۱۱۴۷۵۷۶
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

در تیم گل‌محمدی جایی برای جوانان نیست

میانگین سنی پرسپولیس در فصل گذشته بالا بود و انتظار می‌رود این تیم برای فصل جدید پیرتر هم شود. یحیی جز این که نیاز به کسب نتایج خوب دارد، باید به‌تدریج تیمی بسازد که آینده پرسپولیس را شکل بدهد. ارزش این اتفاق دوم کم از قهرمانی نیست، اما به نظر می‌رسد مربی سرخ‌ها اصلا چشم‌اندازی در این مورد ندارد.

روزنامه همشهری نوشت: «یحیی گل‌محمدی در لیگ بیستم صفر تا صد کار را در اختیار داشت و توانست پرسپولیس را به پنجمین قهرمانی پیاپی‌اش برساند. در نتیجه او با هر متر و معیاری یک مربی موفق محسوب می‌شود و حامیان و هواداران خودش را هم دارد. با این حال این طور نیست که کار یحیی هیچ عیب و ایرادی نداشته باشد. طبیعتا انتقاداتی به سرمربی پرسپولیس وارد است که شاید مهم‌ترین آنها، بی‌توجهی یحیی به جوانگرایی و نسل‌سازی در پرسپولیس باشد.

در تیم گل‌محمدی جایی برای جوانان نیست

همه مربیان پرسپولیس در این سال‌ها، اعم از موفق‌ها و ناموفق‌ها، بالاخره رد پایی از خود باقی گذاشته‌ و بازیکنانی ساخته‌اند که به درد آینده این تیم بخورند. یحیی اما هنوز در این مورد چیز خاصی ارائه نکرده است؛ نه نوع استفاده او از بازیکنان و نه حتی خریدهای جدید گل‌محمدی برای پرسپولیس، نشانی از آینده‌نگری ندارد. بازیکنانی که ۲ یا ۳ سال دیگر باید بدنه پرسپولیس را تشکیل بدهند و موفقیت این تیم را تضمین کنند، لازم است که امروز میدان ببینند اما گل‌محمدی اعتقادی به این ماجرا ندارد و در حال فروختن آینده تیم به زمان حال است.

علی دایی چه کرد؟

علی دایی طی دو دوره سرمربیگری‌اش در پرسپولیس دو قهرمانی جام حذفی و یک نایب‌قهرمانی لیگ برتر برای این تیم به ارمغان آورد. در مجموع سخت است که بتوان دایی را در زمره مربیان موفق پرسپولیس قرار داد. او حتی پای بازیکنان متوسط زیادی را هم به این تیم باز کرد. با این حال جسارت شهریار در جوانگرایی باعث شد، مهدی طارمی و احمد نوراللهی به دو سوپراستار برای پرسپولیس تبدیل شوند. دایی همچنین امید عالیشاه را هم که از دیگر کشف‌های خودش بود به پرسپولیس آورد که این بازیکن نیز در جمع سرخپوشان دوران درخشانی داشته است. سهم دایی از ساخته شدن یک پرسپولیس خوب در این سال‌ها کم نبوده است.

میراث درخشان چه بود؟

بدون تردید حمید درخشان ازجمله ناموفق‌ترین مربیان تاریخ پرسپولیس بوده است؛ کسی که بزرگ‌ترین کمکش به تیم، رفتن از پرسپولیس بود و باعث شد سرخ‌ها متحول شوند! درخشان در تنها پنجره نقل‌وانتقالاتی‌اش تا می‌توانست خرید بد انجام داد؛ از مسعود همامی تا مبین میردورقی. با این حال حتی او هم پای بازیکنی مثل علی علیپور را به پرسپولیس باز کرد که تبدیل به یکی از برترین گلزنان تاریخ این باشگاه شد. علیپور به‌خوبی جای خالی طارمی را پر کرد و آقای گل لیگ برتر هم شد.

امضای برانکو پای معرفی چه کسانی بود؟

برانکو ایوانکوویچ به‌ معنای واقعی کلمه معمار پرسپولیس نوین بود و حتی اگر هیچ بازیکن جوانی را به این تیم معرفی نکرده باشد، باز هم نمی‌توان از او ایراد گرفت. با این حال کارنامه مربی کروات هم چندان خالی نیست. محمد انصاری در قامت یک بازیکن تستی نظر برانکو را جلب کرد، به ستاره سرخپوشان تبدیل شد و حتی به تیم ملی هم رسید. صادق محرمی هم از جمله دیگر بازیکنان جوان پرسپولیس بود که با اعتماد برانکو رشد کرد. ایوانکوویچ در مقطعی صادق را حتی به رامین رضاییان هم ترجیح می‌داد.

کالدرون هم یادگاری داشت؟

دوران بسیار کوتاه و در عین حال عجیب حضور گابریل کالدرون در پرسپولیس هم با معرفی یک استعداد مهم همراه شد. نیازی به یادآوری نیست که مهدی عبدی را اعتماد این مربی آرژانتینی به سطح اول فوتبال ایران معرفی کرد. روزی که او عبدی را در آخرین دقایق داربی تهران به زمین فرستاد، شاید هیچ‌کس در ورزشگاه آزادی این بازیکن جوان را نمی‌شناخت اما او تک‌گل همان بازی را زد و بعد داستانش در فوتبال ایران شروع شد.

یحیی چه می‌کند؟

دومین دوره حضور گل‌محمدی روی نیمکت پرسپولیس از یک فصل‌ونیم تجاوز کرده است اما هنوز نمی‌توان جوانی را پیدا کرد که امضای این مربی پای ظهورش در پرسپولیس باشد. یحیی البته بعضا خریدهای خوبی داشته و برخی خریدهایش هم موفقیت خاصی کسب نکرده‌اند. جالب است که بین دسته دوم هم بیشتر اسم جوانان به چشم می‌خورد؛ از محمد شریفی و مهدی مهدی‌خانی تا علی شجاعی. در دوره گل‌محمدی همچنین بازیکنان جوان پرسپولیس به سایر تیم‌ها قرض داده شدند که از این بین می‌توان به احسان حسینی، سعید حسین‌پور و آریا برزگر اشاره کرد.

پرسپولیس در خریدهایش هم توجه چندان به سن بازیکنان ندارد؛ تا جایی که بحث استخدام آبشک ۳۴ ساله به میان می‌آید. این در حالی است که شریفی و حسین‌پور در همین پست می‌توانستند ذخیره‌های خوبی برای کمال کامیابی‌نیا و میلاد سرلک باشند. از سوی دیگر میانگین سنی پرسپولیس در فصل گذشته بالا بود و انتظار می‌رود این تیم برای فصل جدید پیرتر هم شود. یحیی جز این که نیاز به کسب نتایج خوب دارد، باید به‌تدریج تیمی بسازد که آینده پرسپولیس را شکل بدهد. ارزش این اتفاق دوم کم از قهرمانی نیست اما به‌ نظر می‌رسد مربی سرخ‌ها اصلا چشم‌اندازی در این مورد ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج