جاباما
۱۱۲۴۳۰۶
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

مهاجرانی: در فوتبال باید نداریم، اما باید برنده شویم

تیم ملی فوتبال ایران امروز و بعد از وقفه‌ای طولانی در پنجمین بازی خود در مقدماتی جام‌جهانی در کشور بحرین مقابل هنگ‌کنگ قرار می‌گیرد و سپس در سه بازی پیاپی بعدی به ترتیب با میزبان، کامبوج و عراق دیدار می‌کند.

روزنامه اعتماد: تیم ملی فوتبال ایران امروز و بعد از وقفه‌ای طولانی در پنجمین بازی خود در مقدماتی جام‌جهانی در کشور بحرین مقابل هنگ‌کنگ قرار می‌گیرد و سپس در سه بازی پیاپی بعدی به ترتیب با میزبان، کامبوج و عراق دیدار می‌کند. این چهار بازی با توجه به نتایج تیم ملی در چهار بازی نخست بسیار حائز اهمیت است. ایران از چهار بازی اول تنها ۶ امتیاز کسب کرده و کوچک‌ترین لغزشی ممکن است به قیمت از دست رفتن فرصت حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ تمام شود.

همین حساسیت و همچنین میزبانی بحرینی‌ها که هیچگاه برای ما خوش‌یمن نبوده بسیاری از هواداران تیم ملی را نگران کرده است. با این حال حضور ستاره‌های تاثیرگذار در ترکیب تیم که هرکدام یک وزنه به حساب می‌آیند این امیدواری را به وجود آورده که می‌توانیم از این پیچ خطرناک به سلامت عبور کنیم. برای بررسی وضعیت تیم ملی در آستانه این چهار بازی با حشمت خان مهاجرانی به گفتگو نشستیم. مردی که خودش سال‌ها هدایت تیم ملی را برعهده داشت و در بزنگاه‌های تاریخی موفق ظاهر شد. آقای مهاجرانی هر چند انتقاداتی نسبت به روند آماده‌سازی تیم ملی دارد، اما معتقد است جای نگرانی نیست و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد تیم ملی می‌تواند بحرین و عراق را شکست دهد.

تیم ملی در آستانه چهار بازی حساس در مقدماتی جام جهانی قرار دارد. برخی هواداران فوتبال نگران سرنوشت تیم ملی هستند و برخی دیگر با توجه به نفرات خوبی که در اختیار داریم معتقدند جای نگرانی نیست. نظر شما چیست؟ نگران باشیم یا خوشبین؟

نه خوشبین باشیم نه بدبین بلکه باید حقیقت را ببینیم. حقیقت هم آن چیزی است که انسان لمسش می‌کند. من فکر می‌کنم تیم ایران در یازده نقطه زمین هم نسبت به عراق و هم نسبت به بحرین برتر است. هنگ‌کنگ و کامبوج هم تیم‌هایی هستند که گرچه خودشان هیچ شانسی ندارند ولی می‌توانند برای بقیه تیم‌ها مشکل‌ساز باشند. فقط چیزی که می‌تواند نگران‌کننده باشد آخرین بازی تیم ملی مقابل تیم‌های عراق و بحرین است که باختیم. این می‌تواند یک مقداری نگرانی به وجود بیاورد. ولی از نقطه‌نظر نیروی انسانی ما آن‌قدر برتر هستیم و تجربه بازیکنان هم این اجازه را به ما می‌دهد که بگوییم ما می‌توانیم برنده باشیم.

چرا که تیم ملی ایران نه فقط در منامه که در کره و چین و استرالیا هم موفق بوده است. سوابق فوتبالی نشان داده تیم ایران در زمین قوی‌ترین رقبا بازی کرده و متکی به نفس و تیم بوده و برنده هم شده. من هیچ جای نگرانی نمی‌بینم مگر خدای نکرده حادثه غیر مترقبه‌ای اتفاق بیفتد. البته این بستگی دارد به راه و روشی که مربی در پیش می‌گیرد. اینکه چگونه از این بازیکنان که تجربه میادین بین‌المللی دارند به نفع تیمش استفاده کند. ما در هر پستی دو تا سه بازیکن آماده داریم و شاید هیچ موقع به این راحتی نمی‌توانستیم تیم ملی را هدایت کنیم.

در طول تاریخ تیم ملی ایران همیشه یک بازیکن در زمین داشته که نقش ژنرال را بازی می‌کرده و به نوعی رهبر تیم در زمین مسابقه بوده است. از پرویز قلیچ‌خانی تا پروین و عابدزاده و دیگران. با توجه به اینکه برخی از قدیمی‌های تیم ملی کنار گذاشته شدند و احسان حاج‌صفی کاپیتان اول تیم ملی است، فکر می‌کنید ممکن است تیم ملی از این ناحیه ضربه بخورد؟ یا فکر می‌کنید تیم ملی بازیکنانی دارد که بتوانند نقش رهبر تیم را در زمین بازی کنند؟

تجربه از مسابقه می‌آید. مهارت از تمرین. شما به لیست تیم ملی نگاه کنید و ببینید ما چند بازیکن باتجربه داریم که در میادین بین‌المللی فوتبال بازی کردند و صاحب تجربه هستند. هر کدام این‌ها قدرت رهبری دارند و می‌توانند تیم را اداره کنند. ولی از نقطه‌نظر احترام و پیشکسوت بودن خب آقای حاج‌صفی را داریم که قبلا هم بازوبند کاپیتانی را می‌بسته. او کاپیتان تراکتور بوده، کاپیتان تیم ملی هم بوده و سابقه طولانی در این زمینه دارد. همه بازیکنان در زمین رهبر هستند. نباید نگران این مساله باشیم. این موردی نیست که بخواهد نقطه منفی در تیم به وجود بیاورد. از بیرانوند درون دروازه تا حاج صفی و آزمون و طارمی حالت رهبری تیم را دارند و می‌توانند به مربی و تیم کمک کنند.

فکر می‌کنید متمرکز بودن مسابقات و برگزاری چهار بازی پشت سر هم به نفع تیم ملی است یا به ضرر ما تمام می‌شود؟

مگر فقط شرایط برگزاری چهار بازی پشت سر هم برای ماست؟ برای عراق و بحرین هم هست. برای همه تیم‌هاست و فقط شامل ما نمی‌شود. بازیکنان در تورنمنت‌های مختلفی بازی کردند و تجربه میادین بین‌المللی دارند و فکر نمی‌کنم چهار بازی پشت سر هم در یک جا به ضرر ما تمام شود. بله سنگین است و ما هم بازی تدارکاتی نداشتیم ولی این شرایط برای همه تیم‌هاست.

همان‌طورکه خودتان گفتید تیم ملی بدون بازی تدارکاتی راهی بحرین شده تا در مقدماتی جام جهانی بازی کند. سرمربی تیم ملی معتقد است نیازی به بازی تدارکاتی نبوده. نظر شما در این رابطه چیست؟

من فکر می‌کنم این یک نقطه منفی باشد در اعزام تیم. ما از بازی با سوریه هم نتوانستیم حداکثر استفاده را ببریم و آن تعداد بازیکنی که در تفکر مربی تیم ملی بودند دعوت نشدند تا در یک بازی تدارکاتی بازی کنند تا نقاط ضعف و قوت تیم شناسایی شوند. در آن بازی از بازیکنان دیگری استفاده شد و از بازیکنانی که در حال حاضر در اردوی تیم هستند استفاده نشد. تیم از نقطه‌نظر هماهنگی احتیاج به بازی تدارکاتی دارد. چون این بازیکنان حال حاضر مدت‌هاست کنار هم بازی نکردند. بازی تدارکاتی خیلی مهم است تا هماهنگی لازم را به دست آوریم.

ولی من در خبر‌ها خواندم که مربی تیم ملی اشاره کرده که من به بازی تدارکاتی احتیاجی ندارم. دلیل فنی این حرف را من نمی‌دانم که چرا این حرف زده شده. یا ما قادر نبودیم تیمی دعوت کنیم یا مساله چیز دیگری بوده. اصلا مگر می‌شود مقدمات بازی تدارکاتی فراهم شود و مربی بگوید من بازی نمی‌خواهم؟ ولی به هر حال گفته شده ایشان چنین حرفی زده و نقطه‌نظر کوچ هم برای فدراسیون خیلی مهم است.

یک باور قدیمی وجود دارد که می‌گوید بحرین گربه سیاه فوتبال ایران است. آیا در فوتبال روز و مدرن دنیا این نوع حرف‌ها جایگاهی دارد؟ یا این نگاه بیشتر به مسائل روحی روانی برمی‌گردد؟

بله، نقش گربه سیاه وجود دارد. به صورتی هم هست که برخی تیم‌ها در مقابل بعضی تیم‌ها این عبارت را به کار می‌برند. ولی می‌خواهم باز هم تاکید کنم که ما خیلی برتر هستیم. قبلا هم گفتم در هر زمینی می‌توانیم برنده بازی باشیم. ولی به هر حال نتایج گذشته این حالت را برای ما به وجود آورده. ما، چون قبلا در بحرین شکست خوردیم حالا این تیم شده گربه سیاه ما. مطرح کردن همین مساله از نظر روحی، روانی روی تیم مقداری تاثیر می‌گذارد.

ولی من فکر نمی‌کنم حادثه‌ای که چند سال قبل اتفاق افتاده یا باختی که اخیرا داشتیم بتواند دوباره تکرار شود. من دلیل فنی برای اینکه دومرتبه شکست بخوریم یا تیم‌مان مقابل بحرین متوقف بشود پیدا نمی‌کنم. شاید هم خیلی خوش‌بین هستم، اما فکر می‌کنم در همه زمینه‌ها هم نسبت به عراق هم نسبت به بحرین برتری مطلق داریم.

شما بار‌ها و بار‌ها شرایط حساسی را در تیم ملی تجربه کردید. برای آمادگی بازیکنان از لحاظ روحی، روانی چه کار‌هایی می‌شود انجام داد؟

بستگی دارد به نقش مربی و همکارانش که در این مدت کوتاه چه در اردوی کیش و چه در اردوی بحرین چه کاری کردند. البته وضعیت اردوی بحرین در روز‌های نخست این فرصت را از همه بازیکنان گرفت که کنار هم باشند. چرا که بازیکنان در دو روز نخست به دلیل شیوع کرونا در اتاق‌های جداگانه بودند و حق تماس هم باهم نداشتند. من اعتقاد دارم واکسن اول بازیکنان دیر زده شد و باید هر دو واکسن زده می‌شد و بعد تیم اعزام می‌شد تا خدای نکرده مثل بازیکنان تیم ملی والیبال که سرما خورده و مریض شدند کسی مریض نشود.

ما باید با آمادگی کامل از منظر روحی، روانی و بدنی تیم را اعزام می‌کردیم. خب حالا بازیکنان واکسن اول را زدند و بعد از چند وقت باید واکسن دوم زده شود. همین مسائل می‌تواند مقداری مشکلات برای تیم درست کند. ولی ما در هر پستی دو، سه بازیکن داریم و جای نگرانی نیست. اگر خدای نکرده فلان بازیکن مریض شد یا نتوانست کار کند نیازی نیست کاسه چه کنم دست‌مان بگیریم. ما هر پستی که بررسی کنیم دو، سه تا بازیکن آماده داریم. تیمی که در بحرین است یکی از بهترین تیم‌های ما در مسابقات بین‌المللی به حساب می‌آید. اگر این تیم خوب هدایت شود مشکلی پیش نمی‌آید.

با اضافه شدن آقای باقری و آقای هاشمیان شرایط بهتر هم شده و این دو نفر می‌توانند به سرمربی تیم کمک کنند تا همبستگی و هماهنگی در تیم به وجود بیاید. از نظر روحی، روانی هم می‌توانند خیلی کمک بکنند. این دو نفر می‌توانند با بازیکنان صحبت کنند و از تجربیات خودشان برای بازیکنان بگویند تا نفرات آماده شوند. در آستانه بازی‌های تیم ملی کار‌های تمرینی و فیزیکی تمام شده، آرایش تیم تا حد زیادی معلوم است و از این به بعد احتیاج داریم بازیکنان را از نظر روحی، روانی آماده کنیم تا با شرایط ایده‌آل وارد زمین شوند.

فکر می‌کنید اگر خدای نکرده تیم ملی نتواند راهی دور بعدی مسابقات انتخابی جام جهانی بشود چه تبعات منفی برای فوتبال ایران خواهد داشت؟

یک نسل فوتبال می‌سوزد. اعتقاد دارم یکی از بهترین نسل‌های فوتبال ما می‌سوزد. در فوتبال نباید بگوییم، اما اینجا می‌گویم باید برنده شویم. چون حیف است. ما یکی از بهترین نسل‌های فوتبال را داریم و حیف است این تیم ایران با این بازیکنان و این نیروی انسانی که بسیار هم غنی است به جام جهانی نرود. من امیدوارم که تیم ما موفق شود و بتوانیم در جام جهانی حاضر شویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج