اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۱۸۹۹۴
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

فرهاد هم مثل برانکو زمان و ثبات می‌خواهد

با وجود نمایش موفقیت‌آمیز استقلال در آسیا این تیم به محض بازگشت به ایران طی دو دیدار از رقابت‌های لیگ برتر با ناکامی مواجه شد و هر دو دیدار مقابل ذوب‌آهن و پرسپولیس را با شکست پشت سر گذاشت.

فرهیختگان: با وجود نمایش موفقیت‌آمیز استقلال در آسیا این تیم به محض بازگشت به ایران طی دو دیدار از رقابت‌های لیگ برتر با ناکامی مواجه شد و هر دو دیدار مقابل ذوب‌آهن و پرسپولیس را با شکست پشت سر گذاشت. این درحالی است که در این مدت دلایل مختلفی برای این بحران به وجود آمده عنوان شده با این حال شاید هیچ‌کس بهتر از اعضای کادرفنی نتواند درخصوص شرایط، حواشی و اوضاع فنی استقلال چه در آسیا و چه در رقابت‌های داخلی گذشته صحبت کند و پاسخگو باشد. شاگردان مجیدی در یک دیدار حساس از سری رقابت‌های جام حذفی باید چهارشنبه به مصاف ذوب‌آهن اصفهان بروند و به نظر می‌رسد اگر این چالش‌ها تمام نشوند استقلال کار سختی را حتی در این دیدار پیش رو خواهد داشت. به همین بهانه و درخصوص اتفاقات اخیر باشگاه استقلال دقایقی با مربی این تیم که حالا در غیاب فراز کمالوند به‌عنوان دستیار اول در کنار فرهاد مجیدی قرار گرفته است، به صحبت پرداختیم. گفت‌وگو با صالح مصطفوی را در ادامه می‌خوانید.

استقلال نشان داده نظم تاکتیکی مناسبی دارد و درحالی به دربی رسید که تقریبا ضعیف‌ترین بازی 2 سال اخیر پرسپولیس را دیدیم. با این حال 2 مولفه برای اینکه این نظم تاکتیکی کارکرد نداشته باشد وجود دارد، اول فضای روانی تیم و دوم مساله بدنی؛ با توجه به 2 باخت و تعلیق حدود یک ماهه بازی‌ها چه طرحی برای حل این مسائل دارید؟

در فوتبال برای عملکرد مناسب جسمانی یک تیم دو فاکتور اساسی دخیل هستند، یک فاکتور فیتنس هست و دومی فرشنس. درواقع تیم ما از لحاظ فیتنس مشکلی ندارد و مشکل تیم ما فرشنس است هرچند پرسپولیس هم با این مشکل مواجه است و فولاد و تراکتور نیز این مشکل را دارند اما من به دلایلی که توضیحات آن را در کنفرانس قبل از بازی با ذوب‌آهن بیان کردم یک مقدار شرایط ما از سه تیم دیگر بدتر است آن هم به دلیل ساعت بازی‌هایی که انجام می‌دادیم. با این حال مطمئنا تمام تلاش و تمرکز کادرفنی و کادر بدنسازی و کادر پزشکی تیم درحال حاضر روی بالا بردن سطح فرشنس تیم بوده و چون ما در مقطع یک چهارم یا ۲۰ درصد پایانی فصل هستیم دیگر توان فیتنس در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد و ما می‌خواهیم بیشتر تمرکز خود را روی شادابی و فرشنس بازیکنان بگذاریم تا ان‌شاءالله بتوانیم در بازی‌های آینده و بعد از تعطیلات ۲۰ روزه یک تیم سرحال، قبراق شاداب و شارپ برای ادامه بازی‌ها داشته باشیم.

طی این چند فصل اخیر همیشه استقلال به خط حمله پرقدرت خود افتخار کرده و با وجود مهاجمانی که دارد توانسته است نتایج مطلوبی را کسب کند اما این خط حمله در بازی‌های اخیر به‌شدت افت کرده است. چرا این اتفاق افتاده و کار استقلال در گلزنی مختل شده است؟

کیفیت موقعیت‌هایی که استقلال ساخته حتی از موقعیت‌هایی که جلوی تیمی مثل ماشین‌سازی تبریز که این تیم را ۲ بر صفر شکست دادیم ایجاد شده نشان‌دهنده همین کیفیت است که چه موقعیت‌های بهتر و متنوع‌تری نسبت به گذشته در بازی‌های مختلف به دست آمده اما اینکه توپ‌ها گل نمی‌شود یک مقدار به ضربات آخر ربط دارد و یک مقدار به فشار و استرسی که روی تیم وجود دارد. به‌طور مثال اگر مقابل ذوب‌آهن در دقایق ابتدایی روی اشتباه داور گل نمی‌خوردیم به نظر من شاید ضربات آخر با استرس کمتری زده می‌شد اما اگر یک مطالعه آماری دقیق روی کیفیت موقعیت‌هایی که در همین بازی‌های اخیر و بازی‌هایی که تیم در دوره آقای مجیدی برده داشته باشیم به نظر من کیفیت موقعیت‌ها تغییری نکرده و حتی شاید یک مقدار بهتر هم شده است اما این موضوعی که شما گفتید مربوط به زدن ضربات آخر است که این بحث هم باید در تمرینات روی آن کار شود تا در آینده این مشکل هم حل شود.

استقلال بین چفت‌وبست دفاع و زهر هجوم مانده و در وهله بعدی چرا تیم حدود ۳ سال می‌شود که نظم دفاعی متزلزلی دارد؟

این حرف شما را قبول دارم و برطرف کردن این ضعف کار می‌برد و ما هم داریم روی این موضوع کار می‌کنیم. البته شما اگر به تعداد و کیفیت موقعیت‌هایی که تیم‌ها در سه بازی اول لیگ قهرمانان آسیا به دست آوردند و ما این موقعیت‌ها را به آنها دادیم از آن بازی‌ها به مرور تا بازی دربی را نگاه کنید کیفیت و موقعیت‌هایی که از آن بازی‌ها تا دربی به حریفان دادیم را ببینید این‌طور به نظر می‌رسد که هم طبق آمار و هم طبق موقعیت‌هایی که حریفان ایجاد کردند ما در این زمینه پیشرفت داشتیم که البته هنوز ایرادهایی هم داریم که درحال کار برای رفع کردن آنها هستیم.

دفاع استقلال از لحاظ فردی مشکل دارد یا از لحاظ تیمی یا استقرار و جاگیری بازیکنان؟

اول از همه روی بحث دفاع تیمی کار کردیم و بعد روی استقرار و جاگیری بازیکنان. در شرایط مختلف در تمرینات کار را پیش برده و الان داریم روی دفاع فردی کار می‌کنیم و این‌طور نیست که بگویم بازیکنان ما دفاع فردی بلد نیستند یا ضعیف عمل می‌کنند. درحالی که تیم ما از نظر فردی در خط دفاعی جزء تیم‌های خوب لیگ است و همه این مدافعانی که ما داریم جزء دفاع‌های ارزشمند ایران هستند. منتها یک مقدار کارکرد و عملکرد تیمی جاهایی دچار مشکلاتی بوده که این هم طبیعی است. وقتی شما مقابل پرسپولیسی که در آسیا گل‌های زیادی زده و در اصفهان نیز مقابل سپاهان به گل رسیده کمترین موقعیت را به این تیم می‌دهید این نشان می‌دهد عملکرد درحال پیشرفت است و به آینده امیدواریم که ان‌شاءالله در آینده مشکلات کمتری را از نظر دفاع تیمی شاهد باشیم.

استفاده دوگانه از ارسلان مطهری که یک مواقعی در نقش سازنده و مواقع دیگر در نقش تمام‌کننده در نوک خط حمله ظاهر می‌شود هم انگار یک مقدار او را دچار سردرگمی و ضعف کرده است.

من به نوبه خودم و به شخصه از ارسلان مطهری به‌شدت تشکر می‌کنم به خاطر اینکه بارها برای تیم محبوب استقلال در پست غیرتخصصی خود بازی کرده و واقعا هم بی‌نقص کار کرده است. شما اگر بازی او مقابل الدحیل و بازی‌های دیگرش را آنالیز کنید یک اشتباه هم از این پسر نخواهید دید. درست است، ما جاهایی به دلیل اینکه در یکسری از پست‌ها بازیکن مناسب را پیدا نمی‌کردیم از ارسلان مطهری استفاده کرده و او همیشه با تمام توان و با جان و دل در خدمت تیم بوده و با آن دوندگی و تعصب خود به تیم کمک کرده است.

به نظر می‌رسد مسعود ریگی با وجود جنگنده و متعصب بودن یک مقدار در میانه زمین بازیکنان کناری خود را نمی‌شناسد و نمی‌تواند آن‌طور که باید نقش رهبری را در استقلال ایفا کند.

اتفاقا مسعود در دربی یکی از بهترین‌ها بود و عملکرد بسیار خوبی در این دیدار داشت. به نظر من ریگی در پستی که دارد بهترین عملکرد را به نمایش گذاشته و ما از او راضی هستیم.

و اما غفوری؛ در نیم‌فصل اول به خاطر تعدد زوج‌هایش در جناح راست استقلال و همچنین تغییر پست‌های مداومی که داشت دچار افت‌وخیز شده و این نوسان همچنان در بازی او مشهود است. برای برطرف کردن این نقیصه چه برنامه‌ای دارید؟

وریا بازیکن بزرگی است و حداکثر توان خود را در بازی‌ها همیشه برای تیم می‌گذارد و ما از عملکرد او رضایت داریم و امیدوارم که روزبه‌روز بتواند بهتر باشد و به تیم کمک کند و ان‌شاءالله دوباره به تیم ملی هم دعوت شود.

بعد از اینکه از عربستان برگشتید شما مصاحبه کردید و گفتید شرایط استقلال با رفتن کمالوند تغییر نمی‌کند. این درحالی است که در این 2 بازی استقلال از ۶ امتیاز ممکن صفر امتیاز را به دست آورده و 2 شکست در کارنامه‌اش به ثبت رسیده است. هنوز روی حرف خود هستید و از آن دفاع می‌کنید؟

آقای کمالوند استاد و بزرگ هستند و اتفاقا به شخص بنده خیلی لطف داشتند و من برای او آرزوی موفقیت می‌کنم. منتها ایشان مشاور آقای مجیدی بودند و سمت‌شان در تیم مشخص بود و الان فرهاد مجیدی درحال استفاده از یک مشاور دیگر است. با این حال از روی شکل بازی و عملکرد فنی درون زمین شما می‌توانید تغییرات را قضاوت کنید و اصلا این‌طور نیست که در یکی دو بازی نبود یا اضافه شدن کسی تاثیر آنچنانی داشته باشد. درواقع شکل بازی که ما مقابل پرسپولیس و ذوب‌آهن انجام دادیم و کارهای تاکتیکی هجومی که انجام شد خیلی مشابه بازی‌های آسیایی بود و به نظر من روال کار همان بوده و همین‌طور هم ادامه خواهد داشت.

در هر صورت یکسری صحبت‌ها مطرح بود مبنی‌بر اینکه ترکیب 3 تفنگدار استقلال به رهبری فرهاد مجیدی در کادرفنی این تیم به‌هم ریخته و همین موضوع نقطه ضعف بزرگی را در کادرفنی ایجاد کرده است.

در هر صورت کمالوند سال‌های سال سرمربی بوده و حق آن را داشت که دوباره به این پست برگردد و شاید در سمت مشاور به‌طور مثال راحت نبود هرچند من دلیل واقعی این امر را نمی‌دانم. با این حال ایشان خودش تصمیم گرفت برود و فرهاد مجیدی هم یک اخلاقی که دارد این است که دوست دارد اگر کسی کنارشان هست از بازیکن و مربی گرفته تا پزشک و سایر ارکان باشگاهی که با او و استقلال کار می‌کنند با قلبشان اینجا باشند و دوست ندارد غیر از این باشد و به زور کسی را نگه نمی‌دارد. بنابراین ایشان تصمیم گرفتند جدا شوند و ما هم برای آقای کمالوند آرزوی موفقیت می‌کنیم و مطمئنا او در ادامه برای سایپا نیز نتایج درخشانی را خواهد گرفت.

الان احساس نمی‌کنید یک بار دیگر مجیدی روی نیمکت استقلال تنها شده باشد؟ هرچند شما به‌عنوان مربی و دستیار کنار مجیدی هستید اما باز هم به نظر می‌رسد که یک مغز متفکر نیاز باشد.

درحال حاضر یک مشاور فنی درجه یک ایتالیایی با مجیدی در تماس است. مطمئن باشید سرمربی تیم ما اهل مشاوره و مطالعه است و بازی‌ای نیست که در اروپا پخش زنده شود و فرهاد مجیدی آن را نگاه نکند یا از روی آن نت برندارد به نظر من از این بابت تیم لطمه نمی‌خورد.

در هر صورت به نظر می‌رسد نقش یک مشاور یا همان مغز متفکر روی نیمکت اهمیت زیادی داشته باشد از این جهت که می‌تواند در بزنگاه‌ها و مواقع بحرانی در طول بازی به سرمربی کمک فکری و مشاوره بدهد.

این هم یک نظر است اما بازی‌خوانی در حین بازی یک بحث است و آماده کردن تیم برای هر بازی یک بحث دیگر است. شما ۸۰ درصد کارتان را در آنالیز و تجزیه و تحلیل بازی و تمریناتی که انجام می‌دهید، راهکارهایی که برای بازیکنان قبل از بازی درنظر می‌گیرید و پلن‌های مختلفی که به کار می‌بندید اجرا می‌کنید و همه اینها برای قبل از بازی هستند. در حین بازی دیگر همه چیز دست بازیکنان است ما حتی برای تعویض‌ها در شرایط مختلف حتی زمانی که احیانا ۱۰ نفره بشویم نیز برنامه و پلن داریم که اگر یک بازیکن‌مان اخراج شود چطور می‌خواهیم بازی کنیم یا اگر یک گل جلو یا عقب بیفتیم چه کار کنیم و پیش‌بینی‌ها داریم که مثلا اگر تیم حریف یک گل جلو می‌افتد چه تغییر آرایشی را می‌دهد یا مثلا از چه بازیکنانی استفاده می‌کند یا وقتی گل عقب می‌افتد چه آرایشی به خود می‌گیرد و ما در مقابل آن تیم چه کار کنیم و تقریبا ۸۰ درصد کار مشخص است و آنجا از مشاور استفاده می‌شود و تصمیمات مطرح شده و به مشورت گذاشته می‌شود و روی آن تمرین انجام شده و بازیکنان نیز با آمادگی ذهنی به بازی می‌آیند و هرکدام از این اتفاقات بیفتد در بازی آن تغییر پلن‌ها انجام می‌شود.

با توجه به اتفاقات جدول که یک مساوی هم می‌توانست در صدر جدول برای پرسپولیس خوب باشد استنباط شما در کادرفنی این‌طور نبود که شاگردان گل‌محمدی برای مساوی در دربی ۹۵ به میدان آمده بودند.

این یک واقعیت است که پرسپولیس در دربی از لحاظ تاکتیکی زورش به ما نرسید. شما شکل موقعیت‌هایی که این تیم مقابل سپاهان ایجاد کرد یا شکل موقعیت‌هایی که روبه‌روی تیم‌های آسیا ایجاد کرد را ببینید و آنالیز کنید و آن را مقایسه کنید با شکل موقعیت‌هایی که جلوی استقلال ایجاد کرد، به جز دو مورد در ۹۰ دقیقه پرسپولیس در مقابل ما نتوانست از لحاظ هجومی کار خاصی کند که آن هم به خاطر راهکار‌ها و بازی‌ای بود که بچه‌ها انجام دادند و این ربطی به این موضوع و به اینکه پرسپولیس نمی‌خواست ما را ببرد نداشت و به نظر من تیم ما از این لحاظ موفق عمل کرد. در این بازی هجومی‌ترین ترکیب ممکن پرسپولیس با حضور نفراتی مثل مغانلو، آل‌کثیر، ترابی، پهلوان، نوراللهی و حتی دفاع چپ و راست آنها که در اصل وینگر هستند در زمین بودند. آنها هجومی‌ترین دفاع چپ و راست ممکن را در زمین داشتند. شما می‌توانید از این ترکیب و هجومی‌تر برای پرسپولیس بچینید؟

مسائل حاشیه‌ای و به‌خصوص مشکلات مدیریتی در این یکی دو هفته اخیر و پس از بازگشت از عربستان روی روند تیم تا چه اندازه تاثیرگذار بود. صحبت‌های مجیدی در نشست خبری قبل از بازی پرده از برخی واقعیت‌ها برداشت و نشان داد در این باشگاه کسی نیست که از حق استقلال دفاع کند ضمن اینکه نادیده گرفتن موفقیت‌ها در آسیا از سوی مقامات مسئول در باشگاه به نظر می‌رسد یک مقدار در این مدت بازیکنان را سرخورده کرد.

این مسائل همان‌طور که گفتید بازیکنان را سرخورده می‌کند. واقعیت این است که در عربستان فشار بدنی بسیار بالایی به بازیکنان وارد شد و به نظر من برنامه‌ریزی کنفدراسیون فوتبال آسیا با این فشاری که به تیم‌ها و بازیکنان اعمال شد ضدانسانی بود. حتی به ما که در کادر بودیم و دوندگی نداشتیم فشار آمده بود و خسته شدیم و به نوعی افسردگی گرفته بودیم و بعضی‌ها فوتبال‌زده شده بودند اما اینکه تقدیر در شأن بازیکنان از آنها انجام نگرفته موجب سرخوردگی می‌شود، با این حال در بازگشت افرادی مثل عبدیان به فرودگاه آمده و از ما تقدیر و تشکر کردند. من نمی‌خواهم زیاد به جزئیات این موضوع ورود کنم و فقط می‌توانم بگویم اگر قدردانی به صورتی که شایسته است و تیم‌های مشابه دارند انجام می‌دهند انجام نگیرد تنها چیزی که برای بازیکنان و کادر ایجاد می‌کند سرخوردگی است.

به نظر می‌رسد درحال حاضر جام حذفی یکی از سنگرهای مهم استقلال برای جنگیدن در جبهه مقابل باشد؟

بله همین‌طور است. جام حذفی الان مهم‌ترین جامی است که پیش رو داریم. بازی بسیار سختی جلوی ذوب‌آهن در پیش داریم اما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا ان‌شاءالله بتوانیم با پیروزی در این بازی به مرحله بعد صعود کنیم.

درباره آسیا هم صحبت کنیم. با این وضعیت که الهلال در پیش گرفته و ستاره‌هایی که می‌خرد به نظر کار استقلال در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بسیار سخت باشد.

این بازی شرایط خاص خودش را دارد و ما هنوز نمی‌دانیم کجا قرار است این مسابقه برگزار شود و حتی نمی‌دانیم که آیا باشگاه می‌تواند از حق ما دفاع کرده و بازی را به تهران بیاورد. درحال حاضر تمرکزمان روی جام حذفی است اما ان‌شاءالله برای آن بازی نیز به موقع تدابیر لازم را درنظر می‌گیریم. این درحالی است که استقلال همیشه مقابل الهلال و حتی قوی‌ترین الهلال‌ها موفق عمل کرده و به نظر من این یک فینال زودرس است و فینالی است که دوبار در مرحله قبلی نیز برای ما تکرار شده و به نظر من این یک بازی بزرگ است و استقلال هم نشان داده که تیم بازی‌های بزرگ است.

شما امین قاسمی‌نژاد را خواستید و در جذب این بازیکن موفق نبودید. این درحالی است که الهلال ستاره‌های بزرگی را دارد جذب می‌کند. این موضوع نگران‌کننده نیست؟

نگران‌کننده است اما ما با شرایط موجود می‌رویم. مگر الدوحیل که در گروه ما حذف شد و ما به‌عنوان صدرنشین صعود کردیم دو ماه قبل در جام باشگاه‌های جهان موفق نشده بود قهرمان‌آسیا را سه بر یک با همین بازیکنانی که داشت شکست بدهد اما به هر حال در دو بازی مقابل این تیم در آسیا تمام تلاش‌مان را کردیم و دو پنالتی اشتباه نتایج این دو بازی را رقم زد و همیشه این‌طور نخواهد بود و نخواهد ماند.

نظرتان درباره آینده استقلال چیست؟ باید امیدوار بود؟

به نظر من فرم بازی استقلال از زمان حضور فرهاد مجیدی به مرور تغییر کرده است. قبل از این دوره حتی اگر استقلال برنده هم می‌شد تعداد فرصت‌هایی که روی دروازه حریفان ایجاد می‌کرد متناسب با نتیجه‌ای که به دست می‌آمد نبود اما الان شما می‌بینید که جلوی قدرتمندترین خط دفاعی‌ها و جلوی دفاعی‌ترین تیم‌ها استقلال بیشترین موقعیت گل را ایجاد کرده و از موقعیت‌های مشابه یا از روش‌های مختلف، موقعیت‌سازی می‌کند و این اتفاق ثمره تمریناتی است که فرهاد مجیدی برای تیم برنامه‌ریزی کرده و بازیکنان در تمرینات برای رسیدن به این امر پلن‌های مختلف را اجرا می‌کنند. خوشبختانه بازیکنان استقلال نیز در طول بازی‌ها این موضوع را به خوبی اجرا می‌کنند. به نظر من این شکل بازی نوید آینده خوب و مثبتی را می‌دهد به شرط اینکه ثبات در کار این کادر باشد. به خاطر دارید سال اولی که برانکو کارش را با پرسپولیس آغاز کرد و این تیم به رده‌های پایین جدول سقوط کرد و حتی در یک مقطع ۴ شکست پیاپی را متحمل شد اما شکل بازی این تیم و روش بازی آنها و موقعیت‌هایی که ایجاد می‌کردند به هواداران این تیم این امیدواری را داد که در آینده پرسپولیس بتواند نتیجه لازم را بگیرد که سه سال آن قهرمانی همراه با برانکو بود. اگر پرسپولیس روش خود را در این چند سال با برانکو در بازی‌ها به حریف دیکته می‌کرد علت اصلی آن ثبات بود. من معتقدم اگر این شکل بازی را یک مربی در باشگاهی مثل دورتموند آلمان با نتایجی به مراتب بدتر ارائه می‌داد مطمئن باشید سال آینده بایرن مونیخ این مربی را استخدام می‌کرد چون آنجا می‌آیند و به شکل بازی تیم برای درجه دادن به مربیان نگاه می‌کنند. پس به نظر من از نظر امید به آینده ما امیدواریم و هم امیدوارم که هواداران امیدوارانه چشم به آینده داشته باشند. این درحالی است که خود بازیکنان هم امیدوار هستند از آنجایی که با روحیه و تلاش و ‌انگیزه کار خود را در مقطع فعلی پیش می‌برند و به نظر من امید ما به آینده همین نمایش فنی بازیکنان در بازی‌های آسیایی و همین دربی است.

به‌عنوان سوال پایانی درباره صحبت‌های مجیدی که عنوان کرده بود دو سال است دلالان تیم را می‌بندند، چه نظری دارید؟

داستان این است که برای موفقیت یک تیم باید تیم با نظر فنی یک مربی بسته شود و اینکه در این چند سال اخیر درست در فصل نقل‌وانتقالات مربی تیم را به انحای مختلف از تیم دور می‌کنند این موضوع یک مقدار شائبه برانگیز است. با این حال من معتقدم بازیکنان خیلی خوب و توانمندی در تیم فعلی استقلال حضور دارند و درست است شاید در یک پست‌هایی کمتر بازیکن داشته باشیم و به‌طور مثال در پست شماره ۱۰ جانشینی برای فرشید اسماعیلی نداریم اما بازیکنان همه دارند تلاش خود را برای موفقیت تیم می‌کنند و حالا به‌موقع در فصل نقل‌وانتقالات امیدوارم با تدابیری که فرهاد مجیدی درنظر می‌گیرد یک تیم خیلی خوب در خور شأن نام استقلال برای فصل آینده بسته شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بابااین روبابرانکمقایسه نکن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج