۳۸۲۵۶۹
۵۰۲۵
۵۰۲۵
پ

عمر مومنی: مسی را یک کودک بانمک می بینم، رونالدو را یک پسر مغرور

عمر مومنی، کاریکاتوریست معروف سایت گل، متولد اردن است که با کاریکاتورهای ورزشی اش به شهرت جهانی رسید.

طرفداری: عمر مومنی، کاریکاتوریست معروف سایت گل، متولد اردن است که با کاریکاتورهای ورزشی اش به شهرت جهانی رسید.

مومنی پس از آنکه تولد علی کریمی را در اینستاگرام خود تبریک گفت، توضیحات فارسی را به صفحه اینستاگرام خود اضافه کرد و متعاقب آن در ایران نیز، هواداران زیادی را جلب کرد، اما خیلی زود این توضیحات را حذف و یک صفحه مخصوص ایرانیان را تاسیس نمود.


عمر مومنی: مسی را یک کودک بانمک می بینم، رونالدو را یک پسر مغرور

کاریکاتورهای مومنی تاکنون موج های اعتراضی و بحث های متعددی را در دنیای مجازی در پی داشته است. به همین بهانه در گفتگویی صمیمانه، سوالات شما درباره واکنش های هواداران فوتبال به کارتون های او و تجربیاتش با ایرانیان در صفحات مجازی را با او در میان گذاشتیم، که شرح این گفتگو را در زیر می خوانید.

حضور ایرانیان در صفحات مجازی و صفحه شخصی ات را چطور می بینی؟
حضور ایرانیان را خیلی دوست دارم. ایران سرزمینی با تاریخ کهن و فرهنگ غنی است. ایرانی ها در دنیای مجازی همه جا هستند، در همه صفحات. به هر حال فضای مجازی جدید است و ممکن است برخی برداشت اشتباه داشته باشند. من به شخصه خیلی دوست دارم.

چه شد که توضیح فارسی را از صفحه ات برداشتی؟
علت این مساله مشکلی بود که در خاورمیانه وجود دارد. در خاورمیانه هیچ کس دیگری را دوست ندارد. این روزها در عراق، سوریه، یمن این مساله را می بینیم. زبان مادری من عربی است. اعراب با توضیحات فارسی عکس ها مشکل داشتند. من هم با اعراب زندگی می کنم. نمی توانم خودم را جدا کنم. اردنی ها آزادانه فکر می کنند و مثل این افراد تندرو نیستند. اما گروهی از اعراب تهدیدمی کردند. بعد از این تهدیدها احساس خطر کردم. به همین دلیل صفحه فارسی را برای ایرانیان راه اندازی کردم که با استقبال خوبی هم مواجه شده است.


عمر مومنی: مسی را یک کودک بانمک می بینم، رونالدو را یک پسر مغرور

جدی ترین تهدیدی که داشتی چه بود؟
به من می گفتند چون برای ایرانی ها مطلب می گذارم، پس کافرم. عمر مومنی نمی تواند با کاریکاتور با داعشی ها بجنگد. پیام من صلح و دوستی است ولی متاسفانه برای خیلی ها چنین نیست.

دوست داری کاریکاتور کدام بازیکن را بکشی؟
به شخصه دوست دارم بازیکنان کلاسیک را بکشم؛ بازیکنانی که در کودکی دوستشان داشتم. به همین دلیل پروژه تبریک تولد را راه اندازی کردم. از بازیکنان این دوره هم، مسی و بیل را خیلی دوست دارم.

چرا رونالدو را دوست نداری؟
از رونالدو بدم نمی آید، اما استایل او در این سال ها هیچ تغییری نداشته است. مثلا مسی موهایش را زرد کرد یا ریش گذاشت، اما رونالدو همیشه همین شکل بوده. البته خیلی از غرور یا حسادت او نسبت به مسی می کشم. شاید رئالی ها این حرف مرا دوست نداشته باشند، اما من رونالدو را یک بازیکن مغرور می بینم.


عمر مومنی: مسی را یک کودک بانمک می بینم، رونالدو را یک پسر مغرور

پس خیلی از مخاطب ها حق داشتند که در این باره به تو اعتراض کنند؟
این ها نظرات من نیست، این تصویری است که رونالدو از خودش به رسانه ها عرضه کرده است. این برای سایر بازیکنان هم صادق است. مثلا کاستا را یک بازیکن عصبانی می بینم، یا ابراهیموویچ به نظرم مغرور است.

چرا مسی را همیشه مثل یک بچه لوس می کشی؟
من مسی را مثل یک بچه بانمک می بینم. مسی وقتی شروع به بازی کرد خیلی کوچک بود. او را مثل میکی موس می دیدم. دوست داشتم بچه ها دوستش داشته باشند.

بارسایی هستی یا رئالی؟
من معمولا فوتبال نگاه می کنم که ایده بگیرم. من در فوتبال فقط طرفدار آث میلان هستم.

پس سال گذشته سال سختی بود؟
(می خندد) بله مدت هاست.


عمر مومنی: مسی را یک کودک بانمک می بینم، رونالدو را یک پسر مغرور

روزهایی که سوژه نداری چه می کنی؟
به هر حال دنیای فوتبال پر از سوژه است. اگر بازی نباشد، سراغ مصاحبه ها، زندگی خصوصی بازیکنان و حواشی و نقل و انتقالات می روم. کار آسانی نیست، اما به آن عادت کرده ام.

سطح شوخی ها را چطور تعیین می کنی؟ گاهی وقت ها خیلی از مخاطب ها دلخور می شوند.

می دانم که گاهی تند و بدجنس می شوم، اما کاریکاتور باید غلو کند. جز این باشد تکراری و خسته کننده است. هر کارتون تندترین نگاه ممکن را بیان می کند. می توانم درک کنم که نوجوانی که رونالدو الگوی زندگی اوست، از دیدن یک کارتون تند، خیلی ناراحت شود اما کار ما همین است. اشتباهاتی هم داشتم. مثلا از دروازه بان مجارستان کارتونی کشیدم که توهین آمیز بود. به اشتباهم پی بردم و آن را حذف کردم. البته قصد من توهین نبود و بعد از آن هم سعی کردم دیگر تکرار نکنم.

در رابطه با ایران هم یک بار کارتونی در مورد فیلم ۳۰۰ کشیدی..

آن کارتون مربوط به ۳۰۰ گل مسی و رونالدو بود. فیلم ۳۰۰ در هیچ کجای دنیا به عنوان فیلم ضدایرانی شناخته نمی شود. کارتون های فیلم ۳۰۰ خیلی معروف هستند. دوست دارم مردم ایران بدانند که من اگر بخواهم همه را راضی نگه دارم، نمی توانم کاریکاتور بکشم.

چقدر نقش خودت را در به وجود آمدن مفاهیم فوتبالی مثل اتوبوس چلسی یا کاپشن ونگر موثر می دانی؟

کاپشن ونگر دیگر قدیمی شده، کمتر می کشم (می خندد) ولی در کل دوست دارم به هر شخصیت یک ویژگی منحصر بفرد بدهم که مختص خودش باشد. این ویژگی ها را پیدا می کنم و آن ها را تکرار می کنم.

بازیکنان مورد علاقه ات کدام هستند، آیا کارهایت را دنبال می کنند؟

از قدیمی ها عاشق باجو بودم، که فکر می کنم پیرتر از آن است که اینستاگرام داشته باشد. از امروزی ها آرین روبن را دوست دارم که اصلا به اینترنت نمی آید.

واکنش بازیکنان نسبت به کارهایت چه بوده؟

کاسیاس مرا فالو می کند. بوفون، فن درسار، دروگبا، مورینتس پیگیر کارهایم هستند و گاهی ریتوییت می کنند. اما هستند بازیکنانی مثل ریبری که از کارهای من خوششان نمی آید. ریبری واقعا شاکی می شود و همیشه به سایت گل می گوید کارتون هایش را حذف کنند.

چرا؟

خب او خیلی زیبا نیست، من هم خوب اغراق می کنم و او را زشت تر می کشم.


عمر مومنی: مسی را یک کودک بانمک می بینم، رونالدو را یک پسر مغرور
تا به حال بازیکنی از تو خواسته کارتونش را بکشی؟

بروکلین بکام، پسر دیوید بکام، از من خواست کارتونش را بکشم، اما کارتونش را دوست نداشت و مرا آنفالو کرد. در واقع کارتونش را گرفت و رفت. گاهی همسران یا نامزدهای بازیکنان هم به من پیام می دهند که از آن ها بکشم. مثلا نامزد بالوتلی همیشه به من پیام می داد که از او بکشم، اما خود بالوتلی مرا دوست ندارد. چون خیلی مسخره اش می کنم.

عمر مومنی: مسی را یک کودک بانمک می بینم، رونالدو را یک پسر مغرور
معمولا برای آماده کردن یک کار چقدر زمان می گذاری؟

سه ساعت. پس از آنکه سوژه ها را که بررسی کردم، با سردبیر سایت گل هماهنگ می کنم و پس از تایید سوژه توسط او، کارتون را می کشم.

به عنوان سوال آخر، به نظرت می رسد قصد داری از کارتون هایت تی شرت تولید کنی.

بله دو سری کار از مسی و رونالدو آماده کردم که تا آخر این ماه کار ارسال در اردن آغاز می شود. برای ارسال به کشورها و مناطق دیگر، کمی هماهنگی برای سایت و شرکت های حمل و نقل لازم است که به زودی انجام خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج