adexo3
۳۱۳۹۴۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

مسی در جهنم «بهشت مالیاتی»

شرایط برای لیونل مسی ستاره آرژانتینی بارسا این روزها خوب پیش نمی‌رود؛ لئو که به‌تازگی طعم شکست در ال‌کلاسیکو را چشیده، نامش را در میان پرونده‌ای پیچیده از فرار مالیاتی می‌بیند که دردسر تازه‌ای برایش درست خواهد کرد.

روزنامه شرق: شرایط برای لیونل مسی ستاره آرژانتینی بارسا این روزها خوب پیش نمی‌رود؛ لئو که به‌تازگی طعم شکست در ال‌کلاسیکو را چشیده، نامش را در میان پرونده‌ای پیچیده از فرار مالیاتی می‌بیند که دردسر تازه‌ای برایش درست خواهد کرد. در واقع با منتشرشدن اسناد پاناما تحت عنوان «اوراق پاناما» مشخص شد که در کنار چهره‌های سیاسی و تجار مشهور دنیا، ستاره‌های دنیای ورزش هم حسابی درگیر پرونده مذکور هستند. در گزارشی که هم‌زمان ٣٨٠ خبرنگار مختلف به صورت مخفیانه روی آن کار کرده‌اند و بعد هم در رسانه‌های مختلف دنیا از جمله سایتونگ، لوموند، گاردین و ال کونفیدانسیل منتشر شده، نام لیونل مسی در صدر ورزشکارانی است که با تأسیس شرکتی پانامایی تلاش کرده از «بهشت مالیاتی» موجود در این کشور استفاده کند و مالیات فعالیت‌های مالی‌اش را ندهد. مسی متهم به این است که فعالیت‌های مالی‌اش را مخفی کرده و از همه مهم‌تر اینکه مالیات تعدادی از فعالیت‌های تجاری‌اش را نداده است. البته نام او در این پرونده به‌تنهایی ذکر نشده و خورخه، پدر لیونل مسی هم هم‌ردیف او ایستاده است.

مسی و تخلف مالیاتی گسترده

این اولین‌بار نیست که لیونل مسی و پدرش به تخلف مالیاتی متهم می‌شوند. ستاره بارسلونا پیش‌تر در دادگاهی در بارسلونا به اتهام این موضوع که مالیات فعالیت‌های تجاری‌اش در بازه زمانی ٢٠٠٧-٢٠٠٩ را نداده، به پرداخت ٤,١٦‌ میلیون یورو جریمه محکوم شد. البته او درست در روزی که جریمه‌اش را پرداخت کرد، در دادگاه قسم خورد دیگر کارهای مالیاتی‌اش را به‌موقع و درست انجام دهد. این اتفاق البته هرگز رخ نداد و لئو و پدرش تا یکی، دو هفته دیگر باز هم باید به جرم فرار مالیاتی در دادگاهی در کاتالونیا حاضر شوند. با این حال به نظر می‌رسد در دادگاه تازه، لیونل مسی زیاد درگیر نیست و پدرش خورخه شامل جریمه شود. آن‌طورکه رسانه‌های اسپانیایی نوشته‌اند به نظر می‌رسد این‌بار پدر مسی به حبس محکوم شود. با این حال سوژه مرتبط با «اوراق پاناما» بحث مجزایی است. مسی و پدرش از طریق شرکت «موساک فونسکا»، شرکتی تحت عنوان «مگا استار» در پاناما راه‌اندازی کرده‌اند و هیچ‌وقت نامی از آن را در میان دارایی‌های مسی نیاورده‌اند. پیش‌تر و برای اولین‌بار در ژوئن ٢٠١٣ بود که فاش شد چنین شرکتی هم وجود دارد ولی هیچ‌گاه به‌طور رسمی فعالیت‌های مربوط به این شرکت مشخص نشد تا ستاره بارسلونا مشمول جریمه نشود. البته بعد از مطرح‌شدن نام مسی در این پرونده، خورخه مسی، پدر لئو تلاش کرد نام پسرش را از سهام‌دار اصلی این شرکت بردارد و خودش به‌تنهایی کار کند.

تخلف مالیاتی حق تصویر مسی

مشکل مالیاتی برای مسی و خانواده‌اش تازگی ندارد؛ نمونه‌ای از آن در بالا ذکر شد ولی موضوع اصلی که مسی را درگیر پرونده مالیاتی کرد، برمی‌گشت به دو شرکتی که او و پدرش در برزیل و اوروگوئه راه‌اندازی کردند تا درآمدهای مربوط به «حق تصویر» لیونل مسی را دریافت کنند. این دو شرکت با انجام فعالیت‌های گسترده هرگز حاضر به پرداخت مالیات نشدند تا اینکه سرانجام با پیگیری‌های زیاد دادگاه اسپانیا، مسی و پدرش هر دو محکوم به پرداخت مالیات این شرکت‌ها شدند. این در حالی بود که حتی مسی تهدید به حبس شد و در نهایت دادگاه کاتالونیایی موفق از این پرونده بیرون رفت.

میشل پلاتینی باز هم در یک پرونده جنجالی

لیونل مسی تنها فرد نام‌آشنای ورزشکاران در این پرونده نیست؛ میشل پلاتینی هم که به‌تازگی به دلیل دریافت رشوه به مدت هشت سال از فعالیت در حوزه فوتبال محروم شده، نامش در میان فهرست بلندبالای افراد «اوراق پاناما» دیده می‌شود. پرونده پلاتینی البته کمی قدیمی‌تر از بقیه است. او به این متهم شده که فعالیت‌های مالی‌اش در پاناما و سپرده‌گذاری در این کشور را پنهان کرده است. در پرونده مذکور عنوان شده پلاتینی در سال ٢٠٠٧ با همکاری شرکت «موساک فونسکا» مدیریت یک شرکت در پاناما را پذیرفته است. این سال درست مصادف با همان سالی است که او به‌عنوان رئیس یوفا انتخاب شده و کارش را در سطح مدیریتی فوتبال شروع کرده است.

قاضی مفسد!

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های این گزارش بلندبالا مربوط به جایی می‌شود که نام خوان پدرو دامیانی دیده می‌شود. خوان پدرو اوروگوئه‌ای یکی از اعضای کمیته اخلاق فیفا است که پلاتینی و بلاتر را به دلیل فساد مالی محروم کرده است! دامیانی و دفتر حقوقی‌اش برای هفت شرکت مرتبط با اوژنیو فیگوئرده، نایب‌رئیس سابق و عضو کمیته اجرائی فیفا که در سال ٢٠١٥ دستگیر شد، کار می‌کردند که تمامی این شرکت‌ها در پاناما واقع بوده است. با این حال بخش اصلی که اتهام این فرد را سنگین می‌کند این است که او نقش دلال را برای دو شرکت ایفا کرده که با پرداخت رشوه سنگین حق پخش بازی‌های جام‌جهانی را به دست آورده‌اند.

بقیه هم هستند

نام ورزشکاران زیادی در میان ١١,٥‌ میلیون سندی که از «اوراق پاناما» به دست آمده، دیده می‌شود. از جمله ١١ بازیکن هاکی و پنج گلف‌باز به‌نسبت مطرح دنیا. در این میان مسی و پلاتینی تنها فوتبالیست‌های کنونی و قدیمی نیستند که نامشان دیده می‌شود؛ چون گابریل هاینزه بازیکن سابق یونایتد و پاری‌سن‌ژرمن و همچنین ایوان زامورانو ستاره سابق تیم‌ملی شیلی هم دیده می‌شود؛ هرچند که نباید از نام ژروم والکه هم چشم‌پوشی کرد.

ضدحمله مسی و پلاتینی

با انتشار این پرونده که رسانه‌های مختلفی در دنیا آن را بازتاب دادند، میشل پلاتینی خیلی سریع نسبت به آن واکنش نشان داد؛ رئیس یوفا که به دلیل تخلفات مالی، محرومیت گسترده‌ای شامل حالش شد، با کذب‌خواندن این گزارش گفت: «حساب‌ها و کارهای تجاری من در سوئیس جایی که از سال ٢٠٠٧ زندگی می‌کنم، شناخته شده است و این گزارش اساس قانونی ندارد». مسی هم توسط اطرافیانش در بیانیه‌ای کوتاه نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و گفته از آنهایی که چنین مسائلی را عنوان کرده‌اند، شکایت خواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج