۱۵۴۰۵۰
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

سرگذشت یک عقاب؛ از اوج تا سقوط

چه بر سر شماره یک سابق آلمان آمده است؟

طرفداری: تنها ۱۵ سال داشت که توجه شیرها را به خود جلب کرد. آن روزها حتی خودش هم فکر سنگربانی مانشافت را در سر نداشت. روزهایی که در لایپزیگ برایش شب می شدند و او با رویاهای بی شمارش چشم به آینده دوخته بود.

رنه آدلر ۱۵ ژانویه ۱۹۸۵ در لایپزیگ آلمان به دنیا آمد. لغت "آدلر" در زبان آلمانی به معنای عقاب است. او در ۶ سالگی جذب تیم زادگاهش شد. شاید شخصیت آرام و بی حاشیه او در همین وی اف بی لایپزیگ شکل گرفته باشد. بعد از ۹ سال، اولین پرواز خود را در جابجایی به لورکوزن تجربه کرد؛ پروازی به بلندای ۴۷۸ کیلومتر.

سرگذشت یک عقاب؛ از اوج تا سقوط

پیشرفت او در تیم های پایه لورکوزن شروع شد. طولی نکشید که به تیم دوم ورکسلف و پس از آن در ۲۱ سالگی به جمع شیرهای بزرگسال رسید. دروازه بان سوم آن روزهای لورکوزن،همزمان با این اتفاقات در تمامی رده های تیم های ملی آلمان هم بازی کرد.

روزها گذشتند تا روز موعود فرا رسید. فقط یک اخراج از هانس یورگ بوت، سنگربان اصلی لورکوزن برای عقاب فرصت طلب کافی بود. اسکیبه مربی وقت لورکوزن ابتدا از فرناندس دروازه بان دوم تیم استفاده کرد. اما بعد به رنه اعتماد کرد.

زمان نشان دادن توانایی ها بود. لورکوزن در گلزن کرشن به مصاف شالکه میرفت. آدلر ۲۲ ساله برای اولین بار درون چارچوب می ایستاد. شالکه بازی بسیار هجومی را به نمایش گذاشت. کورانی و برادران آلتینتاپ حملات زیادی را خلق کردند اما عقاب تسلیم نشد. رنه موقعیت های زیادی را دفع کرد تا در اواخر بازی کیسلینگ ضربه آخر را زد.

سرگذشت یک عقاب؛ از اوج تا سقوط

شیرها با درخشش دروازه بان گمنامشان، میزبان را شکست دادند. اسکیبه بعد از بازی، واکنش های آدلر را در "سطح جهانی" توصیف کرد. مجله کیکر به او نمره عالی ۱ را داد و شروع پروازهای عقاب در همان دیدار با شالکه شروع شد. آدلر به راحتی دروازه بان قدیمی تیم را کنار زد. بوت در پایان فصل از تیم جدا شد و لباس شماره یکش به آدلر جوان رسید.

عملکرد خیره کننده و رو به رشد رنه در فصل بعد، عنوان بهترین دروازه بان بوندسلیگا را برای او به ارمغان آورد. آدلر ۱۹۱ سانتی متری با حذف تیمو هیلده براند، به همراه ینس لمن و روبرت انکه فقید راهی جام ملت های ۲۰۰۸ شد. دستاوردی بزرگ برای دروازه بان ۲۳ ساله.

اما نهایت اوج گرفتن عقاب، بعد از خداحافظی لمن و کان و مرگ ناگهانی انکه رقم خورد. جایی که شماره یکی مانشافت منحصرا به او رسید. او عملکرد بسیار خوبی در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ از خود نشان داد. نمایش او در بازی با روسیه نقش تعیین کننده ای در صعود آلمان داشت.

سرگذشت یک عقاب؛ از اوج تا سقوط

درست مثل هر بازیکن دیگری، زندگی آدلر هم نقطه عطفی داشت. نقطه عطفی که شاید دقیقا نقطه عطف رقیبش، مانوئل نویر هم بود. درست قبل از جام جهانی ۲۰۱۰، عقاب از ناحیه دنده آسیب دید. دنده های شکسته او، شماره یکی تیم ملی را تقدیم مانوئل نویر کرد.

سرگذشت یک عقاب؛ از اوج تا سقوط

روزهای سیاه برای رنه فرا رسیده بودند. پس از مصدومیت طولانی مدت و از دست دادن جایگاه در تیم ملی و باشگاهی، او به میادین بازگشت. عقاب، کوهی برای بالا رفتن پیش رویش می دید. پس از تلاش های بسیار دوباره به وضعیت سابق خود، نزدیک شد. اما وجود لنو در لورکوزن و مانوئل نویردر بایرن که تبدیل به کوهی از اعتماد به نفس شده بود، اوضاع را برایش سخت میکرد.

آدلر دوباره مصدوم شد. مسئولان لورکوزن ترجیح دادند با او تمدید نکنند. دروازه بانی که چندی قبل پیشنهاد ۲۴ میلیون یورویی منچستر را به خاطر عشق به باشگاه رد کرده بود، در عین بی مهری کنار گذاشته می شد. آدلر پس از ۱۲ سال به عنوان "بازیکن آزاد" به هامبورگ رفت. عنوانی طعنه آمیز برای شماره یک سابق آلمان.

در هامبورگ دوباره احیا شد. عملکرد خوبش در فصل اول، لو را مجبور به دعوت دوباره او کرد. به نظر می رسید که دوران سیاه به پایان رسیده باشد. اما مصدومیت های کوتاه مدت و از همه مهمتر اعتماد به نفس از بین رفته او، عقاب را در مسیر سقوطی کاملا آزاد قرار داده بود. ضعف اعتماد به نفس او حتی در چهره اش به وضوح دیده می شد.

سرگذشت یک عقاب؛ از اوج تا سقوط

آدلر ۲۹ ساله، هم اکنون در هامبورگ نیمکت نشین دروبنی، دروازه بان ۳۵ ساله چکی شده است. سقوطی عجیب برای دروازه بان "بدشانس" آلمانی. آیا هنوز هم روزنه امیدی برای پرواز دوباره عقاب وجود دارد؟!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج