adexo3
۱۱۶۷۴۸۷
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

تراکتور تغییر می‌کند، زنوزی نه!

بعد از اتفاقاتی که برای تراکتور در تابستان امسال رخ داد پیش‌بینی می‌شد زنوزی کمی تغییر کرده و روی تفکراتش تغییر ایجاد کند، ولی او تغییر که نکرد هیچ، اولین قربانی لیگ برتر نیز از تیم او بود.

روزنامه فرهیختگان: مثل اینکه قرار نیست تیم تراکتور رنگ آرامش به خود ببیند. این بار با استعفای فیروز کریمی مشخص شد این تیم در این چند هفته ابتدایی لیگ جوی آرام نداشته و به قولی در کوچه‌شان عروسی نبوده است. البته که تراکتور با توجه به بسته بودن پنجره، مذاکرات پنهانی در ترکیه با طلبکاران بین‌المللی و حتی بحث فروش امتیاز این تیم چندان روزهای آرامی نداشت، ولی حداقل به‌نظر می‌رسد در تیم فوتبال اتحادی ایجاد شده و تیم به کارش ادامه می‌دهد، ولی با صحبت‌های انتقادی فیرز کریمی از بازیکنانش و بعد از آن استعفای این مربی مشخص شد که تنش‌های داخل باشگاه اثرات خود را روی تیم هم گذاشته و آنها چندان سرحال نیستند.

کریمی استعفا داد یا اخراج شد؟

باورش سخت است که قبول کنیم فیروز کریمی از سمتش استعفا داده و از تیم تراکتور رفته است. ساده‌لوحانه است اگر بپذیریم این مربی که در بدترین شرایط مسئولیت این تیم را پذیرفت و نتوانست برایشان کاری انجام دهد تازه فهمیده باشد که به درد این تیم نمی‌خورد. از مصاحبه‌های اخیر فیروز کریمی هم موجی از امید و ادامه همکاری با تیم تراکتور دیده می‌شد. با این حال او در گفت‌وگو با سایت باشگاه استعفا داد تا به‌نوعی اخراجی دیگر از سوی زنوزی در لفافه شبیه استعفا به‌نظر برسد.

جالب است که کریمی بعد از شکست در هفته چهار رقابت‌های لیگ برتر در بازی مقابل پیکان استعفا نداد، ولی پس از چند ساعت تصمیم به استعفا گرفت. از طرفی با شناختی که از محمدرضا زنوزی و روحیه‌اش داریم می‌توان حدس زد که او دیگر کریمی را نمی‌خواست و از این رو برای حفظ منزلت این مربی از او خواست استعفا دهد. به این ترتیب این سوال مطرح می‌شود که آیا کریمی استعفا داد یا از او خواستند استعفا دهد؟

نظمی، مدیرعامل باشگاه تراکتور به «فرهیختگان» گفت: «کریمی حس کرد نمی‌تواند به تیم کمک کند و ممکن است با هدایت او تراکتور بیشتر آسیب ببیند. مخصوصا در بازی با پیکان توقعاتش برآورده نشد. به همین دلیل برای کمک به تیمش استعفا داد!»

هر چند نظمی هرگز منکر این نشد که ممکن است دوستانی به کریمی پیشنهاد استعفا داده باشند، ولی صراحتا نگفت این دوستان از طرف باشگاه پیشنهاد دادند و ممکن است دوستان همان اعضای باشگاه تراکتور باشند.

باز هم تغییر!

بعد از اتفاقاتی که برای تراکتور در تابستان امسال رخ داد پیش‌بینی می‌شد زنوزی کمی تغییر کرده و روی تفکراتش تغییر ایجاد کند، ولی او تغییر که نکرد هیچ، اولین قربانی لیگ برتر نیز از تیم او بود.

تغییر فیروز کریمی روی نیمکت تراکتور، دوازدهمین جابه‌جایی تراکتوری‌ها در این سال‌هایی است که زنوزی مالک این تیم شده است. درواقع او در این مدت ۱۲ بار سرمربی عوض کرده است و تقریبا همه مربیان در زمان انتخاب با واکنش‌های انتقادی همراه بودند. در روزهایی که زنوزی سرمربی انتخاب می‌کرد هرگز هیچ کارشناس و فوتبال‌شناسی با انتخاب‌های او بر حسب زمان و مکان موافق نبود و به همین دلیل زنوزی در اغلب مواقع در این انتخاب‌ها شکست می‌خورد یا آنقدر بهانه دستش داشت که سرمربی را قربانی اشتباه‌های خود کند.

در بین مربیان مورد نظر زنوزی همیشه با تجربه‌ها حضور داشتند البته نه با تجربه‌های قابل اعتماد بلکه با نگاهی به انتخاب‌های او می‌توان فهمید اغلب نفراتی که او به‌عنوان سرمربی تیمش انتخاب کرد متفکران روزهای دور و بازنشسته‌های امروز بودند. البته در بین انتخاب‌های این مالک هم گاهی نفرات مورد قبول بودند که یا بدخواه داشتند یا همین مزاج دم دمی زنوزی اجازه نداد به کارشان ادامه دهند. نمونه‌اش ساکت الهامی که این تیم را قهرمان حذفی کرد و شاید اگر می‌ماند وضع تراکتور بهتر از این هم می‌شد، ولی خصلت زنوزی به شکلی است که برای لاپوشانی اشتباه‌های خود به‌دنبال قربانی می‌گردد و چه دیواری کوتاه‌تر از سرمربی!

رحمتی یا نکونام

جواد نکونام که فولاد را قهرمان جام حذفی کرد بدون تیم ماند چون پیشنهاد هر تیمی را قبول نکرده و می‌خواهد انتخاب موفقی داشته باشد. از این رو با وجود اینکه تراکتوری‌ها با این مربی چه قبل لیگ و چه در این هفته‌های اخیر مذاکره کردند، اصلا چیز عجیبی نیست. در اینجا اما این سوال پیش می‌آید که آیا نکونام مسئولیت تیم تراکتور را می‌پذیرد؟ اگر نکونام به این تیم بیاید شرط و شروط بسیاری خواهد داشت که یکی از آنها تقویت تیم است.

با توجه به اینکه تیم تراکتور چند جای خالی دارد و می‌تواند بازیکن خارجی جذب کند، قطعا یکی از شروط این مربی جذب بازیکن خارجی است. از سوی دیگر زنوزی اما با تجربه تلخی که در جذب بازیکنان خارجی داشت و ارز بسیاری را به همین دلیل از کشور خارج کرد نمی‌خواهد زیر بار برود. نکونام باهوش‌تر از مربیان قبلی تراکتور است و قطعا با بندهایی، قراردادش را سفت و محکم می‌کند تا زنوزی به‌راحتی با اخراج او جایگاه معتبر این مربی را خدشه‌دار نکند.

مهدی رحمتی اما شرایط متفاوتی دارد او که در تیم شهرخودرو ره صد ساله را یک شبه طی کرد هم مرد باهوشی است و قطعا با چشمانی باز با تراکتور مذاکره می‌کند. او هم مثل گزینه‌های قبلی تراکتور نیست که گول زرق و برق این تیم را بخورد و جایگاه و موقعیت خود را فراموش کند. از این رو ممکن است شروط او هم مقبول زنوزی قرار نگیرد. نظمی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در مورد مذاکره با این دو مربی اینطور گفت: «تنها گزینه‌های ما نکونام و رحمتی نیستند، بلکه نفرات دیگری هم مدنظر ما هستند. باید مذاکرات را ادامه دهیم و تا زمانی که بر سر یک مربی به توافق نهایی نرسیم با همه گزینه‌ها به شکل موازی مذاکره می‌کنیم.»

این یعنی با وجود برتری برخی از این گزینه‌ها اما تردید‌هایی وجود دارد و از این رو مذاکرات به شکل موازی پیش می‌رود.

مربی خارجی شاید وقتی دیگر

تیم تراکتور چند ماه قبل به‌دنبال سرمربی خارجی بود، ولی بدهی‌ها اجازه نداد این مهم عملی شود. از طرفی قوانین دست و پای مسئولان این باشگاه را بسته بود و آنها مطمئن نبودند قانون تغییر کند و بتوانند از مربی خارجی استفاده کنند، از این رو با انتخاب یک مربی داخلی وارد ادامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا شدند و قید مذاکره با گزینه خارجی را زدند. حالا اما آنها هیچ برنامه‌ای برای همکاری با مربی خارجی ندارند؛ چراکه زنوزی خواسته سرمربی حتما ایرانی باشد. او می‌داند گزینه‌های خوب هم در لیگ‌مان هست و از طرفی فرصتی برای مذاکره با یک خارجی نیست و زمان درحال از دست رفتن است.

نظمی در این مورد به ما گفت: «ما از مربی خارجی بدمان نمی‌آید ولی زمان کم است و باید تیم را آماده ادامه مسابقات کنیم. این تعطیلات فرصت خوبی است تا سرمربی را انتخاب کرده و او با تیم آشنا شود و بازیکنان را برای ادامه مسابقات آماده کند. درحالی که اگر بخواهیم با مربی خارجی مذاکره کنیم تازه در اول راه هستیم و تعطیلات تمام شده، فرصت را از دست می‌دهیم. نمی‌دانم چه زمانی مربی انتخاب می‌شود، ولی ما تمرینات را از سه‌شنبه آغاز می‌کنیم و امیدوارم تا آن روز سرمربی انتخاب و معرفی شود ولی اگر نشد با دیگر مربیان حاضر در باشگاه به کارمان ادامه می‌دهیم تا زمانی که با مربی خوبی به توافق برسیم.»

آب از سرچشمه گل آلود است

اگر مشکل تیم تراکتور با تغییر مربی حل می‌شد تاکنون این تیم باید چندین قهرمانی را جشن می‌گرفت. رکورد تیم زنوزی با دوازده تغییر سرمربی بی‌نظیر و البته تاسف‌بار است. تغییراتی که هرگز مثبت نبود و نه‌تنها از مشکلات نکاست بلکه باعث بی‌ثباتی در این باشگاه شد و هرج و مرج را جایگزین آرامش کرد. از این رو برای حل مشکل تیم تراکتور نه در روی نیمکت بلکه باید در سطح بالای باشگاه دنبال مقصر بگردیم.

از هر سو که نگاه می‌کنیم زنوزی مقصر است. انگار اشتباه‌های او تمامی ندارد. نه اینکه هدف دفاع از فیروز کریمی باشد بلکه موضوع انتقاد، تغییرات بی‌پایه‌واساسی است که بنیان تیم تراکتور را تضعیف کرده است. به‌نظر می‌رسد که زنوزی باید راه اشتباهی که می‌رود را بپذیرد. حتی اگر مشاوران به او اطلاعات غلط بدهند باز او مقصر است که مشاورانش را اشتباهی انتخاب کرده و بعد از این همه سال توان درک مشاوره اشتباه‌شان را ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج