adexo3
۲۶۸۰۵۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

ال کلاسیکو؛ سیاسی‌ترین مسابقه جهان

ال کلاسیکو همیشه چیزی بیش از ورزش و فراتر از مسابقه‌ای معمولی بوده و در یک پس زمینه سیاسی زیسته است.

روزنامه ایران: فقط ۸ روز بعد از حملات تروریستی در پاریس‌و کشته شدن یکی از اقوام نزدیک< لاسانا دیارا> هافبک فرانسوی سابق رئال مادرید در این ماجرا و ایجاد امواج ترس در مسابقه دوستانه تیم‌های ملی آلمان و فرانسه همزمان با آن انفجارها و چهار روز بعد از لغو دیدارهای دوستانه تیم‌های ملی آلمان با هلند و اسپانیا با بلژیک امشب شاهد بزرگ‌ترین دربی فوتبال جهان و سیاسی ترین فوتبال دنیا خواهیم بود.ال کلاسیکو همیشه چیزی بیش از ورزش و فراتر از مسابقه‌ای معمولی بوده و در یک پس زمینه سیاسی زیسته است. بارسلونا یکی از دو سوی این مسابقه قلب و روح ایالت کاتالونیا است که سال‌ها است با دولت مرکزی در مادرید برای رهایی از نفوذ این دولت و به قصد مستقل شدن چانه‌زنی می‌کند و رئال سال‌ها مورد حمایت و علاقه ژنرال فرانکو بود که یک حکومت دیرپای نظامی را در اسپانیا دایر کرد و تا اواسط دهه ۱۹۷۰ در مصدر قدرت ماند.

ال کلاسیکو؛ سیاسی‌ترین مسابقه جهان

این پیشینه‌ها به درست یا غلط این باور را به وجود آورده است که مسابقه بارسلونا با رئال جنگ مردم آزادیخواه اسپانیا با دولت مرکزی است که هیچ چیزی فراتر از سایرین را برای ایالات خود نمی‌خواهد و مایل است همگی یکپارچه در خدمت دولت باشند.صرفنظر از اینکه مسابقه رئال- بارسا چقدر سیاسی و به چه میزان تعبیر کننده‌اندیشه‌های قومی در اسپانیا است، نبردهای این دو تیم همیشه نشانگر روح و روال حاکم بر لیگ اسپانیا و معرفی کننده تیم قهرمان نیز بوده است. بواقع اگر تیم‌های باسکی بیلبائو و سوسیه‌داد را که در نیمه اول دهه ۱۹۸۰ درخشیدند و والنسیای رافا بنیتس را که در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ در لالیگا پیشتازی کرد و همین‌طور تک قهرمانی لاکرونیا را در دهه ۱۹۹۰ و تک پیشتازی‌های اتلتیکو مادرید در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۱۴ را نادیده بگیریم، در این ۳۵ سال آزگار و طولانی هیچ تیمی بجز رئال و بارسا در این مسابقات قهرمان نشده است و امسال نیز بعید است در پایان فصل تیمی بجز آنها را بر تارک لالیگا مشاهده کنیم.این صفحه و مطالب آن شرحی بر این فرآیند، اوصاف دیدار امشب و زوایا و یادگارها و اطلاعات ویژه ال‌کلاسیکو است. مسابقه‌ای که حتی نبرد یوونتوس- اینتر در ایتالیا، بایرن مونیخ- دورتموند در آلمان و دربی شهر منچستر (یونایتد با سیتی) با آن برابری نمی‌کند و همین طور نبردهای هولناک و گاه توأم با سلاح‌های گرم(!) بوکاجونیورز با ریورپلات در لیگ آرژانتین.

بارسلونا مسابقه امشب را با فضای خوشبینی آشکاری شروع می‌کند و این فقط برخاسته از ۳ امتیاز برتری این تیم به رئال مادرید در جدول رده‌بندی لیگ اسپانیا و در پایان دوازدهمین هفته این رقابت‌ها نیست.

وقتی لیونل مسی مرد اول بارسا ۸۰ روز پیش بشدت آسیب دید و حاشیه‌نشین شد، باور عمومی این بود که وی حفره‌ای غیر قابل ترمیم را در جمع آبی‌ها و اناری‌ها برجای نهاده و امکان ندارد که آنها در غیاب او متضرر نشوند و امتیاز‌های متعددی را از دست ندهند.

واقعیت امر چیزی خلاف این بود و بارسا با همت لوییس سوارس و نیمار و با تغذیه شدن درست و مستمر آنها توسط کمربند خط میانی‌ای که راکی‌تیچ، ماسکرانو و بوسکتس صحنه گردانان آن هستند روز به‌روز بهتر شد و هر چند استرس‌ها و توقف‌هایی هم در اینجا و آنجا داشت اما این رئال بود که به سه‌ویا باخت و در آستانه ال‌کلاسیکو جدید ۳ امتیاز از رقیب بزرگش عقب افتاد و فشار روحی روی خود را افزایش بخشید.

در این مدت نیمار و سوارس مجموعاً بیش از ۲۰ گل برای نماد بزرگ فوتبال کاتالونیا به ثمر رساندند و برد‌های حساسی را به‌نام بارسا نوشتند و اینک که مسی به تمرینات بازگشته و به لحاظ جسمی رو به‌راه است آینده بیش از پیش به روی آبی و اناری‌ها لبخند می‌زند و این می‌تواند مقدمه‌ای بر دومین قهرمانی متوالی آنان و پنجمین مقام اولی‌شان در لالیگا طی ۷ سال اخیر باشد.

مسی می‌رسد، مسی نمی‌رسد؟!

در مورد رسیدن یا نرسیدن مسی به دیدار بزرگ شنبه شب اظهار نظرهای متفاوتی شده و اگر او باشد، طبعاً دوئل تازه شخصی او و کریس رونالدو سرنوشت و نتیجه این دربی جدید و بزرگ را مشخص می‌کند اما احتمال دارد به‌رغم بهبود نسبی زانوی مسی، مربیان بارسا از ریسک آزمودن وی در دیداری این قدر سنگین پرهیز کنند و یا فقط در صورت گرفتار شدن در جهنم برنابئو، در نیمه دوم یا ۳۰ دقیقه پایانی به این چپ‌پای معجزه‌گر آرژانتینی روی بیاورند.

هر اتفاقی در این خصوص بیفتد در این شکی نیست که نیمار از زمان شروع غیبت مسی شکوفاتر شده و بهتر از زمان حضور این «دوست و رقیب» در میدان توپ زده است. کارشناسان بر این باورند که وقتی مسی هست، همگی زیر سایه او قرار می‌گیرند و از او تأثیر می‌پذیرند و حتی نیمار ۲۲ ساله و برزیلی نیز در حضور وی همان مهاجمی نیست که در سانتوز برزیل به تنهایی یک تیم بود.

نیمار و سوارس فصل پیش نیز درخشیدند و بااشاره به حروف اول نام‌های فامیلی شان مثلث MSN را کنار مسی ساختند و همین مثلث پایه‌گذار قهرمانی سه‌گانه بارسا در لیگ و جام حذفی اسپانیا و لیگ قهرمانان اروپا شد و این روند امسال هم تا زمان مصدومیت مسی برقرار بود اما بدیهی است که وقتی این آرژانتینی همه‌کاره نباشد حرکات دو ضلع دیگر مثلث MSN جلوه بیشتری می‌یابد.

الزام‌های یک میزبان

اما نبرد امشب در شهر مادرید برگزار می‌شود و هم مزایای میزبانی و جبر بر خاسته از آن و هم لزوم جبران ۳ امتیاز عقب افتادگی از بارسا، کهکشانی‌های مادرید را به عنصرهای اصلی تهاجمی در دیدار شنبه شب تبدیل می‌کند.

در مورد اینکه رونالدو فصل جاری همان رونالدوی بی‌مهار و گلزن فصل گذشته نیست و در پایان فصل به لیگ برتر انگلیس باز می‌گردد انواع اخبار و شایعات پخش شده و محدود شدن درخشش رونالدو در لالیگای امسال به تک مسابقاتی مانند دیدار چندی پیش برابر اسپانیول (که در آن ۵ بار گلزنی کرد) این گمانه زنی‌ها را شدت بخشیده اما نزدیکان این فوق ستاره در آستانه ۳۱ سالگی می‌گویند او اولاً از مادرید نخواهد رفت و ثانیاً روند گلزنی‌های خیره‌کننده‌اش را که وی را تبدیل به بهترین گلزن تاریخ حیات رئال کرده و معدل گل حیرت انگیز ۰۱۵/۱ گل در هر بازی را برای او به ارمغان آورده بزودی از سر خواهد گرفت.

آفت‌های داخلی

اگر از کریم بنزمای فرانسوی بگذریم که در یک رسوایی اخلاقی در پاریس گرفتار آمده، سایر نفرات رئال نیز مثل رونالدو بازیکنانی نشان می‌دهند که هم مصمم به جبران‌اند و هم نیازهای باشگاه در لالیگا آنها را به سوی چنین چیزی سوق می‌دهد.

برخی معتقدند مخالف خوانی‌های پایان ناپذیر و غیر قابل فهم هواداران رئال با گرت بیل گران ترین فوتبالیست تاریخ که وی را کمرنگ‌تر از گذشته کرده یک آفت داخلی است و بعضی هم بر این باورند که تونی کروس آلمانی امسال درخشش فصل پیش را ندارد و اگر کیلور ناواس را نادیده بگیریم، اکثر نفرات رئال در فصل‌ جاری پایین‌تر از فصل گذشته ظاهر شده‌اند.

این امر را می‌توان به تبعات مربیگری رافا بنیتس در جمع کهکشانی‌ها ارتباط داد و باور عمومی این است که ایده‌های قدری محافظه‌کارانه وی در قیاس با افکار تهاجمی‌تر کارلو آنچلوتی که در هر دو فصل گذشته بر رئال حکم می‌داند، این تیم را به گونه‌ای در قفس احتیاط فرو برده و از برخی قابلیت‌های تهاجمی‌اش محروم کرده است.

نقطه اوج این شایعات، این خبر است که رونالدو به فلورن تینو پرس رئیس کمال طلب کهکشانی‌ها هشدار داده است که با بنیتس و افکار محتاطانه وی خبری از فتح جام‌های تازه نخواهد بود و بهتر است دو طرف راه خود را از یکدیگر سوا کنند.

چگونه انریکه احیا شد

لوییس انریکه سرمربی بارسلونا تا اواسط فصل پیش جایگاهی لرزان‌تر از «بنیتس امروز» در رئال داشت و بعد از شروعی لرزان و ناموفق در نوکمپ حتی صحبت از اخراج وی در میان بود اما در فرآیندی که مشخص نشد برپایه کدامین تدابیر شکل گرفت بارسا در نیم فصل دوم متحول شد و با فتح سه‌گانه در اسپانیا و اروپا، انریکه در معرض سقوط را به مربی برتر سال تبدیل کرد.

اینکه سرمربی سابق لیورپول، اینتر میلان، چلسی و ناپولی چه میزان بخت برای تکرار کار فصل پیش انریکه دارد، نامشخص است اما فتح دیدار امشب از الزام‌های کار او در این راه است.

هواداران رئال می‌پرسند چرا این تیم فصل پیش در همین مقطع از فصل ۱۶ گل بیشتر از امسال زده بود و می‌پرسند چرا بنیتس دائماً مهاجم هدف تیم را عوض می‌کند و معلوم نیست به بنزما در این پست معتقد است یا ایسکو و این مربی حتی از رونالدو که همیشه مهاجم آزاد بوده نیز در این پست سود جسته است.

مصدومیت‌های کم‌اثر

یک قیاس ولو ساده هم می‌گوید بارسا از این دغدغه‌ها رها است و نفراتش موفق‌تر کارکرده و ابهامی را موجب نشده‌اند و حتی ایوان راکی‌تیچ قبل از مصدومیت اخیرش خوب بازی می‌کرد و این سؤال را که چرا با سایر نفرات این تیم همسطح نیست کلاً منتفی کرده بود.

مصدومیت دامان رافی نیا را هم در اردوی آبی و اناری‌ها گرفته است و‌لی این تیم همیشه جانشینان موفق را در این فصل برای غایبانش یافته و دچار بحران نشده‌است. حق تصمیم ویسنته دلبوسکه سرمربی تیم ملی اسپانیا مورد استفاده از ملی‌پوشان با‌رسلونا در یکی از دو دیدار اخیر تیم ملی اسپانیا باعث شد نفرات شاخص بارسا با خیالی آسوده تر به اردوی ملی بروند و سپس به نوکمپ بازگردند.

همه اینها فقط گمانه زنی‌ها قبل از نبرد و برآوردهای روی کاغذ است و ال‌کلاسیکو سرشار از مواردی است که تیم‌های ظاهراً ضعیف تر به نتایج بهتری رسیده‌اند.

این را می‌توان از ژاوی هم پرسید که پس از ۱۷ سال بازی در بارسا و مشارکت در فتح ۲۵ جام مدتی است که به لیگ قطر رفته و دورادور می‌گوید: فضا به سود بارسا نشان می‌دهد اما ال‌کلاسیکو به شکل بی‌رحمانه‌ای غیر قابل پیش‌بینی است.

تساوی، مثل برد!

با این اوصاف نمی‌توان رئال را فقط به خاطر خاموشی نسبی رونالدو و تدابیر احتیاط‌آمیز بنیتس فاقد توان فتح دیدار امشب تلقی کرد و اگر این اتفاق بیفتد دو تیم «هم امتیاز» شده و ۲۵ هفته باقی مانده مسابقات را بشدت گرمتر خواهند کرد. این چیزی است که بارسا مصمم به جلوگیری از آن است و برای آنها یک تساوی هم به سبب حفظ فاصله ۳ امتیازی موجود یک برد تلقی خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج