اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۶۱۸۳۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

بهانه‌هایی برای توجیه قرارداد میلیاردی

با وجود گذشت چند روز از انتشار قرارداد بازیکنان و مربیان لیگ برتری همچنان بحث‌های زیادی پیرامون این مسائل مطرح است و اکثر اهالی فوتبال عدم رضایت خود از قرارگرفتن مبلغ قراردادشان را به گوش مسئولان رسانده‌اند.

روزنامه شهروند: با وجود گذشت چند روز از انتشار قرارداد بازیکنان و مربیان لیگ برتری همچنان بحث‌های زیادی پیرامون این مسائل مطرح است و اکثر اهالی فوتبال عدم رضایت خود از قرارگرفتن مبلغ قراردادشان را به گوش مسئولان رسانده‌اند. روز گذشته نیز مربیان لیگ برتری درجریان برگزاری نشست‌های خبری پیش از مسابقه تیمشان درهفته دوم، به انتقاد شدید از سیاست فدراسیون و سازمان لیگ پرداختند.

انتقاد جالب و تند مربیان

روز گذشته برانکو ایوانکوویچ در نشست خبری خود پیش از مسابقه با فولاد خوزستان به انتشار قراردادش و لقب گران‌ترین مربی لیگ ایران اینطور واکنش نشان داد: «طبیعی است این مسائل جزو مسائل شخصی هر فردی است و من نمی‌دانم با اجازه چه مرجعی این رقم‌ها افشا شده است. من بارها گفته‌ام که دلیلی برای شرمساری ندارم و حتی همسرم نمی‌داند رقم قرارداد من در تهران چقدر است چون خوشبختانه بلد نیست فارسی بخواند، اما به ‌هرحال این مسائل غیرحرفه‌ای است و خوب نیست این اقدامات انجام شود. هرچند که به نظرم می‌توان علیه این‌گونه کارها شکایت کرد.» علی دایی، سرمربی نفت نیز یکی دیگر از منتقدان به این اتفاق بود: «کسانی را می‌شناسم که روزی صدها‌ میلیون تومان درآمد دارند اما جایی عنوان نمی‌شود. روزی چند صد‌میلیون درآمد دارند اما به قشر ورزشکار که حداقل ٥‌سال و حداکثر ١٠‌سال می‌تواند ورزش کند، خرده می‌گیرند.» والبته عبدالله ویسی سرمربی سپاهان واکنش تندی به این ماجرا داشت: «این مبالغ دروغ است. مبالغ قراردادی که منتشر شده، درست نیست و عین این مبالغ بسته نشده است. خودتان عقلتان را قاضی کنید بازیکنی که چند تیم دنبال او بودند، امکان دارد با رقم قراردادی کمتر از یک بازیکن ذخیره به باشگاه دیگر برود؟»

توضیح سازمان لیگ

سازمان لیگ بعد از این‌که اکثر انتقادات را به خاطر انتشار مبالغ قراردادها نسبت به خود دید، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتفاق با مصوبه هیأت‌رئیسه فدراسیون در‌سال ٩٣ روی داده است: «براساس آیین‌نامه نقل‌وانتقالات باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران، مصوبه هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در‌سال ٩٣ در فصل نهم و در بخش بودجه باشگاه‌ها بند هفتم آمده است؛ مفاد کلیه قراردادهای بازیکنان و مربیان و سایر اعضای باشگاه‌ها شامل مدت و مبلغ به‌طور شفاف در وب‌سایت باشگاه‌ها و سازمان لیگ فوتبال ایران قابل رویت خواهد بود. برهمین اساس سازمان لیگ فوتبال ایران به وظیفه قانونی خود در این رابطه عمل کرده است. متأسفانه برخی از مربیان لیگ برتر فوتبال ایران بدون آگاهی کافی نسبت به انتشار این قرارداد‌ها اعتراض کرده بودند.»

وزارت ورزش روی موضع خود ایستاد

به نظر می‌رسد وزارت ورزش متولی اصلی شفاف‌سازی قراردادها بوده، چون درچند ‌سال اخیر و با روی کارآمدن گودرزی در وزارت ورزش این رویه در فدراسیون درنظر گرفته شد. با این حال وزارتخانه در قبال انتقاداتی که صورت گرفته، روی موضع خود ایستاد و در مطلبی روی سایت خود نوشت: «یک عمر است که ما همه چیز به‌ویژه قراردادهای کلان و گزاف فوتبالی‌ها را از دید مردم پنهان کرده‌ایم، خب به چه نتیجه‌ای رسیده‌ایم؟ آیا توانسته‌ایم تورم موجود در فوتبال را مهار کنیم؟ باشگاه‌هایی که هرگز به مرحله خودکفایی نرسیده‌اند و همیشه دست درجیب دولت و بیت‌المال دارند، ببینید چه هزینه‌هایی می‌کنند؟»

چرا قرارداد مدیران منتشر نمی‌شود؟

برخی از کارشناسان که انتشار مبالغ قرارداد مربیان و بازیکنان را منطقی عنوان کرده‌اند، از مسئولان عالیرتبه درخواست کرده‌اند که میزان درآمد مدیران ورزشی نیز همزمان با مربیان و بازیکنان فاش شود تا شفاف‌سازی به معنای واقعی صورت بگیرد. البته به نظر می‌رسد همان‌طور که شفاف‌سازی قرارداد مربیان و بازیکنان به‌زعم خیلی از اهالی فوتبال به صورت واقعی صورت نگرفته، در بخش مدیران این ماجرا بیشتر نمود پیدا می‌کند. رضا حسنی‌خو، مدیرکل حراست وزارت ورزش دراین‌باره می‌گوید: «اگر مدرکی وجود دارد به ما بدهند تا برخورد کنیم. رسانه‌ای کردن این مسائل خوب است اما باید رسیدگی شود. اگر مدرکی هست به ما بدهند تا ما هم آن را ببینیم و برخورد کنیم. درواقع اگر کسی حقوق نامتعارف می‌گیرد یا رانتی ایجاد می‌کند مدارکش را به ما بدهد تا برخورد کنیم. مثلا درباره طاهری سرپرست باشگاه پرسپولیس بحث‌هایی مطرح شده بود اما تا آنجایی که من می‌دانم اصلا او حقوقی نمی‌گیرد. با این حال هرکسی درباره حقوق نجومی مدیران مدرکی دارد، ارایه کند تا ما پیگیر آن باشیم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج