adexo3
۱۱۲۱۸۰۸
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

مرفاوی: مدیران وقت، استقلال را بستند نه دلال‌ها

من نمی‌گویم دلال‌ها استقلال بستند، چون نمی‌خواهم با این ادبیات صحبت کنم، اما مسئولان وقت باشگاه آن زمان به این مسائل آگاه بودند و تیم را بستند و آن‌ها باید پاسخگو باشند نه ما و نه فکری و نه مجیدی نمی‌توانیم در این مورد صحبت کنیم، این درحالی است که تیم باید با تفکرات یک سرمربی بسته شود.

فرهیختگان: صمد مرفاوی را باید مرد کم‌حاشیه و بااخلاق فوتبال ایران بدانیم. چه در زمانی که فوتبال بازی می‌کرد و چه بعد از آن که به‌عنوان سرمربی و مدیرفنی انتخاب شد، همواره اخلاق را سرلوحه کارش قرار داد و بدون جلب‌نظر کردن و ایجاد حاشیه به کارش ادامه داد، با این حال روزی که به همراه محمود فکری از استقلال جدا شد در یک استوری جنجالی ضمن آرزوی موفقیت برای تیم محبوبش جمله‌ای مبهم نوشت؛ «امان از لجبازی‌ها و حرف گوش‌نکردن‌ها.» مرفاوی از روز جدایی از استقلال تقریبا مصاحبه‌ای را انجام نداده و در هیچ جای دیگری در این خصوص صحبتی را مطرح نکرد که روی صحبتش با چه کسی بوده هرچند گمانه‌زنی شد که فکری سرمربی وقت استقلال را خطاب قرار داده، با این حال در فرصتی که دست داد با مدیرفنی سابق استقلال به صحبت بپردازیم به‌عنوان سوال پایانی موضوع را مطرح کردیم که او بازهم ترجیح داد تا در این خصوص صحبت نکند و تاکید کرد هیچ‌وقت درباره آن استوری جنجالی صحبت نمی‌کند چون دلیلی ندارد که بخواهد بیشتر به آن بپردازد. برهمین اساس صحبت‌مان با مهاجم گلزن اسبق تیم ملی را درخصوص همین تیم و رقابت‌های مقدماتی جام جهانی آغاز کردیم و به استقلال و حواشی این تیم رسیدیم. گفت‌وگو با صمد مرفاوی را در ادامه می‌خوانید.

بعد از استقلال فعالیتی نداشتید؟

خیر جایی نیستم.

از جایی هم پیشنهاد نداشتید؟

بالاخره قاعدتا پیشنهادهایی بوده اما ترجیح دادم استراحت کنم.

بعد از اینکه از استقلال رفتید نتایج و شرایط فوتبال را پیگیر هستید یا اینکه از فوتبال دلسرد شده و همین پیگیری را هم کنار گذاشتید؟

ما کارمان همین است، مگر می‌شود دلزده بشویم. بالاخره خود نفس فوتبال و ذات فوتبال لذتبخش است و ما همچنان پیگیر شرایط و اخبار و نتایج هستیم. بازی‌ها را می‌بینم و نتایج را دنبال می‌کنم و مشکلی نیست.

بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را در پیش داریم و حتما خبر دارید که لیست تیم ملی اعلام شد و کار این تیم رسما برای این رقابت‌ها آغاز شده است. می‌خواهم ارزیابی‌تان را از روند و شرایط تیم ملی جویا شوم.

نفرات خیلی خوب و با تجربه‌ای داریم و آنها کسانی هستند که میدان‌دیده به شمار رفته و افرادی را داریم که می‌توانند بازی‌های بزرگ را کنترل کرده و کار را به قول فوتبالی‌ها دربیاورند و با پیراهن تیم ملی به راحتی به میدان بروند هرچند هیچ بازی‌ای راحت نیست اما از لحاظ تجربی می‌گویم تیم باتجربه‌ای داریم که از نفرات خوب و توانمندی بهره می‌برند ولی معتقدم تیم ملی باید خوب پشتیبانی شود و هم به لحاظ فنی باید شرایط خوب ایجاد شود تا ان‌شاءالله بتوانیم در گروه‌مان از پس تیم‌های حریف برآمده و با موفقیت در این مرحله بتوانیم به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی صعود کنیم، هرچند این اتفاق با نتایجی که در دور رفت به دست آمده سخت است اما بازیکنان ما این توانمندی را دارند که بتوانند موفق از این تورنمنت بیرون بیایند.

اما خیلی‌ها می‌گویند اسکوچیچ این‌کاره نیست و چشم‌انداز روشنی را نمی‌توان با این سرمربی کروات متصور بود.

آنها به خوبی کار خود را انجام می‌دهند و این‌طور نیست که بگوییم این‌کاره نیستند بالاخره کادر فنی خوبی در تیم ملی حضور دارد و آنها کار خود را انجام می‌دهند، هرچند من معتقدم ما قبل از دوران اسکوچیچ و زمانی که ویلموتس روی کار بود مشکل اصلی را داشتیم. مسائل قرارداد این سرمربی بلژیکی یک طرف و مسائل فنی نیز یک طرف دیگر که مشخص نبود تیم ملی در زمان سرمربیگری این مربی در فاز دفاعی چطور بازی می‌کند و در فاز حمله چطور است. در زمان ویلموتس نه خوب دفاع می‌کردیم و نه خوب حمله اما الان اسکوچیچ با توجه به اینکه سالیان سال در فوتبال ما بوده و شناخت خوبی از فوتبال ایران دارد بازیکنانش را با توجه به این شناخت و تفکراتی که دارد، انتخاب کرده و همین تفکرات را نیز در بازی‌های تدارکاتی خارج از خانه به‌خصوص در دیدار مقابل بوسنی نیز شاهد بودیم و در همین دیدار اسکوچیچ نشان داد استراتژی و تفکرات خوبی دارد. بازی خوبی را هم از تیم ملی مقابل بوسنی شاهد بودیم. بالاخره بوسنی یکی از تیم‌های خوب اروپایی است که از لژیونرهای مطرح در فوتبال اروپا بهره می‌برد و آن نوع فوتبال بازی کردن مقابل بوسنی می‌تواند نشانه‌های خوبی باشد. وقتی مقابل این تیم با یک مدل خاص فوتبال بازی می‌کنیم به نظر من دیگر دلیلی ندارد که مقابل تیمی مثل سوریه هم با همان روش بازی کنیم چون در فوتبال هر بازی شرایط خاص خودش را دارد. با این حال من امیدوارم همه این مسائل در بازی‌های آینده از لحاظ تاکتیکی در تیم ملی مورد توجه قرار گرفته شود و ان‌شاءالله تیم بتواند کارش را در رقابت‌های پیش‌رو به خوبی انجام بدهد تا تیم ملی فوتبال کشورمان یک‌بار دیگر به جام جهانی صعود کند.

شما به این اتفاق یعنی صعود به جام‌جهانی امیدوار هستید؟

نه‌تنها من بلکه همه باید امیدوار باشند. نباید با ناامیدی به اتفاقات نگاه کرده و کار را دنبال کنیم و همه باید امیدوار باشیم و تمام فوتبال‌دوستان و اهالی فوتبال و همه آنهایی که در فوتبال هستند ازجمله مربیان و بازیکنان و دست‌اندرکاران باید امیدوار باشیم. اگر ناامید باشیم به رقابت‌ها نرویم بهتر است، بنابراین امیدوارم در بحرین شرایط خوب باشد و بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم. اگرچه شرایط میزبانی برای ما در هر صورت بسیار مهم است، چراکه خود بحرین هم مدعی است و به همین دلیل می‌گویم شرایط میزبانی بسیار مهم است تا بتوانیم از این اتفاق به نحو احسن استفاده کرده و به موفقیت برسیم.

عده‌ای می‌گویند مدیران فدراسیون هم مقصر هستند، چراکه نتوانستند آن‌طور که باید و شاید از حق میزبانی ایران دفاع کنند تا این اتفاق یعنی میزبانی به بحرین برسد.

ما در کنفدراسیون فوتبال آسیا پشتوانه و کرسی‌های خوبی نداریم و درواقع اصلا کرسی نداریم. از سوی دیگر با توجه به شرایطی که الان داریم و به خاطر تحریم‌ها و مسائل اقتصادی که وجود دارد این مسائل در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌هایی که می‌شود دخیل هستند، بنابراین از آنجایی که این موارد که گفتم تاثیرگذار هستند، کنفدراسیون فوتبال آسیا این تصمیم را گرفته هرچند حقیقتا ما زورمان هم نمی‌رسد.

اینکه می‌گویید زورمان نمی‌رسد نشان نمی‌دهد مدیران فوتبالی ما ناکارآمد هستند؟

بحث مدیریت نیست بلکه آنها امکانات ما را نمی‌پذیرند. بحث امکانات و زیرساخت‌هاست و شما باید امکانات و زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشته باشید. به نظر شما آن زیرساخت‌هایی که در کشوری مثل قطر هست را ما داریم؟

بالاخره ما هم در این سال‌ها ورزشگاه‌های خوبی ساخته‌ایم اما شاید نتوانیم از حق‌مان به خوبی دفاع کنیم.

در هر صورت همه‌چیز دست به دست هم داده تا این اتفاق نیفتد؛ البته بحث دفاع کردن نیست چون آنها همه این چیزها و مسائل را در نظر می‌گیرند و بعد انتخاب‌های لازم را می‌کنند. به نظر من یکی از مشکلات ما این است که ای‌اف‌سی ما را به حساب نیاورده و روی ما مانوری نمی‌دهد.

در سال‌های اخیر از شما و علی دایی به‌عنوان دو مهاجم کامل در فوتبال ایران یاد می‌شود؛ مهاجمان سرزن، شوتزن و بعضا تکنیکی و قدرتی که سال‌های زیادی در تیم ملی بازی کرده و گل‌های حساس و زیادی را هم به ثمر رسانده‌اید اما حالا دو مهاجم با فاکتور‌هایی مثل شما هم‌زمان در تیم ملی حضور دارند و سردار آزمون و مهدی طارمی هردو در بهترین فرم ممکن به تیم ملی رسیدند. این موضوع چقدر می‌تواند کمک‌حال تیم ملی باشد ضمن اینکه سبک و سیاق و بازی کدام یک از این دو نفر شبیه دوران بازی خودتان است.

درباره اینکه کدام شبیه من هستند باید عنوان کنم الان فوتبال با زمانی که ما بازی می‌کردیم مقداری متفاوت شده و فوتبال فرق کرده و نمی‌توان آنها را با ما مقایسه کرد چون شرایط فوتبال به لحاظ فنی در ابعاد سرعتی و قدرتی نسبت به زمانی که ما بازی می‌کردیم فرق کرده و نمی‌توان این قیاس را کرد اما من به هردوی اینها ایمان دارم و اعتقاد دارم که هم سردار و هم طارمی بازیکنان توانمندی هستند و حتی می‌توانند هر لحظه نتیجه را به‌نفع ما رقم بزنند. هردو ستاره‌های تیم ملی محسوب شده و ما باید بتوانیم فقط به خوبی از این ستاره‌ها استفاده کنیم که این موضوع هم هنر مربی هست که امیدوارم این امر هم محقق شود و ما بتوانیم موفق باشیم.

بازی‌های لیگ را هم دنبال می‌کنید؟

بله من همه بازی‌ها را دنبال می‌کنم.

شرایط استقلال بعد از تغییرات در کادر فنی الان چطور است؟

به هرصورت چون من در همین فصل در استقلال مسئولیت داشتم اگر حرفی الان بزنم می‌تواند خدای‌نکرده سوءتعبیر به همراه داشته باشد و سوءتفاهم ایجاد کند و مثلا بگویند چون خودشان نیستند این حرف‌ها را می‌زنند اما الان مهم‌ترین مساله این است که به‌عنوان یک استقلالی و به‌عنوان یک هوادار استقلال آرزو می‌کنم که تیم موفق باشد.

نمی‌خواهید درباره شرایط فنی آبی‌پوشان صحبت کنید؟

خیر اما بازهم تاکید می‌کنم امیدوارم این تیم موفق باشد و به آن چیزی که می‌خواهد برسد و من به‌عنوان یک هوادار فقط موفقیت تیم محبوبم را می‌خواهم.

در هرصورت برخی مسائل حاشیه‌ای مثل قضاوت‌ها و داوری‌هایی که در دیدارهای این تیم رخ می‌دهد صدای هواداران و اعضای تیم را کمی درآورده و آنها اعتقاد دارند شاید برخی دست‌های پشت‌پرده موفقیت این تیم را نمی‌خواهند.

بالاخره اشتباهات داوری تنها برای یک تیم نیست و در همه بازی‌ها دارد اشتباهاتی صورت می‌گیرد و فقط میزان آن برای برخی تیم‌ها بیشتر یا کمتر است. اشتباهات داوری وجود دارد اما بالاخره باید این مسائل بررسی شود تا فوتبال ما از این مسائل حاشیه‌ای و هرج‌ومرج‌هایی که وجود دارد خارج شود. الان مهم‌ترین اصل این است که بتوانند کمک‌داور ویدئویی را به فوتبال ایران آورده و ورزشگاه‌ها را به این امر تجهیز کنند که مطمئنا این امر می‌تواند به فوتبال و داوری‌ها کمک کند، هرچند می‌ترسیم با کمک داور ویدئویی هم جنجال‌های دیگری به وجود بیاید.

با کمک‌داور ویدئویی از چه لحاظ امکان جنجال وجود دارد؟

به هر صورت یک جاهایی و در یک مواقع خاص باید از کمک‌داور ویدئویی استفاده کرد و یک جاهایی هم نباید از آن استفاده کرد و آن زمان بر سر دوگانگی استفاده از این تکنولوژی نیز بحث‌های دیگری پیش خواهد آمد که مثلا چرا بازی را قطع کردیم یا باید قطع می‌کردیم و نکردیم. بالاخره در فوتبال ما همیشه اینطور مسائل وجود داشته و این بحث‌ها هیچ‌وقت هم تمام نخواهد شد.

فرهاد مجیدی در نشست خبری قبل از دربی اعلام کرد دو سال است که دلال‌ها استقلال را می‌بندند و این درحالی است که زمانی هم که کادر قبلی که شما هم در آن حضور داشتید روی کار آمدند تیم بسته شده و آماده تحویل کادر فنی داده شد. در این خصوص چه صحبتی دارید؟

من نمی‌گویم دلال‌ها بستند چون نمی‌خواهم با این ادبیات صحبت کنم اما مسئولان وقت باشگاه آن زمان به این مسائل آگاه بودند و تیم را بستند و آنها باید پاسخگو باشند نه ما و نه فکری و نه مجیدی نمی‌توانیم در این مورد صحبت کنیم، این درحالی است که تیم باید با تفکرات یک سرمربی بسته شود. با این حال این صحبت را به صورت کلی مطرح می‌کنم و خدای‌نکرده منظورم فرد خاصی نیست و معتقدم هر فردی که سرمربی می‌شود تا حد زیادی شرایط را می‌داند. اصلا خودم را مثال می‌زنم که سوءتفاهم نشود، اگر یک روز بخواهم تیمی را تحویل بگیرم حتما می‌دانم چه کسی آن را بسته و همان اول باید به همه مسائل آگاه باشم و در ادامه با ناکامی‌های بعدی نباید برخی حرف‌ها را بزنم. بازهم تاکید می‌کنم منظورم فرد خاصی نیست و نمی‌خواهم این حرف‌ها سوءتفاهم پیش بیاورد و به صورت کلی این صحبت‌ها را مطرح می‌کنم. ما همه مسائل را می‌دانیم و وقتی می‌دانیم پس آگاهانه آمده‌ایم پس دیگر دلیلی ندارد که درباره آن نظر بدهیم.

این موضوع یعنی تحویل تیم آماده به کادر فنی آن زمانی که شما در این تیم بودید تا چه اندازه به اهداف تاکتیکی شما ضربه زد؟ در هر صورت امسال احساس می‌شود ترکیب استقلال بالانس نیست و این موضوع تا حد زیادی دردسرساز شده است.

بالاخره اگر بالانس نیست همان زمان هم می‌دانستیم بالانس نیست.

به‌عنوان سوال آخر بعد از اینکه از استقلال رفتید یک استوری جنجالی منتشر کرده و گفتید امان از حرف گوش‌نکردن‌ها و لجبازی‌ها که برخی رسانه‌ها روی سخن شما را به محمود فکری نسبت دادند. نمی‌خواهید بیشتر در این خصوص صحبت کنید؟

من آن زمان در این مورد صحبت نکردم و الان هم نمی‌خواهم درخصوص آن صحبت کنم، این چیزی هست که نظر من بود و دلیلی ندارد که بخواهم الان درباره‌اش صحبت کنم. من هیچ‌وقت درخصوص آن استوری و این موضوع حرف نمی‌زنم. بالاخره هرکسی یک تفکر و نظر دارد و من هم در همان اندازه حرفم را زدم و دیگر دلیلی ندارد بخواهم آن را بیشتر باز کنم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ع،ر

      جناب‌مرفاوی‌مدیران‌‌درواقع‌همان‌دلالها‌هستن

    • بدون نام

      ایشالله که تیم ملی با اسکوچیچ و این همه بازیکنان در پیت بازنده باشه که صد در صد هم بازنده این و جام جهانی رو تو خواب باید ببینیم با این بازیکنانی که دعوت کرده این مرتیکه ای عوضی اسکوچیچ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج