adexo3
۲۹۴۴۵۶
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

تصمیم سخت و حیاتی برانکو

عملکرد بسیار خوب علی علیپور یکی از مهاجمان پرسپولیس در نیمه دوم بازی این تیم با سپاهان شاید برانکو را به فکر یک تغییر در ترکیبش بیندازد.

خبرآنلاین: عملکرد بسیار خوب علی علیپور یکی از مهاجمان پرسپولیس در نیمه دوم بازی این تیم با سپاهان شاید برانکو را به فکر یک تغییر در ترکیبش بیندازد.

همیشه مربیانی که روی کارشان وسواس زیادی به خرج می دهند، بین تصمیمات سخت گیر می کنند. تصمیماتی که گرفتنش خیلی سخت است و چشم پوشیدن از آنها شاید نتیجه خوبی نداشته باشد. برانکو ایوانکویچ هم اکنون در چنین شرایطی به سر می برد. بازی قرمز ها مقابل سپاهان مثل بازی رفت دو تیم در هفته سوم پر بود از نکات تاکتیکی. نکاتی که بیشتر از استیماچ سرمربی سپاهان، فکر هموطن او یعنی برانکو را مشغول خود کرده است.

برای مرور این نکات تاکتیکی اگر از نیمه اول بازی دو تیم و ضعف تیم برانکو در خط دفاعی، به خصوص سمت چپ که بابک حاتمی در آن بازی می کرد عبور کنیم، به ۴۵ دقیقه دوم می رسیم. جایی که از ابتدای نیمه دوم ورود علی علیپور مهاجم جوان پرسپولیس به جای یک هافبک یعنی احمد نوراللهی، آهنگ بازی پرسپولیس را عوض کرد. علیپور که در این فصل کمتر از ابتدا در ترکیب تیمش حضور داشته فقط ۵ دقیقه زمان نیاز داشت تا بار دیگر شایستگی های خود را به برانکو ثابت کند. با آمدن علیپور، یک مهاجم نوک تخصصی در کنار طارمی در نوک حمله پرسپولیس قرار گرفت و امید عالیشاه یک خطب عقب تر آمد و دوباره سر جای اصلی خودش بازی کرد. بعد از این تغییرات بود که سبک بازی پرسپولیس عوض شد. تغییراتی که به نظر لازم بودند.

برانکو چند هفته ای است که سیستم 4-2-3-1 ابتدای فصل خودش را به سیستم 4-4-2 لوزی تغییر داده است. در این سیستم مهدی طارمی و امید عالیشاه در نوک حمله بازی می کنند و فرشاد احمدزاده و احمد نوراللهی به عنوان دو بال چپ راست این دو بازیکن را حمایت می کنند. در همین سیستم در مواقع مورد نیاز محسن مسلمان از کمال کامیابی نیا جدا می شود و یک خط جلو تر به عنوان هافبک هجومی به ایفای نقش می پردازد. در این حالت سیستم پرسپولیس به 4-1-3-2 تغییر می کند. این شیوه بازی قرمز ها یک بار در بخش ویژه آنالیز برنامه 90 مورد بررسی قرار گرفت و خیلی خوب مشخص شد که در سیستم 4-4-2 برانکو وقتی امید عالیشاه کنار مهدی طارمی به عنوان مهاجم بازی می کند، از کارآیی های این بازیکن کاسته می شود. عالیشاه تا قبل از این تغییرات سر جای اصلی خود یعنی هافبک چپ یکی از بهترین مهره های برانکو بود. بازی گرفتن از عالیشاه به عنوان مهاجم سایه در کنار مهدی طارمی از هفته یازدهم و در برابر استقلال جدی شد. عملکرد عالیشاه در دربی باعث شد او در جدول امتیاز دهی تیم آنالیز برنامه 90 چند پله ای صعود داشته باشد و در رده 89 قرار بگیرد. اما هافبک خوش تکنیک پرسپولیس که تا به الان هر وقت در پست تخصصی خودش بوده حسابی به درد برانکو خورده، رفته رفته نزول کرد و در پایان نیم فصل اول در رده 126 این جدول قرار گرفت.

با شروع نیم فصل دوم هم عالیشاه در همان پست توسط برانکو به بازی گرفته شد. اما مقایسه عملکرد عالیشاه در نیمه اول و نیمه دوم بازی روز سه شنبه پرسپولیس و سپاهان نشان می دهد که خط حمله برانکو نیاز به چه تغییری داد. عملکرد فوق العاده علیپور و راحت تر بودن عالیشاه در خط هافبک، از پرسپولیس در نیمه دوم یک تیم جدید ساخت. برای فهمیدن این مسئله کافی است به گل اول قرمز ها توجه کنیم که روی ارسال دقیق عالیشاه و ضربه سر حساب شده علیپور به ثمر رسید. البته که به نظر خود برانکو هم متوجه شده که شاید یا یک تغییر بتواند از این به بعد گره کار تیمش را زود تر باز کند. زود تر از وقتی که پرسپولیس یک گل عقب می افتد و برای جبران باید بیشتر از قبل تلاش کند. اما نکته ای وجود دارد که شاید به همین دلیل است که برانکو هنوز این تغییر را در ترکیب تیمش به وجود نیاورده است. چالش بزرگ مربی کروات پرسپولیس این است که با اضافه کردن علیپور به خط حمله و استقاده همزمان از عالیشاه در پست هافبک باید یکی از ۳ هافبک دیگر خودش را روی نیمکت بنشاند.

برانکو در بین دو نیمه بازی با سپاهان برای انجام این کار، احمد نوراللهی را از ترکیب خارج کرد و مهاجم جوان تیمش را به زمین فرستاد. اما مطمئنا همه می دانند که جای احمد نوراللهی از ابتدا روی نیمکت نیست. هافبکی که با میانگین 2.75 امتیاز، ششمین بازیکن برتر لیگ است، خیلی بیشتر از اینکه کمتر از یک نیمه بازی کند به درد پرسپولیس می خورد. در کنار او دیگر گزینه نیمکت نشینی محسن مسلمان است که احتمال خارج شدن او از ترکیب نزدیک به صفر است. چرا که ریتم خوش بازی پرسپولیس که این روز ها خیلی ها را به تحسین وا داشته در دست مسلمان است. هافبک بازیساز پرسپولیس همان بازیکنی است که ابتدای فصل طرفداران پرسپولیس از نبودش ناراضی بودند. اما بعد از فوت هادی نوروزی و بازی رسیدن به محسن مسلمان، جا برای اثبات شایستگی های او باز شد. پس احتمالا برانکو سراغ گزینه سوم یعنی فرشاد احمدزاده برود. هافبک چپ پای پرسپولیس که با بازی فانتزی خود و همکاری های متعدد از راست با رامین رضاییان زمینه ساز اکثر حملات تیم است، چند هفته ای است که کمی افت کرده. احمدزاده در 20 دقیقه پایانی بازی با سپاهان هم جای خود را به میلاد کمندانی جوان داد.

با تمام این تفاسیر همچنان باید منتظر باشیم تا روز یکشنبه و بازی حساس پرسپولیس و دیگر تیم اصفهانی لیگ یعنی ذوب آهن. تا روز یکشنبه نباید فقط منتظر رسیدن یکی از زیباترین جدال ها بین دو تیم هجومی لیگ باشیم. بلکه باید صبر کنیم و ببینیم بالاخره برانکو آن تصمیم بزرگ را خواهد گرفت یا خیر؟ مربی کروات پرسپولیس بعد از بازی با سپاهان در کنفرانس خبری گفت : « علیپور همان بازیکنی بود که ما نیمه اول به آن نیاز داشتیم. » پس احتمال اینکه روز یکشنبه علی علیپور از ابتدا در ترکیب حاضر شود زیاد است. البته اینکه او با حضور احتمالی جای چه کسی را باید بگیرد، مطمئنا یکی از دغدغه های اصلی تاکتیکی برانکو خواهد بو
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج