اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۸۲۰۳۰
۱ نظر
۵۰۱۷
۱ نظر
۵۰۱۷
پ

به یاد بازی چین-ایران در شهریور ۷۶

آخرین باری که ایران و چین در راه جام جهانی برابر هم قرار گرفتند به دیدارهای انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ برمی‌گردد.

وب سایت نود: آخرین باری که ایران و چین در راه جام جهانی برابر هم قرار گرفتند به دیدارهای انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ برمی‌گردد. در آن زمان ایران تیم پرامیدی محسوب می‌شد، پس از درخشش در جام ملتهای ۱۹۹۶ تشنه صعود به جام جهانی بود. تیم ملی با نسلی طلایی متشکل از علی دایی، خداداد عزیزی، کریم باقری، احمدرضا عابدزاده و بسیاری دیگر امید اول صعود به جام جهانی محسوب می شد. اولین بازی ایران در مرحله نهایی جام جهانی ۱۹۹۸ در دالیان مقابل چین بود و بازی سه‌شنبه تیم ملی در "شن یانگ" یادآور آن مسابقه است.

آخرین باری که ایران در یک دیداری مقدماتی جام جهانی در چین به میدان رفت در ۲۲ شهریور ۱۳۷۶ بود، اولین بازی در گروهی که به غیر از ایران و چین سه تیم عربستان، قطر و کویت هم حضور داشتند.

تیم جسور ایران با مربی گری محمد مایلی‌کهن پس از درخشش در جام ملتها امیدوارانه راهی چین شد. همه نگاه ها به مثلث باقری-دایی-خداداد بود. مثلثی که در جام ملتها غوغا کرده بودند.

در دیدارهای مرحله قبل هم خط آتش ایران با گلباران دایی و باقری به مالدیو و قرقیزستان رحم نکرده بود.

با این حال حاشیه‌هایی هم اطراف تیم دیده می شد، در دیدار با سوریه اختلاف بین علی دایی و مایلی‌کهن علنی شد و حتی ابتدا مایلی‌کهن دایی را دعوت نکرد، از طرفی خداداد عزیزی هم دیگرمثل قبل جایگاه ثابتی در تیم نداشت، با این حال همه از تیم ملی انتظار صعود داشتند.

به یاد بازی چین-ایران در شهریور 76
شاهکار در حضور سه تفنگدار

مسابقات آن دوره به شکل عجیبی برگزار می شود. تیم ها مثل باشگاه‌ها هر هفته بازی می کردند و علی دایی، خداداد عزیزی و کریم باقری سه لژیونر ایران مجبور بودند هر هفته بین ایران و آلمان پرواز کنند.

امید همه به این سه تفنگدار بود اما در دالیان شهر افسانه ای چینی ها که سالها بود آنجا نباخته بودند اتفاقات به سود میزبان رقم خورد.

در آن ظهر تابستان یک اتفاق دیگر هم در ایران حسابی توجه همه را جلب کرده بود. صبح ۲۲ شهریور نتایج کنکور سراسری اعلام شد و مردم در تب و تاب نتایج کنکور آن هم در یک روز کاری(شنبه) پیگیر بازی ایران-چین هم بودند. حتی خیلی ها کنجکاو بودند تا متوجه شوند نعیم مایلی‌کهن پسر سرمربی ایران در چه رشته ای قبول شده است!

به دالیان برگردیم جایی که بازی برای ایران خوب شروع نشد. چین با یک پنالتی نیمه اول را یک-صفر جلو افتاد. نیمه دوم هم برای ایران خوب شروع نشد و "لی مینگ" با یک ضربه تماشایی در دقیقه ۵۴ میزبان را دو بر صفر پیش انداخت.

به نظر می رسید جادوی دالیان دوباره به کمک چین آمده اما قرار بود سرنوشت این بازی را یک جوان ۲۰ ساله رقم بزند. پنالتی کریم باقری در دقیقه ۶۱ اختلاف را به حداقل رساند و امیدها در اردوی ایران زنده شد.

چند دقیقه بعد توفان کیا شروع شد. مهدوی مهدوی‌کیا در آن زمان جوان ترین عضو ثابت تیم ملی بود. یک جوان ۲۰ ساله که حدود یک سالی بود در تیم ملی فیکس شده‌بود. محرومیت نعیم سعداوی و اعتقاد نداشتن محمد مایلی‌کهن به جواد زرینچه فرصتی طلایی در اختیار این جوان سرعتی قرار داده‌بود. مهدی هم از این فرصت به خوبی استفاده کرد. جوان اول پرسپولیس در آن روزها با بازیهای قابل قبول در دیدارهای مرحله قبل جایگاه ثابتی برای خودش در پست پیستون راست تیم ملی دست و پا کرده بود. مهدی یک بازیکن هجومی بود اما خودش هم به خوبی می‌دانست در حضور آن همه مهاجم و هافبک سرشناس اگر می خواهد یکی از ۱۱ نفر اصلی تیم ملی باشد باید به همان پست پیستون راست بچسبد. او بد هم کار نمی‌کرد اما کسی از مهدی مهدوی‌کیا انتظار نداشت ایران را برنده کند همه نگاه‌ها به دایی و خداداد و البته کریم بود. دقیقه ۶۸ بازی ایران و چین در دالیان لحظه پرواز مهدوی مهدوی‌کیا در آسمان فوتبال ایران و آسیا شد. مهدی در سمت راست توپ را ربود، مثل باد از بین مدافعان چینی رد شد، خود را به داخل محوطه جریمه رساند و با یک ضربه بی نقص بازی را به تساوی کشاند. او در همان لحظه هم قهرمان بازی بود اما این جوان تهرانی ۱۶ دقیقه بعد روز رویایی‌اش را تکمیل کرد.

یک شلیک باورنکردنی از فاصله حدودا ۳۵ متری آن هم از کناره زمین، همه از کریم انتظار چنین شوتهایی را داشتند اما دیده نشده بود مهدوی‌کیای جوان چنین گلی بزند. گلی که به عنوان بهترین گل آسیا در سال ۱۹۹۷ انتخاب شد.


به یاد بازی چین-ایران در شهریور 76
بهترین گل آسیا

این دو گل باعث شکوفایی مهدوی‌کیا در فوتبال ایران و آسیا شد. از ۲۲ شهریور ۱۳۷۶ به بعد دیگر مهدی مهدوی‌کیا هم در فهرست ستاره‌های تیم ملی ایران قرار گرفت. او با آن جادوی دالیان خود را برای بیش از یک دهه در تیم ملی ماندگار کرد. ضمن اینکه همان دو گل به مهدی کمک کرد که عنوان برترین بازیکن جوان آسیا را هم از آن خود کند.

اگر بازی دالیان نبود مهدوی‌کیا با آن سرعت در فوتبال ملی پیشرفت نمی‌کرد. دالیان سکوی پرتاب موشک شد. ایران در نهایت به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه راه پیدا کرد. مهدوی کیا با درخشش در جام جهانی پای خود را به بوندس‌لیگا را باز کرد و به بهترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد. هر وقت به بازی ایران-چین می‌رسیم یکی از ماندگارترین صحنه های این تقابل، گلهای مهدوی‌کیا ۲۰ ساله است. باید دید سه‌شنبه "شن یانگ" می‌تواند یک سکوی پرتاب برای ملی‌پوشی دیگر باشد؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رسول

      یادش بخیر عجب بازی بود همه بعد از گل دوم چین دیگه نا امید شده بودند که مهدوی کیا طوفان به پا کرد. واقعا طوفان به پا کرد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج