۳۴۰۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۱
۳ نظر
۵۰۰۱
پ

حكمي در باب اسفنجي

اواخر هفته گذشته خبری منتشر شد که بازتاب‌های فراوانی داشت. محتوای این خبر آن بود که کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال سوشا مکانی را به مدت ۶ماه از حضور در میادین محروم کرده؛ مجازاتی عجیب و سنگین که گفته می‌شود از زمان عقد قرارداد مکانی با باشگاه جدیدش قابل اجرا خواهد بود.

روزنامه قانون: اواخر هفته گذشته خبری منتشر شد که بازتاب‌های فراوانی داشت. محتوای این خبر آن بود که کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال سوشا مکانی را به مدت ۶ماه از حضور در میادین محروم کرده؛ مجازاتی عجیب و سنگین که گفته می‌شود از زمان عقد قرارداد مکانی با باشگاه جدیدش قابل اجرا خواهد بود. به این ترتیب باشگاهی که تصمیم به استخدام سوشا می‌گیرد از همان اول باید پیه حداقل یک نیم‌فصل محرومیت این دروازه‌بان را به تنش بمالد که در نوع خودش اتفاق فوق‌العاده‌ای است! بدون تردید اما بحث‌برانگیزترین بخش این حکم مربوط به ابهام در علت صدور آن می‌شود. در شرایطی که مسئولان کمیته اخلاق زبان به دهان گرفته‌اند و لام تا کام در مورد این پرونده پرسروصدا حرف نمی‌زنند، در محافل خبری این‌طور شایع شده که محرومیت سوشا صرفا به خاطر استفاده او از یک شلوار زرد رنگ بوده است.

مکانی بعد از بازی پرسپولیس و نفت در فاصله دو هفته مانده به پایان لیگ پانزدهم، با پوششی نامتعارف سر تمرین پرسپولیس حاضر شد که این مساله در آن زمان بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت. حالا اما کمیته اخلاق با مدت‌ها تاخیر حکمی صادر کرده که خیلی‌ها آن را مرتبط با نوع پوشش مکانی می‌دانند. سکوت سنگین کمیته اخلاق و سایر ارکان فدراسیون در قبال این شایعات باعث شده موضوع قطعی به نظر برسد و همه باور کنند سوشا فقط به خاطر یک شلوار زرد رنگ باید ۶ ماه گوشه خانه بنشیند. حالا این خبر، یک به یک مرزها را در هم شکسته و در سراسر جهان مورد بحث واقع شده است. امروز به لطف دوستان خوب‌مان در کمیته اخلاق، همه دنیا دارند در مورد ایران حرف می‌زنند؛ جایی که اگر رنگ شلوارت مورد پسند مسئولان نباشد، نصف سال باید گوشه خانه‌ات بنشینی و سماق بمکی. تصویر وحشتناکی که حالا از ایران و ایرانی ساخته شده، بیشتر از هر چیز دیگری محصول یک سهل‌انگاری یا زیاده‌روی است؛ جایی که اگر حکم سوشا علت دیگری دارد، دوستان از توضیح آن و تنویر افکار عمومی عاجز مانده‌اند. اگر هم واقعا۶ ماه محرومیت به خاطر رنگ شلوار است، واقعا باید به رفقا به خاطر این همه «سلیقه‌محوری» و چوب حراج زدن به آبروی ملت تبریک و خسته نباشید گفت!

اتفاقي مشابه

روزی پیام صادقیان دچار اشتباه شد و بدن داور را با حالت عصبانیت لمس کرد. پس از آن کمیته انضباطی او را به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن سه ماه از میادین محروم کرد تا سنگ بنای انحراف پیام از همان زمان گذاشته شود و او را به جایی برساند که حال و روزش معلوم نباشد. این است چراغی که مسئولان فدراسیون سر راه جوانان ما روشن می‌کنند. باز در مورد صادقیان می‌شد گفت محرومیت او پشتوانه منطقی داشته و فقط کمی سختگیرانه بوده اما در مورد سوشا مکانی چطور؟ این چه کاری است که آقایان با یک «جوان» انجام می‌دهند؟ آیا واقعا با چنین احکامی، به فوتبال و انسانیت خدمت می‌شود؟! برای روشن تر شدن ابعاد ماجرا در ادامه مروری داریم بر اخبار برخی رسانه های دنیا درباره محرومیت سوشا مکانی.

شلوارهای رنگی، غربی است

نیوزویک سراغ بازی کردن مکانی برای پرسپولیس و تیم ملی رفته است. محرومیت ۶ ماهه را خبر داده و البته به قوانین پوشش برای مردان و زنان ایرانی پرداخته. نیوزویک نوشته که قوانین ایران استفاده از لباس های رنگ روشن و طرح دار را سبک زندگی غربی می داند . زندانی شدن سوشا به خاطر عکس‌های مهمانی قسمت دیگر خبر نیوزویک است.

ارتباط علیدوستی و سوشا

گاردین درتوضیح خبر سراغ اتفاقات کنفرانس مطبوعاتی ترانه علیدوستی و ماجرای عکس های منتشر شده رفته است. عکس هایی که با تتوی فمنیستی منتشر شد و بازتاب های بسیار گسترده ای داشت. در گزارش گاردین توضیحاتی کامل در مورد کاراکتر کارتون آمریکایی باب اسفنجی داده شده والبته به جوک‌های توییتری ایرانی در این مورد پرداخته. به حرف‌های عضو کمیته اخلاق اشاره شده و همین‌طور به یادداشتی در مورد کمیته اخلاق و شلوار زرد مکانی پرداخته و در پایان هم ماجرای زندانی شدن مکانی را توضیح داده است.

سیاه نمایی های گسترده

دیلی میل از ای اف پی گزارش را نقل کرده است. گزارشی که علاوه بر محرومیت که نیمه ابتدایی گزارش است به شرایط ایران پرداخته. قوانین ایران در مورد پوشش، مهمانی های مختلط، باب اسفنجی، عکس های منتشر شده از سوشا مکانی و زندانی شدن او هم قسمت دیگری ازگزارش است. گزارشی که در پایان بندی‌اش در مورد دستگیری دسته جمعی چند مرد و زن در مهمانی مختلط که چند روز پیش اتفاق افتاده نوشته شده و البته به فوت مهرداد اولادی و دلیل فوتش که مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی بوده پرداخته است.

سختگیری به خاطر شلوار

سی بی ای نیویورک به محرومیت۶ ماهه پرداخته و عکسی از شلوار منتشر کرده و نوشته که این شلوار به خاطر طرحش به شلوارباب اسفنجی معروف شده. در این گزارش به سختگیری‌ها در مورد ورزشکاران و سلبریتی ها به خاطر پوشش و رفتارشان اشاره شده است.

سرمایه سوزی در پرسپولیس

به هر ترتیب سوشا مکانی به پایان راه رسیده، پرسپولیس با جذب بیرانوند نشان داد که تمایلی برای حفظ گلر حاشیه سازش ندارد و لوبانف را به او ترجیح می دهد. مکانی که حالا آوازه اش به گاردین و دیلی میل هم رسیده، می تواند برود گوشه ای استراحت کند و به کارهایی که در این چند سال اخیر کرده، فکر کند. کمیته انضباطی و اخلاق هم می توانند تا ابد به سکوت شان ادامه دهند. این سرمایه سوزی سال هاست که در فوتبال ما جریان دارد. چه زمانی به سوشا عملکرد حرفه ای را یاد داده ایم که حالا دنبال پس گرفتنش هستیم؟ ما اینجا همگی آماتور هستیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کامران

      هر چی بلا سر مکانی بیاد حقشه

    • گندم از گراش

      آبروی ایران و ایرانی رو بردین با این رای تون. ...

    • بدون نام

      ابروی هرچی اییرانی برده بد اعتراضم میکنه چرا۶ ماه ازبازی محدروم شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج