلاین پروند ویلموتس دارد یا خیر؛ گفت: به نظرم زود است که در این باره نظر بدهیم چون رسیدگی به این موضوع در صلاحیت قضات است.

با توجه به اینکه بسیاری قرارداد ویلموتس را خوانده و مورد کارشناسی حقوقی قرار داده اند به خوبی می دانند که ایران اگر خوش شانس باشد فقط می تواند میزان غرامت را کاهش بدهد؛ نه اینکه از پرداخت همه مبلغ خلاص شود. این غرامت به روشنی در قرارداد قید شده و فدراسیون راه فراری برای پرداخت آن ندارد.

در ابتدا گفته می شد به دلیل اینکه او بعد از فسخ قرارداد روی نیمکت ایران مقابل عراق نشسته این موضوع برگ برنده ای برای فدراسیون ایران خواهد بود اما روند پرونده به شکلی پیش رفته که گویا هیچ برگ برنده ای وجود ندارد.

چه کسی غرامت را پرداخت می کند؟

چندماه پیش بود که سکوت مهدی تاج درخصوص این پرونده شکست اما او نه چهره یک فرد پشیمان را داشت و نه تقصیر آن را برعهده گرفت. او حتی در واکنش به افرادی که اعلام کردند او و مقصران باید این غرامت را پرداخت کنند گفت: چنین اتفاقاتی پیش از این هم رخ داده؛ مگر کسی از آن ها غرامت گرفت که از من هم بگیرند؟!

همین دو جمله از میان مصاحبه نسبتا طولانی مهدی تاج کاملا نشان می دهد که او خیالش راحت است که اشتباهی که در این پرونده مرتکب شده دامانش را نخواهد گرفت و حتی احتیاجی نمی بیند که بابت آن عذرخواهی کند. نکته عجیب اینکه او ابتدا با خیال راحت اعلام کرد که فدراسیون در این پرونده پیروز خواهد شد!

اگر می‌تونی منو بگیر!

صحبت های زیادی در خصوص اینکه چه کسی ویلموتس را به ایران آورده مطرح شده است اما هیچ کدام از طرفین آن را قبول نمی کنند؛ یکی می گوید من معرفی کردم و دیگری می گوید ما مقصر نبودیم. وزیر ورزش هم که با تغییر دولت دیگر مسئولیتی در این پرونده نخواهد داشت و این وزیر جدید است که باید منبع تامین این مبلغ را پیدا کند! شاید امروز که باید ۶ میلیون یورو به ویلموتس پرداخت شود دیگر کسی برای این موضوع اهمیتی قائل نیست اما اگر بررسی ها در این باره صورت می گرفت در آن شرایط این توقع می رفت که حتی اگر آن ها این مبلغ را پرداخت نمی کنند؛ حداقل بابت این اتفاقات پاسخگو باشند، در حالی که آن ها امروز حتی مواخذه هم نمی شوند!

فدراسیون عزیزی خادم و آسودگی خیال از این جنجال ها

اعضای جدید فدراسیون فوتبال در حال پیگیری این پرونده هستند اما اگر نتوانند موفق هم باشند هیچ خطری آن ها را تهدید نمی کند. مهم ترین علت این است که فدراسیون می تواند به راحتی بگوید که این اتفاقات در زمان مدیریت آن ها رخ نداده است؛ وقتی فدراسیون وقت خود را مقصر نمی داند چرا باید عزیزی خادم خودش را درگیر کند؟! ضمن اینکه با توجه به شرایط موجود اصلا عزم جدی برای گرفتن این مبلغ از مقصران وجود ندارد. در هر صورت همه به خوبی می دانند که در نهایت این پول از بیت المل هزینه خواهد شد همان طور که برای آن چمدان یورو هم از شستا قرض گرفته شد و عواقبش دامان اموال فدراسیون فوتبال را گرفت؛ نه شخصی خاص.

وجدان گمشده مرد نجیب!

مهدی تاج که ابتدای حضور ویلموتس با افتخار از انعقاد یک قرارداد خوب و حرفه ای سخن می گفت و اعتقاد داشت مشکلاتی که در قراردادهای گذشته بوده دیگر در قراداد ویلموتس تکرار نشده، در عجیب ترین اظهارنظرش هم گفت: من از نجابت ویلموتس خجالت کشیدم! جمله که حتی شبیه به آن را برای بعد از رقم خوردن این افتضاح تاریخی خطاب به مردم نگفت. شاید امروز حتی منتقدان قرارداد کی روش ترجیح می دادند که پول خشک شویی و دندانپزشکی او پرداخت می شد اما این افتضاح بار نمی آمد.

اینکه قرارداد ویلموتس به خوبی بسته نشده شکی نیست اما نکته جالب توجه هم این است که خود ویلموتس هم به راحتی پذیرفته که می خواهد بابت کار نکرده دستمزد بگیرد. در دنیای حرفه ای کسب و کار و به خصوص فوتبال دریافت غرامت هیچ منع قانونی ندارد و کسی نمی تواند ویلموتس را بابت این کار مواخده کند اگر چه اخلاق حکم دیگری دارد. حتی استراماچونی هم از استقلال درخواست غرامت کرده و این اشتباه ایرانی هاست که تصور می کنند هیچ کسی از آن ها غرامت نمی گیرد! البته قرارداد ویلموتس شبهات زیادی دارد و حتی بعضی معتقدند به غیر از شخص ویلموتس افراد دیگری هم هستند که از این غرامت سنگین بهره می برند!

قوز بالای قوز!

همه چیز به غرامت شخص ویلموتس ختم نمی شود و حالا نتیجه پرونده مانوئل فریرا هم اعلام شده و فدراسیون باید حدود ۳۶۰ هزار یورو به عنوان خسارت نقض قرارداد به علاوه ۵ درصد سود و ۶ هزار یورو پاداش معوقه به علاوه ۵ درصد سود مطالبات را به او پرداخت کند. آن چه که اعلام شده با توجه به حکم دستیاران بلژیکی و اسپانیایی، در مجموع باید یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو به آن ها پرداخت شود.

فدراسیون اعلام کرده بعد از دریافت جزییات رای و پرونده درباره شکایت به دادگاه حکمیت ورزش تصمیم گیری می کند هرچند که بعید به نظر می سد این کار منطقی باشد چرا که همه می دانند نحوه قرارداد فریرا هم شبیه به ویلموتس است و بردن پرونده به CAS به جز خرید زمان هیچ عایدی برای ایران ندارد و در نهایت باید این مبلغ پرداخت شود و فقط هزینه بردن پرونده به CAS به آن اضافه می شود!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج