اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۵۷۷۲۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

ایراندوست: از این دختران توقع زیادی نداشته باشیم

سرمربی تیم ملی فوتبال زنان می‌گوید اگر حمایت‌های فدراسیون ادامه داشته باشد تیم می‌تواند نتایج خوبی بگیرد، اما در مجموع بهتر است از تیمی که برای نخستین بار به جام ملت‌ها رسیده توقع زیادی نداشته باشیم

روزنامه همشهری: تیم ملی فوتبال زنان به جام ملت‌‌های آسیا صعود کرده اما میدان سختی در پیش دارد. ژاپن، استرالیا، چین و... مانند اردن و بنگلادش نیستند که بشود با ۴ماه اردو، چند بازی دوستانه و غیرت بازیکنان شکست‌شان داد. جام ملت‌ها از ۳۰دی‌ماه در هند آغاز می‌شود و با اینکه هنوز گروه‌بندی مشخص نیست اما ایران در هر گروهی باشد، کار راحتی ندارد. مریم ایراندوست، سرمربی تیم هم با اینکه به توانایی‌های بازیکنانش ایمان دارد اما دیگر با احتیاط حرف می‌زند و از همین حالا می‌گوید از تیمی که برای نخستین بار به جام ملت‌ها صعود کرده، نباید توقع زیادی داشت. ایراندوست بعد از بازگشت از ازبکستان درباره موفقیت اخیر و برنامه‌های آینده تیمش به سؤالات همشهری پاسخ داده است.

به جام ملت‌ها صعود کردید و از امروز 4ماه تا شروع آن مسابقات باقی مانده است. در این 4ماه تیم به چه چیزهای ویژه‌ای نیاز دارد؟

اگر یادتان باشد روز اولی که اردو تشکیل شد، نگرانی خود شما این بود که اردوها تداوم نداشته باشد. اما خدا را شکر اردوهای ما ادامه‌دار بود و بازی‌های تدارکاتی خوبی داشتیم. ما برای جام‌ ملت‌ها هم همین‌ها را می‌خواهیم؛ اردوهای مداوم و بازی‌های تدارکاتی. این حمایت‌ها بود که به تیم انگیزه مضاعف داد. اردن هم از نظر رنکینگ و هم از نظر آمادگی جسمانی از ما بالاتر بود و به‌خاطر این انگیزه بود که بچه‌ها بازی را بردند.

برنامه‌ها را مشخص کرده‌اید یا فعلا تیم در استراحت است؟

در آخرین اردویی که قبل از مسابقات مقدماتی داشتیم، آقای عزیزی‌خادم (رئیس فدراسیون) به بچه‌ها گفت برای فدراسیون رشد و توسعه فوتبال زنان مهم است و نتیجه مهم نیست. الان هم هدف فدراسیون همین است و قرار است حمایت‌ها ادامه داشته باشد. تا جام ملت‌ها اردوهای تیم ملی پابرجاست، بازی دوستانه داریم و قرار است در تورنمنت‌ هم شرکت کنیم. درست است، تیم‌های مرحله بعد خیلی قوی هستند چون آنها هم خیلی زودتر از ما تشکیل شده‌اند و هم تجربه مسابقات بیشتری دارند. اما تیم ما هم راه خودش را پیدا کرده و راه موفقیت را بلد است. سعی ما این است که در جام ملت‌ها بهترین عملکرد را داشته باشیم.

از نظر سرمربی تیم در این مقطع بهتر است بازی دوستانه با چه تیم‌هایی باشد؟

بهتر است با تیم‌های بزرگ بازی کنیم اما در این مورد چیزی را پیش‌بینی نکنیم بهتر است. همه‌‌چیز بستگی به شرایط دارد. برای مسابقات مقدماتی هم دوست داشتیم با بعضی از تیم‌ها بازی کنیم اما به‌خاطرکرونا قبول نکردند به ایران بیایند. سه چهار بازی تدارکاتی و یک کمپ خارجی داشته باشیم، خوب است.

برای بازی دوستانه یا برگزاری کمپ اسم چه کشورهایی مطرح است؟

بهتر است چیزی نگویم تا سورپرایز شوید. فقط بدانید که قرار است اتفاقات خوبی بیفتد.

به‌گفته خودتان در بازی با اردن هم تیم ما از نظر فیزیکی عقب‌تر از حریف بود. بچه‌ها در این چند‌ماه می‌توانند به سطح تیم‌های دیگر برسند؟

از تیمی که برای نخستین بار به جام ملت‌ها صعود کرده، نباید توقع زیادی داشت. ولی با توجه به شناختی که از بچه‌ها پیدا کردیم می‌دانیم که آنها می‌توانند بهتر شوند. هفته‌های آینده لیگ شروع می‌شود و اگر بچه‌ها در اردو هم نباشند، دیگر دغدغه ندارند که برای تمرین زمین پیدا کنند. دکتر نوشادی هم مشاور بدنسازی تیم است و تمرینات او را اجرا می‌کنیم. وقتی بچه‌ها از صفر به امروز رسیده‌اند، در این ۴ماه هم می‌توانند خیلی بهتر شوند.

ایرادی که به تیم شما گرفته شد، این بود که خیلی دفاعی کار کرد و در حمله ضعیف بود.

ما در این چند اردو روی دفاع و پرس تمرکز کردیم. کار ما دفاع و استفاده از ضدحمله بود. ۴ماه فرصت داریم که خط حمله‌مان را بهبود ببخشیم. البته هدف اصلی باز هم تقویت نقطه قوت تیم است.

انتقادهایی که می‌شود روی روحیه تیم تأثیر منفی نمی‌گذارد؟

نه. در بازی با بنگلادش ۵گل زدیم. این یعنی در حمله هم خوب بودیم.

البته بنگلادش هم ضعیف بود.

این بی‌انصافی است که بگوییم بنگلادش تیم ضعیفی بود. بازی بنگلادش و اردن پایاپای بود و ۲ مهاجم اردن روی تک‌موقعیت‌ها به گل رسیدند اما در بازی بنگلادش با ایران، تیم ما خیلی سرتر بود و بهتر بازی کرد. ما سعی کردیم بین حمله و دفاع تعادل باشد و بی‌گدار حمله نکنیم. برای ما نتیجه مهم بود. انتقاد زیاد است و انرژی‌مان را صرف پاسخ دادن به انتقادات نمی‌کنیم.

تیم برای نخستین بار با لباس رسمی یکدست و پرواز اختصاصی به مسابقات اعزام شد. واکنش‌ها متفاوت بود. واکنش‌های منفی و مثبت را چطور کنترل کردید؟

ما دوست نداشتیم بچه‌ها اخبار منفی را ببینند. به‌خاطر همین روز قبل از بازی گوشی‌های همراهشان را گرفتیم، کار سختی بود ولی مجبور شدیم. خیلی از مردم ویدئوکلیپ‌هایی را که از تیم ملی درست کرده بودند، برایمان ارسال کردند. در جلسات آنالیز بعضی از این کلیپ‌ها را برای بچه‌ها پخش کردیم. این توجه‌ها بود که به تیم روحیه داد و آنها بیشتر برای صعود انگیزه پیدا کردند.

قبل از مسابقات، فدراسیون اشتباهاتی در اطلاع‌رسانی داشت. تا روز نشست فنی، تاریخ بازی با بنگلادش اشتباه اعلام شده بود. یا می‌گفتند اگر شرایط اردن و ایران برای صعود مساوی باشد، رنکینگ تعیین‌کننده است درحالی‌که طبق آیین‌نامه پنالتی تکلیف را روشن می‌کرد. بعضی‌ها هم ایراد گرفتند که چرا حتی سرمربی تیم ملی هم اطلاعات درستی ندارد.

این اشتباهات به من ربط ندارد. تیم سرپرست دارد، می‌توانید این سؤالات را از او بپرسید. من می‌دانستم بازی با بنگلادش چه روزی برگزار می‌شود. روز قبل از بازی با اردن هم ای‌اف‌سی توضیح داد که تیم‌ها در چه شرایطی صعود می‌کنند. من کلا اخبار منفی را نمی‌خوانم. من مثبت‌ها را می‌خوانم، منفی‌ها را همان کسانی که می‌نویسند، بخوانند.

لزومی ندارد خواجوی به تیم دعوت شود

زهره کودایی در بازی با اردن هم در 90دقیقه خوب کار کرد و هم در پنالتی‌ها. با این حال به‌نظر می‌رسد تیم در دروازه مشکل دارد.

من برعکس این را فکر می‌کنم. ما ۳دروازه‌بان خیلی خوب داریم. هم کودایی، هم مریم یکتایی و هم مینا نافعی که پدیده فصل پیش لیگ بود تا روز آخر تلاش کردند و نمی‌شد گفت که شماره‌یک کدام‌یک از آنهاست. روز آخر به‌خاطر تجربه بیشتر، زهره انتخاب شد. او هم در بازی با بنگلادش و هم در بازی با اردن عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و چند تک‌به‌تک را هم گرفت.

خیلی‌ها می‌گویند ایراندوست و تیمش خوش‌شانس بودند که دروازه‌بان شماره‌یک یعنی زهرا خواجوی از تیم ملی قهر کرد و به کودایی بازی رسید.

بعد از بازی‌های دوستانه در بلاروس که به ۲۳بازیکن بازی دادم تا از تیم شناخت پیدا کنم و به‌خاطر نتایج خیلی هم انتقاد شد، به همه بازیکنان گفتم خوبی تیم ما این است که همه در یک سطح هستند و هر بازیکنی به هر دلیلی کنار بکشد، تیم لنگ نمی‌ماند. من بازیکنانی می‌خواهم که با قلبشان برای تیم بجنگند، چه ۱۱بازیکنی که داخل زمین هستند و چه ۱۲بازیکنی که بیرون هستند باید با همه وجودشان تلاش کنند. این تیم با همین شیوه ادامه می‌دهد.

از صحبت شما می‌شود این‌طور برداشت کرد که خواجوی دیگر به تیم ملی دعوت نمی‌شود.

نه نمی‌شود. او تصمیمش را گرفت و نخواست با تیم باشد. پس لزومی ندارد دوباره دعوت شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج